Szkolenie dotyczące opieki nad osobami starszymi w zakresie problemu geriatrycznego: zaburzenia kognitywne
Szkolenie dotyczące opieki nad osobami starszymi w zakresie problemu geriatrycznego: zaburzenia kognitywne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracownikówwsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do osób, które codziennie podejmują się leczenia, usprawniania, pielęgnacji i opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, czyli: lekarzy, fizjoterapeutów, pielęgniarek (personelu medycznego), jak również formalnych i nieformalnych opiekunów osob starszych.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji21-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa: Szkolenie dotyczące opieki nad osobami starszymi w zakresie jednego z Wielkich Problemów Geriatrycznych: "zaburzeń kognitywnych" przygotowuje uczestników do opieki nad osobami w starszym wieku dotkniętymi zaburzeniami poznawczymi (kognitywnymi).Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się charakteryzuje czym są zaburzenia kognitywne | Kryteria weryfikacji wskazuje swoiste zespoły otępienne | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się charakteryzuje przyczyny występowania otępienia | Kryteria weryfikacji wskazuje kryteria rozpoznawania otępienia i podstawowe elementy w diagnostyce zespołu otępiennego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się definiuje jak postępować z pacjentem cierpiącym na zaburzenia kognitywne | Kryteria weryfikacji rozróżnia postępowanie terapeutyczne niefarmakologiczne od farmakoterapii w zespole otępiennym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się podejmuje odpowiednie działania w zakresie opieki nad osobami z otępieniem | Kryteria weryfikacji stosuje działania opiekuńcze, rehabilitacyjne oraz profilaktyczne, jak również promowanie zdrowia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się wskazuje dobre praktyki w zakresie opieki nad osobami z zaburzeniami otępiennymi | Kryteria weryfikacji wymienia zasady dotyczące dostosowania domu, pokoju chorego, kuchni, łazienki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje zasady prawidłowej diety i żywienia pacjenta | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji definiuje rolę rodziny w życiu chorego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Otępienie jest zespołem spowodowanym chorobą mózgu o charakterze przewlekłym lub postępującym. Zaburzenia kognitywne ze względu na swą przewlekłość, wieloprzyczynowość oraz trudności w leczeniu powodują stopniową utratę niezależności osób starszych. W zdecydowany sposób wpływają na obniżenie jakości życia seniorów przez ograniczenie ich aktywności życiowej, mobilności i partycypacji społecznej. Do otępienia prowadzą pierwotnie choroby OUN, które nieodwracalnie uszkadzają mózg, są to choroba Alzheimera, rzadziej choroba z ciałami Lew’ego lub zwyrodnienie czołowo-skroniowe.
Ramowy program usługi obajmuje następujące zagadnienia:
1. Czym są zaburzenia kognitywne? Epidemiologia otępienia i częstotliwość występowania (choroba Alzheimera, otępienie z ciałami Lew'ego, otępienie czołowo-skoroniowe i naczyniopochodne).
2. Dane statystyczne dotyczące kosztów leczenia i opieki nad pacjentami z otępieniem.
3. Przyczyny występowania otępienia:
- kryteria rozpoznawania otępienia
- podstawowe elementy w diagnostyce zespołu otępiennego
4. Pseudodemencja. Różnice pomiędzy otępieniem a depresją.
5. Diagnostyka otępienia – metody, techniki, narzędzia:
- biomarkery biochemiczne – zalety i ograniczenia zastosowania tej metody
- testy przesiewowe – przykłady
6. Jak postępować z pacjentem cierpiącym na zaburzenia kognitywne:
- postępowanie terapeutyczne niefarmakologiczne (etapy postępowania terapeutycznego w otępieniu, przykłady metod niefarmakologicznych – treningi orientacji w rzeczywistości, terapia walidacyjna, terapia reminiscencyjna)
- farmakoterapia w zespole otępiennym
7. Ćwiczenia praktyczne – działania edukacyjne dla pacjenta i opiekunów osób z otępieniem:
- działania opiekuńcze
- działania rehabilitacyjne
- działania dla opiekunów
- działania profilaktyczne, promowanie zdrowia
8. Porady i rozwiązania dla opiekunów osób z zaburzeniami otępiennymi:
- dostosowanie domu
- pokój chorego
- kuchnia
- bezpieczna łazienka
- żywienie i dieta
- jak razić sobie z uciążliwymi zrachowaniami chorego
- rola rodziny w życiu chorego
- innowacyjne rozwiązania dla opiekunów i osób starszych z zaburzeniami otępiennymi
9. Walidacja usługi. Obserwacja w warunkach symulowanych i przeprowadzenie testu teoretycznego.
Usługa szkoleniowa jest adresowana do osób, które codziennie podejmują się leczenia, usprawniania, pielęgnacji i opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, czyli: lekarzy, fizjoterapeutów, pielęgniarek (personelu medycznego), jak również formalnych i nieformalnych opiekunów osob starszych. Ze względu na ćwiczenia warsztatowe i charakter szkolenia wymagany jest udział co najmniej 3 uczestników.
Realizacja usługi szkoleniowej przygotuje uczestników do samodzielnej opieki nad osobami starszymi w zakresie problemu geriatrycznego jakim są zaburzenia otępienne (kognitywne) wystepujące u osób w starszym wieku.
Rezultatem realizacji usługi będzie nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania początkowych objawów otępienia, metod, technik i narzędzi diagnostyki otępienia, postępownia z osobą dotkniętą zaburzeniem otępiennym i podejmowania odpowiednich działa, w tym przystosowania domu do opieki nad osobą z zaburzeniami kognitywnymi.
Efekt usługi jest oceniany przez uczestników po zakończeniu szkolenia za pośrednictwem ankiety w Bazie Usług Rozwojowych.
Uwaga:
Szkolenie ma na celu jedynie przekazanie lub pogłębienie wiedzy na temat opieki nad osobami starszymi w zakresie problemu geriatrycznego jakim są zaburzenia kognitywne u osób starszych. Celem kursu jest zwrócenie uwagi uczestników i wyczulenie ich na najczęstsze problemy, z którymi borykają się osoby w podeszłym wieku oraz zapoznanie uczestników z podstawową terminologią. Należy pamiętać, że wiedza i umiejętności nabyte podczas szkolenia nie zastąpią wizyty i konsultacji problemu w specjalistycznej poradni lub u lekarza specjalisty.
Usługa szkoleniowa jest realizowana w godzinach dydaktycznych (1 godzina szkoleniowa = 45 minut).
Szkolenie ma formę stacjonarną i trwa 8 godzin dydaktycznych. Przerwy nie są wliczane w godziny szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Czym są zaburzenia kognitywne? Przyczyny występowania otępienia. Pseudodemencja. Różnice pomiędzy otępieniem a depresją | Prowadzący Marek Żak | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Diagnostyka otępienia – metody, techniki, narzędzia. Jak postępować z pacjentem cierpiącym na zaburzenia kognitywne | Prowadzący Marek Żak | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Ćwiczenia praktyczne – działania edukacyjne dla pacjenta i opiekunów osób z otępieniem | Prowadzący Marek Żak | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Ćwiczenia praktyczne – działania edukacyjne dla pacjenta i opiekunów osób z otępieniem cd | Prowadzący Marek Żak | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Porady i rozwiązania dla opiekunów osób z zaburzeniami otępiennymi: | Prowadzący Marek Żak | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja usługi. Obserwacja w warunkach symulowanych i przeprowadzenie testu teoretycznego. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto799,50 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto650,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto99,94 PLN
- Koszt osobogodziny netto81,25 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marek Żak
Uczestnik wielu międzynarodowych projektów badawczych.
Wykształcenie: Profesor nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie nauki o zdrowiu, doktor habilitowany, specjalista fizjoterapii.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały podsumowujące najważniejsze zagadnienia omawiane podczas szkolenia, a także dodatkowe zestawy ćwiczeń do pracy samodzielnej przy opiece nad osobami starszymi.
Informacje dodatkowe
Cena za godzinę netto/brutto na jednego uczestnika:
81,25 zł netto za osobgodzinę
99,94 zł brutto za osobgodzinę
Liczba godzin dydaktycznych szkolenia przypadająca na jednego uczestnika: 8
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami