Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu - studia kwalifikacyjne
Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu - studia kwalifikacyjne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Adresatami studiów podyplomowych „Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – studia kwalifikacyjne” są nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych, którzy nie posiadają kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej. Oferta skierowana jest do osób chcących uzyskać kwalifikacje do prowadzenia zajęć z dziećmi i uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz terapii. Studia dedykowane są także nauczycielom zainteresowanym prowadzeniem wczesnego wspomagania rozwoju, diagnozowaniem oraz opracowywaniem indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET). Ukończenie studiów umożliwia zatrudnienie na stanowisku nauczyciela wspierającego, rewalidacyjnego lub prowadzącego wczesne wspomaganie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji18-03-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi465
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa potwierdza przygotowanie do diagnozowania, planowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczestnik uzyskuje kwalifikacje z pedagogiki specjalnej, uprawniające do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego, terapeuty lub prowadzącego wczesne wspomaganie rozwoju w placówkach edukacyjnych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie UMIEJĘTNOŚCI:Absolwent opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) oraz program zajęć rewalidacyjnych dla dziecka/ucznia Absolwent prowadzi zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno-kompensacyjne oraz inne o charakterze terapeutycznym z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent dokonuje diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej oraz projektuje program terapii dla dziecka/ucznia | Kryteria weryfikacji Projektuje IPET zgodnie z wytycznymiPrzygotowuje program zajęć rewalidacyjnych Demonstruje prowadzenie zajęć rewalidacyjnych Dobiera odpowiednie metody terapeutyczne do przedstawionego przypadku dziecka z autyzmem. Sporządza diagnozę rozwojową i funkcjonalną na podstawie danych dostarczonych w scenariuszu. Opracowuje program terapii w odpowiedzi na potrzeby wynikające z diagnozy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCHAbsolwent planuje współpracę z rodzinami dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwent uzasadnia jak duże znaczenie ma skuteczna komunikacja i budowanie zaufania w pracy z osobami dotkniętymi spektrum autyzmu i z ich rodzinami | Kryteria weryfikacji Przygotowuje plan współpracy z rodziną, uwzględniając wsparcie edukacyjne i emocjonalne.Określa metody komunikacji i budowania zaufania w pracy z rodziną Wyjaśnia rolę komunikacji w pracy terapeutycznej Przedstawia argumentację na temat znaczenia zaufania w relacjach z rodzinami dzieci z autyzmem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie WIEDZY:Absolwent definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu rozwoju oraz zna podstawowe metody diagnozy rozwoju dzieci i młodzieży, Absolwent charakteryzuje najistotniejsze przepisy prawa oświatowego dotyczącego kształcenia i opieki nad dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Kryteria weryfikacji Definiuje kluczowe pojęcia z zakresu rozwoju dzieci i młodzieży Wskazuje i opisuje podstawowe metody diagnozy rozwoju. Wymienia przepisy prawa oświatowego. Wyjaśnia zastosowanie wybranych przepisów w pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęAkademia WSB
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoAkademia WSB
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Liczba punktów ECTS |
1 | Dydaktyka specjalna - Teoria pedagogiki specjalnej, koncepcje i systemy kształcenia specjalnego | 15 | 5 | 2 |
2 | Dydaktyka specjalna - Organizacja procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 8 | 2 | 2 |
3 | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Proces diagnostyczny w pedagogice specjalnej, teoria, metody, sposoby, narzędzia | 15 | 5 | 2 |
4 | Diagnostyka w pedagogice specjalnej - Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie | 5 | 5 | 2 |
5 | Praktyki zawodowe |
| 60 | 4 |
| SUMA | 43 | 77 | 12 |
Przygotowanie merytoryczne | ||||
6 | Psychologia rozwoju - główne koncepcje rozwojowe, podstawy diagnostyki psychologicznej | 10 | 5 | 1,5 |
7 | Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej – klasyfikacje zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania | 10 | 5 | 1,5 |
8 | Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu | 15 | 5 | 1,5 |
9 | Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej i psychiatrii | 15 | 5 | 1,5 |
10 | Ogólna charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu | 15 | 5 | 2 |
11 | Dziecko/uczeń ze spektrum autyzmu w oświacie, podstawy prawne kształcenia oraz organizowania pomocy i wsparcia | 10 | 5 | 2 |
12 | Specjalne potrzeby edukacyjne osób ze spektrum autyzmu | 10 | 5 | 1 |
13 | Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | 10 | 20 | 3 |
14 | Metody i formy usprawniania rewalidacyjnego dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu | 10 | 20 | 3 |
15 | Praca z rodziną osób ze spektrum autyzmu | 10 | 20 | 3 |
16 | Kształtowanie mowy i języka u osób ze spektrum autyzmu | 10 | 15 | 2 |
17 | Opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego, programu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej | 2 | 8 | 1 |
18 | Wsparcie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w dorosłym życiu, doradztwo zawodowe | 2 | 8 | 1 |
| SUMA | 129 | 126 | 24 |
Przygotowanie dydaktyczno – metodyczne | ||||
19 | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu | 5 | 25 | 3 |
20 | Kształcenie i wychowanie przedszkolne dzieci ze spektrum autyzmu | 5 | 25 | 3 |
21 | Kształcenie i wychowanie w edukacji wczesnoszkolnej uczniów ze spektrum autyzmu | 5 | 25 | 3 |
22 | Kształcenie i wychowanie uczniów ze spektrum autyzmu w klasach IV-VIII szkoły podstawowej | 5 | 25 | 3 |
23 | Kształcenie i wychowanie uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ponadpodstawowej | 5 | 25 | 3 |
| SUMA minimum 150 h/ 12 ECTS | 25 | 125 | 15 |
Praktyki | ||||
24 | Praktyki zawodowe | 0 | 120 | 6 |
| Razem | 197 | 448 | 57 |
*** Informacja o uzyskaniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku: Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- studia kwalifikacyjne, mają charakter kwalifikacyjny. Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień, łącznie
z wcześniej uzyskanymi kwalifikacjami, zgodnymi z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu MEiN z dnia 14 września 2023 roku, m.in. do zajmowania stanowiska: wychowawcy w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, pedagoga w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, pedagoga specjalnego w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, doradcy zawodowego w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, nauczyciela współorganizującego, zatrudnionegow celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych. Ponadto, ukończenie kierunku nadaje kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, łącznie z posiadanymi kwalifikacjami, zgodnymi z obowiązującym rozporządzeniem ws. kwalifikacji nauczycieli.
Liczba godzin: 465 h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego
Czas trwania: 3 semestry
Dni uczęszczania: czwartek, piątek w godzinach: 16:15-20:30 oraz trzy weekendy w semestrze: soboty, niedziele (dodatkowo wybrane piątki w I semestrze nauki w godzinach: 16:15-20:30 - moduł pedagogiki specjalnej).
Liczba godzin realizowanych zdalnie: 318
Liczba godzin realizowanych stacjonarnie: 147
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Głównym celem studiów „Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – studia kwalifikacyjne” jest przygotowanie nauczycieli do diagnozowania, kształcenia, rewalidacji oraz prowadzenia terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Studia umożliwiają uzyskanie kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli.
Słuchacz ma prawo do samodzielnego wyboru miejsca odbywania praktyk zawodowych. Godziny praktyk zawodowych ze względu na swoją specyfikę nie stanowią wprost części usługi. Praktyki zawodowe rozliczane są na podstawie godzin zegarowych. Praktyki zawodowe stanowią istotny i integralny element kształcenia na studiach podyplomowych. Są one niezbędne do uzyskania absolutorium i stanowią równorzędny element programu studiów.
Uczelnia poprzez opiekuna praktyk zobowiązuje się do nadzorowania przebiegu praktyki oraz osiągnięcia wymaganych efektów uczenia się.
Walidacja została oddzielona od procesu kształcenia.
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego
Planowane przerwy wg standardowego planu zajęć, dla zajęć rozpoczynających się o godz. 8:00
Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
1 | 8:00-8:45 |
2 | 8:45-9:30 |
Przerwa 10 min | |
3 | 9:40-10:25 |
4 | 10:25-11:10 |
Przerwa 10 min | |
5 | 11:20-12:05 |
6 | 12:05-12:50 |
Przerwa 15 min | |
7 | 13:05-13:50 |
8 | 13:50-14:35 |
Przerwa 10 min | |
9 | 14:45-15:30 |
10 | 15:30-16:15 |
Przerwa 10 min | |
11 | 16:25-17:10 |
12 | 17:10-17:55 |
Przerwa 10 min | |
13 | 18:05-18:50 |
14 | 18:50-19:35 |
Przerwa 10 min | |
15 | 19:45-20:30 |
16 | 20:30-21:15 |
Na wniosek uczestników lub prowadzącego przerwy o planowanej długości mogą odbyć się innych niż zaplanowano pierwotnie godzinach, może mieć to związek z tokiem zajęć lub różną intensywnością realizowanych zajęć. Łączny czas przerw nie może być większy od zaplanowanego. Przerwy nie wchodzą w czas zajęć.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 11,18 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 11,18 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Mirosława Bochner
mgr Magdalena Bielenin
Cecylia Borowska
mgr Nina Myalska
Adam Spendel
prof. nadzw. dr hab.Marcin Lis
dr Anna Strokowska
mgr Małgorzata Spendel
W ostatnich 5 latach wykładowca Akademii WSB i ekspert wielu projektów szkoleniowych r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków. z wytypowanych zajęć po ich realizacji. Materiały w formie plików PDF zawierających prezentacje z zajęć oraz materiały dodatkowe (ćwiczenia, formularze obserwacji itp) zostaną przekazane słuchaczom poprzez pocztę elektroniczną. Materiały są bezpłatne i wysyłane na prośbę uczestnika.
.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci
Studia podyplomowe są kierowane do absolwentów szkół wyższych posiadających dyplom ukończenia studiów I i II stopnia i/lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika lub innym kierunku, które uprawniają do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i innych placówkach edukacyjnych.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
Ukończone studia I lub II stopnia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Wykształcenie wyższe; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w syste
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
180 godzin praktyk do realizacji.
Sposób walidacji: studia kończą się 3 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Walidacja oddzielona od procesu kształcenia
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Czas trwania studiów: trzy semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Teams
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h
Adres
Adres
Budynek jest przystosowany do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi