Dropout na uczelniach. Jak zapobiegać rezygnacji ze studiów - wspieranie studentów na ścieżce akademickiej
Dropout na uczelniach. Jak zapobiegać rezygnacji ze studiów - wspieranie studentów na ścieżce akademickiej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kadra dydaktyczna, opiekunowie akademiccy, doradcy studenccy, administracja uczelni.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia przygotowanie kadry uczelni do wspierania studentów w pokonywaniu trudności związanych z przeciążeniem nauką, wypaleniem akademickim i brakiem motywacji, poprzez promowanie nowych podejść do zdobywania wiedzy oraz budowanie środowiska sprzyjającego ich sukcesowi i satysfakcji ze studiów.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik zna główne przyczyny rezygnacji ze studiów oraz czynniki ryzyka, takie jak przeciążenie nauką, brak wsparcia społecznego, trudności adaptacyjne czy problemy psychiczne i finansowe. Rozumie znaczenie wczesnego rozpoznawania objawów przeciążenia i mechanizmów wypalenia akademickiego. Zna nowoczesne podejścia do nauki, metody aktywizujące studentów i techniki zwiększające efektywność uczenia się. Rozumie rolę wykładowcy, opiekuna i mentora w budowaniu środowiska wspierającego rozwój i retencję studentów. Umiejętności: Uczestnik potrafi identyfikować studentów z grup ryzyka na podstawie obserwacji zachowań i wyników w nauce. Umie prowadzić rozmowę wspierającą z osobą zniechęconą lub przeciążoną oraz reagować na sygnały wypalenia. Potrafi doradzić studentom skuteczne techniki organizacji czasu, planowania nauki i regeneracji. Umie tworzyć działania wzmacniające motywację (mentoring, integracja, warsztaty) oraz przygotować plan wsparcia i działań naprawczych dla wydziału lub uczelni. Kompetencje społeczne: Uczestnik potrafi budować relację opartą na empatii i zaufaniu, wspierać studentów w sposób partnerski i niedyrektywny. Wykazuje gotowość do współpracy interdyscyplinarnej (z administracją, psychologami, opiekunami) w celu przeciwdziałania rezygnacjom ze studiów. Działa w duchu otwartości, zrozumienia i troski o dobrostan studentów. Jest świadomy roli kadry uczelni w tworzeniu przyjaznego środowiska sprzyjającego sukcesowi akademickiemu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać główne przyczyny rezygnacji ze studiów i rozpoznaje objawy przeciążenia oraz wypalenia akademickiego. Umie zidentyfikować studentów wymagających wsparcia i zaplanować odpowiednie działania pomocowe. Stosuje techniki rozmowy wspierającej i doradza skuteczne strategie uczenia się. Wykazuje empatię, refleksyjność i gotowość do współpracy na rzecz tworzenia przyjaznego środowiska akademickiego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1: Dlaczego studenci rezygnują ze studiów?
- Analiza głównych przyczyn rezygnacji:
- Przeciążenie obowiązkami akademickimi i nieefektywne metody nauki.
- Trudności w adaptacji do nowego środowiska edukacyjnego.
- Brak wsparcia społecznego i emocjonalnego.
- Problemy finansowe, zdrowotne i psychiczne.
- Nowa rzeczywistość nauki:
- Jak tradycyjne podejście do nauczania wpływa na motywację i wyniki studentów?
- Wpływ cyfryzacji, dostępności wiedzy i multitaskingu na studencką efektywność.
- Grupy ryzyka:
- Studenci pierwszego roku, osoby z małych miejscowości, międzynarodowi, osoby pracujące.
Moduł 2: Wczesne rozpoznawanie problemów i przeciążenia nauką
- Objawy przeciążenia nauką:
- Chroniczne zmęczenie, brak motywacji, trudności w skupieniu.
- Niska efektywność nauki mimo dużego nakładu czasu.
- Wycofanie społeczne, spadek zaangażowania w życie akademickie.
- Rozpoznawanie problemów u studentów:
- Sygnały ostrzegawcze w zachowaniu (np. unikanie zajęć, brak terminowości).
- Jak zidentyfikować studentów, którzy potrzebują wsparcia?
- Ćwiczenia praktyczne:
- Studium przypadku: rozpoznawanie problemów na podstawie przykładów z życia.
Moduł 3: Nowoczesne podejście do zdobywania wiedzy i radzenie sobie z przeciążeniem nauką
- Wprowadzenie nowych metod nauki:
- Zasada „uczenia się mniej, ale mądrzej” – skupienie na kluczowych treściach i praktyce.
- Techniki aktywnego uczenia się: mapy myśli, metoda Feynmana, nauka przez działanie.
- Korzystanie z technologii: aplikacje i narzędzia wspomagające organizację i naukę.
- Równowaga między nauką a odpoczynkiem:
- Jak przerwy i regeneracja poprawiają efektywność nauki?
- Wprowadzenie technik takich jak Pomodoro i mindfulness w codziennym planowaniu.
- Pomoc studentom w radzeniu sobie z przeciążeniem:
- Jak tworzyć spersonalizowane plany nauki?
- Znaczenie krótkoterminowych celów i sukcesów w budowaniu motywacji.
- Organizacja czasu i priorytetów: co student powinien wiedzieć?
Moduł 4: Strategie wsparcia studentów w kryzysie
- Jak wspierać studentów emocjonalnie i akademicko?
- Budowanie relacji opartej na zaufaniu.
- Jak rozmawiać ze studentami, którzy czują się przytłoczeni?
- Wspieranie pewności siebie i poczucia skuteczności.
- Rola dydaktyków i mentorów:
- Elastyczne podejście do wymagań: jak pomagać studentom w kryzysie bez obniżania standardów akademickich?
- Promowanie kultury otwartości i współpracy na uczelni.
- Ćwiczenia praktyczne:
- Symulacje rozmów z różnymi typami studentów (np. z brakiem motywacji, przeciążonym materiałem, niepewnym swojej ścieżki).
Moduł 5: Tworzenie środowiska wspierającego na uczelni
- Jak tworzyć przyjazne środowisko akademickie?
- Organizowanie warsztatów dla studentów z efektywnego uczenia się i zarządzania czasem.
- Promowanie wydarzeń integracyjnych i inicjatyw społecznościowych.
- Wdrażanie systemu mentoringu studenckiego.
- Wczesne reagowanie na kryzysy:
- Jak skutecznie komunikować się między działami uczelni (dydaktyką, administracją, psychologami)?
- Ułatwienia dla studentów przeciążonych obowiązkami (np. elastyczne terminy, konsultacje).
- Ćwiczenia praktyczne:
- Opracowanie planu działań wspierających studentów na danym wydziale lub uczelni.
Moduł 6: Monitorowanie i ewaluacja
- Jak monitorować zaangażowanie studentów?
- Wykorzystanie danych: analiza frekwencji, wyników egzaminów i ankiet studenckich.
- Systemy wczesnego ostrzegania: identyfikacja studentów z problemami.
- Ewaluacja wdrożonych działań:
- Jak mierzyć skuteczność działań przeciwdziałających rezygnacji?
- Wdrażanie ulepszeń na podstawie feedbacku od studentów.
- Ćwiczenia praktyczne:
- Tworzenie modelu wsparcia i ewaluacji dla konkretnego wydziału.
Moduł 7: Podsumowanie i dyskusja
- Wnioski z warsztatów: najważniejsze strategie i rozwiązania.
- Sesja pytań i odpowiedzi.
- Wspólne opracowanie planów działań dostosowanych do specyfiki uczelni.
Oczekiwane rezultaty:
- Umiejętność wczesnego rozpoznawania przeciążenia i innych problemów studenckich.
- Promowanie efektywnych metod nauki i technik radzenia sobie z przeciążeniem.
- Tworzenie środowiska akademickiego sprzyjającego utrzymaniu studentów na uczelni.
