Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie
Pisanie artykułów naukowych z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji) oraz ich skuteczne publikowanie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
- Naukowcy i badacze
- Doktoranci i studenci
- Redaktorzy czasopism naukowych
- Pracownicy administracyjni w dziedzinie nauki, bibliotekarze
- Każdy zainteresowany AI w pisaniu naukowym
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji05-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności tworzenia i publikowania artykułów naukowych z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji, zgodnie z zasadami etyki naukowej i wymogami wydawniczymi. Uczestnicy nauczą się planować proces pisania, wykorzystywać AI na poszczególnych etapach pracy nad tekstem, dobierać odpowiednie czasopisma oraz skutecznie przygotowywać publikacje do wysyłki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik zna zasady etycznego i odpowiedzialnego korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w pracy naukowej. Rozumie różnicę między wsparciem a współautorstwem oraz zna wytyczne dotyczące ujawniania użycia AI w publikacjach. Zna strukturę artykułu naukowego (AIMRaD i jego warianty) oraz zasady tworzenia tytułu, abstraktu i słów kluczowych. Rozumie etapy procesu publikacyjnego – od planowania po submission i recenzje – oraz potrafi rozróżnić czasopisma wartościowe od tzw. drapieżnych. Zna typy przeglądów literatury oraz podstawowe narzędzia wspierające badaczy (np. edytory, generatory, menedżery bibliografii). Umiejętności: Uczestnik potrafi planować proces pisania artykułu, tworzyć konspekt i opracowywać treść z wykorzystaniem narzędzi AI. Umie przygotować fragmenty tekstu naukowego – tytuł, abstrakt, słowa kluczowe – oraz zastosować zasady poprawności językowej i edytorskiej. Potrafi wykorzystać AI do przeglądu literatury, weryfikacji źródeł, redakcji i korekty tekstu, zachowując przy tym oryginalność i wiarygodność treści. Umie dobrać odpowiednie czasopismo do tematu publikacji, przygotować pakiet submission i odpowiadać na uwagi recenzentów. Kompetencje społeczne: Uczestnik potrafi odpowiedzialnie korzystać z narzędzi AI, dbając o przejrzystość, samodzielność i etyczność pracy naukowej. Współpracuje w zespole autorskim, respektując zasady autorstwa i ról badawczych (ICMJE, CRediT). Wykazuje krytyczne podejście do wyników generowanych przez AI, potrafi je ocenić i poprawić. Dba o jakość, rzetelność i zgodność tekstu z zasadami dobrej praktyki naukowej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić zasady etycznego korzystania z AI w nauce, wskazać elementy struktury artykułu i typy przeglądów literatury. Umie opracować plan publikacji, przygotować fragment tekstu (abstrakt, tytuł, słowa kluczowe) oraz dobrać odpowiednie czasopismo. Potrafi wykorzystać AI do przeglądu literatury i redakcji tekstu, z zachowaniem zasad przejrzystości i samodzielności. Wykazuje świadomość etyczną, krytycznie ocenia wyniki AI i potrafi współpracować w zespole autorskim. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Pisanie tekstów naukowych pozostaje podstawą awansu zawodowego badacza. W dobie „punktozy” i Ustawy 2.0 szczególnego znaczenia nabrały publikacje w wysoko punktowanych, prestiżowych czasopismach i wydawnictwach. Dodatkowo, dynamiczny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że proces pisania i publikowania tekstów naukowych ulega istotnej transformacji.
Szkolenie pokazuje, jak skutecznie tworzyć teksty naukowe z wykorzystaniem AI – od wstępnych pomysłów, przez pisanie, po publikowanie i promowanie efektów pracy. Uczestnicy poznają zarówno standardowe zasady tworzenia publikacji naukowych, jak i nowoczesne rozwiązania wspierające badaczy.
Trener pokazuje jak sztuczna inteligencja może być partnerem w pisaniu, ale też kiedy jej użycie jest nieetyczne lub ryzykowne. Pokazuje, jak tworzyć dobre teksty naukowe, korzystając z nowych technologii, bez utraty jakości i oryginalności.
Uczestnicy dowiedzą się, jak:
- pisać teksty naukowe krok po kroku,
- wykorzystywać AI na każdym etapie pisania i publikowania,
- dobierać i weryfikować czasopisma,
- pisać przeglądy literatury z pomocą AI,
- odpowiedzialnie korzystać z AI (w świetle etyki naukowej i wytycznych wydawców).
Metodologia prowadzenia warsztatu:
Szkolenie wykorzystuje wykład, konwersatorium i warsztat praktyczny. Omawiane zagadnienia przedstawiane są w ujęciu zarówno teoretycznym, jak i praktycznym – z pokazaniem rozwiązań. Trener pracuje na przykładach, testuje AI i pokazuje jak wykorzystywać ją świadomie.
Korzyści wynikające z udziału w szkoleniu:
- Zdobycie wiedzy o skutecznym publikowaniu w prestiżowych miejscach.
- Praktyczne umiejętności pisania artykułów wspomaganego przez AI.
- Znajomość etycznych granic wykorzystania sztucznej inteligencji.
- Biegłość w wyszukiwaniu czasopism i ocenianiu ich jakości.
- Umiejętność promowania publikacji i zarządzania procesem submission.
PROGRAM SZKOLENIA
Część I. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI?
- Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).
- Czym jest etyczne korzystanie z AI w kontekście naukowym.
- Granica między wsparciem a współautorstwem.
- Czy i kiedy należy ujawniać użycie AI w artykule?
- Dobre praktyki wg wytycznych wydawnictw i organizacji.
