Komunikacja w sytuacjach trudnych i podwyższonego ryzyka – jak reagować, gdy pojawia się błąd, problem jakościowy lub zagrożenie
Komunikacja w sytuacjach trudnych i podwyższonego ryzyka – jak reagować, gdy pojawia się błąd, problem jakościowy lub zagrożenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Organizacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do osób pracujących na każdym szczeblu w przedsiębiorstwie. Mogą z niego skorzystać zarówno pracownicy liniowi, specjaliści, kierownicy, właściciele firm, jak i każdy, kto chce świadomie rozwijać swoje kompetencje komunikacji w trudnych warunkach.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji21-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do skutecznego, jasnego i bezpiecznego komunikowania się w sytuacjach trudnych, takich jak błędy, problemy jakościowe czy potencjalne zagrożenia. Uczestnicy nauczą się reagować w sposób konstruktywny, redukujący stres i ryzyko eskalacji, co pozwoli im podejmować świadome decyzje oraz wspierać bezpieczeństwo i jakość pracy w organizacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje kluczowe elementy komunikacji w sytuacjach trudnych i podwyższonego ryzyka. | Kryteria weryfikacji Opisuje główne czynniki wpływające na komunikację w warunkach stresu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Omawia wpływ emocji rozmówcy na przebieg trudnej rozmowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje typowe błędy komunikacyjne pojawiające się podczas przekazywania trudnych informacji. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje błędne komunikaty w opisanych sytuacjach problemowych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje sygnały eskalacji konfliktu w trakcie symulowanej rozmowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje strukturyzowane modele komunikacyjne w rozmowach dotyczących błędów i problemów jakościowych. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni model komunikacji do przedstawionego scenariusza | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Stosuje wybrany model podczas symulowanej rozmowy o błędzie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje przebieg rozmowy dotyczącej problemu jakościowego lub zagrożenia. | Kryteria weryfikacji Opracowuje plan rozmowy uwzględniający cel, strukturę i oczekiwany rezultat | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Prezentuje zaplanowaną strukturę rozmowy podczas scenki szkoleniowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik omawia i stosuje zasady konstruktywnej komunikacji redukującej napięcie i ryzyko eskalacji. | Kryteria weryfikacji Opisuje zasady formułowania komunikatów redukujących napięcie | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady komunikacji bez obwiniania w symulowanej rozmowie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje i opisuje sposób przekazywania informacji w sytuacjach problemowych tak, aby zapewnić spójność, jasność i minimalizować ryzyko nieporozumień. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia w teście elementy komunikatu, które zwiększają klarowność oraz wskazuje te, które mogą prowadzić do chaosu informacyjnego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Opracowuje i prezentuje podczas symulacji spójny komunikat dotyczący błędu lub zagrożenia, zawierający kluczowe dane, działania i oczekiwania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – Podstawy komunikacji w sytuacjach trudnych
1. Wprowadzenie do tematyki trudnych sytuacji
- Typowe źródła konfliktów i problemów w organizacji
- Psychologiczne mechanizmy reakcji na stres i presję
- Rola komunikacji w zapobieganiu eskalacji problemów
2. Błędy i problemy jakościowe – jak rozmawiać o trudnych informacjach
- Techniki przekazywania niepopularnych lub ryzykownych komunikatów
- Jak formułować komunikaty bez obwiniania
- Reagowanie na emocje odbiorcy: agresję, zamknięcie, lęk
3. Model konstruktywnej rozmowy o błędzie
- Metoda SBI
- Sposoby ustalania faktów bez budowania atmosfery winy
- Przesuwanie rozmowy z przeszłości (kto zawinił) na przyszłość (co robimy dalej)- czyli szukanie rozwiązań
4. Warsztat praktyczny – ćwiczenia
- Ćwiczenie 1 (w parach): „Trudny komunikat”
- Uczestnicy ćwiczą przekazanie informacji o popełnionym błędzie współpracownikowi z użyciem modelu faktów i komunikacji bez osądzania.
- Ćwiczenie 2 (grupy): „Mapa emocji”
- Rozpoznawanie, nazywanie i dopasowanie reakcji komunikacyjnych do typowych emocji pojawiających się w sytuacjach kryzysowych.
Dzień 2 – Komunikacja w sytuacjach podwyższonego ryzyka i kryzysach operacyjnych
1. Szybka diagnoza sytuacji kryzysowej
- Co to znaczy „sytuacja podwyższonego ryzyka”?
- Jak ocenić skalę zagrożenia i dobrać tryb komunikacji
- Praca pod presją czasu i emocji – strategie zachowania jasności wypowiedzi
2. Narzędzia komunikacji kryzysowej
- Strukturyzowane komunikaty (3K – krótko, konkretnie, klarownie)
- Jak minimalizować chaos informacyjny
- Współpraca między działami podczas incydentów
3. Kultura otwartości
- Jak tworzyć środowisko, w którym ludzie nie boją się zgłaszać błędów
- Dlaczego błędy warto traktować jako informację, a nie porażkę
- Budowanie odpowiedzialności zamiast kultury obwiniania
4. Warsztat praktyczny
- Analiza studium przypadku: eskalujący problem jakościowy
- Wspólne opracowanie komunikatu dla zespołu i partnerów
- Trening reakcji na trudne pytania i presję
Walidacja efektów uczenia się - test teoretyczny z wynikiem wygenerowanym automatycznie oraz obserwacja w warunkach symulowanych
Prowadzone w ramach szkolenia zajęcia są realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności:
- Warsztaty
- Studia przypadków (case studies)
- Symulacje praktycznych sytuacji
- Ćwiczenia grupowe
------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Usługa realizowana jest w jednostkach lekcyjnych, czyli 1 jednostka lekcyjna to 45 min. Usługa trwa 22 jednostki lekcyjne, czyli 16,5 godziny. Przerwy odbywają się co 4 godziny i wliczają się w czas trwania usługi.
- Przyjęte metody walidacji w pełni pozwalają na sprawdzenie uzyskania przez uczestnika oczekiwanych kompetencji w obszarze wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
- Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie zweryfikowane w wymienionych formach walidacji i potwierdzone przez osobę wskazaną do walidacji w niniejszej karcie
- „Usługodawca oświadcza, że proces walidacji jest zgodny z wytycznymi BUR.”
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Warunki niezbędne do spełnienia (przez uczestników usługi), aby realizacja usługi pozwoliła na osiągniecie głównego celu:
- minimalny poziom wykształcenia: nie jest wymagane
- Uczestnicy nie muszą wykazywać się minimalnym doświadczeniem / stażem aby uczestniczyć w usłudze rozwojowej
- Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie zweryfikowane w wymienionych formach walidacji i potwierdzone przez osobę wskazaną do walidacji w niniejszej karcie
- aktywność w trakcie prowadzenia usługi: udzielania informacji, angażowanie się w realizację usługi
- minimalna liczba pracowników firmy, która powinna wziąć udział w usłudze - zgodnie z kartą
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Wprowadzenie do tematyki trudnych sytuacji | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Błędy i problemy jakościowe – jak rozmawiać o trudnych informacjach | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Przerwa | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Warsztat praktyczny – ćwiczenia | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Przerwa | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Warsztat praktyczny – ćwiczenia | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 Szybka diagnoza sytuacji kryzysowej | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Narzędzia komunikacji kryzysowej | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Przerwa | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Model konstruktywnej rozmowy o błędzie | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Kultura otwartości | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 Warsztat praktyczny | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Przerwa | Prowadzący Julita Pełechata | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Walidacja efektów | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 570,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 570,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 162,27 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 162,27 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Julita Pełechata
licencjat - finanse i rachunkowość specjalizacja kontroling w małych i średnich firmach na WSB (Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu), magister zarządzania na specjalizacji Marketing i Nowe Media na WSAiB (Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni), studia podyplomowe na kierunku Akademia Trenera
Doświadczenie:
Prowadzenie szkoleń dla małych i średnich firm od 2018r z zakresu doradztwa finansowego, marketingu, zarządzania w zespole. Doświadczenie na stanowisku managerskim w firmie produkcyjnej - prowadzenie szkoleń wewnętrznych z motywowania, delegowania zadań oraz komunikacji między poszczególnymi działami. Doświadczenie w układaniu indywidualnych planów naprawczych dla małych i średnich firm dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi i poprawy komunikacji i wyznaczania zadań dla poszczególnych stanowisk. Układanie siatek kompetencji na poszczególnych stanowiskach.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
MATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW:
- prezentacja
- wypracowane podczas warsztatów materiały
UZUPEŁNIENIE INFORMACJI DODATKOWYCH:
- Usługa rozwojowa nie dotyczy kosztów usługi rozwojowej, której obowiązek przeprowadzenia na zajmowanym stanowisku pracy wynika z odrębnych przepisów prawa (np. wstępne i okresowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, szkolenia okresowe potwierdzające kwalifikacje na zajmowanym stanowisku pracy).
- Usługa rozwojowa nie obejmuje wzajemnego świadczenia usług w Projekcie o zbliżonej tematyce przez Dostawców usług, którzy delegują na usługi siebie oraz swoich pracowników i korzystają z dofinansowania, a następnie świadczą usługi w zakresie tej samej tematyki dla Przedsiębiorcy, który wcześniej występował w roli Dostawcy tych usług.
- Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługa rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych Przedsiębiorcom lub Pracownikom przedsiębiorcy, koszty dojazdu i zakwaterowania.
- Przedsiębiorca zobowiązany jest do kontaktu z operatorem udzielającym wsparcia w sprawie wymogów co do frekwencji na szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Uczestnik szkolenia otrzyma:
- zaświadczenie potwierdzające zdobyte kompetencje po zakończeniu usługi oraz pozytywnym zaliczeniu walidacji
- materiały szkoleniowe - opisane w karcie usług
Dodatkowe informacje:
- Karta usługi przygotowana została zgodnie z obowiązującym Regulaminem BUR m.in. w zakresie powierzenia usług.
- Cena usługi nie odbiega od cen rynkowych oraz, że cena jest adekwatna do jej zakresu.
- Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub partnera w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS.
Cd. w materiałach dla uczestników