Kurs wprowadzający "Koordynator ds. dostępności"
Kurs wprowadzający "Koordynator ds. dostępności"
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Grupa docelowa usługi
Kurs kierowany jest do osób dorosłych w wieku aktywności zawodowej (18-64 lata) zamieszkujących i/lub pracujących (w rozumieniu Kodeksu Cywilnego) na terenie całego kraju, które chcą zdobyć kwalifikacje w zakresie pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności.
- Minimalna liczba uczestników7
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji09-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi54
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do wdrażania dostępności w organizacji. Uczestnik stosuje wytyczne, normy i dobre praktyki w zakresie dostępności we wszystkich obszarach działalności organizacji. Określa kierunki rozwoju i koordynuje wprowadzanie zmian we wszystkich głównych aspektach dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście dostępności organizacji. | Kryteria weryfikacji - rozróżnia i omawia potrzeby uczestników/uczestniczek w zakresie dostępności (m.in. osób z niepełnosprawnością fizyczną lub krótkotrwałymi problemami w poruszaniu się, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych, rodziców/opiekunów/opiekunek) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące obsługi klientów/klientek ze szczególnymi potrzebami | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące zapewniania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (np. możliwość wejścia z psem przewodnikiem) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą rozwiązań w zakresie dostępności m.in cyfrowej, architektonicznej, transportowej i informacyjno-komunikacyjnej. | Kryteria weryfikacji - wskazuje i omawia przepisy i dobre praktyki w zakresie realizowanych przez organizację zakupów i wdrażanych przez nią nowych produktów i usług | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - omawia przepisy i dobre praktyki dotyczące zatrudniania i pracy z osobami z niepełnosprawnościami | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Ocenia dostępność organizacji w zakresie m.in. architektonicznym, cyfrowym, transportowym i informacyjno-komunikacyjnym oraz stosowanych przepisów prawa. | Kryteria weryfikacji - sprawdza dostępność cyfrową, m.in. strony internetowej, wybranych dokumentów cyfrowych, aplikacji i aplikacji mobilnych na podstawowym poziomie, np. za pomocą walidatorów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - sprawdza procedury realizacji usług komunikacyjnych dla osób ze szczególnymi potrzebami | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - określa obszary wymagające konieczności dodatkowych audytów dostępności organizacji przeprowadzanych przez innych ekspertów/ekspertek z zakresu dostępności | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - identyfikuje problemy/błędy w zakresie stosowanych procedur, instrukcji i przepisów wewnętrznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - sprawdza dostępność obiektów, m.in. obecność i zgodność z przepisami miejsc parkingowych, dostępność głównego wejścia oraz poszczególnych kondygnacji obiektu, możliwość dotarcia dostępną komunikacją publiczną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rekomenduje rozwiązania uwzględniające potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i możliwości ich realizacji przez organizację | Kryteria weryfikacji - proponuje rozwiązania zapewniające dostępność (z uwzględnieniem projektowania uniwersalnego lub racjonalnego usprawnienia) w głównych obszarach działalności organizacji, m.in. obsługa klienta, komunikacja, usługi, kadry, zarządzanie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - proponuje obszary szkoleń z uwzględnieniem ich ramowego programu w zakresie dostępności dla pracowników/pracownic organizacji, m.in. obsługa klienta, komunikacja, usługi, kadry, zarządzanie | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Opracowuje rozwiązania dla wdrożenia dostępności organizacji | Kryteria weryfikacji - wymienia kluczowe obszary działania organizacji, dla których niezbędne jest opracowanie rozwiązań w zakresie dostępności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - przedstawia szczegółowe rozwiązania w zakresie wdrożenia dostępności w organizacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - przedstawia obszary współpracy z podmiotami zewnętrznymi w zakresie poprawy dostępności organizacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Przedstawia plan poprawy dostępności w organizacji. | Kryteria weryfikacji - wskazuje rozwiązania bezkosztowe, możliwe do natychmiastowego wprowadzenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - wskazuje rozwiązania niskokosztowe w podziale na priorytety | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - wskazuje rozwiązania wysokokosztowe w podziale na priorytety | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - określa szacunkowe koszty wdrożenia zmian | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - przedstawia harmonogram wprowadzania zmian | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - wskazuje realizatorów rozwiązań służących poprawie dostępności | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - proponuje rekomendacje do przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia lub podobnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - określa treść oświadczenia o dostępności organizacji m.in. w obszarach: architektonicznym, cyfrowym, informacyjno-komunikacyjnym i transportowym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi:
- Język inkluzywny. Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Dostępność w świetle prawa międzynarodowego i krajowego – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Bariery i wyzwania osób z różnymi typami niepełnosprawności – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Niepełnosprawność: klasyfikacja, skutki , status społeczny – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Zaburzenia psychiczne – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Niepełnosprawność w zakresie mobilności – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Niepełnosprawność intelektualna – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Niepełnosprawność wzroku i słuchu – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Projektowanie uniwersalne – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Wytyczne dla dostępności architektonicznej. Jak wdrażać ustawę w budynkach zabytkowych, w których nie ma możliwości modernizacji – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Bezpieczeństwo i ewakuacja dla osób ze szczególnymi potrzebami – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Jak budować teksty łatwe do czytania i rozumienia – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Mechanizm racjonalnych usprawnień. Technologie asystujące i kompensacyjne – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Audyt dostępności. Jak wdrażać ustawę przy niskim budżecie – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Dostępność serwisów internetowych zgodna ze standardami WCAG 2.1 – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Budowa dostępnych formularzy – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Deklaracja dostępności – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Koordynacja działań na rzecz dostępności i komunikacja – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Koordynator dostępności: rola, zadania, stanowisko pracy – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Narzędzia w pracy koordynatora dostępności – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Budowa planu dostępności. Jak wdrażać ustawę w instytucji i jednostkach podległych – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Procedura skargowa – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Dostępność w zamówieniach publicznych – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu
- Podsumowanie kursu i egzamin końcowy – warsztat online w czasie rzeczywistym ze współdzieleniem ekranu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Język inkluzywny. Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność: klasyfikacja, skutki, status społeczny. | Prowadzący Anna Klecha | Data realizacji zajęć 10-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Neuroatypowość.
Niepełnosprawność w zakresie mobilności.
Niepełnosprawność intelektualna.
Niepełnosprawność wzroku i słuchu. | Prowadzący Małgorzata Peretiatkowicz-Czyż | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Budowanie tekstów łatwych do czytania i zrozumienia. | Prowadzący Dr Natalia Marciniak-Madejska | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Wytyczne dla dostępności architektonicznej. Jak wdrażać ustawę w budynkach zabytkowych, w których nie ma możliwości modernizacji.
Bezpieczeństwo i ewakuacja dla osób ze szczególnymi potrzebami. | Prowadzący dr inż. arch. Agnieszka Piórkowska | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Projektowanie uniwersalne w praktyce. | Prowadzący dr inż. arch. Agnieszka Piórkowska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Audyt dostępności – jak przeprowadzić go samodzielnie? | Prowadzący Agata Spała-Zakrzewska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Dostępność w świetle prawa międzynarodowego i krajowego.
Bariery i wyzwania osób z różnymi typami niepełnosprawności. | Prowadzący Dariusz Gosk | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Dostępność serwisów internetowych zgodna ze standardami WCAG 2.1.
Budowa dostępnych formularzy.
Deklaracja dostępności. | Prowadzący Łukasz Wolff | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Koordynator dostępności: rola, zadania, stanowisko pracy. Procedura skargowa.Dostępność w zamówieniach publicznych. | Prowadzący Katarzyna Dinst | Data realizacji zajęć 22-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Koordynacja działań na rzecz dostępności i komunikacja | Prowadzący Marta Sosińska | Data realizacji zajęć 28-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Narzędzia w pracy koordynatora dostępności. Podsumowanie kursu. Sesja pytań i odpowiedzi. | Prowadzący Dariusz Gosk | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Walidacja - test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 688,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 999,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 68,31 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 55,54 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dariusz Gosk
Posiada ponad 120 h godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach).
Dr Natalia Marciniak-Madejska
Z sukcesem przygotowuje kadry dydaktyczne polskich uczelni wyższych do wdrażania przedmiotu „Projektowanie uniwersalne” na rozmaitych kierunkach studiów. Kształci koordynatorów ds. dostępności. Realizuje audyty dostępności i opracowuje raporty dotyczące rozszerzenia grup odbiorców produktów i usług o osoby o szczególnych potrzebach.
Wiceprzewodnicząca Rady Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Członkini Krajowej Rady Konsultacyjnej przy Pełnomocniku Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami (kadencja 2017-2021).
Posiada ponad 120 h godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach).
Agata Spała-Zakrzewska
Łukasz Wolff
Katarzyna Dinst
dr inż. arch. Agnieszka Piórkowska
Małgorzata Peretiatkowicz-Czyż
Anna Klecha
Marta Sosińska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma na szkoleniu:
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej - prezentację, ćwiczenia - przesyłane będą uczestnikom na czacie oraz mailowo po zakończeniu szkolenia,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Informacje dodatkowe
- Szkolenie prowadzone jest metodami interaktywnymi i aktywizującymi, pozwalającymi uczestnikom na ćwiczenie umiejętności, przy wykorzystaniu odpowiednich interaktywnych narzędzi. Uczestnicy trenują umiejętności w pracy warsztatowej, w oparciu o case study odpowiadające sytuacjom w ich organizacji.
- Warunkiem uzyskania kwalifikacji (certyfikatu) jest uzyskanie min. 80% obecności za zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z walidacji (min. 70%)
- Usługa nie jest świadczona przez podmiot, z którym pracodawca lub delegowany pracownik korzystający ze wsparcia są powiązani kapitałowo lub osobowo.
- Usługa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Beneficjenta lub partnera w danym projekcie oraz przez podmiot powiązany z Beneficjentem lub partnerem kapitałowo lub osobowo.
- Usługodawca nie jest podmiotem jednocześnie korzystającym z usług rozwojowych o zbliżonej tematyce
- Usługa nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Platforma komunikacyjna - Zoom.
2. Komputer stacjonarny/laptop, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s.
3. Oprogramowanie: Pakiet MS Office lub Open Office dla Windows/Linux lub Key Note lub Pages dla MacOS. Przeglądarka internetowa: Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+, MacOS: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+, Linux: Firefox 27+, Chrome 30+.
4. Łącze internetowe: prędkość pobierania min 512 kbps.
5. Link do szkolenia: https://zoom.us/j/94764629865.
Okres ważności linku: od 1 h przed godziną rozpoczęcia szkolenia w każdym dniu do godziny po zakończeniu szkolenia w konkretnym dniu.