Zaburzenia depresyjno-lękowe u studentów i studentek - wsparcie, komunikacja, współpraca
Zaburzenia depresyjno-lękowe u studentów i studentek - wsparcie, komunikacja, współpraca
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do:
- pracowników administracyjnych uczelni mających kontakt ze studentami,
- nauczycieli akademickich, opiekunów roku i kierowników kierunków,
- pracowników biur ds. osób z niepełnosprawnościami, biur karier i działów wsparcia studentów,
- wszystkich osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy o zdrowiu psychicznym w środowisku akademickim oraz zasadach wspierania studentów i studentek z zaburzeniami depresyjno-lękowymi.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników6
- Data zakończenia rekrutacji21-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji pracowników uczelni w zakresie rozpoznawania objawów zaburzeń depresyjno-lękowych u studentów i studentek oraz nabycie umiejętności wspierania tych osób poprzez adekwatną komunikację, reagowanie i współpracę w środowisku akademickim.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik szkolenia: rozumie, czym są zaburzenia depresyjno-lękowe i jakie są ich najczęstsze przyczyny, zna objawy emocjonalne, poznawcze, behawioralne i somatyczne depresji, zna wpływ zaburzeń depresyjnych na funkcjonowanie studentów w obszarze nauki i relacji społecznych, wie, jaką rolę i odpowiedzialność ma pracownik uczelni w zakresie wsparcia studentów w kryzysie psychicznym, zna procedury reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia (np. przy zgłoszeniu myśli samobójczych). Umiejętności: Uczestnik szkolenia: potrafi rozpoznać sygnały mogące świadczyć o pogorszeniu kondycji psychicznej studentów, potrafi dostosować komunikację do potrzeb osoby z zaburzeniem depresyjno-lękowym, umie prowadzić rozmowę wspierającą, z poszanowaniem granic i bez stosowania zwrotów pogłębiających kryzys, potrafi wskazać możliwe formy wsparcia dostępne na uczelni oraz zewnętrzne instytucje pomocowe, umie reagować w sposób adekwatny na sytuacje kryzysowe, w tym w przypadku zgłoszenia myśli samobójczych. Kompetencje społeczne: Uczestnik: wykazuje wrażliwość na problemy zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, podejmuje działania wspierające z poszanowaniem godności i indywidualnych potrzeb studentów, rozumie znaczenie współpracy między nauczycielami, administracją i służbami wsparcia, jest gotów do reagowania w sposób odpowiedzialny i zgodny z zasadami etyki zawodowej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi rozróżnić symptomy zaburzeń depresyjno-lękowych od innych trudności emocjonalnych.W ćwiczeniu symulacyjnym potrafi dobrać wspierające komunikaty i unikać zwrotów ryzykownych. W dyskusji potrafi wskazać właściwe formy reakcji na zgłoszenie myśli samobójczych. W quizie podsumowującym poprawnie identyfikuje procedury i formy wsparcia oferowane przez uczelnię. W wypowiedziach i analizie przypadków prezentuje postawę empatyczną, opartą na zrozumieniu i szacunku. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Zaburzenia depresyjno-lękowe w środowisku akademickim.
a. Skala zjawiska wśród studentów i studentek.
b. Czym są i jak się objawiają wg ICD-11 zaburzenia lękowo-depresyjne?
c. Najczęściej występujące emocjonalne, poznawcze, behawioralne i somatyczne objawy depresji.
d. Przyczyny i czynniki ryzyka zaburzeń depresyjno-lękowych.
e. Wpływ depresji na motywację do nauki, funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne studenta, budowanie relacji z rówieśnikami.
f. Odpowiedzialność i rola pracownika uczelni.
2. Komunikacja i współpraca ze studentem i studentką z zaburzeniem depresyjno-lękowym.
a. Co mówić, a czego nie mówić?
b. Zwroty wspierające i zwroty zakazane podczas rozmowy z osobą z depresją.
c. Jak dostosować formę rozmowy do potrzeb osoby z zaburzeniem depresyjno-lękowym?
d. Zasady współpracy z osobą z zaburzeniami depresyjno-lękowymi (perspektywa pracownika administracyjnego oraz wykładowcy akademickiego).
3. Jak pracownik uczelni może wspierać osoby z zaburzeniami depresyjno-lękowymi?
a. Omówienie dobrych praktyk w ramach uczelni.
b. Jak poinformować o możliwym w ramach uczelni wsparciu psychologicznym oraz zewnętrzne wsparcie i pomoc - telefony kryzysowe i przydatne numery.
c. Najczęściej popełniane błędy.
4. Jak zareagować, kiedy student/studentka zgłasza myśli samobójcze.
a. Samobójstwa i próby samobójcze w liczbach – skala zjawiska.
b. Czynniki podnoszące ryzyko zachowań samobójczych – skutki pandemii, wojny, izolacji.
c. Sygnały ostrzegawcze u osób w kryzysie samobójczym – na co pracownik uczelni powinien zwrócić uwagę.
d. Reagowanie - zwroty i zachowania, których należy unikać.
e. Powiadamianie służb w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia studentów i współpracowników.
5. Podsumowanie szkolenia i konsultacje indywidualne.
Metody pracy: mini-wykłady, dyskusje moderowane, burza mózgów, analizy doświadczenia, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia grupowe.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Test wiedzy (PRE_TEST) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:50 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 1. Zaburzenia depresyjno-lękowe w środowisku akademickim. | Prowadzący Beata Janiczek-Krotowska | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:10 | Godzina zakończenia 09:35 | Liczba godzin 01:25 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 2. Komunikacja i współpraca ze studentem i studentką z zaburzeniem depresyjno-lękowym | Prowadzący Beata Janiczek-Krotowska | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:35 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:25 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 3. Jak pracownik uczelni może wspierać osoby z zaburzeniami depresyjno-lękowymi? | Prowadzący Beata Janiczek-Krotowska | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 4. Jak zareagować, kiedy student/studentka zgłasza myśli samobójcze. | Prowadzący Beata Janiczek-Krotowska | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 5. Podsumowanie szkolenia i konsultacje indywidualne. | Prowadzący Beata Janiczek-Krotowska | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Test wiedzy (POST-TEST) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 848,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 690,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 141,45 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 115,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Beata Janiczek-Krotowska
Poza specjalizacją trenerską i coachingową ukończyła moduły specjalizacyjne z zakresu autyzmu, Zespołu Aspergera, pierwszej pomocy psychologicznej, psychologii klinicznej, psychoterapii zaburzeń nerwicowych, psychoterapii uzależnień, psychopatologii oraz postępowania z pacjentem chorym psychicznie. Odbyła również staże kliniczne w warszawskich szpitalach na oddziałach psychiatrycznych.
W swojej pracy trenerskiej łączy wiedzę i doświadczenie w dziedzinie psychologii i organizacji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Dostęp do autorskim materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
1.Brak dokonania przedpłaty za udział w szkoleniu nie jest jednoznaczny z rezygnacją ze szkolenia.
2. Informacja o rezygnacji ze szkolenia wymaga formy pisemnej, przesłanej na adres e-mail: optima@optima.edu.pl
3. Rezygnacji z udziału w szkoleniu online, bez ponoszenia kosztów, Zamawiający może dokonać najpóźniej na 7 dni roboczych przed rozpoczęciem zajęć.
4. W przypadku rezygnacji na mniej niż 7 dni roboczych przed terminem szkolenia online, Zamawiający zostanie obciążony kosztami w wysokości 50% wartości szkolenia.
5. Całkowity koszt szkolenia ponoszony jest przez Zamawiającego w przypadku rezygnacji w dniu jego rozpoczęcia bądź nie przybycia na szkolenie lub nie wzięcia udziału w szkoleniu online.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędny do udziału w szkoleniu tj.:
- laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
- szerokopasmowe połączenie z Internetem,
- kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
- Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Hangouts Meet.
- Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
- aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
- aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.
2. Organizator zapewnia możliwość połączenia testowego (we wskazanym przez Organizatora terminie) dla każdego uczestnika w celu sprawdzenia poprawności i jakości połączenia.
3. W sytuacji gdy sprzęt Uczestnika, nie zapewnia dobrej jakości połączenia, udział w szkoleniu może być kontynuowany poprzez połączenie telefoniczne. Wówczas uczestnik słyszy szkolenie i korzysta z materiałów przesłanych wcześniej przez Organizatora.
4. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za brak odpowiednich warunków technicznych po stronie Uczestnika szkolenia.