Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji - Akademia HR
Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji - Akademia HR
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
- pracownicy pełniący funkcję kierowniczą
- pracownicy przewidziani do objęcia funkcji kierowniczej/menadżerskiej
- pracownicy zespołów HR
- pracownicy odpowiedzialni za politykę personalną firmy lub zarządzanie zasobami ludzkimi
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji19-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi23
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestnika do: zrozumienia i pozytywne wykorzystania czynników kształtujących różnorodność i wielokulturowość (takich jak: pochodzenie etniczne, wiek, płeć, przekonania). Wykorzystania różnorodności organizacyjnej w celu zwiększenia innowacyjności, sprawiedliwości organizacyjnej i osiągnięcia lepszych wyników biznesowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje sposoby pozytywnego wykorzystania społecznych i gospodarczych czynników kształtujących różnorodność i wielokulturowość (m.in. różne pochodzenie etniczne, wiek, płeć czy przekonania) na gruncie własnej organizacji. | Kryteria weryfikacji Opisuje, w jaki sposób różnorodne cechy pracowników mogą wspierać rozwój organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje konkretne przykłady wykorzystania różnorodności w praktyce organizacyjnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Identyfikuje podstawowe regulacje prawne związane z zapewnieniem równouprawnienia pracowników i wdrażania rozwiązań ukierunkowanych na pozytywne wykorzystanie różnorodności i wielokulturowości. | Kryteria weryfikacji Wymienia kluczowe akty prawne związane z równym traktowaniem pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje sytuacje w pracy, które mogą naruszać zasady równego traktowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wykazuje pozytywny wpływ różnorodności i wielokulturowości na poziom lojalności i wydajności pracowników. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia zależność między różnorodnością a zaangażowaniem pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Podaje przykłady, jak zróżnicowane zespoły osiągają lepsze wyniki. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje specyfikę podejścia do pracy i współpracy osób z różnych kultur. | Kryteria weryfikacji Opisuje różnice w stylach pracy i komunikacji międzykulturowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje przykłady sytuacji zawodowych, w których różnice kulturowe mają znaczenie. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Sprawnie wykorzystuje różnorodność i wielokulturowość pracowników w celu zwiększenia poziomu innowacyjności zespołów i całej organizacji. | Kryteria weryfikacji Wskazuje sposoby angażowania zróżnicowanych pracowników w procesy kreatywne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Podaje przykłady działań zwiększających potencjał innowacyjny zespołów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kształtuje kulturę pracy oraz rozwiązania wspierające, ukierunkowane na zapewnienie równego traktowania pracowników (bez względu na ich pochodzenie, płeć, przekonania itp.) i sprawiedliwości organizacyjnej. | Kryteria weryfikacji Przedstawia rozwiązania wspierające równe traktowanie pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą integracji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Buduje i wdraża rozwiązania zapewniające dobrą komunikację między różnymi grupami pracowników, jak również pełną ich integrację z firmą. | Kryteria weryfikacji Wskazuje narzędzia lub praktyki ułatwiające komunikację między grupami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Opisuje działania wspierające integrację pracowników z różnych środowisk. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kształtuje pozytywny wizerunek firmy otwartej na współpracę z pracownikami z różnych środowisk oraz zapewniającej wszystkim możliwości wykorzystania (i rozwoju) ich potencjału. | Kryteria weryfikacji Wymienia działania budujące markę pracodawcy przyjaznego różnorodności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak komunikować wartości inkluzywne na zewnątrz organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Sprawnie identyfikuje i rozwiązuje wszelkie konflikty, które mogą być związane z różnicą stylów pracy osób z różnych grup kulturowych, wiekowych itp. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje typowe źródła konfliktów wynikających z różnorodności. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Opisuje skuteczne strategie rozwiązywania takich konfliktów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kształtuje wśród pracowników wartości związane z poszanowaniem i pozytywnym wykorzystaniem wewnętrznej różnorodności. | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe wartości wspierające kulturę inkluzywną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak można promować te wartości wśród pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wdraża rozwiązania gwarantujące przestrzeganie ważnych dla firmy zasad i wartości przez wszystkich pracowników firmy – niezależnie od ich pochodzenia, płci, wieku, przekonań itp.). | Kryteria weryfikacji Wymienia narzędzia i procedury wspierające zgodność z zasadami firmy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak monitorować przestrzeganie wartości organizacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Ułatwia wymianę wiedzy i doświadczeń między pracownikami z różnych środowisk, kultur itp. | Kryteria weryfikacji Wskazuje metody sprzyjające efektywnej wymianie wiedzy w zróżnicowanych zespołach. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Przedstawia przykłady dobrych praktyk w tym obszarze. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Tłumaczy różnice w zakresie stylów funkcjonowania i potrzeb pracowników z różnych kultur. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak czynniki kulturowe wpływają na oczekiwania i style pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia, jak czynniki kulturowe wpływają na oczekiwania i style pracy.Podaje przykłady dostosowania działań organizacyjnych do różnych potrzeb pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MODUŁ 1 – Podstawy różnorodności i wielokulturowości w organizacji (4 godz.)
Część teoretyczna (2h)
- Czynniki społeczne i gospodarcze kształtujące różnorodność w organizacji.
- Korzyści wynikające z różnorodności: innowacyjność, konkurencyjność, zaangażowanie.
- Wpływ różnorodności na lojalność, efektywność i kreatywność pracowników.
- Specyfika wielokulturowości w miejscu pracy – style funkcjonowania i komunikacji.
Część praktyczna (2h)
- Diagnoza różnorodności we własnej organizacji (praca w podzespołach).
- Analiza case study: „Jak różnorodność zwiększa efektywność zespołu?”.
- Ćwiczenie: identyfikacja zasobów różnorodności i potencjalnych wyzwań.
MODUŁ 2 – Regulacje prawne i równe traktowanie pracowników (3 godz.)
Część teoretyczna (1,5h)
- Przepisy dotyczące równego traktowania, zakaz dyskryminacji i obowiązki pracodawcy.
- Standardy i wytyczne dla firm wdrażających polityki D&I.
- Zasady organizacyjnej sprawiedliwości i równorzędnego traktowania grup pracowników.
Część praktyczna (1,5h)
- Analiza scenariuszy naruszających równe traktowanie (mikrocase’y).
- Ćwiczenie: „Rozpoznaj ryzyko dyskryminacyjne” – praca na przykładach.
- Mini-audyt organizacji: ocena zgodności działań firmy z regulacjami.
MODUŁ 3 – Komunikacja i współpraca międzykulturowa (4 godz.)
Część teoretyczna (2h)
- Różnice kulturowe a style komunikacji i pracy.
- Wpływ kultury, wieku, płci i przekonań na współpracę w zespole.
- Bariery i dobre praktyki komunikacji międzykulturowej.
- Czynniki wywołujące konflikty między grupami w organizacji.
Część praktyczna (2h)
- Symulacje komunikacyjne: różne style, reakcje, preferencje.
- Analiza przypadku: konflikt wielopokoleniowy / międzykulturowy – jak go rozwiązać?
- Ćwiczenie: budowanie mostów komunikacyjnych między grupami pracowników.
MODUŁ 4 – Zarządzanie różnorodnością i kultura inkluzywna (4 godz.)
Część teoretyczna (2h)
- Budowanie kultury organizacyjnej opartej na równości, szacunku i zasadach D&I.
- Wdrażanie rozwiązań wspierających wielokulturowość i integrację pracowników.
- Rola liderów w kształtowaniu środowiska inkluzywnego.
- Wartości i zasady wspierające poczucie przynależności (belonging).
Część praktyczna (2h)
- Tworzenie „mapy wartości i zachowań inkluzywnych” w organizacji.
- Ćwiczenie: projekt polityki D&I / kodeksu dobrych praktyk.
- Praca w grupach: jak lider może wspierać różnorodność w codziennej pracy.
MODUŁ 5 – Innowacyjność i wykorzystanie różnorodności w rozwoju organizacji (4 godz.)
Część teoretyczna (2h)
- Mechanizmy powstawania innowacji w zróżnicowanych zespołach.
- Myślenie wieloperspektywiczne jako źródło nowych rozwiązań.
- Rola różnorodnych talentów w budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Część praktyczna (2h)
- Warsztat kreatywny: projektowanie rozwiązań z wykorzystaniem różnorodnych perspektyw.
- Analiza przypadku firmy, która dzięki różnorodności zwiększyła innowacyjność.
- Ćwiczenie: identyfikacja potencjału innowacyjnego zespołu uczestników.
MODUŁ 6 – Integracja, komunikacja wewnętrzna i wymiana wiedzy (3 godz.)
Część teoretyczna (1,5h)
- Narzędzia integracji pracowników z różnych środowisk.
- Modele komunikacji wspierające współpracę i wymianę wiedzy.
- Budowanie przyjaznego i otwartego wizerunku firmy.
Część praktyczna (1,5h)
- Projektowanie działań integracyjnych dla zróżnicowanych zespołów.
- Warsztat: tworzenie planu komunikacji wewnętrznej wspierającej D&I.
- Ćwiczenie: mapa przepływu wiedzy między grupami pracowników.
MODUŁ 7 – Walidacja efektów uczenia (1 godz.)
Forma:
- Test teoretyczny
Szkolenie składa się z 23 godzin (22 godziny szkolenie, 1 godzina walidacja) 11 godzin zajęć praktycznych oraz 11 godzin zajęć teoretycznych, szczegółowy plan zajęć znajduje się w harmonogramie
Przerwy i walidacja są wliczone w czas usługi.
Szkolenie realizowane jest w godzinach zegarowych.
Prowadzone w ramach szkolenia zajęcia są realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności.
Informacje dodatkowe ciąg dalszy:
-Usługa nie obejmuje wzajemnego świadczenia usług w danym projekcie o zbliżonej tematyce przez dostawców usług, którzy delegują na usługi siebie oraz swoich pracowników i korzystają z dofinansowania, a następnie świadczą usługi w zakresie tej samej tematyki dla przedsiębiorcy, który wcześniej występował w roli dostawcy tych usług,
- Usługodawca nie jest podmiotem jednocześnie korzystającym z usług rozwojowych o zbliżonej tematyce,
-Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie zweryfikowane w wymienionych formach walidacji i potwierdzone przez osobę wskazaną do walidacji w niniejszej karcie
-Po zrealizowanym szkoleniu uczestnik otrzyma certyfikat/zaświadczenie o ukończeniu usług. Warunkiem uzyskania certyfikatu/zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 90% zajęć oraz zaliczenia zajęć w formie uzyskania wyniku pozytywnego/80% punktów z testu oraz pozytywny wynik z formy walidacji w postaci obserwacji w warunkach symulowanych.
-Przyjęte metody walidacji w pełni pozwalają na sprawdzenie uzyskania przez uczestnika oczekiwanych kompetencji w obszarze wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
Dostawca usługi (Kuźnia Ekspertów sp. z o.o.) nie jest podmiotem pełniącym funkcję Beneficjenta lub partnera w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS.
Szkolenie jest realizowane w godzinach zegarowych. Przerwy i czas walidacji są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Usługodawca oświadcza, że proces walidacji jest zgodny z wytycznymi BUR.
Usługa nie wynika z obowiązku przeprowadzenia szkoleń na zajmowanym stanowisku pracy wynikających z odrębnych przepisów prawa (np. wstępne i okresowe szkolenia z zakresu BHP, szkolenia okresowe potwierdzające kwalifikacje na zajmowanym stanowisku pracy); nie dotyczy umiejętności lub kompetencji podstawowych tj. (z ang. basic skills: literacy, numeracy, ICT skills); nie jest tożsama z usługą, która została wcześniej sfinansowana w ramach dofinansowania z innych źródeł.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 MODUŁ 1 – część teoretyczna | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Przerwa | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 MODUŁ 1 – część praktyczna | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Przerwa | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 MODUŁ 2 – część teoretyczna | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Przerwa | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 MODUŁ 2 – część praktyczna | Prowadzący Paweł Bogusław | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 MODUŁ 3 – część teoretyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Przerwa | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 MODUŁ 3 – część praktyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Przerwa | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 MODUŁ 4 – część teoretyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Przerwa | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 MODUŁ 4 – część praktyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 03-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 MODUŁ 5 – część teoretyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Przerwa | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 MODUŁ 5 – część praktyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Przerwa | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 MODUŁ 6 – część teoretyczna | Prowadzący Andrzej Niemczyk | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 186,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 186,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 182,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 182,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Paweł Bogusław
Master Trener RMP (Reiss Motivation Profile). Wdrażał oraz koordynował procesy HR, kreował politykę personalną w międzynarodowych strukturach handlowych. Wieloletnie doświadczenie trenerskie w korporacjach pozwala mu prowadzić z sukcesami procesy rozwojowe, od rekrutacji – Assessment Center, przez szkolenia merytoryczne i sprzedażowe do coachingu on the job. Posiada wymagane doświadczenie trenerskie uzyskane w ciągu ostatnich 5 lat. Posiada także co najmniej 120-godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia. adres e-mail: pawel.boguslaw@vp.pl
Andrzej Niemczyk
W ramach różnych projektów nasz trener pracował m. in. dla marek Opel, Volvo Cars, E. Wedel, Hochalnd, Raiffesisen Bank Polska czy Nike.
Posiada wymagane doświadczenie uzyskane w ciągu ostatnich 5 lat. T Posiada także co najmniej 120-godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia.
adres e-mail: andrzej@aniemczyk.pl
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe - teczka, notes, długopis, skrypt ze szkolenia w formie papierowej lub elektronicznej w zależności od preferencji.
Warunki uczestnictwa
Uczestnicy nie muszą wykazywać się minimalnym doświadczeniem / stażem aby uczestniczyć w usłudze rozwojowej.
Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora szkolenia liście obecności.
Informacje dodatkowe
Usługa nie jest świadczona przez podmiot, z którym pracodawca lub delegowany pracownik korzystający ze wsparcia są powiązani kapitałowo lub osobowo.
Usługa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Beneficjenta lub partnera w danym projekcie oraz przez podmiot powiązany z Beneficjentem lub partnerem kapitałowo lub osobowo
Usługa nie jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie podmiotem korzystającym z usług rozwojowych o zbliżonej tematyce w ramach danego projektu.
Usługa nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach projektu w ramach mechanizmu racjonalnych usprawnień, o którym mowa w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.