Między rozwojem a cierpieniem: Logoterapia i psychologia egzystencjalna w pracy z systemem rodzinnym. Psychoprofilaktyka i wsparcie w kryzysach psychicznych - szkolenie
Między rozwojem a cierpieniem: Logoterapia i psychologia egzystencjalna w pracy z systemem rodzinnym. Psychoprofilaktyka i wsparcie w kryzysach psychicznych - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do specjalistów pracujących w obszarze profesjonalnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej i rozwojowej, którzy w swojej pracy stykają się z zagadnieniami sensu, wartości, kryzysów egzystencjalnych oraz motywacji wewnętrznej klientów.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji20-02-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik potrafi stosować zasady logoterapii w pracy z rodziną i młodzieżą,rozpoznaje zasoby i deficyty systemu rodzinnego, wzmacnia więzi jako źródło sensu
oraz wykorzystuje logoprofilaktykę do przeciwdziałania frustracji egzystencjalnej i
zachowaniom ryzykownym.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia niepokój neurotyczny od lęku egzystencjalnego. | Kryteria weryfikacji Wskazuje przykład objawu lęku egzystencjalnego spośród wskazanych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dopasowuje opis zachowania do lęku neurotycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje poczucie niskiej wartości, winy oraz nerwicęnoogenną. | Kryteria weryfikacji Wybiera prawidłową definicję nerwicy noogennej spośród podanych przykładów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje, czy opis winy dotyczy winy realnej czy neurotycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje związek frustracji egzystencjalnej z zaburzeniamiadaptacyjnymi i lękowymi. | Kryteria weryfikacji Wskazuje objaw wynikający z frustracji sensu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje i wybiera opis pacjenta do zaburzenia adaptacyjnego lub lękowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje mechanizmy uzależnień chemicznych i behawioralnych wperspektywie logoterapii. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje cechę uzależnienia wynikającego z pustki egzystencjalnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i wskazuje zachowanie kompulsywne od celowego i sensownego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik dokonuje analizy przypadków klinicznych z wykorzystaniempodejścia logoterapeutycznego. | Kryteria weryfikacji Wybiera spośród wskazanych adekwatny kierunek interwencji logoterapeutycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje, który element opisu pacjenta jest kluczowy dla diagnozynoogennej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia rodzaje kryzysów: sytuacyjny i rozwojowy. | Kryteria weryfikacji Dopasowuje opis przypadku do typu kryzysu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje właściwy czynnik wywołujący dany kryzy z podanych przykładów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje egzystencjalne aspekty cierpienia oraz ich znaczeniekliniczne. | Kryteria weryfikacji Wskazuje rodzaj cierpienia (moralne/egzystencjalne/relacyjne) z podanych przykładów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wybiera działanie terapeutyczne adekwatne do danego rodzaju cierpienia. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje objawy zaburzeń pourazowych (PTSD, CPTSD). | Kryteria weryfikacji Wskazuje charakterystyczny objaw zaburzenia pourazowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia traumę psychiczną od egzystencjalnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera działania wspierające rozwój po traumie. | Kryteria weryfikacji Wybiera interwencję wzmacniającą poczucie sensu po wydarzeniutraumatycznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dopasowuje technikę pracy z wartościami do opisanego przypadku z wymienionych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje postawę wobec cierpienia nieprzezwyciężalnegozgodnie z koncepcją optymizmu tragicznego. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje zachowanie wyrażające zmianę postawy wobec nieuniknionegocierpienia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje element myślenia zgodny z optymizmem tragicznym Frankla. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1 – 8 godzin dydaktycznych
Logoterapia jako metoda wspierania rozwoju człowieka
Moduł 1: Doświadczenie wolności, autonomii i odpowiedzialności (1 godz. dyd.)
Treść:
- Wolność egzystencjalna: „wolność od” i „wolność do”.
- Autonomia jako zdolność do wyboru i samookreślenia.
- Odpowiedzialność jako centralna wartość logoterapii.
Metody: mini-wykład, dyskusja.
Moduł 2: Ograniczenia egzystencji i konfrontacja z „danymi istnienia” (1 godz. dyd.)
Treść:
- Granice i fakty egzystencjalne: czas, śmierć, los, cierpienie.
