Myślenie procesowe w organizacji
Myślenie procesowe w organizacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Organizacja
- Grupa docelowa usługi
Grupą docelową szkolenia są pracownicy i menedżerowie różnych działów organizacji, którzy uczestniczą w realizacji procesów biznesowych i chcą lepiej rozumieć wzajemne zależności między obszarami firmy. Szkolenie jest przeznaczone dla osób odpowiedzialnych za planowanie, koordynowanie lub doskonalenie działań w swoich zespołach, a także dla pracowników przygotowywanych do objęcia ról kierowniczych. Uczestnikami mogą być także specjaliści i liderzy, którzy chcą zwiększyć efektywność pracy własnej i zespołowej poprzez stosowanie podejścia procesowego, mapowanie i analizowanie procesów oraz wdrażanie usprawnień ukierunkowanych na wartość dla klienta.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników99
- Data zakończenia rekrutacji13-02-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem edukacyjnym szkolenia jest rozwinięcie u uczestników umiejętności postrzegania działalności organizacji w ujęciu procesowym, identyfikowania i opisywania kluczowych procesów, analizowania ich efektywności oraz planowania działań doskonalących. Uczestnicy nauczą się stosować narzędzia mapowania, pomiaru i usprawniania procesów, co pozwoli im zwiększać efektywność, jakość i wartość dostarczaną klientom.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie istotę podejścia procesowego i potrafi wyjaśnić różnicę między strukturą funkcjonalną a procesową organizacji. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje cechy podejścia procesowego oraz korzyści z integracji działań i orientacji na klienta. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi rozpoznać główne procesy biznesowe w organizacji i określić ich granice. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia przykładowe procesy oraz definiuje ich początek, koniec i właściciela. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik umie tworzyć mapy procesów i opisywać je w formie procedur lub instrukcji. | Kryteria weryfikacji Uczestnik tworzy schemat przebiegu procesu i wskazuje etapy, decyzje oraz odpowiedzialne osoby. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie jasno określonych ról w procesach i potrafi je przypisać uczestnikom. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje zadania właściciela procesu oraz rolę uczestników w jego przebiegu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi dobrać wskaźniki efektywności (KPI) i analizować wyniki procesów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia przykładowe KPI i opisuje sposoby zbierania oraz interpretacji danych o procesach. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik zna cykl PDCA i potrafi zastosować go do planowania usprawnień procesów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje etapy cyklu PDCA i wskazuje narzędzia diagnozy problemów i generowania rozwiązań. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi identyfikować i eliminować marnotrawstwa w procesach. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia siedem typów marnotrawstwa i wskazuje sposoby ich ograniczania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik umie opracowywać i doskonalić standardy pracy dla kluczowych procesów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje znaczenie standardów i wskazuje sposoby monitorowania ich przestrzegania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie zależności międzydziałowe w przebiegu procesów i znaczenie współpracy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje przykłady procesów przebiegających przez różne działy i bariery w ich realizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi planować działania propagujące podejście procesowe w firmie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje działania wspierające kulturę procesową i rolę kadry kierowniczej w jej utrzymaniu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Podstawy myślenia procesowego – definicja procesu (ciąg powiązanych działań przekształcających określone wejścia w pożądane wyjścia); organizacja jako system procesów zamiast tradycyjnych silosów funkcjonalnych; kluczowe założenia podejścia procesowego: integracja działań między działami, orientacja na wartość dla klienta, ciągłe doskonalenie i spojrzenie systemowe na firmę.
- Identyfikacja procesów w organizacji – rozpoznawanie głównych procesów biznesowych w firmie (np. realizacja zamówienia klienta od zapytania do dostawy, proces reklamacyjny, proces rozwoju produktu); techniki wyodrębniania procesów i ich granic (od jakiego momentu się zaczyna i gdzie kończy dany proces); przypisanie właścicieli procesów i określenie ich odpowiedzialności za wyniki.
- Mapowanie i dokumentowanie procesów – tworzenie map procesów (np. diagramów przepływu pracy, map strumienia wartości) w celu wizualizacji kolejnych kroków i decyzji; opisywanie procesów w formie procedur lub instrukcji (standaryzacja sposobu wykonywania zadań na każdym etapie); narzędzia ułatwiające mapowanie i analizę (oprogramowanie do modelowania procesów, arkusze SIPOC określające dostawców, wejścia, proces, wyjścia, odbiorców).
- Role i odpowiedzialności w zarządzaniu procesami – rola właściciela procesu (osoby odpowiedzialnej za monitorowanie i doskonalenie całości procesu, koordynacja działań między działami); określenie uczestników procesu i ich zadań (kto wykonuje poszczególne kroki, kto dostarcza informacje, kto odbiera wyniki); znaczenie jasno zdefiniowanych ról dla unikania luk i dublowania pracy w procesie.
