Skuteczna komunikacja z elementami kompetencji cyfrowych i ekologicznych - szkolenie
Skuteczna komunikacja z elementami kompetencji cyfrowych i ekologicznych - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do osób z różnym poziomem doświadczenia komunikacyjnego, otwartych na rozwój, gotowych do aktywnego udziału w warsztatach rozwijających praktyczne umiejętności komunikacyjne zgodne z aktualnymi trendami ekologicznymi i cyfrowymi.
- Minimalna liczba uczestników7
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji15-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do wykorzystywania skutecznych narzędzi komunikacji, dzięki którym wzrośnie efektywność przepływu informacji w zespole. Uczestnicy poznają rolę przepływu informacji oraz zostaną przygotowani do budowania postaw, które sprzyjają skutecznej komunikacji. Będą umiejętnie posługiwać się pytaniami otwartymi oraz wykorzystywać narzędzia aktywnego słuchania. Nauczą się także podejmować działania proekologiczne podczas pracy i życia w środowisku cyfrowym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Charakteryzuje schemat komunikacji interpersonalnej. | Kryteria weryfikacji Wskazuje główne elementy procesu komunikacji (nadawca, odbiorca, komunikat, kanał, sprzężenie zwrotne). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA:Opisuje zasady otwartej komunikacji. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje co najmniej 2 zasady otwartej komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA:Definiuje cztery płaszczyzny wypowiedzi i kwadrat komunikacji von Thun’a. | Kryteria weryfikacji Wymienia cztery płaszczyzny wypowiedzi wg koncepcji kwadratu komunikacji von Thun’a. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA: Definiuje bariery i narzędzia aktywnego słuchania. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje co najmniej 3 różne bariery komunikacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje co najmniej 2 techniki aktywnego słuchania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WIEDZA: Identyfikuje wpływ technologii cyfrowych na środowisko. | Kryteria weryfikacji Wskazuje poprawnie co najmniej 3 konkretne skutki oddziaływania technologii cyfrowych na środowisko naturalne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:Aktywnie słucha wypowiedzi innych. | Kryteria weryfikacji Parafrazuje i klaryfikuje wypowiedzi innych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Używa technik aktywnego słuchania w praktycznych sytuacjach komunikacyjnych. Wykazuje co najmniej 3 z zachowań świadczących o aktywnym słuchaniu. Dowód: pisemny feedback od grupy. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:Umiejętnie posługuje się pytaniami otwartymi. | Kryteria weryfikacji Samodzielnie formułuje poprawne pytania otwarte w różnych kontekstach komunikacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Używa pytań otwartych do pogłębiania rozmowy i uzyskiwania szczegółowych informacji. Dowód: pisemny feedback od grupy. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:Stosuje komunikat otwarty Używa kwadratu komunikacji von Thun’a. | Kryteria weryfikacji W minimum 2 samodzielnie przygotowanych wypowiedziach ustnych, formułuje komunikat otwarty, w którym wyraźnie wskazuje cztery płaszczyzny kwadratu von Thun’a. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI: Rozpoznaje konsekwencje środowiskowe stosowania urządzeń elektronicznych, infrastruktury cyfrowej i usług — np. zużycie energii, produkcję elektrośmieci, emisję CO2, zużywanie surowców naturalnych. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje co najmniej 2 konsekwencje środowiskowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Przedstawia min. 3 różne zagrożenia lub konsekwencje środowiskowe związane z użyciem elektroniki, infrastruktury cyfrowej lub usług cyfrowych podając dla każdego przykłady. Dowód: Raport cyfrowo-środowiskowy. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Niweluje bariery komunikacyjne w swojej organizacji. | Kryteria weryfikacji Proponuje i wdraża strategie eliminowania barier komunikacyjnych. Dowód: plan eliminacji barier. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozwinie świadomość wpływu technologii cyfrowych i ich wykorzystywania na środowisko naturalne. | Kryteria weryfikacji Przedstawia co najmniej 2 konkretne przykłady negatywnego wpływu technologii cyfrowych na środowisko. Dowód: raport skutków środowiskowych. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Informacja o warunkach organizacyjno-logistycznych: sala odpowiednia dla przyjęcia 15 uczestników, krzesła oraz wolna przestrzeń do korzystania z materiałów szkoleniowych. Obszar udostępniony na przeprowadzenie zajęć w formie warsztatów.
Kompetencje Cyfrowe na podstawie DigiComp 2.2 Obszar kompetencji 4. Bezpieczeństwo, 4.4 Ochrona Środowiska Świadomość wpływu na środowisko technologii cyfrowych i ich wykorzystywania.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych. Przerwy i walidacja zostały wliczone w koszt usługi. Szkolenie ma charakter warsztatowy i jest prowadzone metodami aktywnymi.
Warunkiem organizacyjnym dla przeprowadzenia szkolenia jest przyjęcie zgłoszenia na usługę. Cele główny szkolenia oraz cele szczegółowe zostały określone w polu Główny cel usługi>Cel edukacyjny a efekty usługi w polu Efekty usługi (produkty), efekty uczenia się/kształcenia.
Dzień I
Rozpoczęcie szkolenia
Przedstawienie się trenera i uczestników. Przedstawienie celów i agendy szkolenia.
Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu.
Komunikacja interpersonalna w praktyce.
Grupa bierze udział w ćwiczeniu. Na podstawie wniosków z ćwiczenia zostaje omówiony schemat komunikacji interpersonalnej. Później dyskusja co może nam pomóc w prawidłowym przekazywaniu informacji między sobą.
Komunikacja w trudnych sytuacjach. Cel drogą do kompromisu.
Celem ćwiczenia jest odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów w komunikacji słownej i pisemnej poprzez prowadzenie rozmowy w kierunku rozwiązania wygrana – wygrana lub przynajmniej kompromisu. Pozwala na posługiwaniu się świadomym komunikatem opartym na celu.
Rola pytań.
Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniu dotyczącym zadawania pytań. Na podstawie wyników omówione zostają podstawowe błędy w zadawaniu pytań. Czym się różnią, jaka jest rola pytań otwartych. Następnie uczestnicy ćwiczą zamianę pytań zamkniętych na otwarte.
Bariery w słuchaniu.
Omówienie najczęstszych barier w słuchaniu drugiej osoby:
- Domyślanie się.
- Porównywanie.
- Przygotowywanie odpowiedzi.
- Filtrowanie.
- Chęć zdobycia aprobaty.
- Osądzanie.
- Przekonywanie o swojej racji.
Jak sobie z nimi radzić – dyskusja z uczestnikami.
Narzędzia aktywnego słuchania.
Na czym polega aktywne słuchanie? Omówienie i przećwiczenie narzędzi aktywnego słuchania:
- Parafraza
- Klaryfikacja
- Odzwierciedlenie
- Dowartościowanie
- Podsumowanie
3 kanały komunikacyjne.
Na podstawie fragmentu filmu bez dźwięku uczestnicy określają emocje bohaterów. Na tej podstawie zostają omówione trzy kanały komunikacji. Wyjaśnienie dlaczego tak ważna jest mowa ciała oraz intonacja.
Jak praktycznie wykorzystać mowę ciała w komunikacji
Dopasowanie – uczestnicy ćwiczą w rozmowach jak ważne jest dopasowanie mowy ciała aby zjednać rozmówcę i „pociągnąć” go za sobą.
Dzień II
Na co uważać w komunikacji?
Ćwiczenie z uczestnikami – przekazywanie informacji zwrotnej. Omówienie ćwiczenia – jak odbieramy informację zwrotną, co nas mogło zirytować? Omówienie – co i dlaczego wzbudza w nas negatywne emocje podczas komunikacji. Jak tego uniknąć, jak dobierać słowa?
Jak uniknąć nieporozumień? Kwadrat von Thun’a
Omówienie 4 płaszczyzn komunikacji von Thun’a. W jakich sytuacjach to pomaga, jak można uniknąć dzięki temu niepotrzebnych konfliktów.
Otwarta komunikacja.
Uczestnicy poznają zasady otwartej komunikacji – na czym ona polega, jaki jest jej sens w codziennej pracy. Omówiony zostanie komunikat otwarty bazujący na kwadracie komunikacyjnym. Ćwiczenie – jak stosować komunikat otwarty w wybranych sytuacjach w pracy.
Sztuka budowania dobrych relacji.
Odgrywając scenki sytuacyjne w trakcie ćwiczenia Uczestnicy poznają różnicę między nieświadomym a świadomym przekazem w komunikacji, znaczenie spójności komunikacji – zgodność słów z mową ciała i skuteczność narzędzia parafrazy precyzującego przekaz.
Komunikacja w trosce o planetę
Uczestnicy w parach szacują, ile maili wysłali w ostatnim tygodniu, ile z nich było niepotrzebnych. Mini wykład Ile CO₂ emituje jeden e-mail oraz zasady EKO-mailingu. Każdy uczestnik liczy swój wynik w gramach/kg CO₂. Dyskusja jak zmniejszyć swój ślad węglowy i co robić inaczej od jutra.
Uczestnicy na podstawie poprzednich części szkolenia wypracowują zasady efektywnej i ekologicznej komunikacji w swojej pracy. Następnie zostaną one omówione i przedyskutowane na forum.
Podsumowanie szkolenia
Wytyczenie obszarów do pracy po szkoleniu.
Informacje zwrotne od uczestników.
Walidacja
Analiza dowodów i deklaracji zebranych po szkoleniu do celów walidacji. Walidacja zostanie przeprowadzona przez Walidatora w postaci testu teoretycznego oraz na podstawie oceny analizy dowodów i deklaracji zebranych w trakcie i po szkoleniu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 483,36 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 832,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 217,71 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 177,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- notatnik + długopis
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest przyjęcie zapisu na usługę.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi