Akademia lidera – Project & People management w ujęciu zrównoważonego rozwoju i zasad zielonej gospodarki
Akademia lidera – Project & People management w ujęciu zrównoważonego rozwoju i zasad zielonej gospodarki
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
kierownicy projektów, inżynierowie, liderzy wdrożeń
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji19-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Efekty po dwóch dniach:Ujednolicone standardy zarządzania projektami technicznymi z uwzględnieniem zwiększania efektywności energetycznej i surowcowej, ochrony ekosystemów (minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń).
Wzrost świadomości ekologicznej i kompetencji ESG wśród liderów.
Uczestnicy potrafią identyfikowań i zarządzać ryzykami ekologicznymi oraz komunikować konieczność ich uwzględnienia w projekcie.
Narzędzia: AI eco-risk matrix, zielona karta projektu, checklista mikro-nawyków lidera.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie zasady zarządzania projektami technicznymi i ich cykl życia z uwzględnieniem ochrony ekosystemu. | Kryteria weryfikacji ćwiczenie WBS | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Potrafi planować i priorytetyzować zadania z uwzględnieniem ścieżki krytycznej i leżącej na niej elementami wpływu na środowisko. | Kryteria weryfikacji Analiza harmonogramu projektu i tablicy Kanban | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Umie stosować identyfikować ryzyka środowiskowe uwzględniajac zrównoważony transport oparty na odnawialnych źródłach energii | Kryteria weryfikacji Ocena praktyczna w ćwiczeniu zespołowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Potrafi rozpoznawać potrzeby interesariuszy w oparciu o wytyczne zielonej gospodarki (minimalizacja odpadów, ochrona ekosystemów, oszczędność energii) | Kryteria weryfikacji Obserwacja trenerska podczas symulacji / feedback 360° | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Potrafi udzielać konstruktywnego feedbacku w odniesieniu do potencjalnych zagrożeń dla środowiska wynikających w projektu technicznego. | Kryteria weryfikacji Ocena scenki „trudna rozmowa” wg arkusza kryteriów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Rozumie znaczenie zrównoważonego rozwoju i potrafi oceniać wpływ projektów na środowisko. | Kryteria weryfikacji Opracowanie sekcji „aspekt środowiskowy” w Karcie Projektu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykazuje postawę proekologiczną i odpowiedzialność społeczną w pracy. | Kryteria weryfikacji Słowna ankieta samooceny na podstawie Q&A | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Umie wdrożyć zasady zielonej gospodarki w praktyce projektowej. | Kryteria weryfikacji case study | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Cel biznesowy
Zwiększenie efektywności i przewidywalności realizacji projektów technicznych (R&D, wdrożenia, modernizacje) z uwzględnieniem zasad zielonej gospodarki.Skrócenie cyklu realizacji zadań („time-to-done”) poprzez wdrożenie standardu zarządzania projektami firmy i świadome uwzględnianie wpływu kroków projektu na środowisko naturalne.
Wzmocnienie kompetencji liderów w komunikacji i zarządzaniu zespołami projektowymi ze szczególnym uwzględnieniem tematów ochrony środowiska naturalnego i zasasd zrównoważonego rozwoju (np. transport oparty na odnawialnych źródłach energii).
Budowanie kultury pracy opartej na świadomości, odpowiedzialności ekologicznej za ludzi i otoczenie.
Wdrożenie elementów zielonego zarządzania projektami i zwiększenie świadomości środowiskowej w organizacji.
Wsparcie wdrażania innowacji technologicznych poprzez wykorzystanie rozwiązań AI zgodnych z Regionalną Strategią Innowacji Woj. Śląskiego 2030.
Efekt usługi
Uczestnik rozumie zasady zarządzania projektami technicznymi i ich cykl życia w oparciu o wymogi zielonej gospodarki - Test wiedzy sprawdzany na bieżąco jako q&a.
Potrafi planować i priorytetyzować zadania w środowisku inżynierskim z uwzględnieniem minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń - Analiza harmonogramu projektu i tablicy Kanban – ocena trenera.
Umie stosować narzędzia komunikacji projektowej (RACI, karta projektu) w kontekście zagrożeń środowiskowych - Ocena praktyczna w ćwiczeniu zespołowym.
Rozumie jakie decyzje projektowe mogą wspierać zwiększanie efektywności energetycznej i surowcowej - Ocena praktyczna w ćwiczeniu zespołowym.
Wie jak ustalić zasady wdrożenia praktyk minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w trakcie trwania projektu technicznego - Obserwacja trenerska.
Potrafi rozpoznawać ryzyka środowiskowe i społeczne oraz prowadzić konstruktywne rozmowy z zespołem - Obserwacja trenerska podczas symulacji / feedback 360°.
Potrafi udzielać konstruktywnego feedbacku i zarządzać ryzykami środowiskowymi - Ocena scenki „trudna rozmowa” wg arkusza kryteriów.
Rozumie znaczenie zielonej gospodarki i zrównoważonego rozwoju, potrafi oceniać wpływ projektów na środowisko - Opracowanie sekcji „aspekt środowiskowy”.
Umie wykazać postawę proekologiczną i odpowiedzialność społeczną w pracy - rozmowa prowadząca do samooceny.
Umie wdrożyć zasady „lean & green” w praktyce projektowej - case study.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Szkolenie zakończy się case study oraz oceną trenera grupy uczestników
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – Zwiększanie efektywności zaarządzania projektem technicznym w ujęciu energetycznym i surowcowym.
Czas trwania: 8 godzin (9:00–16:30)
Cel dnia: Ujednolicenie podejścia do realizacji projektów technicznych oraz wdrożenie zasad zarządzania efektywnego środowiskowo.
09:00–10:30
Moduł 1: Fundamenty projektu
- Planowanie projektów w oparciu o efektywność energetyczną, minimalizacje strat i zużycia zasobów środowiskowych.
- Projektowanie cyklu życia produktu w oparciu o zrównoważony rozwój i zwiększanie efektywności surowcowej.
- Narzędzia do wizualizacji zadań i przepływu surowców (tablica Kanban, zaawansowane narzędzia AI).
- Zależności: zakres–czas–koszt środowiskowy - ćwiczenie praktyczne.
Ćwiczenie: Analiza przykładowego projektu pod kątem zużycia zasobów i metod ich ograniczania.
10:30–10:45 – przerwa kawowa (15 min)
10:45–12:15
Moduł 2: Planowanie i priorytetyzacja zadań
- Ocena wpływu decyzji technicznych na aspekty środowiskowe i społeczne w planach projektowych.
- Kamienie milowe, ścieżka krytyczna, minimalizacja wpływu zanieczyszczeń w projekcie.
- Buforowanie zadań i przewidywanie opóźnień oraz ich wpływu na środowisko przy uwzględnieniu zrównoważonego transportu z udziałem odnawialnych źródeł energii.
- Definicja „Definition of Done” z uwzględnieniem minimalizacji odpadów, struktura WBS – praktyczne ćwiczenie.
Ćwiczenie: Identyfikacja zielonych punktów (mających znaczący wpływ na zużycie surowców) w ścieżce krytycznej projektu.
12:15–12:45 – przerwa obiadowa (30 min)
12:45–14:15
Moduł 3: Role i odpowiedzialności w projekcie (RACI/DACI)
- Określenie ról i odpowiedzialności społecznej – lider projektu, sponsor, wykonawca, ekspert.
- Matryca interesariuszy odpowiedzialnych za monitorowanie zmian środowiskowych w fazach życia projektu (interesariusze ESG).
- Ćwiczenie: Stworzenie mapy interesariuszy odowiedzialnych za badanie wpływu projektu na środowisko.
14:15–14:30 – przerwa kawowa (15 min)
14:30–16:00
Moduł 4: Zwinność i ryzyka ekologiczne
- Zarządzanie zmianą z uwzględnieniem ochrony ekosystemów.
- Identyfikacja ryzyk ekologicznych i zasobowych.
Ćwiczenie: Symulacja kosztów środowiskowych braku adaptacji technicznego projektu w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju.
16:00–16:30
Podsumowanie dnia i refleksja grupowa:
- Jakie decyzje projektowe mogą wspierać zwiększanie efektywności energetycznej i surowcowej?
- Ustalenie zasad wdrożenia praktyk minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w zespole projektowym.
Dzień 2 – Przywództwo zrównoważone środowiskowo
Czas trwania: 8 godzin (9:00–16:30)
Cel dnia: Rozwój stylu zarządzania wspierającego odpowiedzialność i postawy proekologiczne w zespołach.
09:00–10:30
Moduł 1: Mindset lidera – zrównoważony rozwój
- Paradygmat lidera wspierającego zmianę (teoria zmiany, model SCARF).
- Budowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko i wpływu na społeczeństwo.
- Rola lidera w promowaniu kultury zrównoważonego rozwoju i zielonego myślenia w środowiskach produkcyjnych.
- Ćwiczenie: „Mapa SCARF zespołu” – gdzie ludzie tracą poczucie wpływu/statusu w procesie zielonej transformacji?
10:30–10:45 – przerwa kawowa (15 min)
10:45–12:15
Moduł 2: Komunikacja w napięciu
- Komunikacja (NVC): fakty–uczucia–potrzeby–prośby z uwzględnieniem adptacji do zmian klimatu.
- Model SBI – opis zachowań bez oceny.
- Jak rozmawiać o zmianach ekologicznych bez wywoływania obronności.
- Ćwiczenie: Ćwiczenia praktyczne - zmiany środowiskowe a opór wobec nowych wymagań zielonej gospodarki.
12:15–12:45 – przerwa obiadowa (30 min)
12:45–14:15
Moduł 3: Feedback i odporność psychiczna lidera
- Feedback 360° i feed-forward – jak rozwiązywać trudności projektowe z szacunkiem do ludzi i środowiska.
- Granice, odporność psychiczna - presja zmian i adptacji do nowych wyzwań zielonej gospodarki w kontekście wyników firmy.
- Odporność lidera w okresach transformacji ekologicznej i technologicznej.
- Ćwiczenie: Symulacja rozmowy feedbackowej o postawie proekologicznej w zespole projektowym. Dlaczego myślenie o wpływie projektu na środowisko naturalne powinno być równoważne z jego fiskalną rentownością?
14:15–14:30 – przerwa kawowa (15 min)
14:30–16:00
Moduł 4: Komitet ryzyk i plan wdrożenia
- „Komitet ryzyk” w firmie VIS – rola lidera świadomego wyzwań zielonej gospodarki w procesie decyzyjnym.
- Wykorzystanie narzędzi AI do identyfikacji i analizy ryzyk projektowych w kontekście ochrony ekosystemów.
- Włączenie ryzyk ekologicznych i klimatycznych do raportowania.
- Nowoczesność: wykorzystanie AI w tworzeniu planów zapobiegawczych celem minimallizacji ryzyk negatywnego wpływu projektu na środowisko.
- Ćwiczenie: Opracowanie mini-planu wdrożenia zielonych mikro-nawyków.
16:00–16:30
Podsumowanie:
- Rola lidera w promowaniu kultury zrównoważonego rozwoju i zielonego myślenia w środowiskach produkcyjnych.
- Przegląd narzędzi AI do identyfikacji ryzyk projektowych w kontekście ochrony ekosystemów i zużycia surowców.
- CASE STUDY Plan działań na 30 dni: 3 mikro-nawyki dla lidera.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Fundamenty projektu | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 przerwa kawowa | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Planowanie i priorytetyzacja zadań | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Role i odpowiedzialności w projekcie | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 przerwa kawowa | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Zwinność i ryzyka ekologiczne | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Podsumowanie dnia i refleksja grupowa | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 27-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Mindset lidera – empatia i zrównoważony rozwój | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 przerwa kawowa | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Komunikacja w napięciu – eco-dialogue | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 przerwa obiadowa | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Feedback i odporność psychiczna lidera | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Komitet ryzyk i plan wdrożenia | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Podsumowanie | Prowadzący Janusz Sowa | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 312,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Janusz Sowa
Bycie liderem na stanowiskach takich jak CEO, COO, Project Portfolio Manager pozwoliło mi zdobyć biegłość w prowadzeniu dużych, złożonych, międzynarodowych projektach. To doświadczenie znacząco wpłynęło na moje wyobrażenie o tym, jak powinno się budować życie i biznes.
Wyraźne skupienie się na celach i oczekiwaniach może być mylące. Często prowadzi to do wypalenia zawodowego, frustracji i niepotrzebnego stresu. Zarządzanie rolami, obowiązkami, oczekiwaniami i komunikacją w odpowiedni sposób może nas wyzwolić. Nie tylko sprawia, że nasze zarządzanie jest bardziej dojrzałe, ale także rezonuje na innych ludzi, czyniąc ich bardziej pewnymi siebie i świadomymi.
Ważne jest dla mnie, aby szkolenia i warsztaty zorientowane na zarządzaniu opierały się na dwóch filarach: aspektach technicznych i spostrzeżeniach emocjonalnych. Mam dziesiątki historii i przykładów, jak skutecznie przeprowadzić zmianę, projekt/program zarówno na wysokim, jak i niskim poziomie.
Szkolenia i warsztaty, które prowadzę, inspirowane są programami i projektami, które realizowałem dla Daimler, Porsche, VW, GM, Fiat, Magna, Thyssen Krupp, SG Digital na całym świecie.
Transformacja, rozwój firmy, rozwiązywanie złożonych problemów, budowanie zespołu to obszary, z którymi mogę się z Wami pod
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na potrzeby uczestników zostanie im udostępniona i przesłana prezentacja i materiały trenera.
Adres
Adres
Prymasa Stefana Wyszyńskiego 11, 44-100 Gliwice
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi