Trener Umiejętności Społecznych (TUS) dla seniorów. Szkolenie TUS stopień III
Trener Umiejętności Społecznych (TUS) dla seniorów. Szkolenie TUS stopień III
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla psychologów, pedagogów, terapeutów, trenerów TUS, pracowników domów dziennego pobytu i placówek dla seniorów oraz innych osób odpowiedzialnych za planowanie i realizację zajęć aktywizujących dla osób w wieku 65+.
"Usługa adresowana również dla uczestników projektu „Kierunek – Rozwój”
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji03-01-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego projektowania, prowadzenia i ewaluowania Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla zróżnicowanych grup seniorów (65+), z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania osób starszych, ich potrzeb emocjonalnych i społecznych oraz zasad bezpieczeństwa i etyki pracy z osobą w wieku podeszłym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Prowadzi ćwiczenia rozwijające umiejętności komunikacji i współpracy w grupie seniorów. | Kryteria weryfikacji 1. Moderuje dyskusję grupową, stosując zasady komunikacji wspierającej (parafraza, klaryfikacja, podsumowanie). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji 2. Organizuje ćwiczenia w parach i małych grupach w obszarze aktywnego słuchania, wyrażania potrzeb i stawiania granic. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji 3. Udziela uczestnikom informacji zwrotnej w sposób wspierający i dostosowany do możliwości poznawczych seniorów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Projektuje program cyklu zajęć TUS dla zróżnicowanych grup seniorów (65+, 75+, 80+) | Kryteria weryfikacji 1. Opracowuje cele ogólne i szczegółowe cyklu obejmującego co najmniej 8–10 spotkań. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji 2. Dobiera do każdego spotkania metody i techniki pracy (np. ćwiczenia integracyjne, scenki, praca w podgrupach) adekwatne do możliwości psychofizycznych uczestników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji 3. Formułuje oczekiwane efekty uczenia się dla uczestników zajęć. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji 4. Uwzględnia w programie zasady bezpieczeństwa, komfortu i higieny pracy z osobą starszą. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Analizuje specyfikę funkcjonowania społecznego seniorów oraz cele Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla osób 65+. | Kryteria weryfikacji 1. Charakteryzuje typowe wyzwania w obszarze relacji i komunikacji osób starszych (np. samotność, zależność od opiekunów, utrata ról społecznych). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji 2. Opisuje cele TUS w kontekście poprawy jakości życia i aktywności społecznej seniorów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji 3. Wskazuje różnice między TUS dla dzieci/młodzieży a TUS dla seniorów w zakresie metod, języka i organizacji zajęć. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Organizuje działania sprzyjające budowaniu sieci wsparcia i integracji społecznej seniorów | Kryteria weryfikacji 1. Dobiera ćwiczenia integracyjne i zadania grupowe wzmacniające poczucie przynależności i bezpieczeństwa w grupie seniorów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji 2. Planuje aktywności angażujące seniorów poza salą treningową (np. mini-projekty, spotkania tematyczne, działania międzypokoleniowe). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji 3. Identyfikuje sytuacje wykluczenia lub wycofania uczestników i proponuje strategie ich ponownego włączenia do pracy grupy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Stopień III:
Trener Umiejętności Społecznych dla SENIORÓW
Moduł 1. Wprowadzenie do Treningu Umiejętności Społecznych dla seniorów
1. Specyfika funkcjonowania emocjonalnego i społecznego osób starszych.
2. Różnice między TUS dla dzieci/młodzieży a TUS dla seniorów.
3. Ćwiczenia analizy studiów przypadków seniorów (praca w grupach).
Moduł 2. Komunikacja interpersonalna w pracy z grupą seniorów
1. Bariery komunikacyjne w wieku starszym (słuch, pamięć, tempo przetwarzania informacji, obniżony nastrój).
2. Zasady komunikacji wspierającej (parafraza, klaryfikacja, podsumowanie, komunikaty „ja”).
3. Ćwiczenia z moderowania dyskusji grupowych, pracy w parach i małych grupach.
Moduł 3. Budowanie i utrzymywanie relacji oraz sieci wsparcia
1. Rola grupy w przeciwdziałaniu samotności i wykluczeniu społecznemu seniorów.
2. Metody wzmacniania więzi i zaufania w grupie.
3. Planowanie działań sprzyjających powstawaniu sieci wsparcia (np. mini-projekty, spotkania tematyczne, działania międzypokoleniowe).
4. Warsztat: projektowanie ćwiczeń budujących relacje i przynależność w grupie TUS.
Moduł 4. Praktyczne aspekty życia społecznego seniorów
1. Rozwiązywanie konfliktów w relacjach rodzinnych i rówieśniczych w wieku senioralnym.
2. Wzmacnianie sprawczości i poczucia wpływu seniorów na własne życie.
3. Ćwiczenia scenkowe dotyczące codziennych sytuacji społecznych (np. wizyta u lekarza, sprawy urzędowe, korzystanie z usług).
4. Tworzenie propozycji aktywności społecznych możliwych do realizacji po zakończeniu cyklu TUS.
Moduł 5. Podsumowanie, autoewaluacja i walidacja programu TUS dla seniorów
1. Omówienie efektów uczenia się i ich powiązanie z praktyką uczestników.
2. Przygotowanie i dopracowanie programu cyklu 8–10 spotkań TUS dla wybranej grupy seniorów (65+, 75+ lub 80+).
3. Walidacja: prezentacja programu TUS przez uczestników. Wypracowanie indywidualnych planów wdrożenia TUS dla seniorów.
Łączny wymiar szkolenia: 24 godziny dydaktyczne (po 45 minut), w tym:
- 10 godzin zajęć teoretycznych (wykład interaktywny, omówienie przykładów),
- 14 godzin zajęć praktycznych (warsztaty, ćwiczenia w parach i grupach, praca projektowa nad programem TUS, symulacje, prezentacje uczestników. Walidacja).
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych tj. za godzinę usługi szkoleniowej rozumie się 45 minut.
- Przerwy nie wliczają się w ilość godzin dydaktycznych.
- Jednostka lekcyjna to 45 min.
- Grupa liczy maksymalnie 30 osób.
- Podczas pracy warsztatowej liczba osób nie przekracza 4 w jednej grupie warsztatowej.
- Jedna osoba korzysta z jednego nośnika (komputer/laptop/tablet/telefon).
- Nie dopuszcza się udziału dwóch osób przy jednym urządzeniu (komputer/laptop/tablet/telefon).
Zajęcia podzielone są na część praktyczną oraz teoretyczną.
Trener prowadzący zajęcia podąża za grupą i pracą grupy. Kluczowa w tym zakresie jest liczebność grupy oraz doświadczenie zawodowe uczestników szkolenia: zupełnie inaczej pracuje się z grupą składającą się z osób z przygotowaniem pedagogicznym (psychologicznym) i zupełnie inaczej, kiedy uczestnicy nie mają pojęcia (lub posiadają znikome) o strukturze zajęć, ilości materiału, który jest w stanie przyjąć senior 65 - 70 - 80 plus.
Walidacja polega na przedstawieniu/zaprezentowaniu programu cyklu 10 zajęć dla losowo wybranej grupy:
- seniorów 65 plus lub
- seniorów 75 plus lub
- seniorów 80 plus
Szczegóły opisano w efektach kształcenia w punkcie 5.
Walidacja zostanie przeprowadzona z zastosowaniem rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesu kształcenia i szkolenia od procesu walidacji.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Moduł 1. Wprowadzenie do Treningu Umiejętności Społecznych dla seniorów - Wykład/Chat/Rozmowa | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Moduł 1. Wprowadzenie do Treningu Umiejętności Społecznych dla seniorów - Wykład/Chat/Rozmowa | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Moduł 2. Komunikacja interpersonalna w pracy z grupą seniorów - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Moduł 2. Komunikacja interpersonalna w pracy z grupą seniorów - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Moduł 2. Komunikacja interpersonalna w pracy z grupą seniorów - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Moduł 3. Budowanie i utrzymywanie relacji oraz sieci wsparcia - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Moduł 3. Budowanie i utrzymywanie relacji oraz sieci wsparcia - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Moduł 3. Budowanie i utrzymywanie relacji oraz sieci wsparcia - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 28-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Moduł 4. Praktyczne aspekty życia społecznego seniorów - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Moduł 4. Praktyczne aspekty życia społecznego seniorów - Wykład/Chat/Warsztat | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Moduł 5. Podsumowanie, autoewaluacja i walidacja programu TUS dla seniorów -Wykład/Chat/Rozmowa | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 11-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Moduł 5. Podsumowanie, autoewaluacja i walidacja programu TUS dla seniorów -Wykład/Chat/Rozmowa | Prowadzący Paulina Kaczmarczyk | Data realizacji zajęć 11-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:45 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Moduł 5. Podsumowanie, autoewaluacja i walidacja programu TUS dla seniorów -Wykład/Chat/Rozmowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 11-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 920,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 920,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 80,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 80,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sylwia Cuber
Doświadczenie osoby prowadzącej szkolenie nie jest przerwane w przeciągu ostatnich 5 lat. Zachowuje ciągłość na termin prowadzenia szkolenia.
Paulina Kaczmarczyk
Doświadczenie osoby prowadzącej szkolenie nie jest przerwane w przeciągu ostatnich 5 lat. Zachowuje ciągłość na termin prowadzenia szkolenia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują:
- skrypt szkoleniowy z omówieniem założeń Treningu Umiejętności Społecznych dla seniorów,
- zestaw scenariuszy i konspektów zajęć TUS dla seniorów do wykorzystania w praktyce,
- wzory kart obserwacji i arkuszy ewaluacyjnych pracy z grupą seniorów,
- zestaw wzorów dokumentów przydatnych w organizacji TUS dla seniorów (np. zgody, regulaminy, formularze informacji zwrotnej dla uczestników)
Warunki uczestnictwa
Informacja dla uczestników korzystających z dofinansowania:
W przypadku osób korzystających z dofinansowania udziału w szkoleniu, wymagane jest spełnienie następujących warunków:
- Obecność na zajęciach na poziomie co najmniej 80% czasu trwania szkolenia.
- Obowiązkowe potwierdzanie obecności – w formie raportów logowania lub list obecności.
Usługodawca nie ma wpływu na wysokość wkładu własnego ani na liczbę bonów przyznanych uczestnikowi – te kwestie należą do kompetencji Operatora. Pełną decyzję uczestnictwa w szkoleniu ponosi uczestnik szkolenia po zapoznaniu się z umową pomiędzy sobą samym jako uczestnikiem usługi rozwojowej oraz Operatorem, który w umowie określa wysokość dofinansowania i wnoszenia ewentualnego wkładu własnego.
Osoby finansujące szkolenie poprzez bony szkoleniowe mają obowiązek przekazania wszystkich koniecznych informacji do rezerwacji bonów najpóźniej na 72 godziny PRZED rozpoczęciem szkolenia/usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługa rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Uczestnikom/-czkom projektu, kosztów dojazdu i zakwaterowania.
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.) w związku z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2023 r. poz. 102).
Zwolnienie dotyczy usług kształcenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Dostęp do plaformy Livewebinar
- Komputer stacjonarny/laptop, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s,
- Oprogramowanie: Pakiet MS Office lub Open Office dla Windows/Linux lub Key Note lub Pages dla MacOS.
- Przeglądarka internetowa: Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+,
- Chrome 30+, MacOS: Safari 7+, Firefox 27+,Chrome 30+, Linux: Firefox 27+, Chrome 30+.
Łącze internetowe: prędkość pobierania min 512 kbps.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.
Uczestnicy PROSZENI SĄ o logowanie się na szkolenie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Logowanie się z urządzeń mobilnych (telefon, tablet) BARDZO CZĘSTO powoduje u uczestników nagminne wylogowanie się/rozłączenie/ z systemu konferencyjno-szkoleniowego, co utrudnia i zakłóca prowadzenie zajęć.
Trener prowadzi szkolenie i jest skupiony na treściach oraz współudziale uczestników usługi rozwojowej w zajęciach. Nie sprawdza co 10 minut poczekalni ani wylogowanych uczestników.
Urządzenia mobilne często skonfigurowane są by wchodzić w stan uśpienia przy braku aktywnej interakcji użytkownika z ekranem urządzenia, nawet jeśli w przeglądarce pojawiają się treści audiowizualne, czy mikrofon użytkownika jest włączony. Stan ten wyłącza ekran urządzenia, i prowadzi do wylogowania użytkownika.
Pokój zamykany jest 15 minut po rozpoczęciu zajęć, dlatego raz jeszcze uprzejmie prosimy o logowanie się z urządzeń, które nie powodują notorycznego wylogowania z zajęć, co zakłóca zarówno Państwa odbiór treści merytorycznych jak i przerywa tryb szkolenia. Dziękujemy.