- Postawy wobec tego, czego zmienić nie można.
- Zastosowanie koncepcji w pracy z klientem.
Metody: praca w parach, techniki refleksyjne.
Moduł 3: Różne wzorce przeżywania cierpienia (1 godz. dyd.)
Treść:
- Cierpienie psychiczne, moralne, egzystencjalne.
- Reakcje, sposoby radzenia sobie i pułapki interpretacyjne.
- Wartościowe cierpienie jako element rozwoju.
Metody: analiza przykładów, case study.
Moduł 4: Autodeterminizm i autotranscendencja (2 godz. dyd.)
Treść:
- Człowiek jako istota przekraczająca siebie.
- Wola sensu jako źródło motywacji.
- Autodeterminizm: decyzja jako akt wolności.
- Autotranscendencja: wyjście ku wartościom i celom.
Metody: warsztat, ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Moduł 5: Sumienie jako „organ sensu” ( 2 godz. dyd.)
Treść:
- Sumienie jako wewnętrzny kompas wartości.
- Podejmowanie decyzji w oparciu o sens i wartości.
- Jak słuchać „wewnętrznego głosu sensu”.
Metody: dialog sokratejski, analiza przykładów.
Moduł 6: Trójkąt Frankla i intencjonalny charakter dążeń (1 godz. dyd.)
Treść:
- Trzy filary: wolność – odpowiedzialność – sens.
- Intencjonalność ludzkich wyborów.
- Praca nad świadomym ukierunkowaniem działań.
Metody: mini-wykład, praca w grupach.
DZIEŃ 2 – 7 godzin dydaktycznych
Zastosowanie logoterapii w kryzysach psychicznych
Moduł 1: Kryzysy sytuacyjne a kryzysy rozwojowe (1 godz. dyd.)
Treść:
- Różnice między kryzysem nagłym a etapowym.
- Psychospołeczne i egzystencjalne czynniki kryzysów.
- Skutki i dynamika obu typów kryzysów.
Metody: mini-wykład, analiza przykładów.
Moduł 2: Egzystencjalne aspekty kryzysów i typologia cierpienia (1 godz. dyd.)
Treść:
- Jak człowiek nadaje znaczenia sytuacjom granicznym.
- Cierpienie moralne, egzystencjalne, relacyjne.
- Wpływ sensu i wartości na wychodzenie z kryzysu.
Metody: case study, praca w parach.
Moduł 3: Zaburzenia związane z traumą (1 godz. dyd.)
Treść:
- Objawy pourazowe (PTSD, CPTSD).
- Psychologiczne reakcje na traumę.
- Różnica między traumą psychologiczną a egzystencjalną.
Metody: analiza przypadków, mini-wykład.
Moduł 4: Wspieranie rozwoju po traumie (1 godz. dyd.)
Treść:
- Posttraumatic Growth (PTG) i wzrost egzystencjalny.
- Praca z wartościami po doświadczeniach granicznych.
- Wzmacnianie sprawczości i sensu.
Metody: ćwiczenia refleksyjne, praca z wartościami.
Moduł 5: Modulacja postawy wobec cierpienia nieprzezwyciężalnego (1 godz. dyd.)
Treść:
- Gdy sytuacja nie może zostać zmieniona: zmiana postawy.
- Optymizm tragiczny Frankla.
- Poszerzanie perspektywy i praca nad akceptacją.
Metody: dialog sokratejski, praca z metaforą.
Moduł 6: Analiza przypadków + element superwizji (1 godz. dyd.)
Treść:
- Praca z realnymi przykładami uczestników.
- Identyfikacja sensu i wartości w sytuacjach kryzysowych.
- Współtworzenie interwencji logoterapeutycznej.
Metody: analiza przypadków, praca grupowa.
Moduł 7 – WALIDACJA (1 godz. dyd.)
Treść:
- Test ABCD z całego materiału.
- Uczestnicy będą zobowiązani do wypełnienia testu jednokrotnego wyboru, składającego się z minimum 25 pytań
Metody: test jednokrotnego wyboru ABCD
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Uczestnik rozróżnia niepokój neurotyczny od lęku egzystencjalnego. | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Uczestnik identyfikuje poczucie niskiej wartości, winy oraz nerwicę noogenną. | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Różne wzorce przeżywania cierpienia | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Autodeterminizm i autotranscendencja | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:25 | Godzina zakończenia 11:55 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:55 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Sumienie jako „organ sensu” | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 13:35 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 Przerwa obiadowa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:35 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Trójkąt Frankla i intencjonalny charakter dążeń | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 21-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Kryzysy sytuacyjne a kryzysy rozwojowe | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Egzystencjalne aspekty kryzysów i typologia cierpienia | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 Zaburzenia związane z traumą | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Wspieranie rozwoju po traumie | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:25 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Przerwa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 11:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Modulacja postawy wobec cierpienia nieprzezwyciężalnego | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 Analiza przypadków + element superwizji | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 12:50 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Przerwa obiadowa | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:50 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Walidacja | Prowadzący Piotr Szczukiewicz | Data realizacji zajęć 22-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 535,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 535,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 169,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 169,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Piotr Szczukiewicz
Psychologicznej (PTP), szkolenie z zakresu logoterapii V.E. Frankla (KUL) oraz Szkołę Psychoterapii
Par i Rodzin (Laboratorium Psychoedukacji).
Zajmuje się terapią psychologiczną dorosłych i młodzieży oraz terapią małżeńską.
Interesuje się problematyką kryzysów psychicznych i uzależnień.
Z zakresu przedstawionym w karcie usługi w ostatnich 5 latach przeprowadził on ponad 200 godzin
szkoleń.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje dodatkowe
- Szkolenie prowadzone jest na platformie zoom.
- W przypadku uczestniczenia w usłudze osoby z niepełnosprawnością usługa zostanie dostosowana do jej potrzeb.
- 1 godziny usługi rozwojowej = 45 minut.
- Przerwy nie są wliczone do czasu szkolenia.
- Uczestnictwo w szkoleniu, będzie weryfikowane na podstawie raportu z logowań wygenerowanego z systemu. Konieczne jest uzyskanie przez uczestnika minimum 80% frekwencji.
Podstawa zwolnienia z VAT:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. ze zmianami w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (par.3 ust.1 pkt.14).
Warunki uczestnictwa
W przypadku szkoleń dofinansowanych warunkiem uczestnictwa jest stworzenie przez uczestnika szkolenia konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz wywiązanie się z warunków, które są przedstawione przez konkretnego Operatora, do którego przekazywane są dokumenty o dofinansowanie do danej usługi rozwojowej.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do założenia konta uczestnika instytucjonalnego w BUR. Pracownik przewidziany do udziału w Projekcie jest zobowiązany do założenia konta uczestnika indywidualnego w BUR, na stronie www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz przypisania się do profilu instytucjonalnego przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy powinni spełniać warunki przedstawione przez danego Operatora, do którego zostały złożone dokumenty o dofinansowanie do usługi rozwojowej.
Informacje dodatkowe
Materiały zostaną wysłane klientom mailowo lub otrzymają dostęp do dysku online na którym znajdują się stosowne rzeczy.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymaganie sprzętowe:
komputer wyposażony w kamerę, mikrofon i głośnik z aktualnym systemem operacyjnym (Windows, macOS lub Linux) i co najmniej 2 GB pamięci RAM.
Parametry łącza sieciowego: szybkość pobierania i wysyłania co najmniej 5Mb/s.
Minimalne parametry potrzebne do obsługi komunikatora dla:
a) Systemu Windows 10 w wersji 1507 lub nowszej Systemu Windows 8 Systemu Windows 7 Systemu Windows 32 (obsługiwane są wersje 64- i 64-bitowe) 1. Procesor Co najmniej 1 GHz 2. Pamięć RAM Co najmniej 2 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie DirectX w wersji 9.0 lub nowszej
b) komputery Mac system Mac OS X 10.10 lub nowszego 1. Procesor co najmniej Intel 1 GHz (Core 2 Duo) 2. Pamięć RAM Co najmniej 2 GB 3. Dodatkowe oprogramowanie Najnowsza wersja programu QuickTime Łącze inernetowe: min download: 768 Mb/s, min upload: 384 Mb/s (APMG Int. zaleca korzystanie z łącza stałego).
Szkolenie prowadzone będzie na platformie Zoom.