Instruktor Szkolenia Psów Specjalizacja I stopnia - kurs
Instruktor Szkolenia Psów Specjalizacja I stopnia - kurs
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do osób pełnoletnich:
- chcących profesjonalnie zajmować się szkoleniem psów
- pasjonatów psów, chcących poszerzyć swoją wiedzę na temat uzyskiwania zachowań
- osób chcących poprawić swoją relację z pupilem
- Behawiorystów, chcących nabyć umiejętności stricte szkoleniowe
- Pet-Sitterów, chcących poszerzyć swoje kwalifikacje
- wszystkich miłośników psów pragnących zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji20-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi112
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do:- szkolenia psów metodami pozytywnymi w kierunku podstaw posłuszeństwa
- oduczania psów reagowania na metody awersyjne związane z zadawanie bólu
- przeszkolenia właścicieli psów do właściwego postępowania z psami
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik:- poprawnie definiuje cechy, niezbędne do oceny predyspozycji psychicznej psa i jego podatności na szkolenie - planuje szkolenie dopasowane pod jednostkę - organizuje szkolenie psa metodami pozytywnymi w kierunku podstaw posłuszeństwa - kontroluje proces szkolenia z wykorzystaniem metod awersyjnych - projektuje etapy pracy z psem z wykorzystaniem odpowiednich mechanizmów i uwarunkowań - ocenia postępy szkolenia | Kryteria weryfikacji -przeprowadza wywiad środowiskowy-dokonuje oceny predyspozycji psychicznej psa i jego podatności na szkolenie -opracowuje plan treningowy -wykorzystuje metody pozytywne podczas szkolenia -wykorzystuje wiedzę odnośnie metod awersyjnych -analizuje postępy i wprowadza stosowne zmiany | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Etap 1 – Konsultacja kwalifikacyjna (bezpłatna!) oraz praca online (profesjonalna strefa e-learningowa!) Konsultacja w celu oceny możliwości psa, ewentualne zajęcia wyrównawcze lub nawet pełna terapia. Psy muszą być odpowiednio emocjonalnie przygotowane do udziału w kursie instruktorskim, dlatego też zespół Ethoplanet prowadzi wcześniejsze konsultacje i pomoc w przygotowaniu psa do kursu. W ten sposób zapobiegamy przede wszystkim frustracji ze strony właściciela, że coś nie wychodzi. Grunt to dobry start! W celu umówienia się na konsultację oceny możliwości psa zapraszamy do kontaktu pod mailem: kontakt@ethoplanet.com
Konsultacja odbywa się po wcześniejszym umówieniu się w uzgodnionej lokalizacji.
Konsultacja nie jest obowiązkowa, jednakże zachęcamy do skorzystania, aby dobrze przygotować psa do zajęć i uniknąć rozczarowań.
Etap 2 – Zajęcia teoretyczne podczas kursu
CZĘŚĆ I BIOLOGICZNE MECHANIZMY ZACHOWANIA SIĘ I UCZENIA SIĘ ZWIERZĄT (platforma e-learningowa, materiały do samodzielnej nauki przed i w trakcie kursu)
MODUŁ 1 Analiza zachowania zwierząt dr Agata Kokocińska
- Wstęp do analizy zachowania. Etologia. Behawioryzm.
- Behawior. Zachowanie. Instynkt.
- Behawior – co to jest? Podstawy analizy zachowania.
- Charakterystyka analizy zachowania.
- Bodźce.
- Potrzeba. Instynkt. Popęd i konflikt popędów. Motywacja.
- Strategie przetrwania i czynności ochronne.
- Emocje. Strach, niepokój, lęk i fobia, agresja, terytorializm- biologiczne podstawy.
- Wpływ stresu na zachowanie. Stres jako stan mobilizacji całego organizmu w koncepcji Sely’ego. Pojęcie homeostazy.
- Zachowania socjalne.
- Wpływ środowiska.
- Modyfikacje zachowań.
MODUŁ 2 Teoria uczenia i modyfikacji zachowań. dr Agata Kokocińska
- Teoria uczenia. Pamięć. Inteligencja. Rodzaje, procesy i mechanizmy uczenia się. Habituacja.
- Procesy uwagi.
- Modyfikacja zachowania. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Kwadrat wzmocnień. Pojęcie kary i nagrody. Pozytywność i negatywność kar i nagród. Nabywanie, wygaszanie i samorzutne odnowienie, generalizacja bodźca, różnicowanie bodźców. Rytualizacja i nawyki. Wyuczona bezradność.
MODUŁ 3 Etogram psa. dr Agata Kokocińska
- Wstęp. Wpływ człowieka na zachowanie psa. Komunikacja człowiek-pies.
- Kanały komunikacyjne. Węch.
- Kanały komunikacyjne. Wzrok.
- Komunikacja wizualna.
- Kanały komunikacyjne. Słuch. Komunikacja dźwiękowa.
- Sygnały uspokajające/stresowe. Sygnały uspokajające/stresowe. Podstawowe informacje wg. uproszczonej nomenklatury.
- Zachowania dominacyjne.
- Etapy rozwoju psiego umysłu.
- Wpływ człowieka na kompetencje socjalne psów.
- Czym jest komunikacja?
- Wzmacnianie.
- Relacje.
- Etogram.
MODUŁ 4 Podstawy treningu psów
- Metody pracy z psem
- Nagradzanie
- Siad
- Waruj
- Patrz
- Naprowadzanie do nogi
- Równaj
- Nauka poprawnego wprowadzania klatki/ kojca
- Kaganiec
- Niepodejmowanie pokarmu
- Zostań
- Kształtowanie
- Do As I Do
- Motywacja
- Nagradzanie wahadełkiem
Ponadto uczestnicy otrzymują dostęp do dwóch osobnych kursów online:
- Pierwsza pomoc przedmedyczna dla zwierząt towarzyszących.
- Trening medyczny psów.
MODUŁ 5 Trening medyczny psów – OSOBNY CERTYFIKAT!!!
CZĘŚĆ II PODSTAWY TRENINGU PSÓW W TEORII (wykłady na żywo podczas zjazdów)
- Zapoznanie się uczestników kursu, omówienie relacji człowiek- pies, ocena możliwości danej pary.
- Behawior psa – domestykacja, zoosemiotyka: nauka komunikacji w świecie psów, omówienie teorii dominacji, ocena potrzeb psa.
- Przegląd ras i użytkowości w kontekście zachowania psów.
- Metody analizy zachowania.
- Pojęcie uczenia się, pamięci, inteligencji.
- Procesy towarzyszące uczeniu się.
- Systemy kar i wzmocnień. Nauka odpowiedniego wzmacniania.
- Typy motywacji i sposoby jej budowania.
- Przegląd metod treningowych w pracy z psem.
- Zaburzenia zachowania i ich wpływ na trening.
- Wpływ treningu na terapię psów z zaburzeniami zachowania.
- Praca węchowa: Nosework i Mantrailling.
- Agility – na czym polega?
Etap 3 – Praktyczna praca z psem
CZĘŚĆ III PODSTAWY TRENINGU PSÓW W PRAKTYCE – PRACA Z WŁASNYM PSEM
Jak wygląda praktyczna praca z psami?
Sposoby uzyskiwania zachowań
- Wyłapywanie (Scanning/Capturing)
- Naprowadzanie (Baiting/Luring)
- Zarządzanie środowiskiem (Environmental Manipulation)
- Targetowanie (zamierzenie na cel – target; wykorzystując cel kształtujemy dane zachowanie (dotyk, skupienie, mata).
- DAID (Do As I Do) (wg: Claudia Fugazza)- pokaz techniki, praca techniką na II stopniu Instruktora Szkolenia Psów
- Kształtowanie (Shaping)
- Oferowanie (pies uczony np naprowadzaniem- po kilku razach powtórzenia czynności, zostaje wystawiony na takie zarządzenie środowiskiem i postawą przewodnika, aby ułatwić psu samemu zaproponowanie uczonego wcześniej ćwiczenia)
Motywacja
- Rodzaje motywacji
- Weryfikacja motywacji u psa- prezentacja na każdym psie.
- Sposoby budowania motywacji biorąc pod uwagę emocje i problemy psa
- Co może zaburzyć motywację u psa
Bodźce pomostowe
- Czym jest kliker, bodziec pomostowy, rodzaje bodźców pomostowych.
- Zasada działania klikera. Nauka wprowadzenia klikera, pracy z klikerem i bez. Nauka umiejętności zastąpienia klikera innymi elementami.
- Podstawowe sposoby przedłużania zachowania, m.in. „Keep going signal”
Systemy nagradzania:
- socjalne (modulacja głosem w zależności od sytuacji i emocji psa)
- rzeczowe
- sytuacyjne/ nagradzanie środowiskiem
- jackpot
- analiza wzmocnień na przykładzie piramidy potrzeb
- gradacja nagród (jedzeniowych, zabawek)
- sygnały nagród (rozgraniczenie nagrody z ręki, z ziemi, w locie, spod pachy itp.)
- poprawny wybór nagradzania uwzględniając emocje psa w danym momencie (bierne czy aktywne)
- Sygnały straty jako szansa na poprawienie pracy (dobranie komendy do psa, przerwanie pracy (np położenie psa dla wyciszenia jeśli emocje zbyt wysokie)Systemy nagradzania i budowania motywacji. Praca z psem o zbyt wysokiej motywacji.
- Sposoby wydawania nagród (pojedynczo, seria, lot, wahadełko, uciekająca nagroda)
- Nagroda odroczona
- Budowanie motywacji (zabawa na wymianę, wahadełko, uciekająca nagroda)
Trening- poszczególne komendy
1.Koncentracja uwagi na przewodniku - nauka skupienia jako podstawa do wszystkich innych komend. Dlaczego? Z rozproszonym psem nie ma mamy możliwości przeprowadzenia jakiegokolwiek treningu.
2. Targetowanie - Targetowanie kufą przedmiotu
3. Podążanie - Podążanie za przewodnikiem i utrzymywanie z nim kontaktu wzrokowego to niesamowicie przydatne ćwiczenie. Stanowi bazę do nauki chodzenia przy nodze i utrzymania kontaktu z psem.
4. Pozycja przy nodze - Jako wstęp do chodzenia przy nodze lub wykończenia zadania np. po przywołaniu. Uzyskanie zachowania: naprowadzanie, kształtowanie, metoda „na miskę”
5. Nauka chodzenia przy nodze Chodzenie przy nodze w kontakcie
6. Zmiany pozycji: siad, waruj, stój Opanowanie zmian pozycji. To, że pies potrafi wykonać siad z pozycji stojącej nie oznacza, że zrobi to samo z pozycji leżącej.
7. Luźna smycz Nauka chodzenia na luźnej smyczy to absolutna podstawa funkcjonowania z psem w społeczeństwie. Uczymy jak prawidłowo reagować, gdy pies ciągnie na smyczy oraz jak nauczyć go, że chodzenie na luźnej smyczy jest znacznie bardziej korzystne dla obu stron.
8. Zostawanie Nauka pozostawania psa w jednym miejscu przy jednoczesnym panowaniu nad emocjami (praca w rozproszeniach).
9. Przywołanie To zachowanie dające swobodę i komfort, które czyni życie psa bezpiecznym. Nie ma cenniejszej umiejętności od tej, która odwołuje czworonogiego towarzysza od wszelkich niebezpiecznych sytuacji. Nierzadko ratując mu nawet życie. Treningi z dużym naciskiem na przywoływanie psa i odwoływanie, szczególnie w sytuacji silnych bodźców rozpraszających. Wprowadzenie sygnału np. gwizdek.
10. Prawidłowa zabawa z psem
- Przedmiot – nagroda/motywacja (najpierw właściwy balans między motywacjami)
- Nauka poleceń: „twoja”, „moja”, „puść”- zabawa szarpakiem
- Aport
11. Niepodejmowanie pokarmu – ćwiczenie na cierpliwość , pomaga kontrolować emocje. Jedną z ważniejszych umiejętności jaką powinien opanować pies- czyniąca jego życie bardziej bezpiecznym
12. Trening medyczny– nauczenie psa tych czynności jest różne dla każdego psa i wymaga czasu niekiedy sporo czasu – tu pokażemy wstęp i jak pracować, aby psa prawidłowo przyzwyczaić do wybranych czynności, takich jak np.:
- czesanie, czyszczenie uszu, przemywanie oczu, czyszczenie zębów, sprawdzanie stanu uzębienia, obcinanie pazurów
- zastrzyki, pomiar temperatury
13. Nauka zakładania i noszenia kagańca. Psy powinny być nauczone noszenia kagańca, nawet jeśli na codzień tego nie potrzebują.
14. Nauka komendy „na miejsce”. Bardzo przydatna komenda w różnych sytuacjach życiowych. Pies powinien bez problemu zostawać na swoim miejscu i odpoczywać tam.
15. Nauka zabawy. Bardzo ważnym elementem jest żeby pies się nie bał oddać nam zabawkę, żeby wyeliminować poczucie straty. Wzmacniamy rezygnację w zamian za nagrodę
16. Pozycja na boku. Jest to przydatny element treningu medycznego.
17. Wprowadzenie do treningu psów do badań naukowych
Podstawy noseworku
– oznaczanie zapachu
– wdrukowanie zapachu
– rytuał startowy
– wybór próbki
– przestrzeń, generalizacja, różnicowanie
– kończenie pracy
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 66,96 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 66,96 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Iga Paczyńska
Założycielka szkoły Gryfny Psiak, mieszkanka Katowic, z zawodu jest pedagogiem, treserem psów oraz zoopsychologiem z uprawnieniami zawodowymi wg MEN.
Od najmłodszych lat zawsze w jej rodzinnym domu był conajmniej jeden pies, kot, żółw, rybki, chomiki, mysz, ślimak Maciuś ;), patyczaki, krab i pewnie jeszcze kilka innych zwierząt.
Organizatorka wielu zbiórek dla Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Katowicach.
Główną pasją w jej psim świecie jest mantrailing (tropienie), którym się interesuje od samego początku pojawienia się tej aktywności z psem w Polsce. Ostatnio z wielkim zainteresowaniem patrzy także na pasienie. Prowadziła także jako instruktorka grupę Katowicką w ramach Śląskiej Grupy Tropiącej. Aktualnie bardzo zżyta z grupą mantrailingową TROPKAT (grupa koleżeńska), w której stara się wykładać i wspierać merytorycznie członków. Prowadzi także w kilku miastach stałe treningi z mantrailingu oraz wykłady teoretyczne. Często wciela się w rolę wolontariuszki na różnych wydarzeniach fundacyjnych, spółdzielczych czy miejskich. Wiedzę swoją stale poszerza o najnowsze i sprawdzone metody szkoleń, tak aby były skuteczne i sprawiały przyjemność naszym ulubieńcom.
Katarzyna Barłowska
Absolwentka weterynarii wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Uczestniczka licznych staży i praktyk zawodowych w lecznicach dla zwierząt w Polsce i za granicą (m.in. 7-miesięczny staż w University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno). Słuchaczka kursu „Behawioryzm” organizowany przez Szkołę Psów CANAAN.
Lekarz weterynarii, opiekun zwierząt i kierownik Gabinetu Weterynaryjnego Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN.
Obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Zakładzie Embriologii Doświadczalnej Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN. Organizatorka akcji adopcyjnych dla psów i kotów przy schroniskach dla zwierząt przy ul. Metalurgicznej w Lublinie oraz w Krzesimowie.
lek. wet. Martyna Woszczyło
W kształceniu innych oraz własnej pracy kładzie duży nacisk na praktyczne zastosowanie wiedzy. W pracy z pacjentami stosuje techniki pozytywnego wzmacniania, troszcząc się o dobry wpływ na charakter oraz emocje swoich podopiecznych. Zwraca szczególną uwagę na zależność pomiędzy zdrowiem, żywieniem a zachowaniem u zwierząt towarzyszących. Prywatnie właścicielka border collie Lunara oraz dwóch pięknych kotek.
Zuzanna Grzegorczyk
Instruktor agility, instruktor fitnessu dla psów, masażysta psów i kotów. Załozycielka szkoły i sklepu dla psów Dream Agility Team, w którym prowadzę zajęcia z zakresu agility, a także podstaw pracy z psem, hoopers, brainwork, fitnessu dla psów oraz masuje psy. Nieprzerwanie od 2009 roku trenuję ten sport, a od 2010 regularnie startuje na arenie polskiej i międzynarodowej. W latach 2015(Kohi) i 2019(Pixie) reprezentowałam Polskę na Mistrzostwach Europy odpowiednio na Węgrzech i w Holandii. Na swoim koncie mam także liczne kwalifikacje i udział w finałach zawodów miedzynarodowych takich jak Moravia Open 2019 i 2021, Slovenian Open 2021, Hungarian Open 2019 i 2022, Polish Open 2022. Na swoim koncie mam również tytuły: Coctail Master 2014 i II Vice Cotatil Master 2015 (Kropka – tytuły mistrzów Polski psów nierasowych) Top Agility Dog 2013 (Kohi) Vice Top Agility Dog 2021 (Pixie) Vice Top Agility Team 2021 (Pixie) II Vice Drużynowy Mistrz Polski 2021 (Pixie) II Vice Druzynowy Mistrz Polski 2021 (Kohi) Co roku odbywam liczne szkolenia pod okiem takich trenerów jak: Monika Rylska, Magdalena Łabieniec, Lucie Kotaskova, Magdalena Ziółkowska, Aleksandra Gronek. Miałam przyjemnośc także trenować pod okiem: Tamas traj, Isabelle Orenius Emanuelsson, Tomasz Jakubowski, Olga Kwiecień, Lucie Glejdurovą, Adrianą Slezakovą, Silasem Boogk, Michałem Pieniakiem, Beatą Luchowską, Radką Mokrisovą, Iwoną Goląb
Agata Kokocińska
Współpracuje z polskimi służbami prowadząc wykłady z zakresu zachowania psów i pracy węchowej, a także prowadzi terapie behawioralne psów służbowych. Pomysłodawczyni i kierownik projektu DDD Project- Disease Detecting D
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zamieszczone w strefie e-learningowej dostępne przez cały czas trwania kursu 7/24 oraz sprzęt treningowy.
Zwolnienie ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT)
Warunki uczestnictwa
1.Psy powinny być już przygotowane i nauczone przebywania w kojcu/ klatce kennelowej.
2.Można uczestniczyć w kursie bez swojego psa, wtedy użyczamy swoje psy, z domów tymczasowych, współpracującego z Ethoplanet schroniska. Praca „domowa” odbywa się wtedy ze znajomym psem, lub uzgadniamy zasady pracy z danym podopiecznym. Przy chęci skorzystania z tej opcji, prosimy o jak najwcześniejsze zaanonsowanie nam takiej potrzeby.
3.Egzamin jest taki sam dla wszystkich. Jednakże mając na uwadze różny poziom emocjonalny psów, dla zwierząt problematycznych, czy z pewnymi zaburzeniami behawioralnymi dajemy więcej czasu na przygotowanie.
4.W przypadku psów z problemami oraz ewentualnie pojawiających się takowych w trakcie szkolenia tryb nauki i pracy ulegnie zmianie i zostanie dostosowany indywidualnie.
5.Kursanci biorą odpowiedzialność za swoje psy, zarówno podczas pracy z psami jak i w czasie wolnym.
6.Zakwaterowanie we własnym zakresie.
7.Wyżywienie we własnym zakresie.
Informacje dodatkowe
Miejsce zjazdów stacjonarnych:
Lawendowe Rancho Ethoplanet
Czarnowiec 28, 08-445 Czarnowiec (Gmina Osieck)
https://goo.gl/maps/hKz3w49STUdNuVJz7
Adres
Adres
Lawendowe Rancho Ethoplanet
08-445 Czarnowiec, Czarnowiec 28, gmina Osieck,
https://goo.gl/maps/hKz3w49STUdNuVJz7
Dojazd z kierunku Otwock lub Garwolin
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Teren specjalnie przygotowany do treningu i pracy ze zwierzętami.