Kurs Wieloprofilowe spojrzenie terapeutyczne na dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym
Kurs Wieloprofilowe spojrzenie terapeutyczne na dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- lekarzy,
- terapeutów integracji sensorycznej,
- pedagogów,
- psychologów,
- logopedów,
- neurologopedów,
- studentów ww. kierunków.
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, Lubuskie Bony Rozwojowe, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe.
Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-07-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi19
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy z dziećmi z MPD, definiowania problemów funkcjonalnych i strukturalnych oraz planowania terapii ukierunkowanej na cel istotny dla dziecka i rodziny.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje problemy, skale funkcjonalne i konsekwencje nieprawidłowych wzorców ruchowych dzieci z MPD | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje problemy dzieci z MPD | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje skale funkcjonalne i planuje terapię ukierunkowaną na cel funkcjonalny istotny dla dziecka i rodziny | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje różnice między hipertonią, spastycznością a dystonią | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje konsekwencje wynikające z kompensacji i nieprawidłowych wzorców ruchowych dziecka z MPD | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik określa mięśnie wykazujące się największą hipertonią, które należy testować adekwatnie do poziomu pacjenta | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie pracuje z dziećmi z MPD, definiuje problemy funkcjonalne i strukturalne oraz planuje terapię ukierunkowaną na cel istotny dla dziecka i rodziny. | Kryteria weryfikacji Uczestnik kwalifikuje pacjenta z Mózgowym porażeniem dziecięcym do terapii | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik diagnozuje problemy funkcjonalne i strukturalne zakresu Mózgowego porażenia dziecięcego oraz diagnozuje mózgowe uszkodzenie widzenia towarzyszące dzieciom z centralnym uszkodzeniem układu nerwowego | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo bada dziecko z MPD i ustala program i plan terapii dziecka z hipertonią, | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik umiejętnie prowadzi 24 godzinne pozycjonowanie dzieci z MPD z niższym poziomem funkcjonalnym | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje sposób adaptacji przestrzeni terapeutycznej, aby była jak najbardziej funkcjonalna dla danego dziecka, uczestnik planuje zaopatrzenie ortotyczne, przewiduje zmiany wtórne i przeciwdziała przykurczom i deformacjom. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Uczestnik poprawnie diagnozuje i dobiera proces terapii | Kryteria weryfikacji Uczestnik skutecznie prowadzi wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik komunikuje rodzicowi/opiekunowi pacjenta plan pracy i zastosowane metody | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy z dziećmi z MPD, definiowania problemów funkcjonalnych i strukturalnych oraz planowania terapii ukierunkowanej na cel istotny dla dziecka i rodziny.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 19 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień I
- Mózgowe porażenie dziecięce, podział i rodzaj mózgowego porażenia dziecięcego w zależności od rodzaju uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego
- Ocena funkcjonalna: badanie, podstawowe zasady obserwacji wzorca ruchowego
- Klasyfikacje GMFCS, MACS, FMS, VFCS, SMART
- Określanie poziomu rozwoju funkcjonalnego dziecka - skale funkcjonalne
- Rozwój zaburzeń motorycznych w MPD. Kaskada zmian ruchowych, kompensacji i deformacji u dziecka z MPD
- Założenia do pracy z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym – badanie dziecka z MPD
- Formułowanie celów rehabilitacji (SMART).
- Ustalanie planu terapii dziecka z MPD w oparciu o potrzeby dziecka i rodzica
Dzień II
- Zaburzenia widzenia u dzieci z uszkodzeniem mózgu –CVI, mózgowe uszkodzenia widzenia w ujęciu fizjoterapeutycznym
- Spastyczność, hipertonia, dystonia
- Pozycjonowanie i pionizacja
- Ujęcie w 24 godzinnej perspektywie pacjenta z MPD
- Ortotyka i zaopatrzenie ortopedyczne stosowane w MPD
- Walidacja--test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji
Walidację przeprowadza walidator w czasie przeznaczonym na walidację bez udziału uczestników. Minimalny próg zaliczenia z obu metod walidacji to 80%.
Test teoretyczny:
Trener rozda test teoretyczny, przy zastrzeżeniu, że nie będzie ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Następnie je zbierze.
Analiza dowodów i deklaracji:
Trener w trakcie zajęć dokonuje na różnych etapach nagrań i zdjęć wykonywania przez poszczególnych uczestników zadań praktycznych, które następnie zostaną udostępnione walidatorowi. W uzasadnionych przypadkach utrwalenia będzie dokonywał pracownik/współpracownik wyznaczony i upoważniony Organizatora. Uczestnicy powinni wyrazić stosowną zgodę na nagrywanie ich wizerunku wyłącznie celem przedłożenia dowodów walidatorowi, bądź poinformować osobę dokonującą utrwalenia ich wizerunku o braku wyrażania stosownej zgody, wówczas nagranie zostanie przeprowadzone w sposób uniemożliwiający identyfikację wizerunku uczestnika.
Walidator będzie włączony dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie bierze bezpośrednio udziału w procesie kształcenia i nie podejmuje działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.
Test teoretyczny - minimalny próg zaliczenia 80% poprawnych odpowiedzi.
Analiza zebranych dowodów i deklaracji - minimalny próg zaliczenia 80% przedłożonych dowodów i deklaracji zawiera poprawnie wykonane kryteria weryfikacji.
Walidacja prowadzona stacjonarnie pod adresem: ul. Grudziądzka 3, Bydgoszcz.
Kurs trwa 19 godz. dydaktycznych, co stanowi 14 godz. 15 min zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy oraz walidację, łącznie 1 h 30 min. Krótkie przerwy dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Liczba godzin kursu obejmuje zajęcia teoretyczne – 5 godzin dydaktycznych, oraz zajęcia praktyczne – 14 godzin dydaktycznych.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty 1-3, teoria 90 min | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 04-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 04-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty 4-6, teoria 45 min | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 04-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty 1-3, teoria 45 min | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 05-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 05-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty 4-5, teoria 45 min | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 05-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 6. Walidacja-przeprowadzenie testu, zebranie dowodów i deklaracji | Prowadzący mgr Beata Wasicka | Data realizacji zajęć 05-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 6.Walidacja - weryfikacja testów teoretycznych oraz analiza dowodów i deklaracji. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 81,58 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 81,58 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Beata Wasicka
Absolwentka kierunku fizjoterapii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, wykładowca akademicki, koordynator i założyciel Centrum Dziecka-Wczesna Interwencja Pediatryczna. Karierę zawodową rozpoczynała w Ośrodku Wczesnej Interwencji w Gdańsku, gdzie pracowała 12 lat. Od początku swojej pracy podążała w kierunku koncepcji NDT Bobath. Pierwszy swój kurs NDT Bobath ukończyła w 2008/2009 i w kolejnych latach pogłębiała swoją wiedzę i praktykę zgodnie z koncepcją Bobath i doszkalała się na licznych kursach i szkoleniach z tematyki rehabilitacji dzieci. Uczestniczyła w wielu szkoleniach zakresu terapii neurorozwojowej i wczesnej diagnostyki zaburzeń rozwoju m in.: Genera lMovements Assessment – metoda Prechtla, TIMP (Test of Infant Motor Performance), szkoleniach z analizy chodu w mózgowym porażeniu dziecięcym oraz dotyczących korowych zaburzeń widzenia i problemów sensorycznych. Jest autorką kursów doszkalających z tematyki fizjoterapii pediatrycznej. W 2019 roku ukończyła kurs NDT Bobath Basic, po którym otrzymała uprawnienia nauczyciela koncepcji NDT Bobath. Trenerka zrealizowała co najmniej 100h szkoleniowych w ciągu ostatnich 12 m-cy oraz posiada nieprzerwane i ciągłe doświadczenie zawodowe w branży od co najmniej 5 lat, liczone wstecz od daty rozpoczęcia usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2. Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3. Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny skonsultować z Organizatorem swój stan, celem ustalenia czy mogą wziąć udział w usłudze.
4. Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
5. Zapis w BUR na usługę powinien nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed rozpoczęciem kursu.
6. Uczestnicy przyjmują do wiadomości i wyrażają zgodę na utrwalanie ich wizerunku podczas prowadzonej walidacji w celu dokonania analizy dowodów i deklaracji przez walidatora. W innych celach niż wskazany wymagana jest odrębna zgoda uczestnika.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Organizator zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Zatem uczestnik ze szczególnymi potrzebami powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem kursu zgłosić Organizatorowi dodatkowe wymagania/swoje potrzeby umożliwiające mu udział w usłudze.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem, WUP w Szczecinie w ramach projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe .
Adres
Adres
Walidacja: ul. Grudziądzka 3, 85-130 Bydgoszcz
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala będzie spełniała bezpieczne i higieniczne warunki pracy