Obsługa Klienta z niepełnosprawnością/ ze szczególnymi potrzebami
Obsługa Klienta z niepełnosprawnością/ ze szczególnymi potrzebami
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy administracji publicznej, uczelni, instytucji pozarządowych oraz przedsiębiorstw kontaktujący się z osobami ze szczegónymi potrzebami.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji23-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi7
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik będzie umiał skutecznie komunikować się z osobami ze szczególnymi potrzebami:- stosując narzędzia komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- znając zasady komunikowania się z osobami z różnymi typami niepełnosprawności.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik:- wie jakie zachowania są pożądane w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami, a jakie niewskazane. - Uczestnik potrafi wymienić kluczowe zasady dotyczące komunikowania się z różnymi typami osób z niepełnosprawnością/ze szczególnymi potrzebami - umie wykorzystać elementy komunikacji interpersonalnej, np. świadome zadawanie pytań w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami | Kryteria weryfikacji Uczestnik zaliczy test na poziomie: 80% poprawnych odpowiedzi | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Wprowadzenie do zagadnień szkolenia
- Osoby z niepełnosprawnością a osoby ze szczególnymi potrzebami – o kim mówimy? Dlaczego posługujemy się takimi pojęciami?
- Rodzaje barier utrudniających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami: architektoniczne, cyfrowe, informacyjno -komunikacyjne
- Na co mamy wpływ w obsłudze osób z niepełnosprawnością/potrzebami – przykład z życia
Zasady savoir – vivre w kontaktach z osobami z niepełnosprawnością
- Co jest dopuszczalne, a wręcz wskazane, by budować dobrą relację z osobą z niepełnosprawnością?
- Co może być odebrane pejoratywnie przez tę osobę? – nawet, jeśli nasze intencje są dobre.
- Jakie z tych zasad są najważniejsze w przypadku kontaktu z Klientami? – wypracowanie listy przydatnych zasad
Co utrudnia komunikowanie się – stereotypy i bariery
- Czym są stereotypy?
- Od stereotypu do dyskryminacji – jak tego unikać?
- Bariery komunikacyjne i sposoby radzenia sobie z nimi.
Komunikacja interpersonalna w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami/szczególnymi potrzebami
- Co nam mówi komunikacja niewerbalna – przypomnienie kluczowych zasad
- Waga komunikacji niewerbalnej w kontaktach z osobami z różnymi typami niepełnosprawności
- Rola przestrzeni w komunikowaniu się z osobami ze szczególnymi potrzebami (dostosowanie stanowisk pracy),
- Zadawanie pytań – rola różnych typów pytań w komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami/szczególnymi potrzebami
- Empatia i asertywność – dwa narzędzia przydatne w komunikowaniu się z osobami z niepełnosprawnościami/szczególnymi potrzebami
- Budowanie relacji i kierowanie rozmową – jak skutecznie prowadzić rozmowę z Klientem
Praktyczne sposoby radzenia sobie z osobami z różnymi typami niepełnosprawności – jak w praktyce komunikować się:
- z osobami starszymi, np. jakie stereotypy dotyczące osób starszych utrudniają obsługę Klienta
- z osobami z niepełnosprawnością wzroku (niewidome i słabowidzące) – np. czy osoba niewidoma może złożyć podpis pod dokumentem
- z osobami z niepełnosprawnością słuchu (niesłyszące i niedosłyszące)
- z osobami niemówiącymi lub z problemami z mową - komunikacja alternatywna i wspomagająca
- z osobami z problemami psychicznymi/emocjonalnymi
- z osobami o obniżonych zdolnościach poznawczych, np. jak przekazywać informacje, by Klient je zapamiętał
- z osobami z niepełnoprawnością ruchową.
Dobre praktyki dotyczące obsługi klienta z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami
- Prezentacja rozwiązań, które funkcjonują w innych instytucjach publicznych
- Jakie procedury/dokumenty/rozwiązania są zalecane? Jak dostosować je do potrzeb i specyfiki konkretnej instytucji?
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 094,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto890,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto156,39 PLN
- Koszt osobogodziny netto127,14 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dorota Uliasz
Uczestniczyła w projektach wdrożeniowych dotyczących dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami - na zajęciach dzieli się "dobrymi praktykami", które stosują organizacje i firmy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Utzrestnicy otzrymają praktyczne materiały samokształceniowe.
Informacje dodatkowe
- Jak nawiązywać kontakt – stosując zasady savoir – vivre - np. czy właściwe są zwroty „do widzenia” wobec osób z dysfunkcją narządu wzroku?
- Jak ułatwiać osobom z niepełnosprawnością i możliwość uczestnictwa w różnych sferach życia publicznego: wizyta w urzędzie, muzeum, teatrze, itd. na zasadzie równości z innymi osobami?
- Jak nawiązywać kontakt – stosując zasady savoir – vivre - np. czy właściwe są zwroty „do widzenia” wobec osób z dysfunkcją narządu wzroku?
- Jak ułatwiać osobom z niepełnosprawnościami możliwość uczestnictwa w różnych sferach życia – np. w trakcie wizyty w teatrze- na zasadzie równości z innymi osobami?
O tych kwestiach związanych z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (w tym osobom z niepełnosprawnościami) będziemy uczyć się na zajęciach.