Programowanie sterowników PLC - szkolenie kompleksowe
Programowanie sterowników PLC - szkolenie kompleksowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Automatyka i robotyka
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest adresowane do:
- pracowników utrzymania ruchu, automatyków, elektryków i elektroników
- wszystkich zainteresowanych pozyskaniem wiedzy z zakresu Programowania Sterowników Logicznych PLC SIEMENS SIMATIC S7-1200
- uczniów, studentów i absolwentów kierunków:
- automatyk
- elektronika
- informatyka
- zarządzanie produkcją
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji31-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi48
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs ma na celu kompleksowe przygotowanie uczestników do programowania systemów automatyki przemysłowej opartych na sterownikach PLC firmy Siemens. Uczestnik zdobędzie niezbędną wiedzę i umiejętności praktyczne począwszy od podstaw programowania sterowników PLC, poprzez bardziej zaawansowane elementy programowania sterowników PLC S7-1200, które można wykorzystać w nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie integracji systemów przemysłowych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się OBSZAR WIEDZY:- Opisuje architekturę sterowników PLC oraz jej historyczne uwarunkowania. -Charakteryzuje współczesne rozwiązania w dziedzinie automatyki -Wyjaśnia znaczenie symulacji w projektowaniu układów automatyki -Opisuje strukturę pamięci sterownika PLC -Rozróżnia typy zmiennych stosowanych w sterowniku PLC i uzasadnia ich wybór w danym zastosowaniu -Analizuje sposoby wykorzystania zaawansowanych funkcji logicznych w aplikacjach sterujących - Definiuje podstawowe operatory logiczne wykorzystywane w systemach automatyki -Wyjaśnia zastosowanie operatorów przesunięcia bitowego -Wyjaśnia działanie operatorów obrotu bitowego -Objaśnia zasadę działania układów zliczających w systemach logicznych -Charakteryzuje czujniki wykorzystywane w systemach automatyki i przemyśle -Wymienia podstawowe elementy wykonawcze stosowane w układach sterowania -Wyjaśnia znaczenie graficznych interfejsów użytkownika w systemach SCADA i środowisku Przemysłu 4.0 | Kryteria weryfikacji Wskazuje podstawowe komponenty sterownika PLC (CPU, pamięć, interfejsy I/O) oraz opisuje ich rozwój na tle historii automatyki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Opisuje przynajmniej trzy nowoczesne technologie wykorzystywane w systemach automatyki, np. IoT, SCADA, sztuczna inteligencja. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wymienia co najmniej jedno konkretne narzędzie lub platformę (np. TIA Portal, OPC UA, MindSphere) i opisuje jej zastosowanie w praktyce | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia pamięć programu, danych, wejść/wyjść i opisuje ich funkcje w pracy sterownika | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dobiera właściwy typ zmiennej (np. BOOL, INT, TIMER) do konkretnego zadania i uzasadnia wybór | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Analizuje fragment kodu PLC wykorzystujący złożone funkcje logiczne (np. SET/RESET, komparatory) i wyjaśnia ich działanie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Poprawnie definiuje operatory AND, OR, NOT i przedstawia ich działanie na przykładzie tabeli prawdy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Opisuje sposób działania operatorów SHL/SHR i wskazuje ich zastosowanie np. w kodowaniu danych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia różnicę między rotacją a przesunięciem bitów i opisuje zastosowanie operatorów ROL/ROR | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Opisuje działanie licznika CTU, CTD, CTUD w PLC, wskazując warunki zwiększania lub zmniejszania wartości i resetowania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje i opisuje zasadę działania co najmniej dwóch typów czujników (np. indukcyjny, optyczny, pojemnościowy) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się OBSZAR UMIEJĘTNOŚCI:-Modeluje proste układy logiczne bez wykorzystania sterownika PLC -Stosuje narzędzie programistyczne do obsługi sterowników PLC -Wczytuje program do sterownika PLC -Przeprowadza diagnostykę urządzenia i identyfikuje błędy w oprogramowaniu -Pisze proste programy w języku drabinkowym (LD) -Realizuje projekty bazujące na strukturze sieci logicznej -Opisuje złożone problemy projektowe przy użyciu sieci logicznych -Syntezuje rzeczywiste problemy sterowania z użyciem bramek logicznych -Stosuje operatory bitowe w aplikacjach sterujących -Wdraża układy liczników w praktycznych aplikacjach -Tworzy aplikacje oparte na timerach sterujących oraz stosuje operatory przyrównania i zakresu w programach sterujących -Opracowuje algorytmy sterowania urządzeniami i trasami technologicznymi oraz projektuje graficzne interfejsy użytkownika dla aplikacji przemysłowych | Kryteria weryfikacji Projektuje i opisuje proste układy logiczne (np. bramki AND, OR, NOT) na podstawie zadania bez użycia sterownika PLC | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uruchamia i wykorzystuje podstawowe funkcje środowiska programistycznego do tworzenia i edycji programu dla sterownika PLC | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wczytuje program do sterownika PLC i potwierdza poprawność jego działania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Przeprowadza diagnostykę sterownika oraz identyfikuje i opisuje błędy na podstawie komunikatów diagnostycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Pisze proste programy w języku drabinkowym (LD) realizujące określoną logikę sterowania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Projektuje i implementuje sieci logiczne odpowiadające określonym zadaniom sterowania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Opisuje złożone problemy projektowe i przedstawia ich rozwiązania z wykorzystaniem sieci logicznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Syntezuje rzeczywiste problemy sterowania przez dobór i łączenie bramek logicznych w funkcjonalny układ | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje operatory bitowe w programach sterujących do realizacji określonych zadań | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wdraża układy liczników w praktycznych aplikacjach, realizując zliczanie i reset impulsów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Tworzy aplikacje oparte na timerach sterujących, realizujące opóźnienia lub odmierzanie czasu działania urządzeń oraz stosuje operatory przyrównania i zakresu w programach sterujących do kontroli wartości sygnałów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Opracowuje algorytmy sterowania urządzeniami i trasami technologicznymi, uwzględniając kolejność i warunki pracy oraz projektuje graficzne interfejsy użytkownika (HMI) dla aplikacji przemysłowych umożliwiające sterowanie i monitoring procesu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się OBSZAR KOMPETENCJI SPOŁECNYCH:-Dostrzega potrzebę samokształcenia w zakresie programowania sterowników logicznych -Identyfikuje problemy techniczne na stanowisku pracy i poszukuje ich rozwiązań -Angażuje się w pracę zespołową w projektach inżynierskich -Rozpoznaje elementy skutecznej komunikacji w zespole projektowym -Docenia znaczenie komunikacji w realizacji projektów technicznych | Kryteria weryfikacji Wskazuje konkretne źródła lub działania (np. kursy online,dokumentację, literaturę techniczną), które podejmuje w celu rozwijania własnych umiejętności programowania PLC | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Opisuje zauważony problem techniczny oraz przedstawia co najmniej jedno możliwe rozwiązanie poparte argumentacją lub próbą wdrożenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje przypisane zadania w zespole projektowym oraz aktywnie uczestniczy w działaniach grupy (np. dzieli się informacjami, uczestniczy w naradach) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wymienia i omawia co najmniej trzy czynniki wpływające na skuteczną komunikację w zespole (np. jasne formułowanie celów, aktywne słuchanie, podział ról) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Przedstawia przykład sytuacji, w której dobra lub zła komunikacja wpłynęła na przebieg lub wynik realizowanego projektu technicznego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość zagadnień z zakresu elektryki i elektroniki
Umiejętność obsługi komputera i systemów operacyjnych Windows
Podstawowa wiedza z zakresu logiki i matematyki
Infrastruktura dydaktyczna - Każdy uczestnik ma dostęp do:
Stanowiska komputerowego z oprogramowaniem TIA Portal
Stanowiska laboratoryjnego ze sterownikiem PLC S7-1200 1215C
Panelu operatorskiego
Symulatorów procesów przemysłowych
Układów wykonawczych do bezpośredniej obserwacji efektów programowania
Program kursu
POZIOM P1: Podstawy programowania sterowników PLC
Moduł 1: Wprowadzenie do technologii PLC - 5h
Historia rozwoju sterowników PLC
Architektura i budowa sterowników PLC
Zasada działania sterowników PLC
Cykl pracy sterownika PLC i organizacja pamięci
Konfiguracja, instalacja i uruchamianie sterownika S7-1200
Tworzenie nowego projektu i podstawowe funkcje interfejsu
Moduł 2: Podstawy programowania w języku LAD - 5h
Struktura programów PLC
Adresacja i typy danych w PLC
Operacje logiczne (AND, OR, XOR, NOT)
Operatory bitowe
Podstawowe schematy logiczne
Praktyczne ćwiczenia z programowaniem w LAD
Testowanie i diagnostyka programów
Moduł 3: Programowanie w języku FBD-5h
Wprowadzenie do języka FBD
Konwersja programów z LAD do FBD
Schematy blokowe funkcyjne
Operatory porównania i zakresu
Funkcje matematyczne
Praktyczne ćwiczenia z programowaniem w FBD
Moduł 4: Timery i liczniki -5h
Rodzaje timerów (TON, TOF, TP, TONR)
Konfiguracja i zastosowanie timerów
Typy liczników (CTU, CTD, CTUD)
Praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem timerów
Praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem liczników
Opracowanie algorytmów sterowania z wykorzystaniem timerów i liczników
Moduł 5: Projekty podstawowe i ćwiczenia laboratoryjne -5h
Programowanie i symulacja sterowania sygnalizacją świetlną
Programowanie i symulacja sterowania prostym układem pomp
Programowanie i symulacja sterowania przenośnikiem taśmowym
Realizacja i symulacja projektu sterowania windą towarową
Egzamin poziomu P1 (test wiedzy i zadanie praktyczne)
POZIOM P2: Zaawansowane programowanie sterowników PLC
Moduł 6: Programowanie strukturalne i modułowe-5h
Organizacja kodu w PLC – OB, FC, FB, DB
Zarządzanie pamięcią sterownika
Tworzenie i wykorzystanie bloków funkcyjnych (FB)
Bloki danych (DB) i ich wykorzystanie
Struktury danych i instancje
Moduł 7: Komunikacja pomiędzy sterownikami PLC -5h
Protokoły komunikacyjne
Konfiguracja sieci przemysłowych
Komunikacja pomiędzy sterownikami PLC za pomocą bloczków TSEND i TRCV
Konfiguracja komunikacji między PLC a HMI
Projektowanie i synteza interfejsów użytkownika
Praktyczne ćwiczenia z komunikacją między urządzeniami
Moduł 8: Zaawansowane techniki programowania -5h
Diagnostyka i eliminacja błędów w kodzie PLC
Zaawansowane sterowanie procesami
Generacja i wykorzystanie przebiegu PWM
Moduł 9: Projekty zaawansowane i ćwiczenia laboratoryjne -6h
Programowanie i symulacjasterowania linią produkcyjną
Implementacjai symulacja systemów sterowania skrzyżowaniem i układami oświetlenia
Egzamin poziomu P2 (test wiedzy eksperckiej i kompleksowe zadanie praktyczne)
Dodatkowe praktyczno-symulacyjne zajęcia laboratoryjne:
1. Laboratorium: programowanie sterowników PLC - sterowanie układem pomp
2. Laboratorium: programowanie sterowników PLC - sterowanie linią produkcyjną
3. Laboratorium: programowanie sterowników PLC - sterowanie windą towarową
4. Laboratorium: programowanie sterowników PLC - sterowanie skrzyżowaniem i układem oświetlenia
Kurs zakończony jest egzaminem prowadzącym do nabycia kompetencji.
Egzamin poprzedza 3 godzinne seminarium podczas, którego powtórzony zostaje cały materiał teoretyczny, a panel pytań i odpowiedzi służy rozwianiu wątpliwości słuchaczy w zakresie przerobionego materiału.
Czas egzaminu: 2 godziny
Forma Egzaminu:
- Część teoretyczna - test wiedzy
- Część praktyczna - zadanie praktyczne - wymodelowanie układu na podstawie opisu zadania i zestawu ćwiczeniowego.
Po pozytywnym zdaniu egzaminu, jednostka egzaminacyjna - Krajowe Centrum Akredytacji wystawia Certyfikat i suplement określające tematykę, zakres zagadnień, ocenę oraz opis efektów kształcenia zwalidowanych i certyfikowanych w obszarze programowania sterowników PLC.
Usługa szkoleniowa realizowana jest w godzinach zegarowych.
Mogą być przewidziane przerwy (w zależności od potrzeb uczestników) które wliczają się w czas trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Wprowadzenie do technologii PLC | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 Wprowadzenie do technologii PLC | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Podstawy programowania w języku LAD | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 Podstawy programowania w języku LAD | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Programowanie w języku FBD | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Programowanie w języku FBD | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 06-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 Timery i liczniki | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 06-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:30 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Timery i liczniki | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 09-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 Projekty podstawowe i ćwiczenia laboratoryjne | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 10-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Projekty podstawowe i ćwiczenia laboratoryjne | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 11-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Programowanie strukturalne i modułowe | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 11-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 19:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 Programowanie strukturalne i modułowe | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 12-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Programowanie strukturalne i modułowe | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 13-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 Komunikacja pomiędzy sterownikami PLC | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 13-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Komunikacja pomiędzy sterownikami PLC | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 16-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Zaawansowane techniki programowania | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 17-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 Zaawansowane techniki programowania | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 18-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Projekty zaawansowane i ćwiczenia laboratoryjne | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 18-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 19:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 Projekty zaawansowane i ćwiczenia laboratoryjne | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 19-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Projekty zaawansowane i ćwiczenia laboratoryjne | Prowadzący Filip Napierała | Data realizacji zajęć 20-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 108,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 108,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Filip Napierała
Doświadczenie: realizacja wielu szkoleń na przestrzeni ostatnich 5 lat, ponadto jest czynnym zawodowo nauczycielem przedmiotów zawodowych na kierunku technik automatyk. Od 2018 roku czynnym wykładowcą na kierunku Informatyka na uczelni Collegium Da Vinci oraz Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu od 2019 roku
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe w formie dokumentacji sterowników oraz materiały drukowane przyrostowo w miarę postępów szkolenia.
Informacje dodatkowe
Całość zajęć ma charakter praktyczny i realizowana jest w laboratorium sterowników PLC.
Szkolenie laboratoryjne odbywa się w podgrupach projektowych. Dla każdej podgrupy zarezerwowane jest stanowisko ćwiczeniowe wyposażone w komputer - laptop z zainstalowanym środowiskiem TIA Portal, sterownik PLC oraz układ wykonawczy pozwalający na żywo obserwować efekty programowania urządzenia.
Podstawa zwolnienia z podatku VAT: Art. 43 ust. 1 pkt 26 litera a, pkt 29 ustawy o podatku towarów i usług.
Szkolenie zostanie zrealizowane przy minimum 5 uczestnikach.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe