Kurs Metoda Pilates w rehabilitacji
Kurs Metoda Pilates w rehabilitacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- nauczycieli jogi,
- trenerów personalnych,
- instruktorów ( fitness, rekreacji ruchowej, pilates),
- trenerów medycznych,
- trenerów zajęć grupowych typu "zdrowy kręgosłup",
- studentów kierunku: fizjoterapia, wychowanie fizyczne,
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, „PROFESJONALNE KADRY PODLASIA – wsparcie rozwoju kwalifikacji mieszkańców subregionu białostockiego", Lubuskie Bony Rozwojowe, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe.
Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji18-09-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy metodą Pilates, ukierunkowaną na proces budowania siły mięśni głębokich, które pełnią kluczową rolę w stabilizacji i ochronie kręgosłupa oraz dostosowaną do pracy z pacjentem z dysfunkcją narządu ruchuEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje zasady metody Pilates, zasasy ustawiania ciała, anatomię funkcjonalną wybranych obszarów, zasady integracji | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady integracji metody Pilates z fizjoterapią | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje anatomię funkcjonalną wybranych obszarów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady i ćwiczenia metody Pilates | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady ustawiania ciała, oddechu, stabilizacji centralnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje metodologię prowadzenia efektywnych ćwiczeń | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje metodę Pilates w procesie rehabilitacji | Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje ćwiczenia metody Pilates | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik modyfikuje ćwiczenia w zależności od schorzeń i celu terapii | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera drobny sprzęt wykorzystywany w metodzie Pilates | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik reguluje poziom trudności treningu Pilates: objętość, gęstość, rytm | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik konstruuje długoterminowy plan terapii | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | |
Efekty uczenia się Uczestnik poprawnie diagnozuje i dobiera proces terapii | Kryteria weryfikacji Uczestnik skutecznie prowadzi wywiad z pacjentem | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kryteria weryfikacji Uczestnik komunikuje pacjentowi plan pracy i zastosowane metody | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Uczestnik po ukończeniu usługi będzie przygotowany do samodzielnej pracy metodą Pilates, ukierunkowaną na proces budowania siły mięśni głębokich, które pełnią kluczową rolę w stabilizacji i ochronie kręgosłupa oraz dostosowaną do pracy z pacjentem z dysfunkcją narządu ruchu
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 21 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień I
1.Wprowadzenie
- Podstawy naukowe stosowania metody Pilates w rehabilitacji
- Integracja metody Pilates z fizjoterapią
2.Charakterystyka metody:
- Geneza metody oraz wykorzystanie nurtu terapeutycznego
- Główne zasady i cele systemu ćwiczeń Pilates
3.Ustawienie ciała
- Ocena postawy – określenie wstępnych możliwości i predyspozycji do włączenia w system ćwiczeń Pilates
- Wyrównanie ciała – kolejność wg. Metody Pilates
- Imprint, neutralna pozycja miednicy – jak ją znaleźć i nauczyć tego pacjenta?
- Ustawienie kręgosłupa podczas ćwiczeń – kiedy dążyć do krzywizn fizjologicznych a kiedy pozostawić zmienione
4.Oddech:
- Oddech przeponowy – ćwiczenia na aktywizację przepony
- Wpływ oddechu na stabilizację lokalną
- Oddech w redukcji napięć – ćwiczenia oddechowe
- Aktywacja mięśni poprzez oddech w ćwiczeniach pilates
5.Stabilizacja centralna
- Budowa i funkcja mięśni głębokich – znaczenie w treningu Pilates
- Ćwiczenia aktywizujące dolną część stabilizacji centralnej: aktywacja mięśni dna miednicy, nauka izolowanej aktywacji mięśnia poprzecznego brzucha
- Ćwiczenia aktywizujące górne mięsnie stabilizujące: aktywacja głębokich zginaczy szyi, wstępująca część m. czworobocznego oraz mięsień zębaty przedni
- Prawidłowe wzorce ruchowe, timming mięśniowy
- Mechanizmy kompensacyjne
- Mobilność – zakresy poszczególnych stawów – wpływ na postawę i ruch podczas ćwiczeń
- Rodzaje skurczu : koncentryczny, ekscentryczny, izometryczny – znaczenie podczas ćwiczeń w poszczególnych schorzeniach
- Otwarty i zamknięty łańcuch kinematyczny a trening Pilates
6.Metodologia prowadzenia efektywnych ćwiczeń
- Przedstawienie ćwiczeń na macie z poziomu podstawowego: pozycja wyjściowa, wprowadzenie ruchu, sposób przekazu podczas prowadzenia - cueing
- „Hands on” – wspomaganie właściwego zaangażowania mięśni
- Modyfikacje – regresja i progresja ćwiczeń
- Drobny sprzęt i przybory – wykorzystanie: mała i duża piłka, magic circle, wałki i rollery, taśmy Thera Band
- 40 minutowa lekcja Pilates– poziom 1
- Nauka układania planu zajęć Pilates pod kątem schorzeń aparatu ruchu, środki ostrożności
- Ruchy funkcjonalne i wielowarstwowe
- Ograniczenia metody – w jakich przypadkach, jakie ćwiczenia z metody Pilates nie znajdą zastosowania
- Praca w parach – nauka prowadzenia ćwiczeń dla pacjenta indywidualnego
Dzień II
7.60 minutowa lekcja Pilates – poziom 1 +
8.Nauka prowadzenia zajęć grupowych Pilates – praktyka
9.Sposoby regulowania poziomu trudności treningu Pilates : objętość, gęstość, rytm
10.Specyfika wybranych patologii, zalecenia i dobór ćwiczeń:
11.Odcinek szyjny i piersiowy: stany patologiczne krążków międzykręgowych, choroba zwyrodnieniowa, zwężenie szyjnego odcinka kanału kręgowego, zespół górnego otworu klatki piersiowej, osteoporoza
12.Odcinek lędźwiowy kręgosłupa: stany patologiczne krążków międzykręgowych, zwężenie kanału kręgowego w odcinku L, kręgozmyk, rwa kulszowa, dysfunkcja stawu S-I
13.Staw barkowy: zespół ciasnoty podbarkowej, uraz w obrębie mięśni stożka rotatorów, zespół zamrożonego barku, uszkodzenie obrąbka stawowego w stawie ramiennym
14.Staw biodrowy: całkowita endoprotezoplastyka stawu biodrowego, zapalenie stawu biodrowego, zespół mięśnia gruszkowatego, urazy w obrębie mięśni zginaczy stawu biodrowego, uraz obrąbka stawowego w stawie biodrowym
15.Staw kolanowy: całkowita endoprotezoplastyka stawu kolanowego, uraz łąkotki, uraz ACL, tendinopatia więzadła rzepki.
