Reklamacja, rękojmia i gwarancja w obrocie handlowym i konsumenckim. Aspekty prawne odpowiedzialności sprzedawców, uprawnienia kupujących
Reklamacja, rękojmia i gwarancja w obrocie handlowym i konsumenckim. Aspekty prawne odpowiedzialności sprzedawców, uprawnienia kupujących
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo handlowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
- osób odpowiedzialnych za sprzedaż lub zakupy w przedsiębiorstwie,
- pracowników działów handlowych i działów zamówień,
- pracowników działu obsługi klienta,
- wszystkich osób, które w swojej pracy spotykają się z problemami wynikającymi z realizacji uprawnień z tytułu rękojmi lub gwarancji - zarówno po stronie sprzedawcy jak i po stronie nabywcy towarów i usług.
Wiedza wstępna oraz doświadczenie nie są wymagane.
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PEŁNĄ OFERTĄ SZKOLEŃ Z OBSZARU: Umowy, reklamacje, sprzedaż, zakupy, wszystkie szkolenia mają możliwość dofinansowania: https://www.jgt.pl/szkolenia-otwarte,umowy-sprzedaz-zakupy.html
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji02-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie "Reklamacja, rękojmia i gwarancja w obrocie handlowym i konsumenckim. Aspekty prawne odpowiedzialności sprzedawców, uprawnienia kupujących" przygotowuje do samodzielnego stosowania przepisów dotyczących reklamacji, rękojmi i gwarancji w praktyce zawodowej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia przepisy prawne dotyczące reklamacji, rękojmi i gwarancji w obrocie handlowym i konsumenckim. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje pojęcia reklamacji, rękojmi i gwarancji; charakteryzuje różnice między rękojmią a gwarancją. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ogólna charakterystyka aktów prawnych regulujących problematykę niezgodności towaru z umową, rękojmi i gwarancji
1. Pojęcie obrotu gospodarczego oraz obrotu konsumenckiego
2. Definicja przedsiębiorcy i konsumenta
3. Różnice w unormowaniach prawnych w obrocie dwustronnie profesjonalnym oraz z udziałem konsumentów
4. Jakie przepisy należy stosować do odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu odpowiedzialności w związku z niezgodnością towaru z umową, rękojmią i gwarancji
5. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji, kiedy jednoosobowego przedsiębiorcę dokonującego zakupu towaru należy traktować jak konsumenta. Skutki zakupu towaru na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej i stosowania do kupującego prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą przepisów z zakresu ochrony konsumenckiej
Ogólna charakterystyka umowy sprzedaży w obrocie profesjonalnym (B2B) i konsumenckim (B2C)
1. Treść i forma umowy, ogólne warunki umów, wzory umów i regulaminy
2. Czy i kiedy sprzedawca może wyłączyć swoją odpowiedzialność za wady rzeczy, tworzenie umów regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji, niedozwolone klauzule umowne przy sprzedaży konsumenckiej
3. Jakość świadczenia sprzedawcy, skutki niewykonania i nienależytego wykonania umowy sprzedaży
4. Szczególne rodzaje sprzedaży (sprzedaż na raty, prawo odkupu, prawo pierwokupu, sprzedaż z zastrzeżeniem prawa własności), sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość
Niezgodność towaru z umową oraz odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Definicja niezgodności towaru z umową oraz wad rzeczy w obrocie z udziałem konsumentów i przedsiębiorców.
1. Niezgodność towaru z umową w obrocie z udziałem konsumentów (B2C)
• pojęcie niezgodności towaru z umową
• przypadki niezgodności towaru z umową
• brak właściwości rzeczy jako przesłanka wady fizycznej, znaczenie dokumentów gwarancyjnych, atestów certyfikatów itp. wydawanych kupującemu wraz z towarem
• niekompletność rzeczy, problem odpowiedzialności sprzedawcy za braki ilościowe i opakowania rzeczy, zakres odpowiedzialności za wady rzeczy używanych
• znaczenie publicznych zapewnień producenta i innych osób o właściwościach (sprzedaż wg. próbki lub wzoru, zapewnienia zawarte w reklamach towaru)
• nieprawidłowość w zamontowaniu i uruchomieniu rzeczy
• znaczenie obniżenia ceny (przeceny) towaru oraz akcji promocyjnych i wyprzedaży dla istnienia oraz zakresu uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową, dopuszczalność wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności sprzedawcy w obrocie konsumenckim, czy sprzedawca może uniknąć odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
• domniemanie niezgodności towaru z umową
• uprawnienia konsumenta z związku z niezgodnością towaru z umową – sekwencyjność uprawnień kupującego
• procedura reklamacyjna – skutki braku odpowiedzi sprzedawcy na reklamację konsumenta
• dopuszczalność i zakres umownych modyfikacji odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, czy sprzedawca może wyłączyć lub ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec konsumenta z tego tytułu - przykłady klauzul wyłączających lub ograniczających odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu wad
• termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową – terminy przedawnienia roszczeń kupującego przeciwko sprzedawcy.
2. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy w przypadku sprzedaży nie mającej charakteru konsumenckiego.
• pojęcie wady fizycznej i prawnej. Różnice i podobieństwa pomiędzy wadą a niezgodnością towaru z umową
• obowiązek zbadania rzeczy i zawiadomienia o wadzie w relacjach B2B (notyfikacja wady, czy i kiedy kupujący będzie miał obowiązek zbadania rzeczy w chwili zawarcia umowy lub jej wydania przez sprzedawcę, wada jawna i wada ukryta)
o skutki podstępnego zatajenia wady przez sprzedawcę i zapewnienia, że wady nie istnieją
o sposób i forma zawiadomienia o wadzie
• procedura reklamacyjna czyli uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi, omówienie poszczególnych uprawnień przysługujących kupującemu
o obniżenie ceny, kto i w jaki sposób ustala wysokość obniżenia
o odstąpienie od umowy i jego skutki, jak sprzedawca może bronić się przed żądaniem zwrotu ceny, czy sprzedawca może obciążyć kupującego za częściowe zużycie rzeczy, która okazała się wadliwa
o wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad, sposób i termin wymiany
o naprawa rzeczy, sposób naprawy
o żądanie demontażu rzeczy i ponownego jej zamontowania, skutki niewykonania tych czynności przez sprzedawcę, zwłoka sprzedawcy z odebraniem wadliwej rzeczy od kupującego
• kto ponosi koszty naprawy, wymiany, demontażu, ponownego montażu itp.
• w jakim terminie kupujący może zgłaszać reklamacje, terminy wygaśnięcia uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową
• terminy odpowiedzialności sprzedawcy za wady, czyli w jakim czasie sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady
• co zrobić w sytuacji, gdy kupujący nie odbiera towaru po naprawie, czy sprzedawca może przejąć towar na własność lub zniszczyć go
3. Gwarancja przy sprzedaży
• gwarancja – pojęcie, forma i treść gwarancji, czas trwania gwarancji. Jak należy redagować warunki gwarancji
• rękojmia a gwarancja – które uprawnienia mają pierwszeństwo, które uprawnienia są korzystniejsze dla kupującego, czy można zrezygnować z gwarancji, krzyżowanie się uprawnień z niezgodności towaru z umową i gwarancji, skutki wyboru reżimu odpowiedzialności sprzedawcy
• kto ponosi koszty związane z realizacją przez kupującego uprawnień w ramach gwarancji
4. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi i gwarancji a odpowiedzialność z innych tytułów, odpowiedzialność za produkt niebezpieczny
Odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusje, podsumowanie
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 832,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 490,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto152,73 PLN
- Koszt osobogodziny netto124,17 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Wykładowca szkolenia
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacja w wersji elektronicznej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa sie na platformie ZOOM. Niezbędnymi wymagami sprzętowymi jest komputer z dostępem do internetu. Minimalna prędkość łącz sieciowego to 512 KB/sek. Nie jest konieczna instalacja na komputerze specjalnego oprogtamowania - wystarczy aktualna wersja przegląrki Google Chrome bądź Mozilla Firefox. Linki do połączenia na szkolenie są ważne jedynie w czasie jego trwania.
Pozostałe wymagania:
Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy); 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS. Łącze internetowe o minimalnej przepustowości do zapewnienia transmisji dźwięku 512Kb/s, zalecane min. 2 Mb/s oraz min. 1 Mb/s do zapewnienia transmisji łącznie dźwięku i wizji, zalecane min. 2,5 Mb/s.