Kurs Zintegrowana terapia manualna
Kurs Zintegrowana terapia manualna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- lekarzy,
- usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem
Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji16-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi50
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do samodzielnego badania funkcjonalnego i leczenia terapią manualną pacjentów z bólem, ograniczeniem ruchomości i różnymi dysfunkcjami w ciele.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik zna zasady badania funkcjonalnego i leczenia pacjentów przy zastosowaniu terapii manualnej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje leczenie za pomocą terapii manualnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia przyczyny dolegliwości bólowych i ograniczenia ruchomości u pacjenta; | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje „czerwone flagi” u pacjentów z bólem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik przeprowadza samodzielnie badanie funkcjonalne i leczy przy pomocy terapii manualnej pacjentów z bólem, ograniczeniem ruchomości i różnymi dysfunkcjami w ciele. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prowadzi palpację najważniejszych struktur anatomicznych wpływających na dolegliwości oraz przeprowadza badanie dysfunkcyjnej okolicy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie bada czy narządy wewnętrzne ograniczają ruchomość w ciele człowieka oraz przeprowadza terapię manualna, żeby poprawić stan zdrowia pacjenta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera techniki manualne odpowiednio do danych dolegliwości pacjenta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera odpowiednie ćwiczenia po terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik przestrzega praw pacjenta i zasad etyki zawodowej oraz realizuje potrzebę ciągłego kształcenia się | Kryteria weryfikacji Uczestnik podwyższa swoje kompetencje poprzez samodoskonalenie oraz systematyczne aktualizowanie wiedzy i umiejętności | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kryteria weryfikacji Uczestnik posiada zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Do certyfikatu wydawany jest suplement z opisem efektów uczenia się.
Dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji.
Dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 50 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień I Miednica i kręgosłup lędźwiowy:
- Ból okolicy lędźwiowej kręgosłupa.
- Mapy rzutowania dolegliwości w okolicy miednicy i kręgosłupa lędźwiowego
- Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe
- Struktury nerwowe
- Stawy
- Badanie funkcjonalne:
Pacjent pozycja stojąca
Oglądanie pacjenta
Pacjent pozycja leżenie na plecach
Pacjent pozycja leżenie na brzuchu
4.Różnicowanie dolegliwości
- trzewia
- dysk
- więzadła
- struktury mięśniowo-szkieletowe
- struktury nerwowe
5.Badanie neurologiczne
6.Węzły chłonne charakterystyka
7.Anatomia palpacyjna i normalizacja napięć:
Powiązanie mięśniowo-powięziowe i układu trzewnego w bólach okolicy lędźwiowo-krzyżowej
a. Rola przepony w bólach odcinka lędźwiowego
b. Więzadła nadkolcowe i więzadła międzykolcowe
c. Stawy krzyżowo-biodrowe
d. Kość krzyżowa
e. Spojenie łonowe
f. Więzadła miednicy:
- krzyżowo-biodrowe
- krzyżowo-guzowe
g. Badanie i terapia manualna tkanek miękkich
-Mięsień lędźwiowy
-Mięsień biodrowy
-Mięsień czworoboczny lędźwi
-Mięsień prostownik grzbietu
-Mięśnie międzypoprzeczne
-Mięsień biodrowo-żebrowy cz. lędźwiowa
-Mięsień wielodzielny
-Mięsień pośladkowy wielki
-Mięsień pośladkowy średni
-Mięsień pośladkowy mały
-Mięsień gruszkowaty
h. Nerwy okolicy pośladka
Poziom powierzchowny:
* n. skórny boczny uda (ze splotu lędźwiowego L2, L3)
* gałęzie nn. skórnych górnych pośladków (Th12, L1)
*gałęzie nn. środkowych pośladków (S1, S2, S3)
*gałęzie nn pośladkowych dolnych (od nerwu skórnego tylnego uda)
Poziom głęboki:
* wiązka naczyniowo-nerwowa n. pośladkowego górnego
*n. kulszowy
i.Nerwy splotu lędźwiowego
j.Nerw udowy
k.Nerw skórny boczny uda
l. Nerw zasłonowy
m.Nerw sromowy
n. Nerw kulszowy
o. Nerw udowy
p. Więzadło pachwinowe i inne.
Dzień II Kręgosłup piersiowy i klatka piersiowa:
- Mapy rzutowania dolegliwości w okolicy piersiowej kręgosłupa
- Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe
- Struktury nerwowe
c. Stawy
2.Badanie neurologiczne odcinka piersiowego kręgosłupa
3.Badanie funkcjonalne
- badanie elastyczności klatki piersiowej
- badanie ruchomości stawowej stawów w obrębie klatki piersiowej
- badanie żeber
- badanie struktur mięśniowo-powięziowych
Anatomia palpacyjna i normalizacja napięć:
4.Przepona
5.Badanie i terapia manualna
5.1 Mięsień podobojczykowy
5.2 więzadło żebrowo-obojczykowe
5.3 pierwszy staw chrzęstno-żebrowy
5.4 obojczyk
5.5 mięsień podobojczykowy
5.6 Stawy międzykręgowe
- na siedząco i na leżąco
- technika 4D
5.7 Nerwy międzyżebrowe
5.8 Stawy żebrowo-poprzeczne
5.9 Żebra przednio-przyśrokowo
5.10 Żebra tylno-bocznie
5.11 Pierwsze żebro
5.12 Mięśnie pochyłe
5.13 Mostek
5.14 Mięsień poprzeczny klatki piersiowej
5.15 Przepona
5.16 Nerw przeponowy
5.17 Opłucna
5.18 Osklepek opłucnej
5.19 Więzadło kręgowo-opłucnowe
5.20 Więzadło kręgowo-opłucnowe
5.21 Więzadło żebrowo-opłucnowe
5.22 Oskrzela
5.23 Mięsień piersiowy większy
5.24 Mięsień piersiowy mniejszy i inne.
Dzień III Głowa i kark:
- Mapy rzutowania dolegliwości w karku i głowy
- Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe
- Struktury nerwowe
- Stawy
- Badanie neurologiczne odcinka szyjnego kręgosłupa
- Badanie funkcjonalne połączenia głowy i szyi
- Anatomia palpacyjna i normalizacja napięć:
- Więzadło karkowe
- Stawy międzykręgowe
-Mięsień mostkowo-obojczykowo sutkowy
- Mięsień czworoboczny
- Mięsień dźwigacz łopatki
- Mięsień płatowaty głowy
- Mięsień płatowaty szyi
- Mięsień podpotyliczne
– prosty głowy większy
– prosty głowy mniejszy
– skośny głowy górny
– skośny głowy górny
- Nerw potyliczny mniejszy
- Nerw potyliczny większy
- Nerw potyliczny trzeci
- Mięsień żwacz
- Mięsień skroniowy
- Mięsień skrzydłowy boczny
- Mięsień skrzydłowy przyśrodkowy
- brzusiec przedni mięśnia dwubrzuścowego
- Mięśnie żuchwowo-gnykowe
- Mięśnie bródkowo-gnykowe
- Kość gnykowa
-Chrząstka tarczowata i inne.
Dzień IV Kręgosłup szyjny i obręcz barkowa:
1.Mapy rzutowania dolegliwości odcinka szyjnego kręgosłupa i obręczy barkowej
- Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe
- Struktury nerwowe
- Stawy
2.Badanie neurologiczne odcinka szyjnego kręgosłupa
3.Badanie funkcjonalne odcinka szyjnego kręgosłupa i obręczy barkowej
4.Anatomia palpacyjna i normalizacja napięć:
- Mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy
- Mięsień pochyły środkowy
- Mięsień pochyły przedni
- Nerw poprzeczny szyi
- Nerw uszny wielki
- Nerwy nadobojczykowe
- 1 żebro
- 2 żebro
- obojczyk
- staw mostkowo-obojczykowy
- staw barkowo-obojczykowy
- mięsień podobojczykowy
- mięsień nadgrzebieniowy
- mięsień podgrzebieniowy
- mięsień obły mniejszy
- mięsień podłopatkowy i inne.
Dzień V Kończyna dolna
1.Biodro
- badanie funkcjonalne okolicy biodra i miednicy
- diagnostykę różnicową w dolegliwościach biodra
- anatomię pośladka i trójkąta udowego górnego
- techniki manualne w leczeniu bólu i zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego
- podstawowe ćwiczenia usprawniające omawianą okolicę.
2.Kolano
-jaką terapię zastosować, gdy pacjent ma kolano biegacza, kolano skoczka czy kolano kinomana?
-jak odnaleźć i rozluźnić struktury powodujące ból kolana?
-jak uruchomić staw i jak wyleczyć pacjenta?
-jak przeprowadzić badanie dysfunkcyjnej okolicy?
-odnajdywać najważniejsze struktury anatomiczne?
-jak wyleczyć pacjenta za pomocą terapii manualnej i podstawowych ćwiczeń?
3.Stopa
-badanie palpacyjne okolicy stopy,
-badanie manualne dysfunkcji stawowych
-techniki mobilizacji stawów stopy
-techniki kostno-stawowe, mięśniowo-powięziowe,
-techniki nerwowe i naczyniowe
4.Walidacja
Badanie i leczenie opiera się na anatomii i fizjologii człowieka. Duży nacisk na kursie położony jest na anatomię palpacyjną i wyczucie napięcia tkanek. A leczenie odbywa się za pomocą rąk – to terapia manualna. Działania mają na celu efektywne leczeniu bólu i ograniczenia ruchomości.
Człowieka, jego ciało oraz umysł, emocje prowadzący traktuje jako jedność. Z takim założeniem leczy i uczy innych. Opracował zintegrowaną terapię manualną w oparciu o założenie, że układy: mięśniowo-szkieletowy, trzewny, oddechowy, sercowo-naczyniowy oraz stan psycho-emocjonalny wpływają na siebie i współpracują ze sobą. Dlatego metody ich leczenia, usprawniania czy terapii powinny uwzględniać to, że wpływając na jedną część naszego ciała wpływamy na inne.
Kurs trwa 50 godz. dydaktycznych, co stanowi 37,5 godz. zegarowej. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 4 h 30 min. Krótkie przerwy dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Liczba godzin kursu obejmuje:
zajęcia teoretyczne - 15 godz. dydakt.
zajęcia praktyczne - 35 godz. dydakt.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty 1-5 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień I, punkty 6-7 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty 1-3 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 18-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień II, punkty 4-5 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 18-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień III, punkty 1-3 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 19-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień III, punkt 4 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 19-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień IV, punkty 1-2 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień IV, punkty 3-4 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień V, punkty 1-2 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - dzień V, punkty cd 2-3 | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 4.Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto80,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto80,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr n. med. Marian Majchrzycki D.O.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1.Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2.Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy/pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3.Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny poinformować o swoim stanie Organizatora.
4.Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery – sezon 1" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Sala będzie spełniała bezpieczne i higieniczne warunki pracy