Storytelling oparty na danych: praktyczny warsztat
Storytelling oparty na danych: praktyczny warsztat
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Do udziału w warsztatach zapraszamy:
- osoby zainteresowane zagadnieniem storytellingu, zarówno początkujące, jak i bardziej zaawansowane
- osoby regularnie prezentujące wyniki analiz i estymacji z wykorzystaniem slajdów czy arkuszy kalkulacyjnych
- osoby pracujące na szczeblu specjalistów lub menedżerów w obszarze controllingu, data insight, business intelligence itp.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji23-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi9
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie "Storytelling oparty na danych: praktyczny warsztat" przygotowuje uczestników do prawidłowego dobierania rodzaju prezentacji i opowieści do danego audytorium, poprzez strukturyzowanie opowieści, wykorzystywanie metod podtrymywania uwagi odbiorców oraz projektowanie skutecznej wizualizacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik posługuje się wiedzą w zakresie storytellingu opartego na danych | Kryteria weryfikacji * identyfikuje praktyczne metody budowania wizualizacji: od doboru, przez projektowanie i wykonanie* definiuje czym jest kontekst opowieści oraz na jakie pytania odpowiada * charakteryzuje ryzyka związane ze złym lub brakiem zdefiniowania kontekstu * omawia narzędzia definiowania kontekstu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera prezentację i opowieść do danego audytorium, strukturyzuje opowieść i podtrzymuje uwagę odbiorców oraz projektuje i tworzy skuteczne wizualizacje | Kryteria weryfikacji * planuje prezentacje, w tym identyfikację kontekstu, zbudowanie opowieści oraz zarządzanie uwagą audytorium* przygotowuje „opowieść” dla danego audytorium * kreuje odpowiednią strukturę tej opowieści, tak żeby w jej efekcie doprowadzić np. do podjęcia decyzji * wykorzystuje techniki wizualne odpowiednie dla określonego typu danych * tworzy skuteczną wizualizację z wykorzystaniem aplikacji pakietu MS Office | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM
Blok 1: Kontekst
Kontekst w storytellingu
- Co to jest storytelling oparty na danych?
- Czym jest kontekst opowieści, na jakie pytania odpowiada?
- Ryzyka związane ze złym lub brakiem zdefiniowania kontekstu
- Narzędzia definiowania kontekstu
Mini Warsztat 1: kontekst
Blok 2: Podstawy pracy z danymi
Podstawy statystyki dla finansistów
- Podstawowe techniki pracy z danymi
- Podstawy statystyki: co trzeba wiedzieć, żeby rozmawiać z data scientistem
- Narzędzia do pracy z danymi (wykresy Excel, Analysis ToolPak, proste narzędzia statystyczne)
Mini Warsztat 2: praca z danymi
Blok 3: Dobór wizualizacji
Skuteczna wizualizacja
- Precyzja wizualizacji
- Dobór wizualizacji do danych
- Rodzaje wizualizacji wady i zalety:
- Tekst
- Tabela
- Wykresy
- Wykresy słupkowe
- Przykłady good practice
- Manipulacja w wizualizacji (przykłady)
Mini Warsztat 3: „What’s wrong with that visual?”
Blok 4: Projektowanie wizualizacji
Wykresy w Excelu
Krótka prezentacja wprowadzająca połączona z ćwiczeniem polegającym na wykonaniu kilku wykresów w aplikacji Excel:
- Wstawianie wykresu
- Zmiana formy wykresu
- Dopracowywanie graficzne wykresu
- Praca z etykietami, legendami itp.
- Praca z wieloma seriami
- Inne…
Prezentacja: clutter
- Wprowadzenie
- Reguły percepcji wizualnej
- Formy clutteru:
- Brak porządku
- Brak wyrównania
- Nieużywanie kontrastu
Mini Warsztat 4: „Decluteryzacja”
Blok 5: Wprowadzenie do PowerPoint i prezentacji
Projektowanie slajdów
- Preattentive attributes
- … w grafice, w tekście
- … w wykresach
- Rozmiar, kolor, barwa
- Zasady stosowania kolorów w prezentacjach
- Pozycja na stronie, heatmaps
PowerPoint: przydatne tricki
- Wzorzec slajdów, wzorzec materiałów informacyjnych
- Tworzenie szablonu prezentacji
- Korzystanie z niestandardowych czcionek
- Korzystanie z sekcji, ukrywanie slajdów
- Łączenie Excela i PowerPoint
- Korzystanie z animacji i przejść
- Korzystanie z widoku prezentera
- Importowanie i obróbka obrazów
- Wstawianie klipów video
- Nagrywanie filmików instruktażowych
Budowanie opowieści
- Narrative flow
- Elementy opowieści i ich rola
- Łuk storytellingu
- Bing, Bang, Bongo
- Logiki opowieści – pionowa, pozioma z przykładami
- Reverse storyboarding
Mini Warsztat 5: „Putting it all together”: przygotowanie prezentacji
Blok 6: Wprowadzenie do kokpitów menedżerskich
Wprowadzenie do Looker Studio
- Import danych (plik CSV, Google Sheets)
- Tworzenie modelu danych
- Tworzenie wizualizacji
- Tworzenie wielu stron raportu
- Dystrybucja raportu
Prezentacja: dashboard a storytelling
Podsumowanie warsztatów
- Podsumowanie przekazanej wiedzy
- Literatura i przydatne źródła do poszerzenia informacji.
Czas trwania szkolenia:
Szkolenie trwa 9 godzin dydaktycznych (tj. 45 minut). Podana ilość godzin szkolenia nie zawiera czasu przerw.
Walidacja:
W trakcie szkolenia przeprowadzana będzie walidacja w formie wywiadu swobodnego oraz obserwacji w warunkach symulowanych.
Osoba walidująca, waliduje usługę w formie zdalnej, po jej zakończeniu, w oparciu o checklistę od trenera prowadzącego usługę, a następnie potwierdza osiągnięcie efektów kształcenia swoim podpisem na zaświadczeniu o zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej.
W harmonogramie szkolenia, został wskazany przybliżony czas przeprowadzenia walidacji usługi rozwojowej.
Informacje techniczne:
W trakcie szkolenia online korzystamy z platformy Zoom. Każdy uczestnik otrzymuje przed szkoleniem link do platformy internetowej (na wskazany adres mailowy), na której znajdować się będzie transmisja online. Uczestnictwo w streamingu nie wymaga żadnych, specjalnych oprogramowań: wystarczy, że komputer jest podłączony do Internetu (należy korzystać z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari). Uczestnicy oglądają i słuchają na żywo tego, co dzieje się w sali szkoleniowej oraz śledzą treści wyświetlane na komputerze prowadzącego. Dodatkowo, wszyscy mogą zadawać pytania za pośrednictwem chatu online. W przypadku mniejszych szkoleń uczestnicy mogą przez mikrofon komunikować się z trenerem i innymi uczestnikami kursu. Link do szkolenia online generowany jest przed szkoleniem i ważny jest przez cały czas trwania szkolenia (uczestnik może połączyć się w dowolnym momencie).
Podczas szkoleń online wykorzystujemy następujące funkcjonalności:
1) Praca w grupach (breakout rooms)
- trener może podzielić uczestników automatycznie lub manualnie
- trener ustala czas trwania pracy w grupach
- pojawia się krótki komunikat na ekranie uczestnika, który informuje, że gospodarz zaprasza do podpokoju
- prowadzący może wysłać wiadomość do wszystkich pokoi jednocześnie, np. z opisem zadania do wykonania.
2) Narzędzia dostępne podczas sesji w breakout rooms:
- tablica, możliwość pisania mają wszyscy uczestnicy, efekt pracy można zapisać i pokazać w pokoju szkoleniowym, wszystkim uczestnikom szkolenia
- pokazywanie ekranu, każdy uczestnik może udostępnić swój ekran
- czat
- użytkownik pracujący w pokoju, może w dowolnym momencie zaprosić prowadzącego do pokoju grupowego.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Blok 1: Kontekst- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 9 Blok 2: Podstawy pracy z danymi- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Przerwa | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Blok 3: Dobór wizualizacji- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Blok 4: Projektowanie wizualizacji- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Przerwa | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Blok 5: Wprowadzenie do PowerPoint i prezentacji- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Przerwa | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 Blok 6: Wprowadzenie do kokpitów menedżerskich- ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu | Prowadzący Bartosz Cicharski | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 Walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 709,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 390,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto189,97 PLN
- Koszt osobogodziny netto154,44 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Bartosz Cicharski
Doświadczenie zdobywał w działach controllingu i analizy wiodących firm z sektora energetycznego, transportowego, informatycznego czy infrastrukturalnego. Jako Finance Manager w Finker pomaga firmom efektywnie zarządzać informacjami finansowymi. Wspiera opracowywanie i wdrażanie procesów w ekosystemach finansowych swoich klientów. Implementuje ponadprzeciętne raporty zarządcze. Dąży do usprawnień i optymalizacji w każdym obszarze, którym zajmuje się zawodowo.
Zawsze lubił dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą. Od kilku lat może to robić zawodowo, prowadząc szkolenia z Excela, VBA, Power Query czy wizualizacji danych. Przeprowadził szkolenia dla kilkudziesięciu firm i grup otwartych, w tym spółek giełdowych czy biegłych rewidentów w ramach szkoleń zawodowych. Podczas swoich szkoleń stawia na zrozumienie potrzeb uczestników, praktyczne przykłady i dostarczanie rozwiązań realnych problemów, a nie abstrakcyjne zadania. Dzięki temu każde szkolenie jest unikalne i pozwala natychmiast usprawnić pracę zespołu.
Choć uważa Excela za najlepszą grę komputerową świata, po pracy lubi zagrać w planszówkę, improwizować teatralnie czy realizować się jako introligator.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy z uczestników otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie skryptu.
Warunki uczestnictwa
Przygotowanie do warsztatu
- Warsztat będzie prowadzony na stacjonarnej wersji pakietu Office w środowisku Windows. Zaleca się korzystanie w trakcie warsztatu z kombinacji oprogramowania w takiej właśnie konfiguracji: np. Office 2019 lub Office 2021, zainstalowany na Windows 10 lub Windows 11. W trakcie szkolenia nie będą prezentowane elementy aplikacji, które najczęściej różnią się między platformami takie jak Power Query czy Power Pivot. Niemniej, istnieje ryzyko, że w przypadku wersji online Office (Office 365) czy aplikacji zainstalowanej na MacOs mogą wystąpić różnice utrudniające udział w szkoleniu
- Zaleca się utworzenie konta pocztowego Google, celem uzyskania dostępu do aplikacji z pakietu Google Suite (Sheets) oraz Looker Studio
- Zaleca się utworzenie darmowego konta w aplikacji Miro (miro.com)
Informacje dodatkowe
Harmonogram godzinowy szkolenia każdorazowo dostosowywany jest do grupy szkoleniowej.
Godziny realizacji poszczególnych modułów szkolenia mogą ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
Do realizacji szkoleń online korzystamy z platformy Zoom. Każdy uczestnik otrzymuje przed szkoleniem link do platformy internetowej (na wskazany adres mailowy), na której znajdować się będzie transmisja online. Uczestnictwo w streamingu nie wymaga żadnych, specjalnych oprogramowań: wystarczy, że komputer jest podłączony do Internetu (należy korzystać z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari). Uczestnicy oglądają i słuchają na żywo tego, co dzieje się w sali szkoleniowej oraz śledzą treści wyświetlane na komputerze prowadzącego. Dodatkowo, wszyscy mogą zadawać pytania za pośrednictwem chatu online. W przypadku mniejszych szkoleń uczestnicy mogą przez mikrofon komunikować się z trenerem i innymi uczestnikami kursu. Link do szkolenia online generowany jest przed szkoleniem i ważny jest przez cały czas trwania szkolenia (uczestnik może połączyć się w dowolnym momencie).
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: Dwurdzeniowy procesor Intel Core i5 2,5 GHz i wyższy.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: pobieranie: 10 Mb/s, wysyłanie: 5 Mb/s.
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Nie trzeba pobierać oprogramowania. Aby wziąć udział w szkoleniu online potrzebny jest komputer, laptop, telefon lub tablet ze stabilnym internetem i bez blokad firmowych.
Podczas szkoleń online wykorzystujemy następujące funkcjonalności:
1) Praca w grupach (breakout rooms)
- trener może podzielić uczestników automatycznie lub manualnie
- trener ustala czas trwania pracy w grupach
- pojawia się krótki komunikat na ekranie uczestnika, który informuje, że gospodarz zaprasza do podpokoju
- prowadzący może wysłać wiadomość do wszystkich pokoi jednocześnie, np. z opisem zadania do wykonania.
2) Narzędzia dostępne podczas sesji w breakout rooms:
- tablica, możliwość pisania mają wszyscy uczestnicy, efekt pracy można zapisać i pokazać w pokoju szkoleniowym, wszystkim uczestnikom szkolenia
- pokazywanie ekranu, każdy uczestnik może udostępnić swój ekran
- czat
- użytkownik pracujący w pokoju, może w dowolnym momencie zaprosić prowadzącego do pokoju grupowego.
Usługa jest nagrywana na potrzeby ewentualnej kontroli. |
W związku z tym, prosimy o włączenie kamery na czas udziału w szkoleniu. Dziękujemy. |