- Pomiar i ocena efektywności procesów – ustalenie kluczowych wskaźników procesów (KPI) odzwierciedlających ich wydajność i jakość, np. czas cyklu, liczba błędów, koszty procesu; metody zbierania danych o przebiegu procesu (raporty z systemów, pomiary manualne, karty kontrolne); analiza wyników pod kątem odchyleń od założeń i identyfikacja wąskich gardeł czy przyczyn problemów (np. analiza Pareto najczęstszych błędów).
- Cykl ciągłego doskonalenia (PDCA) – omówienie cyklu Deminga: Planuj – Wykonaj – Sprawdzaj – Działaj jako narzędzia stałej poprawy procesów; zastosowanie PDCA w praktyce (planowanie usprawnienia, pilotaż zmian, analiza wyników, standaryzacja udoskonalonego procesu)[3]; narzędzia diagnozy problemów w procesie (diagram Ishikawy do poszukiwania przyczyn źródłowych, metoda 5 Why do drążenia problemu) i generowania rozwiązań (burza mózgów, technika benchmarkingu dobrych praktyk).
- Lean management i eliminacja marnotrawstwa – wprowadzenie do zasad Lean w kontekście myślenia procesowego (skupienie się na tym, co dodaje wartości, eliminacja czynności zbędnych); siedem typów marnotrawstwa w procesach (nadprodukcja, zapasy, oczekiwanie, zbędny transport, nadmierna obróbka, wady, niewykorzystany potencjał ludzi) – jak je rozpoznawać w swoim środowisku pracy; metody usprawniania przepływu pracy (np. one-piece flow – przepływ jednej sztuki, techniki balansowania obciążenia, wprowadzanie 5S w miejscu pracy biurowej lub produkcyjnej).
- Standaryzacja i jakość w podejściu procesowym – tworzenie i utrzymywanie standardów pracy dla kluczowych procesów (procedury, listy kontrolne) w celu zapewnienia powtarzalności i jakości; monitorowanie zgodności przebiegu procesu ze standardem (np. audyty wewnętrzne, wskaźniki jakości) oraz reakcja na odchylenia; ciągłe doskonalenie standardów – aktualizacja dokumentacji procesowej po wprowadzeniu usprawnień, aby utrwalić lepsze metody pracy (zapobieganie powrotowi do starych nawyków).
- Współpraca międzydziałowa w ujęciu procesowym – uświadomienie uczestnikom, jak procesy przenikają różne działy i funkcje w firmie (np. proces realizacji zamówienia łączy sprzedaż, logistykę, magazyn, księgowość); znaczenie komunikacji i koordynacji między działami dla sprawnego przebiegu procesu (przekazywanie informacji bez opóźnień, wspólne rozwiązywanie problemów na styku działów); przeglądy międzydziałowe procesu (spotkania wszystkich zaangażowanych stron procesu w celu omówienia wyników i trudności, budowanie wspólnej odpowiedzialności za proces).
- Wdrażanie myślenia procesowego w organizacji – sposoby propagowania kultury procesowej w firmie (szkolenia wewnętrzne dla pracowników z różnych szczebli, komunikacja sukcesów osiągniętych dzięki ulepszeniom procesów); rola kadry menedżerskiej w utrzymaniu podejścia procesowego (przykład z góry, uwzględnianie perspektywy procesów przy podejmowaniu decyzji, nagradzanie zespołów za inicjatywy usprawniające); plan działań po szkoleniu: każdy uczestnik identyfikuje jeden proces w swoim obszarze do usprawnienia i opracowuje wstępny plan zastosowania zdobytej wiedzy (tzw. action plan do wdrożenia w pracy).
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Otwarcie szkolenia, omówienie celów i zasad pracy | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:15 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Podstawy myślenia procesowego | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:15 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Identyfikacja procesów w organizacji | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Mapowanie i dokumentowanie procesów | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Role i odpowiedzialności w zarządzaniu procesami | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Pomiar i ocena efektywności procesów | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Cykl ciągłego doskonalenia (PDCA) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Lean management i eliminacja marnotrawstwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Standaryzacja i jakość w podejściu procesowym | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Współpraca międzydziałowa w ujęciu procesowym | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Wdrażanie myślenia procesowego w organizacji | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja - Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 065,04 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 416,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 338,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik naszego szkolenia otrzyma autorskie materiały szkoleniowe w formie online (PDF).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Nasze szkolenie odbędzie się w formie online za pośrednictwem platformy Clickmeeting.