- Zwiększenie retencji studentów i ich satysfakcji z procesu kształcenia.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Test wiedzy PRE-TEST | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Moduł 1: Dlaczego studenci rezygnują ze studiów? Analiza głównych przyczyn rezygnacji | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 09:55 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Nowa rzeczywistość nauki: jak tradycyjne podejście do nauczania wpływa na motywację i wyniki studentów? Wpływ cyfryzacji, dostępności wiedzy i multitaskingu na studencką efektywność. Grupy ryzyka | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:55 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Moduł 2: Wczesne rozpoznawanie problemów i przeciążenia nauką. Objawy przeciążenia nauką: chroniczne zmęczenie, brak motywacji, trudności w skupieniu. Niska efektywność nauki | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Moduł 2 (cd.): Rozpoznawanie problemów u studentów: sygnały ostrzegawcze w zachowaniu (np. unikanie zajęć, brak terminowości). Jak zidentyfikować studentów, którzy potrzebują wsparcia? | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:25 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Moduł 3: Nowoczesne podejście do zdobywania wiedzy i radzenie sobie z przeciążeniem nauką. Wprowadzenie nowych metod nauki: zasada „uczenia się mniej, ale mądrzej”. Techniki aktywnego uczenia się | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:55 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Moduł 3 (cd.): Równowaga między nauką a odpoczynkiem: jak przerwy i regeneracja poprawiają efektywność nauki? Wprowadzenie technik takich jak Pomodoro i mindfulness | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:55 | Godzina zakończenia 13:40 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Moduł 3 (cd.): Znaczenie krótkoterminowych celów i sukcesów w budowaniu motywacji. Organizacja czasu i priorytetów: co student powinien wiedzieć? | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 14:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Moduł 4: Strategie wsparcia studentów w kryzysie. Jak wspierać studentów emocjonalnie i akademicko? Budowanie relacji opartej na zaufaniu. | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:25 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:35 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Moduł 4 (cd.): Wspieranie pewności siebie i poczucia skuteczności. Rola dydaktyków i mentorów: elastyczne podejście do wymagań – jak pomagać studentom w kryzysie bez obniżania standardów akademickich? | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Moduł 4 (cd.): Ćwiczenia praktyczne: symulacje rozmów z różnymi typami studentów (np. z brakiem motywacji, przeciążonym materiałem, niepewnym swojej ścieżki). | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Moduł 5: Tworzenie środowiska wspierającego na uczelni. Jak tworzyć przyjazne środowisko akademickie? Organizowanie warsztatów dla studentów z efektywnego uczenia się | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Moduł 5 (cd.): Wdrażanie systemu mentoringu studenckiego. Wczesne reagowanie na kryzysy: jak skutecznie komunikować się między działami uczelni (dydaktyką, administracją, psychologami)? | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Moduł 5 (cd.): Ułatwienia dla studentów przeciążonych obowiązkami (np. elastyczne terminy, konsultacje). Ćwiczenia praktyczne: opracowanie planu działań wspierających studentów | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Moduł 6: Monitorowanie i ewaluacja. Jak monitorować zaangażowanie studentów? Wykorzystanie danych: analiza frekwencji, wyników egzaminów i ankiet studenckich. Systemy wczesnego ostrzegania | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Moduł 6 (cd.): Ewaluacja wdrożonych działań: jak mierzyć skuteczność działań przeciwdziałających rezygnacji? Wdrażanie ulepszeń na podstawie feedbacku od studentów. | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Moduł 7: Podsumowanie i dyskusja. Wnioski z warsztatów: najważniejsze strategie i rozwiązania. Sesja pytań i odpowiedzi. Wspólne opracowanie planów działań dostosowanych do specyfiki uczelni. | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:35 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Test wiedzy POST-TEST | Prowadzący Małgorzata Żyhałko | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 968,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 164,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 133,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Małgorzata Żyhałko
Przez ponad 15 lat zarządzała dużym pionem sprzedażowym w sektorze publicznym i prywatnym, gdzie zdobyła nieocenione doświadczenie w obszarze zarządzania zespołami, planowania strategicznego oraz wdrażania skutecznych rozwiązań biznesowych. Zarządzanie ludźmi w trudnych warunkach, wyznaczanie celów i motywowanie – to był jej chleb powszedni.
Od 20 lat dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Ukończyła liczne kursy i szkolenia z zakresu coachingu, szeroko rozumianej komunikacji oraz dialogu motywacyjnego, co sprawia, że jej sesje są nie tylko merytoryczne, ale i pełne energii, angażujące uczestników w proces rozwoju. Zdecydowanie stawia na umiejętności miękkie, bo wie, że w dzisiejszym świecie to one decydują o sukcesie. Pracuje z pełną świadomością, że doświadczenie i pasja to klucz do skutecznego rozwoju.
Małgorzata Żyhałko to trenerka, która zna wartość pracy z ludźmi i wie, jak ważne jest, by każdy uczestnik szkoleń wyszedł z nich nie tylko z nowymi umiejętnościami, ale także z poczuciem, że może zrobić kolejny krok naprzód.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają autorskie materiały szkoleniowe
Warunki uczestnictwa
- Wypełnienie formularza jest równoznaczne ze zgłoszeniem i akceptacją
Regulaminu.
- W ciągu 24 godzin wyślemy Państwu wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.
- W przypadku braku takiej wiadomości, prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta.
- Potwierdzenie organizacji szkolenia prześlemy na adres e-mail podany w formularzu:
- najpóźniej na 14 dni przed szkoleniem (szkolenia stacjonarne)
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT
W przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych w co najmniej 70%, usługa jest zwolniona z podatku VAT
Warunkiem zastosowania zwolnienia jest złożenie przez uczestnika/instytucję finansującą szkolenie odpowiedniego oświadczenia.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi