3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności
3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy instytucji publicznych, odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie, koordynatorzy ds. dostępności w instytucjach publicznych.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji11-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi14
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Głównym celem zajęć jest zdobycie umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu wdrażania przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności – dzięki wiedzy, przekazanej od ekspertów - praktyków.Podczas trzech dni, krok po kroku, przejdziemy przez zagadnienia, z którymi na co dzień zmierzają się koordynatorzy ds. dostępności: poczynając od podstaw z zakresu stosowania ustawy o zapewnieni dostępności, analizy i identyfikacji roli w strukturze jednostki oraz zadań koordynatora ds. dostępności.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się • Zdobycie informacji, jak należy przygotować i aktualizować plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie. Poznanie zasad modyfikacji planów. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Nabycie umiejętności, niezbędnych do samodzielnego przeprowadzenia analizy i monitoringu wdrażania dostępności w podmiocie publicznym, w tym prowadzenia procesów weryfikacji, sporządzania raportów wraz z rekomendacjami. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Zdobycie umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami – poznanie specyfiki funkcjonowania, identyfikacja barier, potrzeb, omówienie trudnych sytuacji w obsłudze i kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Poznanie konkretnych rozwiązań w zakresie wdrażania dostępności architektonicznej, co pozwoli świadomie i celowo wybrać sprzęty zapewniające dostępność, określić jakiej specyfikacji powinniśmy wymagać przy zakupach itd. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie wdrażania dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, czy intelektualnymi, osób neuroróżnorodnych, jako tych, którzy potrzebują najwięcej uwagi przy realizacji działań w tym obszarze. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Nabycie umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów; tekstów alternatywnych do grafik i zdjęć; materiałów w języku prostym i ETR. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się • Poznanie zasad prostego języka, ale i zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania i wykorzystania go w komunikacji z klientami ze szczególnymi potrzebami. | Kryteria weryfikacji Brak | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- KwalifikacjeAdministracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoFundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Dzień I – 12.09.2024 r.
Budowanie mocnego fundamentu wiedzy o dostępności i praktyczne jej wdrażanie
Zajęcia tego dnia zaczniemy od omówienia aspektów prawnych wdrażania dostępności, w szczególności ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz innych aktów prawnych regulujących te zagadnienia. Ten wstęp jest niezwykle ważny, ponieważ działania koordynatorów muszą być zgodne z przepisami prawa. Skoncentrujemy się na roli koordynatorów, omówimy zakres potrzebnej wiedzy i działań, które są w ich mocy. Wskażemy, jak poprawnie przygotować i aktualizować plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie. Omówimy jakie działania należy podjąć, by nawiązywać współpracę międzysektorową na rzecz dostępności.
1. Przepisy kształtujące dostępność – fundament prawny:
• Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
• Polska droga do przepisów o dostępności.
2. Ustawa o zapewnianiu dostępności- zagadnienia szczegółowe:
• Omówienie ustawy (zakres przedmiotowy i podmiotowy, osoby ze szczególnymi potrzebami, obowiązki i terminy podmiotów publicznych, wnioskowanie o dostępność).
• Powiązanie ustawy z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
• Powiązanie ustawy z ustawą o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
3. Zadania koordynatora ds. dostępności- przepisy a praktyka:
• Powołanie koordynatora.
• Zadania z ustawy o dostępności.
• Praktyka codziennej pracy koordynatora.
• Współpraca wewnątrz podmiotu.
4. Plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie:
• Przepisy a praktyka.
• Dobre praktyki – rekomendacje.
5. Współpraca międzysektorowa na rzecz dostępności- z kim, po co i dlaczego?
6. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
7. Podsumowanie dnia.
Dzień II – 13.09.2024 r.
Dostępność architektoniczna. Monitoring wdrażania dostępności.
Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Tego dnia w praktyczny sposób zajmiemy się rozwojem umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Zapoznamy się ze specyfiką i potrzebami grup odbiorców, które spotykają się z licznymi barierami i trudnościami w instytucjach i urzędach (głównie osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, osoby neuroatypowe, osoby w kryzysach zdrowia psychicznego). Następnie przejdziemy do tematyki monitoringu dostępności, prowadzenia ewaluacji podejmowanych działań dostępnościowych.
1. Uwrażliwienie na indywidualne potrzeby i oczekiwania osób, wynikające z rodzaju niepełnosprawności.
2. Zasady poprawnego zachowania w stosunku do osób z niepełnosprawnością - savoir - vivre wobec osób z niepełnosprawnością – rekomendacje i dobre praktyki do zastosowania w codziennej pracy, obsłudze klienta.
3. Asertywność w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością:
• Postawa i komunikacja asertywna.
• Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej, z agresją, z roszczeniowością klienta, zachowując profesjonalizm.
4. Techniki udzielania pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności – jak i w jakich sytuacjach?
5. Dostępność architektoniczna - standardy dostępności architektonicznej w budynkach użyteczności publicznej – szczegółowe omówienie.
6. Narzędzia do diagnozy dostępności oraz formularz samobadania – przykłady, case study.
7. Rozwiązania w zapewnianiu dostępności architektonicznej – case study, przykłady zastosowania.
8. Narzędzia monitoringu i wdrażanie dostępności w urzędzie.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
10. Podsumowanie dnia.
Dzień III – 17.09.2024
Dostępność informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa – praktyczne wdrażanie
Ostatniego dnia kursu szczegółowo przeanalizujemy kwestie związane z wymiarem dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz minimalnymi wymaganiami wynikającymi z art. 6 ustawy o dostępności w tym zakresie. Następnie w warsztatowy sposób rozwiniemy umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów, tekstów alternatywnych do grafik i zdjęć, materiałów w języku prostym i ETR– zgodnie z zasadami zapewnienia dostępności treści publikowanych na www i przygotowywanych dokumentów.
1. Odbiorcy dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej:
• Sprzęt i technologie wspomagające.
• Wprowadzenie do standardu WCAG – podstawy.
2. Zasady tworzenia dostępnych dokumentów – ćwiczenia praktyczne:
• Dostępne dokumenty w formacie Word.
• Dostępne prezentacje w formacie Power Point.
• Dostępne dokumenty formacie PDF.
• Elementy graficzne w tekstach i dokumentach.
• Sprawdzanie i monitoring dostępności z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
3. Jak tworzyć dobre teksty alternatywne – ćwiczenia praktyczne:
• Zasady dodawania opisów alternatywnych do zdjęć.
• Opisy grafik w social mediach.
4. Skuteczna i prosta komunikacja – ćwiczenia praktyczne:
• ETR – tekst łatwy do czytania i zrozumienia – praktyczne informacje pomocne w przygotowaniu informacji o instytucji.
• Jak zrobić dobry ETR o zakresie działalności instytucji?
5. Prosty język – zasady komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
7. Podsumowanie dnia.
Test sprawdzający wiedzę.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 12-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 3-dniowy kurs dla koordynatora dostępności. Praktyczne wdrażanie dostępności w jednostce. Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa. Monitoring wdrożenia dostępności | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto920,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto920,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto65,71 PLN
- Koszt osobogodziny netto65,71 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w formie elektronicznej
Warunki techniczne
Warunki techniczne
https://frdl.mazowsze.pl/tematy/kpa-prawo-administracyjne-organizacja-urzedu-archiwa/dostepnosc-13/85679