Lean Management
Lean Management
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Grupa docelowa usługi
Studia kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych zwiększeniem kompetencji w zakresie doskonalenia procesów i polepszania wyników organizacji. Grupę docelową stanowią przede wszystkim specjaliści i inżynierowie zajmujący się wsparciem bądź optymalizacją procesów, a także kadra kierownicza średniego i wyższego szczebla. Studia dają również możliwość poszerzenia wiedzy i zdobycia bardzo poszukiwanych na rynku pracy umiejętności studentom studiów magisterskich.
- Minimalna liczba uczestników18
- Maksymalna liczba uczestników28
- Data zakończenia rekrutacji16-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Dostarczenie wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do wdrażania usprawnień w firmach produkcyjnych i usługowych za pomocą metodyki Lean tak, aby osiągnąć trwały sukces tych organizacji poprzez osiągnięcie doskonałych wyników operacyjnych oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:- Opisuje narzędzia Lean, - Uczestnik poznał cel i założenia Programu Kaizen, - Uczestnik rozróżnia założenia kultury Lean w organizacji. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia istotę użycia danego narzędzia Lean innym. Rozwiązuje problemy za pomocą narzędzi Lean. Wybiera właściwe narzędzie Lean do danego przypadku. Skutecznie buduje kulturę Lean w organizacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:- Opisuje podstawowe problemy we wdrożeniu Lean. - Podejmuje decyzje w oparciu o dostępne dane i informacje i wyciąga wnioski. | Kryteria weryfikacji Buduje plan wdrożenia Lean w organizacji. Kwestionuje nieefektywne sposoby działania. Uzasadnia powody własnych wyborów. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się SPOŁECZNE: - Dostosowuje się do zmian w projekcie i środowisku pracy. - Motywuje i skutecznie się komunikuje z pracownikami w projektach Lean. | Kryteria weryfikacji Współpracuje w zespole i go motywuje poprzez zastosowanie Lean Leadership. Jest otwarty na różne rozwiązania w celu wyboru najlepszego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
FUNDAMENT LEAN MANAGEMENT (16 godz.)
- Wartość dodana
- Marnotrawstwo
- Parametry procesu
- Przepływ w procesachParadoks efektywności
- Podstawy zarządzania wg Lean
- Wprowadzenie do narzędzi Lean (5S, Standaryzacja, Zarządzanie wizualne)
BUDOWANIE PROGRAMU KAIZEN W ORGANIZACJI (8 godz.)
- Case Study Programu Kaizen w innych organizacjach,
- Cel i założenia Programu Kaizen,
- Tworzenie Programu Kaizen,
- Wdrożenie Programu Kaizen,
- System nagradzania pracowników,
- Komunikacja Programu w organizacji,
- Regulamin,
- Doskonalenie Programu,
- Tworzenie planu działań usprawnienia obecnego programu Innowacji.
KAIZEN. CIĄGŁE DOSKONALENIE PROCESÓW (8 godz.)
- Czym jest Kaizen,
- SDCA vs. PDCA,
- GenchiGenbutsu – idź i zobacz,
- Zrozumienie problemu,
- Wizualizacja problemów,
- Lokalny pomiar wyników,
- Analizowanie obecnej sytuacji,
- Burza mózgów,
- Eksperymentowanie i refleksja,
- Organizacja warsztatów Kaizen.
ROZWÓJ KOMPETENCJI LIDERÓW Z WYKORZYSTANIEM METODY TWI (8 godz.)
- Historia TWI
- Potrzeby przełożonego
- Podstawowe moduły TWI
- Metoda przekazywania wiedzy
- Standaryzacja procesów
- Poprawny instruktaż stanowiskowy
- Jak działa arkusz podziału pracy
- Błędy w szkoleniu nowych pracowników
- Zarządzanie kompetencjami pracowników – Skill Matrix
- Harmonogram instruowania pracowników
SKUTECZNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW (16 godz.)
- Koncepcja analizy przyczyn źródłowych
- Definiowanie problemu
- Opis stanu docelowego
- Analiza stanu obecnego
- Wskazywanie luk
- Pogłębiona analiza luk
- Definiowanie przyczyn źródłowych
- Generowanie rozwiązań
- Planowanie wdrożenia
HOSHN KANRI (8 godz.)
- Wprowadzenie do przywództwa Lean,
- Tradycyjne przywództwo vs. Lean Leadership,
- Motywowanie zespołu,
- Komunikacja i relacje z pracownikami w projektach Lean,
- Skuteczne budowanie kultury Lean w organizacji.
PRACA STANDARYZOWANA (8 godz.)
- Cel wprowadzania standardów,
- Etapy standaryzacji,
- Arkusz pracy standaryzowanej,
- Instrukcja pracy,
- Zaangażowanie ludzi,
- Jak przeprowadzić standaryzację
SEMINARIUM (8 godz.)
- Prezentacja realizowanych projektów
- Wymiana doświadczeń z realizowanych projektów
- Hansei
- Najlepsze praktyki skutecznego działania
LEAN ANALITYCS (8 godz.)
- Podstawowe statystyki procesowe
- Zarządzanie za pomocą liczb, danych i faktów
- Podstawowe metody analizy danych
- Sposoby pozyskania danych z procesu
- Wizualizacja danych
- Interpretacje danych liczbowych – podstawowe wnioskowanie statystyczne
LEAN LEADERSHIP - PROWADZENIE ZMIENNE W ORGANIZACJI (8 godz.)
- Wprowadzenie do przywództwa Lean,
- Tradycyjne przywództwo vs. Lean Leadership,
- Motywowanie zespołu,
- Komunikacja i relacje z pracownikami w projektach Lean,
- Skuteczne budowanie kultury Lean w organizacji.
MAPOWANIE PROCESÓW – FLOWCHART I BPMN (8 godz.)
- Przepływ w procesach,
- Metody mapowania procesów (Flowchart, BPMN),
- Mapowanie Stanu Obecnego,
- Analiza luk w procesie,
- Diagnoza potencjałów,
- Projektowanie stanu przyszłego,
- Plan działań,
- Proste analizy ryzyka,
- Dobór odpowiedniej metody do procesu
TECHNIKI TWORZENIA CIĄGŁEGO PRZEPŁYWU W PROCESACH (8 godz.)
- Metoda Value StreamMapping
- One Piece Flow
- Podstawowe parametry przepływu
- Case study
- Efektywność zasobów i przepływu
VISUAL MANAGEMENT I 5S (8 godz.)
- Wprowadzenie do narzędzia 5S
- Przedstawienie podstawowych etapów wdrożenia 5S
- Trudności przy wdrożeniu 5S
- Audytowanie obszarów objętych wdrożeniem 5S
- Organizacja miejsca pracy
- Podstawy zarządzania wizualnego
EFEKTYWNOŚĆ OSOBISTA MANAGERA – BYCIE LIDEREM LEAN NA CO DZIEŃ (8 godz.)
- Kaizen jako samorozwój
- Metody analizy własnej efektywności
- Skuteczność działań lidera
- Toolbox – metody organizacji zadań
- Zarządzanie czasem vs. Zarządzanie zadaniami
TECHNIKI ZWINNEGO ZARZĄDZANIA (8 godz.)
- Co to jest Agile i czym się charakteryzuje?
- Co odróżnia Agile od podejścia tradycyjnego?
- Czy Agile można stosować tylko w IT?
- Role i obowiązki w podejściu Agile?
- Planowanie pracy i szacowanie przyrostu
- Kontrola czasu i kosztów
- Skalowanie Agile?
PROJEKTOWANIE USŁUG I PROCESÓW (8 godz.)
- Podejścia do projektowania usług i procesów
- Dlaczego w XXI wieku jest to istotna kompetencja
- Metody projektowania usług i procesów
- Koncepcja MVP
- Business Model Canvas
CASE DAY. DOSKONALENIE PROCESÓW (16 godz.)
- Knowledge sharing – podejście do doskonalenia procesów
- Doskonalenie technik prezentacji
- Przegląd projektów doskonalących z różnych branż
- Lessonslearned – wyciąganie wniosków ze zrealizowanych projektów
_____
INFORMACJE DODATKOWE:
- Czas trwania studiów (liczbę semestrów): 2 semestry
- Liczbę możliwych do zdobycia punktów ECTS: 30 pkt. ECTS
- Liczbę godzin: 160 godzin (lekcyjnych)
- Harmonogram uwzględnia przerwy.
- Informację o sposobie walidacji: Zaliczenie jest 2 etapowe: I semestr kończy się przygotowanie formularza A3, II semestr kończy się przygotowaniem projektu optymalizacyjnego.
- Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
- Szczegółowy harmonogram zajęć może ulec modyfikacjom w zakresie realizowanych przedmiotów oraz osób realizujących zajęcia. Zmianie nie ulegają: terminy zjazdów oraz łączna liczba godzin dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych.
- Harmonogram zjazdów zostanie opublikowany na stronie internetowej uczelni i w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
- Godziny zajęć w harmonogramie podawane są jako godziny zegarowe. Liczba godzin w programie podawana jest w godzinach dydaktycznych. Przelicznik: 160 godzin dydaktycznych = 120 godzin zegarowych.
ORGANIZACJA ZJAZDÓW:
Zjazdy odbywają się średnio jeden lub dwa razy w miesiącu:
- sobota w godzinach 8:00–18:00,
- niedziela w godzinach 8:00–18:00,
- w wyjątkowych sytuacjach zajęcia mogą odbyć się również w piątek w godzinach 16:00-21:00.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 650,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 650,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 41,56 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 41,56 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dominika Płudowska
Bożena Kačiková Zaczek
Pracownik firmy DMC management consulting s.r.o.
Certyfikowany Trener TWI Institute Poland i TWI Institute Central Europe
Ma wieloletnie doświadczenie w zakresie szkoleń i wdrażania metodologi Training Within Industry w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz w przeprowadzaniu audytów w formie Mystery Employee.
Wspiera firmy w rozwoju poprzez szkolenia, projekty doskonalące, indywidualny coaching i przeprowadzaniu warsztatów praktycznych.
Wykładowca studiów podyplomowych Training Within Industry na uczelniach w Poznaniu i Warszawie. Pracowała m.in. z takimi firmami jak: Ikano Industry, eobuwie.pl, Wago Elwag, Witzenmann
Robert Bosch, Welux, KIA, Kamax, Denso, Gestamp, Brembo, Erich Jeager, Sopo, OP papírna, DS Smith, Iveco, Emerson, 3Shape, Coll Centrum, Preciosa
Rafał Lewandowski
Doświadczenie zawodowe zdobywał pełniąc obowiązki, pełnomocnika ZSZJ, Pełnomocnika IATF, managera działu jakości, managera ryzyka, managera ds. ciągłego doskonalenia, moderatora FMEA, audytora w polskich i międzynarodowych firmach z branży elektromechanicznej, zbrojeniowej, motoryzacyjnej i usługowej oraz jako konsultant ds. Lean Management.
Do jego codziennych obowiązków należało zarządzanie różnorodnym zespołem projektującym jakość w procesach jak i monitorujących ich efekty oraz wspierających rozwiązywanie powstałych problemów, prowadzenie warsztatów i szkoleń dla członków kadry zarządzającej, liderów, operatorów, specjalistów oraz wdrażanie narzędzi Lean, KAIZEN począwszy od podstawowych narzędzi standaryzujących procesy, a skończywszy na projektowaniu kompletnego systemu zarządzania opartych na branżowych normach.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas każdego zjazdu uczestnicy programu otrzymują zestaw materiałów dydaktycznych udostępnionych na platformie Microsoft Teams lub Moodle. Treści te są przygotowywane przez wykładowców i dostosowywane do tematyki prowadzonych zajęć.
Uczestnicy studiów mają dostęp do platformy Extranet, to wewnętrzna platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- informacji na temat płatności,
- materiałów dydaktycznych,
- katalogu bibliotecznego,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
Warunki uczestnictwa
Rekrutacja na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu odbywa się poprzez wypełnienie formularza online dostępnego na stronie: https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1, a następnie dostarczenie kompletu dokumentów do Biura Rekrutacji w Poznaniu.
Kryteria kwalifikacyjne do udziału w programie:
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia,
- spełnienie warunków określonych w procedurze rekrutacyjnej.
Informacje dodatkowe
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz opłaty końcowej.
- Usługa kształcenia świadczona przez Uniwersytet WSB Merito jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570). Zwolnienie obejmuje usługi edukacyjne realizowane przez uczelnie wyższe na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
REALIZACJA PROJEKTÓW:
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu realizuje projekty szkoleniowe w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy tj.:
- Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu – Kierunek Rozwój,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Małopolski Pociąg do Kariery,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe,
- Projekt „Zawodowa reaktywacja” – realizowany w Łodzi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Uczestnik programu zdobywa nową wiedzę oraz praktyczne umiejętności dzięki zajęciom prowadzonym na platformie Microsoft Teams. Komunikuje się z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami studiów w czasie rzeczywistym (w trybie synchronicznym), co umożliwia aktywne uczestnictwo i bieżącą interakcję.
Wymagania techniczne:
Aby uczestniczyć w zajęciach online, potrzebne są:
- minimalne wymagania sprzętowe: 2 GB RAM, procesor i5, niezbędne oprogramowanie: system operacyjny: windows min. 7, iOS, linux.
- komputer wyposażony w głośniki i mikrofon (wbudowane lub zewnętrzne),
- stabilne połączenie z Internetem, minimalne wymagania dot. parametrów łącza sieciowego: 30 Mbit/s
- słuchawki (zalecane, choć opcjonalne),
- kamera internetowa (opcjonalna, lecz przydatna podczas aktywnych form zajęć).