Kurs Zaburzenia połykania - podstawy diagnozy, terapii i wsparcie w życiu codziennym
Kurs Zaburzenia połykania - podstawy diagnozy, terapii i wsparcie w życiu codziennym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- osteopatów,
- lekarzy,
- pielęgniarek,
- logopedów,
- neurologopedów,
- usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji28-03-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnej pracy w zakresie diagnostyki i leczenia zaburzeń połykania u pacjentów w każdym wieku, wykorzystywania wiedzy o biomechanice połykania do konstruowania strategii postępowania z pacjentem.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje biomechanikę i neurofizjologię połykania, określa i charakteryzuje objawy oraz przyczyny problemów z połykaniem | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje biomechanikę i neurofizjologię połykania | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik określa i charakteryzuje objawy i przyczyny problemów z połykaniem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje, klasyfikuje i ocenia dysfagię | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik określa wpływ właściwości reologicznych pokarmu i płynu na sprawność połykania oraz strategie rozwiązywania problemów pacjenta i rolę dietetyka (żywienie enteralne, parenteralne i suplementacja) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie leczy zaburzenia połykania u pacjentów w każdym wieku. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prowadzi wywiad z pacjentem, diagnozuje patofizjologię połykania w odniesieniu do specyfiki choroby podstawowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje odpowiednie techniki karmienia w aspekcie pożądanych sprawności i umiejętności | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera terapie, manewry i ćwiczenia usprawniające połykanie oraz ustala pozycjonowanie pacjenta i wpływ strategii na skuteczność i komfort połykania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik przestrzega praw pacjenta i zasad etyki zawodowej oraz potrzeby ciągłego kształcenia się | Kryteria weryfikacji Uczestnik doskonali swoje kompetencje poprzez systematyczne aktualizowanie wiedzy i umiejętności | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kryteria weryfikacji Uczestnik posiada zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 18 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień 1
- Biomechanika i neurofizjologia połykania
- Objawy, przyczyny i klasyfikacja dysfagii
- Patofizjologia połykania w odniesieniu do specyfiki choroby podstawowej
- Instrumentalna ocena dysfagii
- Wpływ właściwości reologicznych pokarmu i płynu na sprawność połykania
- Żywienie enteralne, parenteralne i suplementacja – strategie rozwiązywania problemów pacjenta i rola dietetyka
Dzień 2
- Technika karmienia łyżeczką, pojenia i gryzienia w aspekcie pożądanych sprawności i umiejętności
- Pozycjonowanie pacjenta i wpływ takich strategii na skuteczność i komfort połykania
- Manewry i ćwiczenia usprawniające połykanie
- Manualne wsparcie procesu połykania
- Elektrostymulacja połykania
- Biofeedback w terapii zaburzeń połykania
- Walidacja
Podczas szkolenia przekazywane jest kompendium najważniejszych informacji opisujących problem zaburzeń połykania u pacjentów w każdym wieku. Uczestnicy poznają tzw. „czerwone flagi” ryzyka aspiracji płynów, śliny i pokarmów do dróg oddechowych. Uczestnicy pracują z ciałem, ćwiczą i doświadczają różnych technik karmienia i pojenia, w różnych pozycjach i przy zastosowaniu różnych konsystencji. Poznają jak wykonywać manewry ułatwiające połykanie i analizować ich przydatność w odniesieniu do zaburzeń połykania o różnej etiologii. Nauczą się wykorzystywać wiedzę o biomechanice połykania do konstruowania strategii postępowania z pacjentem. Zapoznają się z możliwościami badań instrumentalnych wykorzystywanych w diagnostyce zaburzeń połykania oraz poznają wybrane narzędzia do monitorowania stopnia nasilenia zaburzeń połykania w warunkach gabinetu, gdy nie ma dostępu do badań instrumentalnych. Doświadczą elektrostymulacji połykania i poznają jej możliwości.
Podjęcie odpowiednich działań w zakresie zminimalizowania aspiracji do dróg oddechowych, niedożywienia i stresu pacjenta związanego z jedzeniem i piciem przyczyni się do poprawy efektów ogólnej rehabilitacji, poprawi komfort życia pacjenta, jego stan emocjonalny, wydolność oraz zminimalizuje ryzyko krztuszenia, zachłystowego zapalenia płuc i związanych z tym hospitalizacji.
Liczba godzin kursu 18 h dyd., co stanowi 13 h 30 min. zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 1h 30min. Przerwy nie wliczają się w czas trwania kursu. Krótkie przerwy realizowane w czasie trwania kursu dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Liczba godzin kursu obejmuje: zajęcia teoretyczne - 5 godz. dydakt., zajęcia praktyczne - 13 godz. dydakt
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień 1, punkty 1-3 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr Ewa Winnicka | Data realizacji zajęć 29-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień 1, punkty 4-6 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr Ewa Winnicka | Data realizacji zajęć 29-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień 2, punkty 1-3 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący dr Ewa Winnicka | Data realizacji zajęć 30-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – dzień 2, punkty 4-6 | Prowadzący dr Ewa Winnicka | Data realizacji zajęć 30-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 7.Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 450,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 450,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto80,56 PLN
- Koszt osobogodziny netto80,56 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr Ewa Winnicka
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1.Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2.Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy/pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3.Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny poinformować o swoim stanie Organizatora.
4.Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
W sytuacji ogłoszenia stanu epidemii w kraju Organizator wdroży i ściśle będzie przestrzegał procedur bezpieczeństwa zgodnie z zaleceniami KIF oraz wytycznymi MZ we współpracy z GIS. Kursanci o wszelkich zasadach i wytycznych będą informowani co najmniej na 7 dni przed realizacją usługi. Organizator zapewni środki do dezynfekcji.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna będzie dostosowana do potrzeb kursu. Będą bezpieczne i higieniczne warunki pracy.