Zarządzanie w oświacie
Zarządzanie w oświacie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do absolwentów szkół wyższych oraz licencjackich - nauczycieli, wicedyrektorów, dyrektorów, osób zajmujących się problematyką oświatową w jednostkach samorządu terytorialnego, pracowników nadzoru pedagogicznego, pracowników organów prowadzących szkoły oraz innych osób związanych z edukacją, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności oraz uzyskać kwalifikacje w zakresie zarządzania oświatą.
- Minimalna liczba uczestników16
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji23-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi240
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przygotowanie kompetentnych menedżerów edukacji – dyrektorów, wicedyrektorów, nauczycieli i pracowników jednostek samorządowych – którzy potrafią efektywnie zarządzać przedszkolami, szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi. Uczestnicy zdobędą wiedzę z zakresu prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego, finansów publicznych oraz zarządzania strategicznego i jakości, a także rozwiną umiejętności w obszarach przywództwa, komunikacji oraz marketingu edukacyjnego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zdobywa wiedzę z zakresu zarządzania placówkami edukacyjnymi. | Kryteria weryfikacji Zna i stosuje przepisy prawa, teorii zarządzania oraz metod dydaktycznych, która umożliwia skuteczne kierowanie procesami edukacyjnymi i organizacyjnymi w placówkach oświatowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Prawidłowo stosuje prawo administracyjne oraz buduje pozytywny wizerunek jednostki oświatowej | Kryteria weryfikacji Analizuje i podejmuje decyzje | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Potrafi tworzyć plany strategiczne i operacyjne dla placówki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Posiada kompetencje w zakresie nowoczesnego zarządzania i organizowania pracy jednostki oświatowej | Kryteria weryfikacji Potrafi budować zespół i motywować pracowników | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Posiada umiejętność oceny i rozwijania potencjału zespołu nauczycielskiego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie w oświacie:
Przywództwo edukacyjne i psychologiczne podstawy zarządzania w szkole (26 godz.)
- Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego – 4 godz.
- Zarządzanie zmianą w edukacji – 8 godz.
- Praca zespołowe nauczycieli jako kierunek procesu edukacyjnego – 4 godz.
- Psychologiczne podstawy zarządzania – 6 godz.
- Zarządzanie uczeniem się – 4 godz.
Systemowe zarządzanie i administrowanie szkołą (82 godz.)
- Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów – 4 godz.
- Wewnętrzne akty prawne w szkole – 8 godz.
- Koncepcja pracy szkoły – 8 godz.
- Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny – 8 godz.
- Organizacja placówki oświatowej – 4 godz.
- Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) – 8 godz.
- Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły – 8 godz.
- Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły – 4 godz.
- Kontrola zarządcza – 4 godz.
- Polityka kadrowa – specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) – 8 godz.
- Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika – 4 godz.
- Sytuacje kryzysowe w szkole – 6 godz.
- Minimum informatyczne dyrektora szkoły – obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły – 8 godz.
Organizowanie procesu uczenia się i budowania szkoły jako organizacji uczącej się (38 godz.)
- Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa – 4 godz.
- Szkoła organizacją uczącą się – 4 godz.
- Podstawa programowa jako mapa treści – 4 godz.
- Ocenianie dla uczenia się – 6 godz.
- Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania – 4 godz.
- Innowacje pedagogiczne – 6 godz.
- Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli – 4 godz.
- Kultura organizacyjna szkoły – 6 godz.
Komunikacja w szkole, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym (30 godz.)
- Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki – 8 godz.
- Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – 8
- godz.
- Planowanie własnego rozwoju – 6 godz.
- Zarządzanie stresem i czasem - 8 godz.
- Coaching i mentoring w edukacji – 8 godz.
Kluczowe kompetencje dyrektora szkoły/placówki jako lidera organizacji (38 godz.)
- Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki – 8 godz.
- Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – 8 godz.
- Planowanie własnego rozwoju – 6 godz.
- Zarządzanie stresem i czasem - 8 godz.
- Coaching i mentoring w edukacji – 8 godz.
- Zarządzanie projektami – 4 godz.
Case study (16 godz.)
Case study
Seminarium (6 godz.)
- Warsztaty opracowania koncepcji pracy placówki oświatowej
Liczba godzin: 236 (minimum 30 punktów ECTS) (216 godzin zajęć w tym 38 godzin w formie e-learningowej + 16 godzin praktyk.)
Liczba semestrów: 2
Forma zaliczenia
Projekt zaliczeniowy napisanie koncepcji pracy placówki oświatowej.
Egzamin połączony z przedstawianiem projektu zaliczeniowego.
Praktyka zawodowa –16 godz.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, które uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz rozwiązywaniem przykładów praktycznych.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami określonymi przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów | Prowadzący Agnieszka Bartosik | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Zarządzanie zmianą w edukacji | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Kultura organizacyjna szkoły | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Zarządzanie zmianą w edukacji | Prowadzący Kamila Knop | Data realizacji zajęć 15-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Organizacja placówki oświatowej | Prowadzący Kamila Knop | Data realizacji zajęć 15-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Zarządzanie projektami. Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 16-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 16-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Coaching i mentoring w edukacji | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Coaching i mentoring w edukacji | Prowadzący Andrzej Bartosik | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) | Prowadzący Agnieszka Bartosik | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Koncepcja pracy szkoły | Prowadzący Agnieszka Bartosik | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Koncepcja pracy szkoły | Prowadzący Agnieszka Bartosik | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Kontrola zarządcza | Prowadzący Sylwia Zimoch | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Polityka kadrowa - specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) | Prowadzący Sylwia Zimoch | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 20,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 20,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Edyta Rudź – Jaśkowiak
Andrzej Bartosik
Agnieszka Bartosik
Sylwia Zimoch
Kamila Knop
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Opracowania autorskie, akty prawne, konspekty, prezentacje, zadania. Przygotowywane do każdego modułu przez prowadzących, zamieszczane w formie elektronicznej na portalu UWSB Merito.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu filia w Opolu, może zostać każda osoba w wykształceniem wyższym (licencjackim, inżynierskim lub magisterskim). O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Aby skorzystać z dofinansowania studiów podyplomowych:
1. Podpisać umowę wsparcia z regionalnym partnerem projektu (dla. woj. opolskiego liderem projektu jest OCRG);
2. Przesłać formularz zgłoszeniowy za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych. Proszę pamiętać o wpisaniu ID wsparcia (nadanego podczas podpisywania umowy) w przeciwnym razie zapis na studia zostanie odrzucony;
3. Następnie samodzielnie
dokonać zapisu na studia podyplomowe na uczelni
poprzez formularz online dostępny na stronie: www.merito.pl/rekrutacja/krok14. Po zapisie online proszę o kontakt z Biurem Rekrutacji w celu zweryfikowania poprawności wygenerowanych dokumentów. Kontaktując się proszę o podanie hasła: BUR
Informacje dodatkowe
Cena usługi nie zawiera wymaganej opłaty końcowej w kwocie - 95 zł (opłata uwzględnia wydanie świadectwa oraz końcowe rozliczenie studiów).
Kadra naukowo-dydaktyczna obejmuje więcej osób prowadzących zajęcia niż jest zamieszczonych w karcie usługi.
Szczegółowe informacje na stronie: www.merito.pl/opole/
Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają godziny usługi.
Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni
Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams w formie pracy zespołowej wykorzystującej czaty, spotkania i rozmowy w wielu oknach, przypięte kanały oraz integrację zadań z aplikacjami. Uczestnicy korzystają z aplikacji Teams w ramach Microsoft Office 365 bezpłatnie. Z aplikacji Teams można korzystać: poprzez przeglądarkę, aplikację instalowaną na komputerze lub mobilną na telefon. Minimalne wymagania sprzętowe: 2 GB RAM, procesor i5, minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: 30 Mbit/s, niezbędne oprogramowanie: system operacyjny: windows min. 7, iOS, linux.