Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw odpowiedzialni za politykę personalną firmy, zespoły HR oraz menadżerowie/kandydaci na menadżerów biorący udział w projekcie Akademia HR.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji02-06-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Identyfikowanie wyzwań związanych z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi (w tym pracowników niepełnosprawnych - trwale lub czasowo, seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp.), jak również korzyści organizacyjnych związanych z zatrudnianiem takich osób. Praktyczne aspekty wdrożenia zasady dostępności w firmie, w tym dostosowanie stanowisk i warunków pracy. Korzystanie z programów wspierających organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymipotrzebami funkcjonalnymi.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje i rozumie znaczenie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych dla polityki personalnej własnej firmy. Identyfikuje podstawowe formy wsparcia ze strony funduszy unijnych i krajowych w realizacji standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia różne rodzaje funduszy unijnych i krajowych wspierających dostępność dla osób niepełnosprawnych.Montuje listę dostępnych form wsparcia i ich kryteria uzyskania. Monitoruje dostępność funduszy i aktualizuje informacje na ich temat. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje kluczowe postanowienia Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.Charakteryzuje wpływ tych postanowień na politykę personalną w firmie. Uzasadnia potrzebę uwzględnienia zasad Konwencji w procesach rekrutacyjnych i zarządzaniu personelem. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje różnorodne potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, w tym osób niepełnosprawnych (trwale lub czasowo), seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp. Prawidłowo opisuje wyzwania związane z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, jak również korzyści organizacyjne związane z zatrudnianiem takich osób. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia specyficzne potrzeby osób niepełnosprawnych, seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp.Definiuje różnice w potrzebach funkcjonalnych między różnymi grupami pracowników. Charakteryzuje metody identyfikacji i zrozumienia indywidualnych potrzeb pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Opisuje trudności, jakie mogą wystąpić w pracy osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.Uzasadnia korzyści wynikające z zatrudniania pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi dla organizacji. Charakteryzuje pozytywne aspekty różnorodności funkcjonalnej w miejscu pracy i jej wpływ na kulturę organizacyjną. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Identyfikuje we własnej firmie zagrożenia sprzyjające dyskryminacji i ograniczające wdrożenie zasady równości szans dla OzN.Skutecznie wdraża w firmie zasady dostępności, w tym rozwiązania ukierunkowane na dostosowanie stanowisk i warunków pracy. Sprawnie identyfikuje i korzysta z programów wspierających organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia potencjalne sytuacje, w których osoby ze szczególnymi potrzebami mogą być dyskryminowane.Definiuje konkretne zagrożenia dla równego traktowania pracowników z różnymi potrzebami funkcjonalnymi. Uzasadnia potrzebę eliminacji tych zagrożeń i promowania zasady równości szans. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Monitoruje dostępność programów wspierających osoby z niepełnosprawnościami na rynku.Planuje wykorzystanie tych programów w celu wsparcia zatrudniania i integracji pracowników ze szczególnymi potrzebami. Ocenia skuteczność wykorzystywania programów i wprowadza ulepszenia w procesie ich implementacj | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Organizuje procedury dostosowania stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb pracowników.Kontroluje skuteczność wdrożonych rozwiązań i podejmuje działania naprawcze w razie potrzeby. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Adaptuje i wdraża w organizacji rozwiązania sprzyjające włączeniu pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi do zespołów. Projektuje rozwiązania ograniczające bariery (w tym architektoniczne, przestrzenne i sprzętowe) negatywnie wpływające na swobodę działania i dostępności. | Kryteria weryfikacji Dostosowuje procedury i struktury organizacyjne do potrzeb pracowników z różnymi potrzebami. Implementuje rozwiązania ułatwiające integrację pracowników ze szczególnymi potrzebami do zespołów. Tworzy plany eliminacji barier architektonicznych i sprzętowych w miejscu pracy. Dokonuje regularnej oceny skuteczności wdrażanych rozwiązań i wprowadza ewentualne poprawki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Koordynuje firmowe programy ukierunkowane na poprawę jakości życia (well-being) i przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. Efektywnie identyfikuje i wykorzystuje nowe technologie ułatwiające pracę i czynne uczestnictwo OzN w codziennym życiu firmy. | Kryteria weryfikacji Organizuje harmonogram i zapewnia skuteczną realizację programów poprawiających jakość życia pracowników ze szczególnymi potrzebami. Rozpoznaje nowe narzędzia technologiczne i wykorzystuje je do ułatwienia codziennej pracy OzN. Tworzy strategie działania dla programów wspierających dobrostan pracowników. Regularnie sprawdza postępy i efektywność działań, dostosowując je w razie potrzeby. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Aktywnie przekonuje do zatrudniania oraz odpowiedniego wykorzystania potencjału osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. Buduje kulturę pracy opartą o pełne poszanowanie potrzeb pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi i ich integrację ze wszystkimi pracownikami. | Kryteria weryfikacji Systematycznie prezentuje argumenty i korzyści z zatrudniania osób ze specjalnymi potrzebami, angażując zarówno kadrę zarządzającą, jak i pracowników. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Tworzy atmosferę szacunku i współpracy, zachęcając do akceptacji i integracji różnorodności funkcjonalnej w miejscu pracy. Regularnie analizuje postępy w tworzeniu kultury pracy opartej na pełnym szacunku i integracji, dostosowując podejście w celu osiągnięcia lepszych wyników. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1:
Wprowadzenie do tematyki osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
- Omówienie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
- Fundusze unijne i krajowe wspierające dostępność
Identyfikacja potrzeb pracowników
- Różnorodność potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami
- Wyzwania i korzyści związane z zatrudnianiem takich pracowników
Zarządzanie ryzykiem i zapobieganie dyskryminacji
- Rozpoznawanie zagrożeń dla równości szans
- Wdrażanie zasad dostępności i eliminowanie dyskryminacji
Wsparcie organizacyjne
- Programy wspierające organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami
- Adaptacja rozwiązań dla integracji pracowników do zespołów
Wykorzystanie nowych technologii
- Przykłady technologicznych ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami
- Perswazja do zatrudniania osób ze specjalnymi potrzebami funkcjonalnymi
Dzień 2:
Dostosowanie środowiska pracy
- Projektowanie rozwiązań zapewniających dostępność
- Eliminacja architektonicznych i sprzętowych barier
Koordynacja programów well-being
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu
- Poprawa jakości życia pracowników ze szczególnymi potrzebami
Integracja i budowanie kultury pracy
- Poszanowanie potrzeb i integracja pracowników
- Wsparcie dla integracji ze wszystkimi pracownikami
Studium przypadków i praktyczne ćwiczenia
- Analiza przypadków organizacji dostosowujących się do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami
- Ćwiczenia praktyczne w zakresie projektowania rozwiązań dostosowanych do potrzeb
- Post test
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Wprowadzenie do tematyki osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi - omówienie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, Fundusze unijne i krajowe wspierające dostępność | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Identyfikacja potrzeb pracowników - Różnorodność potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami, Wyzwania i korzyści związane z zatrudnianiem takich pracowników. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Zarządzanie ryzykiem i zapobieganie dyskryminacji - Rozpoznawanie zagrożeń dla równości szans, Wdrażanie zasad dostępności i eliminowanie dyskryminacji | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Programy wspierające organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Wykorzystanie nowych technologii - przykłady technologicznych ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 03-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Projektowanie rozwiązań zapewniających dostępność, eliminacja architektonicznych i sprzętowych barier | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Koordynacja programów well-being - Zapobieganie wypaleniu zawodowemu, poprawa jakości życia pracowników ze szczególnymi potrzebami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Integracja i budowanie kultury pracy - poszanowanie potrzeb i integracja pracowników, wsparcie dla integracji ze wszystkimi pracownikami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Analiza przypadków organizacji dostosowujących się do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Ćwiczenia praktyczne w zakresie projektowania rozwiązań dostosowanych do potrzeb | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 320,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 320,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto145,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto145,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały w dniu świadczenia usługi rozwojowej, po zakończeniu szkolenia w wersji PDF, tj.: prezentacja multimedialna oraz scenariusze. Każdy uczestnik otrzyma certyfikat o ukończeniu szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zapisanie uczestnika na usługę rozwojową przez profil instytucjonalny.
Uczestnik zobowiązany jest stawić się w wyznaczonym terminie realizacji usługi.
Warunkiem uczestnictwa jest również wyrażenie zgody uczestnika na udział w monitoringu szkolenia, tym samym wyrażają zgodę na utrwalenie swojego wizerunku w formie zrzutów ekranu, które będą wykonywane podczas szkolenia. Zrzuty ekranu wykonywane są na potrzeby kontroli/monitoringu oraz wewnętrznej dokumentacji usługodawcy.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do usługi zdalnej:
1. Narzędzie MS Teams (przed rozpoczęciem usługi uczestnik otrzymuje link, który pozwoli dołączyć do szkolenia).
2. Wymagania sprzętowe - komputer z łączem internetowym.
3. Łącze sieciowe 3G, 4G / LTE ; 2,5 Mb/s.
4. Oprogramowanie - nie ma konieczności instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania.
Link umozliwiający udział w usłudze rozwojowej bedzie aktywny przez cały czas trwania szkolenia.
Sprzęt, oprogramowanie i wyposażenie niezbędne do prowadzenia procesu dydaktycznego:
1. Sprzęt komputerowy zapewniający dostęp do platform i technologii chmurowych,
2. Materiały dydaktyczne w formacie PDF.