- Jak zgodnie z zasadami wskazywać użycie narzędzi (np. w sekcji podziękowań, metod)?
- Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy, halucynacje AI, fabrykowanie źródeł, nieświadome plagiaty, nadmierna korekta przez AI a utrata indywidualnego stylu autora.
- Weryfikacja treści wygenerowanych przez AI.
- Użycie detektorów AI i ocena etyczna cudzych tekstów.
- Jak dokumentować użycie AI dla przejrzystości (notatki, logi, wersje robocze).
- Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).
- Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.
- Narzędzia dopasowania czasopism.
- Czasopisma drapieżne vs wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?
Część II. Porady językowe oraz językowe narzędzia AI.
- Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.
- Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.
- Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.
Część III. Wysyłka (submission) artykułu – czy i jak może pomóc sztuczna inteligencja.
- List do edytora, covering letter/cover letter.
- Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).
- Checklisty i narzędzia wsparcia w procesie submission.
Część IV. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – zasady tworzenia oraz pomoc AI.
- Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.
- Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.
- Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.
- Tworzenie tytułów – narzędzia AI.
- Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).
- Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.
- Abstrakty strukturyzowane i opisowe
- Jak sobie poradzić z ograniczonym miejscem – słownictwo oraz skróty.
- Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.
Część V. Konstrukcja artykułu z pomocą AI.
- Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
- Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów.
- Struktura artykułu – szablony AI.
- AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.
- Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.
Część VI. Przegląd literatury (literature review): AI jako pomocnik.
- Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.
- Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.
- Typy przeglądów które wspiera AI.
- Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?
- Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?
- Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?
- Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.
Część VII. Praktyka (zespołowego) pisania z AI.
- Różne modele współpracy publikacyjnej – od duetu po kilkunastoosobowe zespoły.
- Zasady ustalania autorstwa (ICMJE, COPE, CRediT, inne wytyczne).
- Role w zespole publikacyjnym (lead author, corresponding author).
- Jak ustalać cele i zakresy odpowiedzialności – komunikacja i protokoły działania.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 9 Test wierzy (PRE-TEST) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 9 Część I. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 9 Część II. Porady językowe i narzędzia językowe AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 9 Część III. Wysyłka (submission) artykułu – jak może pomóc AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 9 Część IV. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – tworzenie z pomocą AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 9 Część V. Konstrukcja artykułu z pomocą AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 9 Część VI. Przegląd literatury – AI jako pomocnik | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 9 Część VII. Praktyka (zespołowego) pisania z AI | Prowadzący Piotr Siuda | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 01:05 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 9 Test wiedzy (POST-TEST) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 922,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 750,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 153,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 125,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Piotr Siuda
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Dostęp do autorskim materiałów szkoleniowych.
Warunki uczestnictwa
1.Brak dokonania przedpłaty za udział w szkoleniu nie jest jednoznaczny z rezygnacją ze szkolenia.
2. Informacja o rezygnacji ze szkolenia wymaga formy pisemnej, przesłanej na adres e-mail: optima@optima.edu.pl
3. Rezygnacji z udziału w szkoleniu online, bez ponoszenia kosztów, Zamawiający może dokonać najpóźniej na 7 dni roboczych przed rozpoczęciem zajęć.
4. W przypadku rezygnacji na mniej niż 7 dni roboczych przed terminem szkolenia online, Zamawiający zostanie obciążony kosztami w wysokości 50% wartości szkolenia.
5. Całkowity koszt szkolenia ponoszony jest przez Zamawiającego w przypadku rezygnacji w dniu jego rozpoczęcia bądź nie przybycia na szkolenie lub nie wzięcia udziału w szkoleniu online.
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT
W przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych w co najmniej 70%, usługa jest zwolniona z podatku VAT
Warunkiem zastosowania zwolnienia jest złożenie przez uczestnika/instytucję finansującą szkolenie odpowiedniego oświadczenia.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Chcąc uczestniczyć w szkoleniu online na platformie Google Meet, uczestnik we własnym zakresie powinien zapewnić sobie sprzęt i oprogramowanie niezbędny do udziału w szkoleniu tj.:
- laptop/tablet/telefon komórkowy z głośnikiem i mikrofonem,
- szerokopasmowe połączenie z Internetem,
- kamera internetowa (wbudowana lub podłączana przez USB).
- Uwaga: inne urządzenia, na przykład kamery wirtualne, mogą nie działać z Google Meet.
- Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy,
- aktualną wersję systemu operacyjnego (Apple® macOS®, Microsoft® Windows®, Chrome OS, Ubuntu® i inne dystrybucje systemu Linux® oparte na Debianie),
- aktualną wersję przeglądarki (Chrome, Mozilla® Firefox®, Microsoft® Edge®, Apple® Safari®) WAŻNE! Microsoft Internet Explorer® 11 nie zapewnia pełnej obsługi Meet. Lepiej korzystać z przeglądarki Microsoft Edge. Jeśli chcesz używać Hangouts w przeglądarce Internet Explorer, musisz zainstalować wtyczkę do Meet. Pobierz i zainstaluj najnowszą wersję wtyczki Google Video Support Plugin.
2. Organizator zapewnia możliwość połączenia testowego (we skazanym przez Organizatora terminie) dla każdego uczestnika w celu sprawdzenia poprawności i jakości połączenia.
3. W sytuacji gdy sprzęt Uczestnika, nie zapewnia dobrej jakości połączenia, udział w szkoleniu może być kontynuowany poprzez połączenie telefoniczne. Wówczas uczestnik słyszy szkolenie i korzysta z materiałów przesłanych wcześniej przez Organizatora.
4. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za brak odpowiednich warunków technicznych po stronie Uczestnika szkolenia.