Opiekun osób starszych, chorych i niepełnosprawnych.
Opiekun osób starszych, chorych i niepełnosprawnych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Osoby poszukujące pracy: Kandydaci chcący pracować w domach pomocy społecznej (DPS), ośrodkach wsparcia, fundacjach lub sektorze prywatnym (np. opieka domowa).
Aktywni opiekunowie: Pracownicy placówek medycznych i opiekuńczych pragnący zdobyć oficjalne kwalifikacje zgodne z wymogami MEiN.
Rodziny i wolontariusze: Osoby sprawujące prywatną opiekę nad bliskimi lub wolontariusze potrzebujący wiedzy medycznej i psychologicznej (np. z zakresu pierwszej pomocy czy pielęgnacji).
Osoby poszukujące pracy: Kandydaci chcący pracować w domach pomocy społecznej (DPS), ośrodkach wsparcia, fundacjach lub sektorze prywatnym (np. opieka domowa).
Osoby przebranżawiające się: Bezrobotni lub osoby zmieniające profil zawodowy, poszukujące stabilnego zatrudnienia w kraju lub za granicą.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji08-02-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi50
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Głównym celem edukacyjnym kursu dla asystenta lub opiekuna jest wyposażenie uczestnika w wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do profesjonalnego wspierania osób starszych, chorych i z niepełnosprawnościami w ich codziennym funkcjonowaniu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Diagnozowanie potrzeb podopiecznego | Kryteria weryfikacji Prawidłowo identyfikuje bariery architektoniczne i społeczne oraz dobiera metody wsparcia adekwatne do stopnia niepełnosprawności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wykonywanie czynności opiekuńczych | Kryteria weryfikacji Demonstracja technik higienicznych (np. toaleta w łóżku) oraz bezpiecznego przemieszczania osoby leżącej z zachowaniem zasad ergonomii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Udzielanie pierwszej pomocy | Kryteria weryfikacji Prawidłowo przeprowadza resuscytację krążeniowo-oddechową oraz opatruje rany lub urazy typowe dla osób starszych (np. po upadku). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Aktywizacja społeczna | Kryteria weryfikacji Opracowuje plan wyjścia do instytucji kultury lub urzędu, uwzględniając środki transportu i niezbędne asystowanie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Komunikacja interpersonalna | Kryteria weryfikacji Stosuje techniki aktywnego słuchania i metody komunikacji alternatywnej u osób z zaburzeniami mowy (np. po udarze). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szczegółowy plan zajęć, uwzględniający podział na dni i godziny oraz przerwy, zostanie opracowany i udostępniony na 6 dni przed rozpoczęciem szkolenia, zgodnie z regulaminem BUR. Będzie on dostosowany do preferencji czasowych uczestników.
Aby jak najlepiej dostosować godziny szkolenia do potrzeb grupy, zachęcamy zainteresowane osoby do kontaktu w celu określenia preferowanych terminów zajęć.
- Szkolenie może być realizowane zarówno jednorazowo w tygodniu, jak i kilka razy, w zależności od wybranego trybu. Zajęcia dzienne zapewniają intensywną naukę i pełne skupienie, natomiast popołudniowe pozwalają na elastyczne łączenia szkolenia z innymi obowiązkami.
- Dla większej wygody uczestników dostępna jest również opcja zajęć weekendowych, co umożliwia jeszcze lepsze dopasowanie harmonogramu do różnych stylów życia.
- Ze względu na otwartość na potrzeby grupy, harmonogram nie został jeszcze ustalony- dopasujemy go tak, aby jak najlepiej odpowiadał uczestnikom i ich różnym preferencjom czasowym.
- Należy również pamiętać, że plan zajęć może ulec drobnym modyfikacjom w zależności od tempa pracy grupy, czasu potrzebnego na wykonanie ćwiczeń oraz indywidualnego przyswajania materiału przez uczestników.
Moduł I: Wprowadzenie i Komunikacja
- Rola opiekuna i asystenta: Etyka zawodowa, granice odpowiedzialności, programy rządowe w 2025 roku (np. Asystent Osobisty).
- Efektywna komunikacja: Praca z pacjentem z demencją, afazją i zaburzeniami słuchu. Techniki aktywnego słuchania.
Moduł II: Podstawy Pielęgnacji i Higieny – Praktyka
- Toaleta całego ciała: Mycie osoby leżącej, pielęgnacja jamy ustnej, głowy i stóp. Wymiana pieluchomajtek.
- Profilaktyka przeciwodleżynowa: Dobór materacy, techniki oklepywania i zmiany pozycji (zgodnie z najnowszymi wytycznymi medycznymi).
- Żywienie i pomoc w jedzeniu: Zasady diety seniora, techniki karmienia przy dysfagii (trudnościach w połykaniu).
Moduł III: Bezpieczne Przemieszczanie i Ergonomia
- Techniki transferu: Przesadzanie z łóżka na wózek, używanie łatwoślizgów, podnośników i pasów transportowych.
- Ochrona kręgosłupa opiekuna: Zasady ergonomii (biomechanika ruchu) podczas dźwigania i asekuracji podopiecznego.
Moduł IV: Elementy Opieki Medycznej i Pierwsza Pomoc
- Monitorowanie zdrowia (4h): Obsługa ciśnieniomierza, pulsoksymetru, glukometru. Prowadzenie karty obserwacji pacjenta.
- Pierwsza pomoc (6h): Reagowanie na zakrztuszenia (Rękoczyn Heimlicha), omdlenia, upadki oraz resuscytacja (RKO) na fantomie.
Moduł V: Aktywizacja i Organizacja Czasu
- Podtrzymywanie sprawności (3h): Proste ćwiczenia gimnastyczne i aktywizacja poznawcza (ćwiczenia pamięci).
- Asystencja w terenie (3h): Pomoc w urzędzie, na spacerze i w korzystaniu z technologii (np. obsługa e-recepty).
Moduł VI: Egzamin i Podsumowanie
- Sprawdzian umiejętności praktycznych : Losowanie zadania (np. "przesadzenie pacjenta na wózek i pomiar ciśnienia").
- Egzamin teoretyczny i wręczenie certyfikatów
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Pytelewska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy kursu otrzymują materiały piśmiennicze (teczkę, zeszyt, długopis) oraz kopie materiałów omawianych na kursie.
Warunki uczestnictwa
W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby, które:
- ukończyły co najmniej szkołę podstawową lub gimnazjum
- ukończyły 18 rok życia.
Adres
Adres
Wszystkie pomieszczenia spełniają wymagania bhp, p.poż i sanitarnohigieniczne potwierdzone opiniami wydanymi przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej oraz Inspektora Sanitarnego.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe