Logoterapia w pracy z systemem rodzinnym oraz psychoprofilaktyczne zastosowania logoterapii -szkolenie
Logoterapia w pracy z systemem rodzinnym oraz psychoprofilaktyczne zastosowania logoterapii -szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do specjalistów pracujących w obszarze profesjonalnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej i rozwojowej, którzy w swojej pracy stykają się z zagadnieniami sensu, wartości, kryzysów egzystencjalnych oraz motywacji wewnętrznej klientów.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji20-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa skierowana jest do specjalistów pracujących w obszarze profesjonalnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej i rozwojowej, którzy w swojej pracy stykają się z zagadnieniami sensu, wartości, kryzysów egzystencjalnych oraz motywacji wewnętrznej klientów.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje czynniki chroniące w systemie rodzinnym. | Kryteria weryfikacji Wskazuje przykład czynnika chroniącego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wybiera opis sytuacji do kategorii „czynnik ryzyka” lub „czynnik ochronny”. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje zasoby i deficyty rodziny w obszarze struktury ikomunikacji. | Kryteria weryfikacji Wybiera poprawny opis deficytu komunikacyjnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje przykład zasobu strukturalnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia rolę więzi i bliskości w doświadczeniu sensu. | Kryteria weryfikacji Wskazuje zachowanie wzmacniające więź. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje sytuację osłabiającą relacyjny sens i wybiera ją spośród podanych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje komunikację rodzinną z perspektywy logoterapii. | Kryteria weryfikacji Wybiera przykład komunikatu autentycznego i odpowiedzialnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje nieadekwatny wzorzec rozmowy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera strategie pomocy rodzinie w ujęciu logoterapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Wskazuje interwencję do rodzaju trudności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje niewłaściwe działanie terapeutyczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje zasady logoterapii w edukacji i wychowaniu. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje działanie wzmacniające autonomię ucznia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wybiera przykład pracy opartej na wartościach. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania ztechnologii. | Kryteria weryfikacji Wskazuje z podanych przykładów zachowania kompulsywnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia korzystanie zdrowe od ryzykownego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje logoprofilaktykę jako narzędzie wzmacniania czynnikówchroniących. | Kryteria weryfikacji Wybiera właściwy element logoprofilaktyki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje działanie do rodzaju zagrożenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje przyczyny frustracji egzystencjalnej wśród młodzieży. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje objawy pustki egzystencjalnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje działanie przeciwdziałające frustracji sensu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje sygnały ryzyka samobójczego i dobiera działaniawspierające. | Kryteria weryfikacji Wskazuje wczesny sygnał utraty sensu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wybiera adekwatną interwencję profilaktyczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1 — 8 godzin dydaktycznych
Zastosowanie logoterapii w pracy z systemem rodzinnym
Moduł 1: Rodzina jako system i relacje rodzinne jako czynnik chroniący (1 godz. dyd.)
Treść:
- Rodzina w ujęciu systemowym i logoterapeutycznym.
- Relacje rodzinne a poczucie sensu i bezpieczeństwa psychicznego.
- Czynniki chroniące w kontekście więzi, granic i funkcjonowania rodziny.
Metody: mini-wykład, analiza przypadków, dyskusja.
Moduł 2: Zasoby i deficyty systemu rodzinnego (1 godz. dyd.)
Treść:
- Struktura rodziny: funkcje, role, granice.
- Komunikacja wspierająca a komunikacja destrukcyjna.
- Rozpoznawanie zasobów: wartości, wzorce, tradycje, rytuały.
- Identyfikacja deficytów: chaos, brak struktury, rozpad więzi.
Metody: praca w parach, mapa zasobów, analiza przykładów.
Moduł 3: Wspieranie więzi i bliskości jako doświadczenia sensu (1 godz. dyd.)
Treść:
- Sens jako wartość przejawiająca się w relacji.
- Wspólne działania, rytuały i zaangażowanie jako budowanie znaczenia.
- Jak terapeuta może wspierać rodzinę w odbudowie poczucia sensu.
Metody: ćwiczenia komunikacyjne, dialog sokratejski w relacji, analiza scen z życia rodzinnego.
Moduł 4: Komunikacja i struktura — logoterapeutyczne rozumienie jakości kontaktu (2 godz. dyd.)
Treść:
- Komunikacja nacechowana wartością: autentyczność, szacunek, odpowiedzialność.
- Wartości jako oś scalająca strukturę rodziny.
- Praca z konfliktami w duchu logoterapii.
- Wzmocnienie przekazu i bliskości poprzez komunikację intencjonalną.
Metody: praca w grupach, analiza dialogów rodzinnych, ćwiczenia naprawcze.
Moduł 5: Strategie pomagania rodzinie z perspektywy logoterapeutycznej (2 godz. dyd.)
Treść:
- Diagnoza noogenna systemu rodzinnego.
- Wspieranie odpowiedzialności i współodpowiedzialności.
- Interwencje wzmacniające więź, sens i nadzieję.
- Praca z rodziną w kryzysie emocjonalnym lub strukturalnym.
Metody: case study, symulacje, praca w trójkach.
Moduł 6: Superwizja pracy z rodziną — praktyka uczestników (1 godz. dyd.)
Treść:
- Omówienie realnych sytuacji z pracy uczestników.
- Identyfikacja błędów komunikacyjnych i strukturalnych.
- Poszukiwanie wartości jako punktu orientacyjnego.
Metody: superwizja grupowa, dyskusja moderowana.
DZIEŃ 2 — 7 godzin dydaktycznych
Psychoprofilaktyczne aspekty logoterapii
Moduł 1: Logoterapia w edukacji i wychowaniu (1 godz. dyd.)
Treść:
- Wychowanie oparte na wartościach i sensie.
- Wola sensu jako czynnik chroniący w rozwoju młodego człowieka.
- Rozwijanie autonomii, odpowiedzialności i odporności psychicznej.
Metody: mini-wykład, analiza przykładów szkolnych i wychowawczych.
Moduł 2: Nowoczesne technologie jako zagrożenie egzystencjalne (1 godz. dyd.)
Treść:
- Uzależnienie od technologii jako forma unikania sensu.
- Pustka egzystencjalna a kompulsywne korzystanie z mediów.
- Wpływ nadmiaru bodźców na poczucie kierunku życiowego.
Metody: analiza przypadków, dyskusja moderowana.
Moduł 3: Logoprofilaktyka — wspieranie czynników chroniących (1 godz. dyd.)
Treść:
- Czym jest logoprofilaktyka?
- Rola sensu, wartości i więzi w profilaktyce zaburzeń.
- Jak budować odporność młodego człowieka poprzez sensowne działania.
Metody: ćwiczenia wartości, praca w parach.
Moduł 4: Strategie przeciwdziałania frustracji egzystencjalnej wśród młodzieży (1 godz. dyd.)
Treść:
- Dlaczego młodzież doświadcza pustki egzystencjalnej?
- Praca nad celem, odpowiedzialnością i decyzją.
- Metody wzmacniania sprawczości i kierunku w życiu nastolatka.
Metody: praca warsztatowa, studium przypadków.
Moduł 5: Profilaktyka samobójstw w perspektywie logoterapii (1 godz. dyd.)
Treść:
- Mechanizmy utraty nadziei i sensu u młodzieży.
- Elementy interwencji kryzysowej z ujęcia logoterapeutycznego.
- Wczesne sygnały alarmowe i czynniki ryzyka.
Metody: case study, ćwiczenia rozpoznawania sygnałów.
Moduł 6: Analiza przypadków i superwizja (1 godz. dyd.)
Treść:
- Przegląd przypadków szkolnych, rodzinnych i wychowawczych.
- Interwencje logoterapeutyczne w praktyce.
- Praca z wartością, celem i poczuciem sensu.
Metody: superwizja grupowa, praca ekspercka na materiale uczestników.
Moduł 7: Walidacja (1 godz. dyd.)
Treść:
- Test ABCD
- Uczestnicy będą zobowiązani do wypełnienia testu jednokrotnego wyboru, składającego się z minimum 25 pytań
Metody: test jednokrotnego wyboru, mini-przypadki.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Rodzina jako system i relacje rodzinne jako czynnik chroniący | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Zasoby i deficyty systemu rodzinnego | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Wspieranie więzi i bliskości jako doświadczenia sensu | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Komunikacja i struktura — logoterapeutyczne rozumienie jakości kontaktu | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:25 | Godzina zakończenia 11:55 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:55 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Strategie pomagania rodzinie z perspektywy logoterapeutycznej | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 13:35 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 Przerwa obiadowa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:35 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Superwizja pracy z rodziną — praktyka uczestników | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Logoterapia w edukacji i wychowaniu | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Nowoczesne technologie jako zagrożenie egzystencjalne | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 Logoprofilaktyka — wspieranie czynników chroniących | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Strategie przeciwdziałania frustracji egzystencjalnej wśród młodzieży | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:25 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 11:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Profilaktyka samobójstw w perspektywie logoterapii | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 Analiza przypadków i superwizja | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 12:50 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Przerwa obiadowa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:50 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Walidacja | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 535,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 535,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 169,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 169,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Piotr Szczukiewicz
Psychologicznej (PTP), szkolenie z zakresu logoterapii V.E. Frankla (KUL) oraz Szkołę Psychoterapii Par i Rodzin (Laboratorium Psychoedukacji).
Zajmuje się terapią psychologiczną dorosłych i młodzieży oraz terapią małżeńską.
Interesuje się problematyką kryzysów psychicznych i uzależnień.
Z zakresu przedstawionym w karcie usługi w ostatnich 5 latach przeprowadził on ponad 200 godzin
szkoleń.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje dodatkowe
Szkolenie prowadzone jest na platformie zoom.
W przypadku uczestniczenia w usłudze osoby z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do jej potrzeb.
1 godziny usługi rozwojowej = 45 minut.
Przerwy nie wliczają się do czasu szkolenia.
Uczestnictwo w szkoleniu, będzie weryfikowane na podstawie raportu z logowań wygenerowanego z systemu. Konieczne jest uzyskanie przez uczestnika minimum 80% frekwencji.
Podstawa zwolnienia z VAT:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. ze zmianami w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (par.3 ust.1 pkt.14).
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa jest stworzenie przez uczestnika szkolenia konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz wywiązanie się z warunków, które są przedstawione przez konkretnego Operatora, do którego przekazywane są dokumenty o dofinansowanie do danej usługi rozwojowej.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do założenia konta uczestnika instytucjonalnego w BUR. Pracownik przewidziany do udziału w Projekcie jest zobowiązany do założenia konta uczestnika indywidualnego w BUR, na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz przypisania się do profilu instytucjonalnego przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy powinni spełniać warunki przedstawione przez danego Operatora, do którego zostały złożone dokumenty o dofinansowanie do usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Materiały zostaną wysłane klientom mailowo lub otrzymają dostęp do dysku online na którym znajdują się stosowne rzeczy.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymaganie sprzętowe:
komputer wyposażony w kamerę, mikrofon i głośnik z aktualnym systemem operacyjnym (Windows, macOS lub Linux) i co najmniej 2 GB pamięci RAM.
Parametry łącza sieciowego: szybkość pobierania i wysyłania co najmniej 5Mb/s.
Minimalne parametry potrzebne do obsługi komunikatora dla:
a) Systemu Windows 10 w wersji 1507 lub nowszej Systemu Windows 8 Systemu Windows 7 Systemu Windows 32 (obsługiwane są wersje 64- i 64-bitowe) 1. Procesor Co najmniej 1 GHz 2. Pamięć RAM Co najmniej 2 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie DirectX w wersji 9.0 lub nowszej
b) komputery Mac system Mac OS X 10.10 lub nowszego 1. Procesor co najmniej Intel 1 GHz (Core 2 Duo) 2. Pamięć RAM Co najmniej 2 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie Najnowsza wersja programu QuickTime Łącze inernetowe: min download: 768 Mb/s, min upload: 384 Mb/s (APMG Int. zaleca korzystanie z łącza stałego).
Szkolenie prowadzone będzie na platformie Zoom.