Psychologia osobowości i praca z traumą w ujęciu somatycznym - szkolenie.
Psychologia osobowości i praca z traumą w ujęciu somatycznym - szkolenie.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy przedsiębiorstw oraz osoby indywidualne wykonujące zawody pomocowe lub odpowiadające za ludzi, pracujące z ludźmi w zespołach realizujących wspólne zadania, w szczególności: liderzy i menedżerowie (kadra kierownicza), coachowie, psycholodzy, psychoterapeuci, pedagodzy, interwenci kryzysowi. Uczestnicy realizują zadania związane z pracą z ludźmi (opieka/rozwój/zarządzanie zespołem, wsparcie w sytuacjach trudnych/kryzysowych).
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji07-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Psychologia osobowości i praca z traumą w ujęciu somatycznym - szkolenie zakończone egzaminem przygotowuje do samodzielnego rozpoznawania i omawiania osobowości, planowania i prowadzenia interwencji regulacyjnych w zakresie pracy z traumą (SE®, DSM-5, Felt Sense, SOS) - wsparcia osób z zaburzeniami zachowania.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje osobowość w ujęciu diagnostycznym | Kryteria weryfikacji Porównuje podejścia badawcze do osobowości i wyjaśnia dziedziczenie komponentów na krótkim przykładzie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Klasyfikuje cechy w teoriach Allporta, Cattella, Eysenecka oraz Costy i McCrae, wskazując różnice między nimi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Interpretuje wynik badania NEO-FF opisując cechy pierwszorzędowe | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje mechanizmy obronne z użyciem autorskich kart na studium przypadku | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Analizuje fragment materiału filmowego, wskazując przejawy funkcjonowania borderline | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje osobowość w ujęciu relacyjnym | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje i aplikuje typy więzi do przypadku (tworzy szkic "mapy więzi") | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia główne pojęcia psychologii ego na przykładzie sytuacji relacyjnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Analizuje przypadek z perspektywy teorii relacji z obiektem (Klein) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Diagnozuje wpływ (nie) zaspokojenia potrzeby więzi na rozwój osobowości w opisanym przypadku | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje styl przywiązania (Main, Cassidy) i konstruuje model własnych wzorców więzi | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje osobowość w ujęciu narracyjnym | Kryteria weryfikacji Diagnozuje stany Ja i transakcje w krótkiej scenie/wywiadzie (AT) oraz uzasadnia wnioski | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Tworzy szkic narracji tożsamościowej dla przypadku, odnosząc go do ujęć Tomkinsa i McAdamsa | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje ujęcie osobowości w pracy pomocowej | Kryteria weryfikacji Formułuje zasady odpowiedzialności (kontrakt, granice) dla scenariusza relacji pomocowej | Metoda walidacji Prezentacja |
Kryteria weryfikacji Wykonuje autodiagnozę ograniczeń i predyspozycji oraz formułuje wnioski do pracy własnej | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Przekłada wyniki badań nt. cech terapeutów i relacji terapeutycznej na plan działań w innych relacjach pomocowych | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Dobiera i uzasadnia zastosowanie kwestionariuszy STAR-C i STAR-P do oceny relacji | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozwiązuje dylematy związane z pracą pomocową | Kryteria weryfikacji Rozwiązuje konflikty | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji W sytuacjach kryzysowych wybiera otwartą rozmowę jako kluczowe narzędzie negocjacyjne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje klasyfikację DSM-5 oraz podstawy Somatic Experiencing do uporządkowania materiału klinicznego w opisanych przypadkach | Kryteria weryfikacji Klasyfikuje zdarzenie/ekspozycję jako traumatyczne wg DSM-5 dla opisanego przypadku | Metoda walidacji Prezentacja |
Kryteria weryfikacji Przyporządkowuje zgłaszane objawy do właściwych kategorii/klastrów DSM-5 na przykładzie | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Porównuje i uzasadnia rozpoznanie wg DSM-IV vs DSM-5 dla tego samego kazusu | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Prezentuje w krótkim opisie jak ujęcie Somatic Experiencing wyjaśnia obserwowane objawy w danym przypadku | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Uczestnik mapuje i wyjaśnia przebieg reakcji fizjologicznych (AUN, koncepcja poliwagalna) w scenariuszach zagrożenia, wykorzystując ujęcie Somatic Experiencing | Kryteria weryfikacji Mapuje aktywność składowych AUN na osi czasu scenariusza | Metoda walidacji Prezentacja |
Kryteria weryfikacji Stosuje elementy koncepcji poliwagalnej do opisu stanu układu nerwowego w scenariuszu | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje i oznacza dominujący wzorzec reakcji (walka/ucieczka/zamrożenie) na podstawie danych z przypadku | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji Monitoruje i raportuje obserwowalne wskaźniki reakcji somatycznych (np. zmiany oddechu, napięcia) w warunkach symulowanych | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje Felt Sense i podstawowe techniki samoregulacji w pracy indywidualnej oraz w triadach ćwiczeniowych | Kryteria weryfikacji Prowadzi 3-osobowe ćwiczenie identyfikacji i werbalizacji Felt Sense zgodnie z instrukcją | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Facylituje kontakt (intencja, kontakt wzrokowy, dotyk) ze śledzeniem Felt Sense, z zachowaniem bezpieczeństwa | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje "ruch wahadłowy" (pendulację) i opisuje zmianę poziomu pobudzenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera i przeprowadza ćwiczenie samoregulacji indywidualnie i w małej grupie (triada), dostosowując temp i zakres | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje procedurę SOS (SE) do udzielania wsparcia opartego na zasobach i regulacji AUN w opisanych sytuacjach | Kryteria weryfikacji Dobiera i wdraża adekwatną procedurę SOS do zadanego scenariusza | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Facylituje odkrywanie i opisuje wykorzystanie osobistych, relacyjnych i grupowych (w podgrupach) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Prowadzi sekwencję reakcji wspierających AUN (orientacja -> czucie ciała -> śledzenie doznań -> regulacja przez zasoby -> pendulacja) w warunkach symulowanych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja My Personality Skills
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoFundacja My Personality Skills
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Dodatkowe pliki
Program
Program
Moduł I: Osobowość w ujęciu diagnostycznym
- Pojęcie osobowości i podejścia badawcze; dziedziczenie komponentów.
- Teorie cech: Allport, Cattell, Eysenck, Costa i McCrae.
- Badanie osobowości kwestionariuszem NEO-FFI; interpretacja i cechy pierwszorzędowe.
- Mechanizmy obronne – praca na autorskich kartach.
- Ilustracje wideo: obraz kliniczny osobowości z pogranicza (borderline) – fragmenty.
Moduł II: Osobowość w ujęciu relacyjnym
- Teoria więzi.
- Psychologia ego (Z. Freud).
- Teoria relacji z obiektem (M. Klein).
- Znaczenie zaspokojenia potrzeby więzi dla rozwoju osobowości.
- Style przywiązania w dorosłości (Main, Cassidy) i model własnych więzi.
Moduł III: Osobowość w ujęciu narracyjnym
- Analiza transakcyjna (E. Berne) – warsztat zastosowań.
- Podejście narracyjne do badania osobowości: Tomkins, McAdams.
Moduł IV: Osobowość w kontekście pomocowym
- Odpowiedzialność za relację pomocową.
- Autodiagnoza ograniczeń i predyspozycji osobowościowych.
- Badania własne nt. cech osobowości psychoterapeutów a relacja terapeutyczna; transfer na inne relacje pomocowe.
- Przegląd kwestionariuszy STAR-C, STAR-P.
Moduł V: Wprowadzenie teoretyczne DSM-5 i rozumienie traumy w ujęciu somatycznym
- Definicja traumy wg DSM-5.
- Zaburzenia/objawy związane z traumą i stresorem.
- Definicja kliniczna wg DSM-IV.
- Somatic Experiencing – ujęcie P. A. Levine’a.
Moduł VI: Fizjologia reakcji na traumę i zagrożenie (Somatic Experiencing)
- Trójpodział autonomicznego układu nerwowego (AUN).
- Wprowadzenie do ujęcia psychofizjologicznego: teoria poliwagalna (S. Porges).
- Reakcje na zagrożenie: walka, ucieczka, zamrożenie.
- Doświadczenie reakcji somatycznych: układ współczulny i przywspółczulny.
Moduł VII: Kształtowanie umiejętności Felt Sense i samoregulacji
- Praca w podgrupach 3-osobowych: kształtowanie i odczytywanie Felt Sense.
- Doświadczenie form kontaktu: intencja, kontakt wzrokowy, dotyk; śledzenie Felt Sense.
- „Ruch wahadłowy” w ciele (pendulacja) – zastosowanie w regulacji.
- Ćwiczenia praktyczne: budowanie samoregulacji indywidualnie i w małych grupach.
Moduł VIII: SOS wobec traumy – samopomoc i wsparcie
- Samoregulacja: nauka procedury somatycznej Somatic Experiencing (SOS).
- Odkrywanie zasobów osobistych, relacyjnych i grupowych (praca w podgrupach).
- Budowanie reakcji wspierających AUN: orientacja, czucie ciała, śledzenie doznań, regulacja poprzez zasoby, „ruch wahadłowy”.
Moduł IX: Egzamin - Fundacja My Personality Skills
Wszystkie doświadczenia z pracy w podgrupach będą omawiane na forum, a w razie potrzeby – ze względu na specyfikę tematu traumy – dodatkowo zaopiekowane wskazaniami psychoterapeutycznymi.
JEDNA GODZINA SZKOLENIA ODPOWIADA GODZINIE ZEGAROWEJ.
Przerwy wliczają się w czas trwania usługi.
W trakcie szkolenia przewidziane są krótkie przerwy, dostosowane do tempa i dynamiki pracy grupy
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Moduł I | Prowadzący dr Iwona Wierzchucka | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Moduł II | Prowadzący dr Iwona Wierzchucka | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Przerwa | Prowadzący dr Iwona Wierzchucka | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Moduł III | Prowadzący dr Iwona Wierzchucka | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Moduł IV | Prowadzący dr Iwona Wierzchucka | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Moduł V | Prowadzący Barbara Grumuła | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Moduł VI | Prowadzący Barbara Grumuła | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Przerwa | Prowadzący Barbara Grumuła | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Moduł VII | Prowadzący Barbara Grumuła | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Moduł VIII | Prowadzący Barbara Grumuła | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Moduł IX - Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 277,78 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 277,78 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 276,75 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 276,75 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 138,37 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 138,37 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Iwona Wierzchucka
Ostatnia aktualizacja wiedzy na temat psychologii - siła obecności, odbyła się w maju 2021
Ukończyła całościowe 5.5 letnie akredytowane przez PTP szkolenie w Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zakład Terapii Rodzin Katedry Psychiatrii - nadające kwalifikacje i uprawnienia do prowadzenia psychoterapii rodzin, małżeństw i par. Kolejno szkolenie - Psychoterapia, Collegium Medium Uniwersytetu Jagiellońskiego (nadające kwalifikacje do prowadzenia psychoterapii, oraz uprawniające do ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego). Zajmuje się psychoterapią indywidualną, psychoterapią par oraz psychoterapią rodzin. Doktor nauk humanistycznych oraz podwójny magister: w zakresie psychologii i sztuki .
Od kilkunastu lat wykładowca Uczelni Wyższych na stanowisku adiunkta. Prowadzi wykłady i ćwiczenia w zakresie psychologii, psychoterapii a także jest promotorem prac magisterskich i podyplomowych. Prowadziła kilka konferencji naukowych.
Od roku 2012 prowadzi Prywatny Gabinet Psychoterapii Systemowej.
Barbara Grumuła
Ostatnia aktualizacja wiedzy na temat psychosomatyki odbyła się w październiku 2024.
Od ponad 20 lat towarzyszy klientom w procesach zdrowienia i rozwoju, łącząc wiedzę i doświadczenie z obszarów pedagogiki, socjoterapii, psychoterapii systemowej oraz metod pracy z ciałem. Specjalizuje się w terapii traumy w podejściu somatycznym, wykorzystując m.in. Somatic Experiencing®, NARM, SOMA Embodiment, EMDR i inne narzędzia wspierające proces reorganizacji somatycznej stresu i traumy.
W pracy integruje szeroki wachlarz kompetencji – od humanistycznych po somatyczne i systemowe – dostosowując metody do indywidualnych potrzeb klienta. Prowadzi prywatną praktykę psychoterapii wspierając zarówno osoby indywidualne, jak i rodziny w przezwyciężaniu trudnych doświadczeń, odnajdywaniu zasobów i odzyskiwaniu poczucia równowagi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma:
- Notatnik i długopis
- Narzędzia - test
- Skrypt szkolenia
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. paragraf 3 ust.1 pkt. 14 Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Adres
Adres
Miejsce realizacji spełnia wszystkie warunki do profesjonalnego przeprowadzenia szkolenia, łatwy dojazd, parking na miejscu
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- bezpłatny parking, cicha okolica, możliwość noclegu i pełnego wyżywienia na miejscu dla przyjezdnych