Kurs Rachunkowości budżetowej od A do Z - 60 h z certyfikatem.
Kurs Rachunkowości budżetowej od A do Z - 60 h z certyfikatem.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs adresowany jest do osób rozpoczynających pracę w komórkach finansowo-księgowych jednostek budżetowych oraz osób już pracujących, chcących usystematyzować swoją wiedzę w przedmiocie rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji15-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi60
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 118 ust. 1, 1a i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 900 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńProwadzenie kształcenia ustawicznego w formie pozaszkolnej – "Specjalista do spraw kadr""
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest przedstawienie podstaw z zakresu systemu rachunkowości jednostki budżetowej jako podstawowej formy jednostki sektora finansów publicznych. W systematyczny sposób omówiono wszystkie kluczowe zagadnienia związane z rachunkowością jednostki niezbędne do samodzielnego prowadzenia ewidencji księgowej w pełnym zakresie. Przedstawiono także podstawy sprawozdawczości budżetowej i finansowej jako ostatecznego procesu prezentacji danych zgromadzonych w księgach rachunkowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Przestrzega zasad i stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia rachunkowości2. Klasyfikuje aktywa i pasywa 3. Identyfikuje kategorie wynikowe 4. Przestrzega zasad funkcjonowania kont księgowych 5. Prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz ich otwieranie i zamykanie zgodnie z przepisami prawa 6. Sprawdza i kwalifikuje dowody księgowe do ujęcia w księgach rachunkowych 7. Sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe i dokumenty obrotu pieniężnego 8. Ewidencjonuje operacje gospodarcze w różnych jednostkach 9. Poprawia błędy księgowe 10. Sporządza i analizuje zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych 11. Prowadzi księgi rachunkowe z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych | Kryteria weryfikacji rozróżnia podsystemy rachunkowości i ich użytkownikówwskazuje elementy rachunkowości rozróżnia funkcje rachunkowości wskazuje źródła prawa bilansowego krajowego i międzynarodowego wskazuje jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych ze względu na ich formę prawną lub wysokość osiągniętych przychodów identyfikuje elementy zasad (polityki) rachunkowości rozpoznaje nadrzędne zasady rachunkowości wskazuje akty prawne dotyczące rozliczeń podatkowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe wskazuje kategorie archiwalne dokumentacji księgowej wskazuje okresy przechowywania dokumentacji księgowej według przepisów prawa bilansowego, podatkowego i ubezpieczeń społecznych określa zasady ochrony baz danych w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu techniki komputerowej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji ozróżnia składniki aktywów trwałych i obrotowychrozróżnia kapitały (fundusze) własne w zależności od formy organizacyjno-prawnej jednostki określa zasady tworzenia i wykorzystania kapitałów (funduszów) własnych klasyfikuje zobowiązania ze względu na termin płatności i tytuł rozróżnia rezerwy na zobowiązania identyfikuje elementy struktury i wymogi formalne bilansu określa zasady sporządzania bilansu, np. równowagi bilansowej, ciągłości bilansowej porządkuje aktywa i pasywa zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa określa rodzaj prowadzanej działalności na podstawie struktury aktywów wskazuje formę organizacyjno-prawną jednostki na podstawie pasywów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje elementy konta księgowegorozpoznaje rodzaje kont księgowych, np. bilansowe, wynikowe, pozabilansowe, rozliczeniowe, podstawowe i korygujące, syntetyczne i analityczne dokonuje podziału poziomego i pionowego kont księgowych dokonuje łączenia kont księgowych stosuje zasady funkcjonowania kont księgowych: aktywnych, pasywnych, aktywno-pasywnych, kosztów, przychodów, analitycznych, pozabilansowych określa wpływ sald kont korygujących na saldo konta podstawowego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji przestrzega zasad i terminów sporządzania zestawienia obrotów i sald kont księgi głównejsporządza zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej w różnych formach przestrzega zasad uzgadniania obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych z obrotami i saldami kont księgi głównej wskazuje błędy księgowe możliwe do wykrycia przez sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej wskazuje błędy możliwe do wykrycia przez uzgadnianie sald kont księgi pomocniczej z saldami kont księgi głównej określa związek zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej z bilansem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 1. Stosuje przepisy prawa dotyczące sprawozdań finansowych jednostek | Kryteria weryfikacji identyfikuje krajowe i międzynarodowe podstawy prawne wykorzystywane przy sporządzaniu sprawozdania finansowegorozróżnia elementy składowe jednostkowego sprawozdania finansowego w różnych podmiotach prowadzących księgi rachunkowe określa warunki i zakres składania sprawozdania z działalności, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych identyfikuje organy zatwierdzające sprawozdanie finansowe w różnych jednostkach wskazuje terminy sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego wskazuje termin złożenia sprawozdania finansowego do ogłoszenia i ostatecznego rozliczenia się z organem podatkowym przez podmiot, którego sprawozdanie podlegało badaniu określa zakres dokumentacji związanej ze sprawozdaniem finansowym podlegającej ogłoszeniu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. PODSTAWOWE INFORMACJE Z ZAKRESU FINANSÓW PUBLICZNYCH ORAZ RACHUNKOWOŚCI
1. Definicje podstawowych pojęć z zakresu finansów publicznych.
2. Formy organizacyjno- prawne jednostek sektora finansów publicznych.
3. Szczególne zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych.
4. Podstawy rachunkowości budżetowej:
- Pojęcia wstępne, podstawowe zasady prowadzenia rachunkowości;
- Charakterystyka aktywów i pasywów, prezentacja w bilansie – informacje ogólne;
- Klasyfikacja kosztów oraz ich prezentacja w rachunku zysków i strat – informacje ogólne;
- Dowody księgowe ich rodzaje, cechy;
- Szczególne zasady rachunkowości budżetowej a ustawa o rachunkowości;
- Polityka rachunkowości.
II. SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDZETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
- Ewidencja wykonania budżetu – wydatków i dochodów budżetu, funkcjonowanie kont 133,134,135,901,902;
- Ewidencja niewygasających wydatków, rozliczeń międzyokresowych;
- Ewidencja rozrachunków i rozliczeń (zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego; właściwe księgowanie udziałów w podatku dochodowym , ujęcie odsetek od należności, dokonanie odpisów aktualizujących, wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walucie obcej);
- Wynik wykonania budżetu oraz wynik na pozostałych operacjach.
III. SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
1. Dochody, wydatki jednostek budżetowych (z uwzględnieniem VAT):
- Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych;
- Funkcjonowanie kont pozabilansowych: 980 „plan finansowy wydatków budżetowych”, 998 „zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”, 999 „zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”;
- Pozostałe typowe księgowania na kontach zespołu 1 (rachunki pomocnicze, rachunki funduszy celowych oraz specjalnego przeznaczenia).
2. Długoterminowe aktywa finansowe:
- Inwestycje długoterminowe według ustawy o rachunkowości;
- Obejmowanie, nabywanie udziałów (akcji) przez jednostki samorządu terytorialnego;
- Ewidencja, wycena na dzień bilansowy oraz prezentacja w bilansie;
3. Rzeczowy majątek trwały w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych:
- Podstawowy podział majątku trwałego, zasady wyceny;
- Środki trwałe – urządzenia ewidencyjne, zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ewidencja zmian w stanie i wartości;
- Zasady finansowania inwestycji, zasady ewidencji oraz wyceny środków trwałych w budowie;
- Pozostałe środki rzeczowego majątku trwałego – zasady ewidencji na kontach księgowych 013,014,020,015,016,
- Środki trwałe wg KSR 11.
4. Należności długoterminowe:
- Długoterminowy charakter należności zgodnie z ustawą o rachunkowości;
- Ewidencja dochodów budżetowych na koncie 226 i zasady kwalifikacji tych należności do aktywów trwałych;
5. Rozrachunki i rozliczenia:
- Pojęcia rozrachunków i rozliczeń, wycena i ewidencja, klasyfikacja rozrachunków jako długo i krótkoterminowe
- Ewidencja rozrachunków z dostawcami i odbiorcami;
- Ewidencja należności z tytułu dochodów budżetowych, ewidencja dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
- Odpisy aktualizujące należności, odsetki od należności i zobowiązań, wycena rozrachunków w walucie obcej;
- Finansowanie brutto jednostek budżetowych, funkcjonowanie kont 222, 223;
- Rozliczenia VAT związane z centralizacją,
- Zasady funkcjonowania konta 224 „Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich”;
- Zasady funkcjonowania konta 225 ”Rozrachunki z budżetami”, ujmowanie i rozliczanie podatku VAT w jednostkach budżetowych;
- Ewidencja rozrachunków z pracownikami z tytułu wynagrodzeń, zaliczek, udzielonych pożyczek itp.
6. Przychody dochody i koszty – konta zespołu 4 i 7, ustalenie wyniku finansowego.
7. Fundusz jednostki, zasady funkcjonowania konta 800, zdarzenia zwiększające oraz zmniejszające fundusz jednostki.
IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
1. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
2. Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej.
3. Bilans jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.
4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej samorządowego zakładu budżetowego.
5. Informacja dodatkowa –zakres prezentowanych danych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto40,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto40,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dorota Brzezińska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowcę, przepisy prawa, materiały poglądowe (przykłady dokumentów).
Informacje dodatkowe
Zajęcia na kursie odbywać się będą w piątki po południu (od godz. 16:30 do godz. 20:30) oraz soboty od 9:00 -15:00 Proces kształcenia oparty jest o zajęcia wykładowe, wykładowo-seminaryjne z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza, praca zespołowa, angażowanie uczestników do wymiany spostrzeżeń i wniosków), stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów, materiały szkoleniowe, w tym: materiały szkoleniowe przygotowane przez wykładowcę, przepisy prawa, materiały poglądowe (przykłady dokumentów), naukę własną uczestnika.
Oznacza to, że wiedza przekazana podczas zajęć będzie ugruntowana na zajęciach w trakcie ćwiczeń oraz w drodze samodzielnego studiowania materiałów szkoleniowych, rozwiązywania przygotowanych przez wykładowcę ćwiczeń praktycznych oraz korzystania z notatek własnych uczestnika.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe