Jak w 2025 r. ogłaszać i prowadzić postępowania na zamówienia publiczne na usługi? Porady, wskazówki i najnowsze orzecznictwo.
Jak w 2025 r. ogłaszać i prowadzić postępowania na zamówienia publiczne na usługi? Porady, wskazówki i najnowsze orzecznictwo.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy zamawiającego w sektorze publicznym, w szczególności:
- Specjaliści ds. zamówień publicznych – odpowiedzialni za przygotowanie i prowadzenie postępowań przetargowych.
- Pracownicy działów prawnych jednostek sektora finansów publicznych – zajmujący się weryfikacją dokumentacji przetargowej i umów.
- Kierownicy projektów i koordynatorzy usług zlecanych na zewnątrz, np. w jednostkach samorządu terytorialnego, instytucjach kultury, edukacji, ochrony zdrowia.
- Członkowie komisji przetargowych – uczestniczący w ocenie ofert i przygotowywaniu dokumentów postępowania.
- Osoby odpowiedzialne za kontrolę i audyt zamówień publicznych.
Dodatkowo:
- Doradcy i kancelarie prawne wspierające zamawiających w procesach przetargowych.
- Konsultanci przygotowujący dokumentacje przetargowe dla instytucji publicznych.
Szkolenie ma charakter zaawansowany, więc najlepiej odpowiada potrzebom osób już mających doświadczenie w zamówieniach publicznych, które chcą pogłębić wiedzę praktyczną i prawną, zwłaszcza w za
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji21-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podczas szkolenia uczestnik:*Nauczy się bezbłędnie szacować wartość zamówienia i unikniesz nieprawidłowego podziału zamówień
*Pozna sprawdzone metody opisywania przedmiotu zamówienia dla usług, które zabezpieczą Twoje interesy
*Zdobędzie wiedzę, jak skutecznie formułować warunki udziału i kryteria oceny ofert
*Otrzyma praktyczne wskazówki dotyczące prawidłowego konstruowania umów i zarządzania nimi
*Dowie się, jak unikać najczęstszych błędów proceduralnych wskazywanych w orzecznictwie
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Identyfikuje zasady agregacji i ustalania wartości szacunkowej zamówień na usługi, w tym zamówienia mieszane i usługi społeczne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie wskazuje podstawy prawne oraz opisuje sposób ustalania wartości zamówienia z podziałem na rodzaje usług, na podstawie zadania testowego lub studium przypadku. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Rozróżnia tryby postępowań dla usług poniżej i powyżej progów unijnych, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji usług społecznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik trafnie klasyfikuje usługę do właściwego trybu postępowania w przykładowym scenariuszu oraz uzasadnia wybór. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Analizuje potrzeby i wymagania zamawiającego w kontekście przygotowania opisu przedmiotu zamówienia i ustalania warunków realizacji usług. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje przykładowy opis potrzeb oraz przekłada je na konkretne zapisy opisu przedmiotu zamówienia. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Prawidłowo kwalifikuje zamówienia mieszane, rozróżniając ich części oraz wskazując właściwe przepisy do zastosowania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik dokonuje poprawnej kwalifikacji w przygotowanym kazusie, wskazując zastosowanie odpowiednich regulacji prawnych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Formułuje opis przedmiotu zamówienia na usługi, wskazując obowiązki wykonawcy i właściwe środki dowodowe (podmiotowe i przedmiotowe, w tym certyfikaty i próbki). | Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie przygotowuje fragment opisu przedmiotu zamówienia z poprawnym rozróżnieniem środków dowodowych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Określa warunki udziału w postępowaniu oraz potrafi je dostosować do specyfiki usług, z uwzględnieniem konsorcjów i podmiotów trzecich udostępniających zasoby. | Kryteria weryfikacji Uczestnik formułuje poprawne warunki udziału w postępowaniu i potrafi przypisać je do odpowiednich przypadków (ćwiczenie praktyczne). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Dobiera kryteria oceny ofert dla zamówień na usługi, z rozróżnieniem między kryteriami subiektywnymi a przesłankami dotyczącymi wykonawcy, wskazując typowe błędy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje listę kryteriów oceny i dokonuje ich kwalifikacji oraz wskazuje, które są błędnie sformułowane i dlaczego. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Stosuje metody obliczania ceny i wyboru sposobu wynagradzania wykonawców w zależności od rodzaju usługi i ryzyk kontraktowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera i uzasadnia odpowiedni sposób wynagrodzenia w analizowanym przypadku. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Stosuje procedury oceny ofert, w tym poprawianie omyłek, analizę rażąco niskiej ceny, ocenę zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz prawidłowe formułowanie wezwań. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykonuje ćwiczenie praktyczne polegające na analizie ofert i sformułowaniu wezwania zgodnie z Pzp. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Projektuje postanowienia umowy na usługi, uwzględniając wymagania ustawowe, orzecznictwo, klauzule abuzywne, waloryzację wynagrodzenia, kary umowne i zmiany umowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje zapisy do projektu umowy z uwzględnieniem wymogów formalnych i dopuszczalnych klauzul. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Rozróżnia obowiązki zamawiającego i wykonawcy w umowach o świadczenie usług, w tym zasady współdziałania, udział podwykonawców oraz zabezpieczenie praw autorskich. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje obowiązki stron na podstawie przedstawionej umowy i klasyfikuje je według ról (zamawiający / wykonawca). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Agregacja i ustalanie wartości szacunkowej zamówień na usługi.
2. Usługi poniżej i powyżej progu UE z włączeniem zasad kwalifikacji usług społecznych.
3. Analiza potrzeb i wymagań – zasady, na co ma wpływ przy realizacji usług.
4. Zamówienia mieszane i sposoby prawidłowej kwalifikacji zamówień.
5. Opis przedmiotu zamówienia i ustalanie obowiązków wykonawcy charakterystycznych dla usług pod kątem sposobów realizacji zamówienia. Certyfikaty jako podmiotowe/przedmiotowe środki dowodowe – rozróżnienie. Możliwość żądania próbek w przypadku postępowań na usługi.
6. Prawidłowe kształtowanie warunków udziału w postępowaniu. Warunki zamówienia a warunki udziału w postępowaniu. Ocena potencjału wykonawcy niezbędnego do realizacji usług. Kształtowanie warunków z uwzględnieniem konsorcjów i podmiotów udostępniających zasoby.
7. Kryteria oceny ofert dla usług. Dopuszczalność kryteriów subiektywnych. Popełniane błędy i nieprawidłowości w świetle orzecznictwa. Granica między kryterium a kwestią właściwości podmiotowej wykonawcy. Kryteria subiektywne a faktyczna realizacja umowy.
8. Sposoby obliczenia ceny i ustalania sposobu wynagradzania wykonawców.
9. Aspekty proceduralne tj. problematyka dotycząca oceny merytorycznej ofert: poprawianie omyłek, badanie rażąco niskiej ceny, weryfikacja zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, prawidłowe formułowanie wezwań do wykonawców, powtarzanie czynności przez zamawiającego.
10. Umowy na usługi:
- zasady ustalania terminów;
- obowiązkowe postanowienia umowy w świetle orzecznictwa;
- klauzule abuzywne wskazywane przez Prezesa UZP;
- zasada współdziałania w praktyce i obowiązkach zamawiającego;
- kary umowne i ich limity;
- waloryzacja wynagrodzenia;
- podwykonawcy w usługach;
- gwarancja w umowach - omówienie orzecznictwa;
- narzędzia umożliwiające większą elastyczność umowy;
- zmiany umowy: omówienie dobrych praktyk w kontekście zmian przewidzianych, postępowanie w przypadkach, gdy zmiana nie była przewidziana a jest konieczność zmiany umowy;
- autorskie prawa majątków
- Szkolenie będzie realizowane w wymiarze 12-godzinnym, gdzie 1 godzina odpowiada godzinie dydaktycznej (45min.)
- Przerwy są wliczone w całkowity czas trwania usługi.
- Metody aktywizujące: dyskusje grupowe, studia przypadków, obserwacja, analiza przypadków
- Warunki organizacyjne: Zajęcia będą odbywały się w jednej grupie bez podziału na podgrupy, firma szkoleniowa zapewnia materiały szkoleniowe niezbędne do realizacji usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Jak w 2025 r. ogłaszać i prowadzić postępowania na zamówienia publiczne na usługi? Porady, wskazówki i najnowsze orzecznictwo. | Prowadzący Iwona Holka | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Jak w 2025 r. ogłaszać i prowadzić postępowania na zamówienia publiczne na usługi? Porady, wskazówki i najnowsze orzecznictwo. | Prowadzący Iwona Holka | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 720,77 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 399,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto143,40 PLN
- Koszt osobogodziny netto116,58 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Iwona Holka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS
- Materiały z ustawą Pzp w formie książki
- Roczny dostęp do EduStrefy
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Każdy z Uczestników otrzyma po szkoleniu kod promocyjny -50% na dowolnie wybrane szkolenie wideo do wykorzystania w ciągu 14 dni
- Lunch i poczęstunki w przerwach
- Paczkę wzorów dokumentów
- Wzór SWZ w wariancie bez negocjacji i z negocjacjami
- Aneks do SWZ wg trybu podstawowego
- Kwalifikowanie wykonawców
- Analiza potrzeb i wymagań
- Regulamin do 130 000 zł
- Postępowanie wg trybu podstawowego
- Przykładowe klauzule do umów
- Lista obowiązkowych terminów dla zamawiających
- i więcej!
Warunki uczestnictwa
ZGŁOSZENIE NA USŁUGĘ
Rezerwacji miejsca szkoleniowego można dokonać za pośrednictwem BUR.