16.Stopa i staw skokowy: skręcenie stawu skokowego, tendinopatia ścięgna Achillesa, zapalenie rozcięgna podeszwowego
17.Programowanie planu usprawniania w oparciu o metodę Pilates
18.Indywidualizacja procesu usprawniania
19. Walidacja-test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji
Walidację przeprowadza walidator w czasie przeznaczonym na walidację bez udziału uczestników. Minimalny próg zaliczenia z obu metod walidacji to 80%.
Test teoretyczny:
Trener rozda test teoretyczny, przy zastrzeżeniu, że nie będzie ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Następnie je zbierze.
Analiza dowodów i deklaracji:
Trener w trakcie zajęć dokonuje na różnych etapach nagrań i zdjęć wykonywania przez poszczególnych uczestników zadań praktycznych, które następnie zostaną udostępnione walidatorowi. W uzasadnionych przypadkach utrwalenia będzie dokonywał pracownik/współpracownik wyznaczony i upoważniony Organizatora. Uczestnicy powinni wyrazić stosowną zgodę na nagrywanie ich wizerunku wyłącznie celem przedłożenia dowodów walidatorowi, bądź poinformować osobę dokonującą utrwalenia ich wizerunku o braku wyrażania stosownej zgody, wówczas nagranie zostanie przeprowadzone w sposób uniemożliwiający identyfikację wizerunku uczestnika.
Walidator będzie włączony dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie bierze bezpośrednio udziału w procesie kształcenia i nie podejmuje działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.
Test teoretyczny - minimalny próg zaliczenia 80% poprawnych odpowiedzi.
Analiza zebranych dowodów i deklaracji - minimalny próg zaliczenia 80% przedłożonych dowodów i deklaracji zawiera poprawnie wykonane kryteria weryfikacji.
Walidacja prowadzona stacjonarnie pod adresem: ul. Grudziądzka 3, Bydgoszcz
Kurs trwa 21 godz. dydaktycznych, co stanowi 15 godz. 45 min zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 2h. Przerwy nie wliczają się w czas trwania kursu. Krótkie przerwy dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Liczba godzin kursu obejmuje zajęcia teoretyczne – 6 godzin dydaktycznych, oraz zajęcia praktyczne – 15 godzin dydaktycznych.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu, wymagane 80% obecności.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 1-3, teoria 90 min | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 19-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 19-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 4-5, teoria 90 min | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 19-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 6-8, teoria 45 min | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 20-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Przerwa | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 20-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 9-10, teoria 45 min | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 20-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 11.przeprowadzenie testu, zebranie dowodów i deklaracji | Prowadzący mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 20-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 11.Walidacja - weryfikacja testów teoretycznych oraz analiza dowodów i deklaracji. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 73,81 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 73,81 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Natalia HÖFT
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2. Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3. Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny skonsultować z Organizatorem swój stan, celem ustalenia czy mogą wziąć udział w usłudze.
4. Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
5. Zapis w BUR na usługę powinien nastąpić najpóźniej na 1 dzień przed rozpoczęciem kursu.
6. Uczestnicy przyjmują do wiadomości i wyrażają zgodę na utrwalanie ich wizerunku podczas prowadzonej walidacji w celu dokonania analizy dowodów i deklaracji przez walidatora. W innych celach niż wskazany wymagana jest odrębna zgoda uczestnika.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Organizator zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Zatem uczestnik ze szczególnymi potrzebami powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem kursu zgłosić Organizatorowi dodatkowe wymagania/swoje potrzeby umożliwiające mu udział w usłudze.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem, WUP w Szczecinie w ramach projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe .
Adres
Adres
Budynek sąsiadujący z Dolnośląską Agencją Współpracy Gospodarczej przy ul. Kasztanowej. Z jednego do drugiego budynku można przejść łącznikiem.
Do Inkubatora Przedsiębiorczości główne wejście jest od ul. Januszowickiej.
Walidacja: ul. Grudziądzka 3, 85-130 Bydgoszcz
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna będzie dostosowana do potrzeb kursu. Będą bezpieczne i higieniczne warunki pracy.