Zarządzanie w oświacie - studia podyplomowe zielone kompetencje - online
Zarządzanie w oświacie - studia podyplomowe zielone kompetencje - online
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Studia są adresowane do przyszłych i obecnych dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli, pracowników nadzoru pedagogicznego, organów prowadzących szkoły, animatorów działań i organizacji oświatowych oraz kandydatów na stanowiska kierownicze w placówkach oświatowych.
Studia przygotowują słuchaczy do skutecznego i odpowiedzialnego zarządzania instytucjami oświatowymi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Studia przygotowują Absolwentów do pełnienia roli liderów, inicjowania pozytywnych zmian i podejmowania decyzji zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz ESG w kontekście znacznie placówek oświatowych w procesie transformacji i zielonej gospodarki.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji19-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi255
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa potwierdza przygotowanie do profesjonalnego zarządzania instytucjami oświatowymi w warunkach zielonej gospodarki i zrównoważonego rozwoju, wyposażenie uczestników w wiedzę i praktyczne umiejętności organizowania i zarządzania placówkami oświatowymi oraz nabycie formalnych kwalifikacji do pełnienia funkcji kierowniczych w placówkach oświatowych. Celem studiów jest wykształcenie przyszłych liderów rozumiejących kluczowe znaczenie zielonej gospodarki i placówek oświatowych w jej strukturze.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA• Absolwent charakteryzuje kluczowe zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i procedur prawnych. • Absolwent definiuje podstawowe pojęcia i metodologię organizacji i zarządzania oraz trendy rozwojowe w dziedzinie kierowania zespołami ludzkimi, rolę przywództwa i zarządzania zmianą. • Absolwent uzasadnia role szkoły w uczącym się społeczeństwie i znaczenie przywództwa w kształtowaniu rozwoju indywidualnego. Charakteryzuje aktualną i zmieniającą się rolę dyrektora jako lidera w środowisku lokalnym. Rozumie znaczenie dyrektora placówki oświatowej kształtowaniu zielonej gospodarki. • Absolwent definiuje pojęcia z zakresu skutecznego i odpowiedzialnego zarządzania instytucjami oświatowymi, z uwzględnieniem nowoczesnych standardów zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. W szczególności, absolwenci zdobędą wiedzę na temat systemów i przepisów zarządzania środowiskowego, dobrych praktyk z zakresu ochrony środowiska oraz społecznych aspektów ESG (Environmental, Social, Governance). • Absolwent charakteryzuje i uzasadnia pojęcia z zakresu zaawansowanych zasad zarządzania zasobami ludzkimi, ochroną danych osobowych i praw oraz teorii i metod zarządzania strategicznego w kontekście stylów i metod stosowanych w innych dziedzinach zarządzania. W zaawansowanym stopniu definiuje zasady funkcjonowania systemu edukacji w Polsce. • Absolwent ocenia różnorodne rozwiązania organizacyjne w dziedzinie rozwoju osobistego i placówki w kontekście rozwiązań stosowanych w innych dziedzinach. | Kryteria weryfikacji Absolwent rozpoznaje główne przepisy prawa oświatowego i interpretuje ich zastosowanie w praktyce szkolnej.Absolwent rozpoznaje i wyjaśnia znaczenie pojęć związanych z przywództwem oraz omawia aktualne trendy w zarządzaniu zespołami edukacyjnymi. Absolwent przedstawia argumenty za rolą szkoły w społeczeństwie i uzasadnia potrzebę zrównoważonego zarządzania w kontekście lokalnym. Absolwent wyjaśnia pojęcia związane z ESG i proponuje strategie zarządzania instytucjami oświatowymi, uwzględniając ochronę środowiska. Absolwent rozróżnia zaawansowane pojęcia z zarządzania zasobami ludzkimi i wskazuje na ich zastosowanie w placówkach oświatowych. Absolwent analizuje i porównuje różnorodne praktyki organizacyjne oraz ocenia ich przydatność dla placówek oświatowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:• Absolwent monitoruje rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie organizacji i zarządzania oraz dziedzin pokrewnych. Prognozuje rozwój problemów organizacji, zarządzania oraz funkcjonowania placówek oświatowych w kontekście kultury i współczesnych trendów w tej dziedzinie szczególnie roli placówki oświatowej w zielonej gospodarce. • Absolwent organizuje pracę własną oraz podwładnych w typowych i nietypowych warunkach i sytuacjach oraz kieruje zespołami zadaniowymi a także grupami projektowymi w zakresie zadań oświatowych. • Absolwent kontroluje efekty swojej pracy i dokonuje modyfikacji w kontekście jej wyników oraz trendów rozwojowych i zmian zachodzących w oświacie. Modyfikuje dostępne narzędzia i dokumenty w zakresie organizacji i zarządzania swoją placówka oraz opracowuje nowe procedury. • Absolwent planuje rozwój kompetencji w dziedzinie pedagogiki, psychologii i metodyki oraz świadomości znaczenia zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki wśród swoich pracowników. • Absolwent uzasadnia wykorzystanie różnych form i środków dydaktycznych do dzielenia się wiedzą. • Absolwent uzasadnia rolę placówki oświatowej w strategii zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki. Nadzoruje działania, odkrywa nowe narzędzia i realne możliwości związane z działaniem placówki oświatowe w modelu zielonej gospodarki w oparciu o zielone kompetencje swoje i swoich pracowników. | Kryteria weryfikacji Absolwent przedstawia analizę zmian w kluczowych standardach lub osiągnięciach w organizacji i zarządzaniu, wskazując na ich wpływ na obszar edukacji. Wskazuje i uzasadnia praktyczne zastosowanie nowych osiągnięć z zakresu zarządzania w kontekście placówki oświatowej.Absolwent efektywnie planuje zadania i zasoby, organizując pracę zgodnie z założeniami projektowymi. Absolwent dokonuje analizy swoich wyników pracy i proponuje modyfikacje procedur lub narzędzi organizacyjnych. Absolwent wyznacza cele rozwojowe dla zespołu oraz proponuje konkretne działania podnoszące kompetencje w zakresie zielonej gospodarki. Absolwent identyfikuje odpowiednie narzędzia dydaktyczne i prezentuje ich zastosowanie do konkretnych celów edukacyjnych. Absolwent proponuje działania zgodne z zasadami zielonej gospodarki i nadzoruje wdrożenie odpowiednich narzędzi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:• Absolwent nadzoruje swoich podwładnych co do obowiązujących zasad i norm współżycia społecznego oraz tolerancji i akceptacji; • Absolwent nadzoruje przestrzeganie zasad etyki zawodu i tajemnicy służbowej, ucznia, rodzica i pracownika; • Absolwent charakteryzuje zasady tworzenia właściwych relacji w środowisku swojej placówki oraz zawodowym; • Absolwent planuje wdrażanie dobrych praktyk w organizacji społecznie i środowiskowo odpowiedzialnej rozumiejąc znaczenie placówki oświatowej w zielonej gospodarce; • Absolwent uzasadnia podjęcie trudnych decyzji i decyzji wysokiego ryzyka dla dobra ucznia i pracownika. | Kryteria weryfikacji Absolwent dba o przestrzeganie zasad współżycia i reaguje na sytuacje wymagające tolerancji.Absolwent monitoruje i koryguje zachowania niezgodne z etyką zawodową, zgodnie z przyjętymi standardami. Absolwent wskazuje na zasady budowania relacji i stosuje odpowiednie formy komunikacji. Absolwent opracowuje plan działań, uwzględniając zasady społecznej i środowiskowej odpowiedzialności placówki. Absolwent ocenia ryzyko i argumentuje swoje decyzje, biorąc pod uwagę dobro ucznia i pracownika. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Liczba punktów ECTS |
1. | Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju ESG obszar społeczny Zrównoważone łańcuchy dostaw | 5 | 5 | 3 |
2 | Environment Systemy i przepisy zarządzania środowiskowego i ochrony środowiska ESG obszar ładu korporacyjnego Dobre praktyki z zakresu ochrony środowiska | 5 | 5 | 3 |
3 | Podstawy prawa oświatowego | 5 | - | 0,5 |
4. | Zarządzanie i kierowanie zespołami | 3 | 5 | 1 |
5. | Zarządzanie zmianą | 3 | 5 | 1 |
6. | Dyrektor jako lider zespołu | 5 | 3 | 1 |
7. | Podstawy psychologii zarządzania | 3 | 5 | 1 |
8 | Bezpieczeństwo w szkole | 7 | 1 | 1 |
9 | Zasady organizacji zarządzania | 8 | 12 | 3 |
10 | Organizacja współpracy ze środowiskiem lokalnym | 2 | 4 | 1 |
11 | Zasady komunikacji w szkole | 4 | 6 | 1,5 |
122 | Media w zarządzaniu | 2 | 6 | 1 |
13 | Polityka kadrowa w pracy dyrektora | 8 | 14 | 3 |
14 | Monitorowanie rozwoju zawodowego nauczycieli | 4 | 4 | 1 |
15 | Sytuacje kryzysowe w szkole | 4 | 1 | 0,5 |
16 | Prawo oświatowe i procedury prawne | 6 | 8 | 2 |
17 | Zasady finansowania i administrowania placówką oświatową | 7 | 13 | 2.5 |
18 | Nadzór pedagogiczny w pracy dyrektora | 5 | 9 | 2 |
19 | Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym | 6 | 12 | 2 |
20 | Zarządzanie jakością w placówkach oświatowych | 10 | 10 | 2 |
21 | Wykorzystanie technologii ICT w pracy dyrektora | 8 | 4 | 2 |
22 | Kontrola, dyscyplina i ocena w pracy dyrektora | 8 | 5 | 2 |
Razem: | 118 | 137 | 37 |
Zarządzanie w oświacie - głównym celem usługi jest przygotowanie do profesjonalnego zarządzania instytucjami oświatowymi w ramach zielonej gospodarki oraz nabycie formalnych kwalifikacji do pełnienia funkcji kierowniczych w placówkach oświatowych, które pełnią ważną rolę w procesie zielonej transformacji.
Czas trwania studiów: dwa semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego
Łączna liczba punktów ECTS: 37
Program studiów podyplomowych Zarządzanie w oświacie obejmuje 255 godzin dydaktycznych (jedna godzina dydaktyczna to 45 minut). Liczba godzin realizowanych zdalnie w czasie rzeczywistym: 255.
Zajęcia realizowane we wskazane w harmonogramie poniedziałki i środy w godz. 16.15- 20:30. Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Wykładowcami studiów podyplomowych są osoby na co dzień zajmujące się praktycznymi aspektami zarządzania, w tym szczególnie zarządzania w oświacie realiach zielonej gospodarki. Aktywizująca uczestników forma prowadzenia zajęć pozwoli na wyćwiczenie umiejętności rozwiązywania problemów zarówno przedstawianych przez wykładowcę jak i podnoszonych na bieżąco przez słuchaczy.
Studia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy Teams
Kandydaci chcący skorzystać z usługi powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie (minimum studia wyższe I stopnia).
Sposób walidacji: studia kończą się 2 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 23,53 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 23,53 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Tadeusz Konarski
dr n. zdr. Tomasz Grad
W ostatnich 5latach dr Grad pełnił funkcję wykładowcy w Akademii WSB, gdzie angażował się jako Pełnomocnik Rektora ds. Praktyk Studenckich oraz ds. polityki ochrony dzieci. Tworzył i opiniował programy kształcenia zgodne ze standardami dla nauczycieli oraz prowadził szkolenia dla kadry zarządzającej systemem oświaty. Jako konsultant Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach, organizował i prowadził szkolenia z zakresu edukacji zdrowotnej, m.in. „Nauczyciel promotorem zdrowia czyli edukacja zdrowotna w szkole”.
mgr Mirosława Bochner
Łącząc wiedzę naukową z praktycznym doświadczeniem, Mirosława Bochner skutecznie wspiera rozwój swoich pacjentów i studentów, promując holistyczne podejście do zdrowia psychicznego
dr Iwona Kapustka
W przeszłości kierowała Wydziałem Strategii i Rozwoju Miasta Żory oraz pracowała w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Śląskiego przy współpracy terytorialnej. Jest członkinią ogólnopolskich i międzynarodowych inicjatyw (m.in. Partnerska Inicjatywa Miast, Śląski Związek Gmin i Powiatów). W ostatnich 5 latach występowała jako prelegentka na licznych konferencjach krajowych i międzynarodowych (np. World Urban Forum, UE Katowice, INTARG). Posiada doświadczenie szkoleniowe, w tym z zakresu ESG, śladu węglowego i zielonej komunikacji. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie zarządzania i jakości, trenerka i pedagog z przygotowaniem dydaktycznym.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały w formie plików pdf z wytypowanych zajęć po ich realizacji. Pliki zawierać będą prezentacje z zajęć oraz dodatkowe materiały w tym przepisy prawa związane z tematem realizowanych zajęć.
Prezentacje w wersji elektronicznej w postaci plików pdf ze zrealizowanych zajęć na wniosek uczestników zostaną przekazane na uczelniany adres e-mail, którego uczestnicy będą używali w trakcie realizacji usługi
Uczelnia nie przekazuje skryptów czy podręczników.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty opłaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
Ukończone studia I lub II stopnia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w systemie internetowej rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
- Kandydaci powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie.
- Czas trwania: 2 semestry.
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 2 egzaminami po każdym semestrze studiów.
- Dni odbywania się zajęć: poniedziałki i środy.
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz MS Teams
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h