Pełnomocnik Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością i Środowiskiem (ISO 9001:2015 i ISO14001:2015)
Pełnomocnik Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością i Środowiskiem (ISO 9001:2015 i ISO14001:2015)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój
- Grupa docelowa usługi
– Przyszli i obecni Pełnomocnicy ds. jakości i środowiska
– Menedżerowie odpowiedzialni za systemy zarządzania
– Specjaliści ds. jakości, środowiska
– Audytorzy wewnętrzni systemów zarządzania
– Osoby przygotowujące się do integracji systemów zarządzania
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji07-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie uczestników do pełnienia roli Pełnomocnika Zintegrowanego Systemu Zarządzania przez przekazanie wiedzy praktycznej na temat wymagań obu standardów, ich integracji, podobieństw i różnic, zadań Pełnomocnika oraz najlepszych praktyk nadzorowania i doskonalenia systemów zarzadzania w organizacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Po ukończeniu szkolenia, uczestnicy będą:1. Wiedza: Rozumieć: Cel i korzyści wdrażania i utrzymania zintegrowanego systemu zarządzania (ZSZ) jakością i środowiskiem (ISO 9001 i ISO 14001). Struktury i wymagania norm ISO 9001:2015 i ISO 14001:2015. Powiązania między wymaganiami norm ISO 9001 i ISO 14001. Terminologię związaną z ZSZ (np. polityka, cele, proces, dokumentacja, aspekty środowiskowe, oddziaływanie na środowisko). Kluczowe elementy ZSZ, w tym kontekst organizacji, przywództwo, planowanie, wsparcie, działanie, ocena efektów działania i doskonalenie (dla obu norm). Proces wdrażania, utrzymania i doskonalenia ZSZ. Metody analizy ryzyka i szans oraz oceny aspektów środowiskowych. Zasady audytowania ZSZ (wewnętrzne i zewnętrzne). Odpowiedzialności i zadania Pełnomocnika ZSZ. Zasady komunikacji w zakresie ZSZ. Metody doskonalenia procesów. Wymagania prawne i inne dotyczące ochrony środowiska. Znać: Proces certyfikacji ZSZ. Sposoby interpretacji wymagań norm ISO 9001 i ISO 14001 z punktu widzenia ZSZ. Dokumentację ZSZ (np. polityka, cele, procedury, instrukcje) i sposoby jej zarządzania. Dobre praktyki w zakresie zarządzania jakością i środowiskiem. Sposoby identyfikacji niezgodności i ich przyczyn. Procedury dotyczące audytów wewnętrznych. Sposoby komunikacji wyników audytów. Sposoby doskonalenia ZSZ w oparciu o wyniki audytów i analiz. Wytyczne dotyczące audytowania (np. ISO 19011). Kroki postępowania w przypadku incydentów środowiskowych. Zasady zarządzania zasobami (ludzkimi, finansowymi, materialnymi) w kontekście ZSZ. | Kryteria weryfikacji Kryteria Weryfikacji Wiedzy Uczestników Szkolenia:1. Wiedza: Kryteria: Uczestnik potrafi zdefiniować cele i korzyści wdrażania ZSZ. Uczestnik potrafi wymienić i omówić główne elementy norm ISO 9001 i ISO 14001. Uczestnik potrafi wyjaśnić powiązania między wymaganiami ISO 9001 i ISO 14001. Uczestnik potrafi zdefiniować kluczowe pojęcia związane z ZSZ. Uczestnik potrafi wyjaśnić zasady identyfikacji aspektów środowiskowych i oceny ich wpływu. Uczestnik potrafi omówić proces wdrażania, utrzymania i doskonalenia ZSZ. Uczestnik potrafi omówić etapy audytu wewnętrznego. Uczestnik potrafi wyjaśnić, jakie są obowiązki Pełnomocnika ZSZ. Co Uczestnik Powinien Zrobić/Powiedzieć/Pokazać Trenerowi: Powiedzieć: Poprawne definicje pojęć, omówienie procesów, zacytować fragmenty norm, omówić obowiązki Pełnomocnika. Zrobić: Odpowiadać na pytania testowe i quizy, brać aktywny udział w dyskusjach, wykazywać zrozumienie pojęć na podstawie analizy przypadków. Pokazać: Prezentować zrozumienie na podstawie wykonywania zadań, testów i ćwiczeń. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się 2. Umiejętności:Potrafić: Interpretować wymagania norm ISO 9001 i ISO 14001 w kontekście ZSZ. Opracowywać i aktualizować politykę i cele ZSZ. Identyfikować i oceniać aspekty środowiskowe i ich oddziaływania. Oceniać zgodność z wymaganiami prawnymi i innymi wymaganiami. Planować, wdrażać i utrzymywać ZSZ. Koordynować i nadzorować procesy związane z ZSZ. Przeprowadzać audyty wewnętrzne ZSZ. Zarządzać dokumentacją ZSZ. Analizować dane i identyfikować obszary do doskonalenia. Podejmować działania korygujące i zapobiegawcze. Komunikować się efektywnie z różnymi grupami interesariuszy. Szkolić pracowników w zakresie ZSZ. Zarządzać ryzykiem i szansami. Zarządzać incydentami środowiskowymi. Posiadać: Umiejętność planowania i organizacji. Umiejętność analizy i rozwiązywania problemów. Umiejętność efektywnej komunikacji. Umiejętność pracy zespołowej i budowania relacji. Umiejętność podejmowania decyzji. Umiejętność zarządzania czasem. Umiejętność prowadzenia audytów. Umiejętność wdrażania zmian i doskonalenia. Umiejętność motywowania i angażowania pracowników. Umiejętność wykorzystywania narzędzi informatycznych do zarządzania ZSZ. | Kryteria weryfikacji 2. Umiejętności:Kryteria: Uczestnik potrafi zinterpretować wymagania norm ISO 9001 i ISO 14001 w kontekście ZSZ. Uczestnik potrafi opracować politykę i cele ZSZ. Uczestnik potrafi przeprowadzić analizę aspektów środowiskowych. Uczestnik potrafi zaplanować audyt wewnętrzny ZSZ. Uczestnik potrafi przygotować listę kontrolną do audytu. Uczestnik potrafi przeprowadzić symulację audytu. Uczestnik potrafi zidentyfikować niezgodności i określić ich przyczyny. Uczestnik potrafi przygotować raport z audytu. Uczestnik potrafi koordynować proces wdrażania i utrzymania ZSZ. Uczestnik potrafi skutecznie komunikować się w sprawach ZSZ. Co Uczestnik Powinien Zrobić/Powiedzieć/Pokazać Trenerowi: Powiedzieć: Uzasadnić swoje decyzje, opisać procesy, omówić wyniki analiz, zadawać pytania. Zrobić: Wziąć udział w ćwiczeniach praktycznych (np. analiza przypadku, symulacja audytu, opracowanie dokumentacji, analiza aspektów środowiskowych). Pokazać: Opracowane dokumenty ZSZ, wyniki analiz, raporty z audytu, przykłady komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się 3. Kompetencje Społeczne:Rozwijać: Świadomość znaczenia ZSZ dla sukcesu organizacji. Odpowiedzialność za ochronę środowiska i jakość produktów/usług. Umiejętność budowania relacji z różnymi grupami interesariuszy. Umiejętność efektywnej komunikacji. Umiejętność zachowania obiektywizmu i niezależności. Kreatywność w identyfikowaniu obszarów do doskonalenia. Odpowiedzialność za rzetelne i wiarygodne prowadzenie ZSZ. Umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków. Etyczne podejście do zarządzania. Umiejętność krytycznej oceny i analizy danych. Umiejętność pracy w warunkach stresu. Umiejętność przywództwa i motywowania. Umiejętność negocjacji. | Kryteria weryfikacji 3. Kompetencje Społeczne:Kryteria: Uczestnik wykazuje zrozumienie znaczenia ZSZ dla sukcesu organizacji. Uczestnik potrafi efektywnie współpracować w grupowych ćwiczeniach. Uczestnik potrafi jasno i zrozumiale komunikować się na tematy związane z ZSZ. Uczestnik przejawia obiektywną postawę i dba o niezależność. Uczestnik wykazuje odpowiedzialność za wdrażanie i utrzymanie ZSZ. Uczestnik jest otwarty na nowe wyzwania i doskonalenie. Uczestnik wykazuje etyczne podejście do zarządzania. Uczestnik potrafi zarządzać ryzykiem i szansami. Co Uczestnik Powinien Zrobić/Powiedzieć/Pokazać Trenerowi: Powiedzieć: Aktywnie uczestniczyć w dyskusjach, wyrażać swoje opinie, zadawać pytania. Zrobić: Współpracować w grupie, brać aktywny udział w ćwiczeniach, prezentować wyniki pracy zespołowej. Pokazać: Zaangażowanie w trakcie szkolenia, dbałość o rzetelność wykonywanych zadań, szacunek dla innych uczestników, chęć uczenia się. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Wprowadzenie do zintegrowanych systemów zarządzania
– Definicja systemu zarządzania i podstawowe pojęcia
– Korzyści z integracji systemów zarządzania
– Przegląd standardów ISO 9001:2015 i ISO14001:2015
– Wspólne elementy obu standardów (struktura HLS)
– Cykl PDCA
– Zarządzanie procesami, mapy i cele procesów
– Wyzwania i najczęstsze błędy przy integracji
Rola i kompetencje Pełnomocnika zintegrowanego systemu
– Zadania i odpowiedzialności Pełnomocnika ISO 9001 i ISO 14001
– Kompetencje wymagane od Pełnomocnika
– Relacje z kierownictwem i pozostałymi pracownikami
– Obowiązki wynikające z przepisów i regulacji prawnych
Analiza kontekstu organizacji w podejściu zintegrowanym
– Identyfikacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych
– Analiza potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
– Określanie zakresu zintegrowanego system zarządzania
– Mapowanie procesów dla jakości i środowiska
Przywództwo i zaangażowanie kierownictwa
– Wymagania dotyczące zaangażowania kierownictwa w obu standardach
– Polityka jakości i polityka bezpieczeństwa informacji
– Role, odpowiedzialności i uprawnienia w systemie jakości i środowiska
– Wyznaczanie celów i planowanie działań
Planowanie w zintegrowanym systemie zarządzania
– Zarządzanie ryzykiem i szansami w kontekście jakości i środowiska
– Zarządzanie zmianą w systemie zintegrowanym
Wsparcie – zasoby, kompetencje, świadomość
– Określanie i rozwijanie kompetencji pracowników
– Budowanie świadomości jakości i środowiska
– Komunikacja wewnętrzna I zewnętrzna
– Zarządzanie informacją udokumentowaną
Działania operacyjne – integracja procesów
– Planowanie i nadzór nad świadczeniem usług/produkcją
– Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w procesach operacyjnych
– Kontrola procesów, produktów i usług dostarczanych z zewnątrz
Ocena funkcjonowania – monitoring i pomiar
– Monitorowanie, pomiar, analiza i ocena w systemie zintegrowanym
– Satysfakcja klienta w systemie jakością i środowiska
– Audyty wewnętrzne systemów zintegrowanych
– Przegląd zarządzania dla systemów zintegrowanych
Doskonalenie – niezgodności i działania korygujące
– Identyfikacja i zarządzanie niezgodnościami
– Działania korygujące I zapobiegawcze
– Ciągłe doskonalenie systemów zintegrowanych
– Zarządzanie incydentami bezpieczeństwa vs. niezgodnościami jakości– różnice
Przygotowanie do certyfikacji i audytów zewnętrznych
Praktyczne aspekty funkcji Pełnomocnika
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 625,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 625,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe w wersji PDF, wydanie e-certyfikatu w formie elektronicznej.
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługa rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Uczestnikom/-czkom projektu, kosztów dojazdu i zakwaterowania.
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zakwalifikowanie się do programu oraz podpisanie umowy z operatorem i otrzymanie nr ID wsparcia.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa zdalna w czasie rzeczywistym.
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
- przed szkoleniem uczestnik otrzymuje linki, które pozwolą dołączyć do szkolenia w aplikacji TEAMS
- sprzęt - komputer z łączem internetowym;
- minimalne wymagania systemowe - macOS X z systemem macOS 10.7 lub nowszym lub Windows XP lub nowszy;
- minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego - szerokopasmowe przewodowe lub bezprzewodowe (3G lub 4G/LTE);
- wymagania urządzeń audio/wideo
- głośniki i mikrofon (wbudowane lub podłączane na USB lub bezprzewodowe bluetooth)
- kamera internetowa lub kamera internetowa HD (wbudowana lub podłączana na USB lub, kamera video HD lub HD z kartą przechwytywania wideo);
- zalecane przeglądarki - Microsoft Edge 38.14393.0.0 lub wyższa lub Google Chrome 53.0.2785 lub wyższa;
Okres ważności linku rozpoczyna się na 15 min. przed rozpoczęciem spotkania online i trwa do 15 min. ponad ramowy czas spotkania.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.