Wprowadzenie do opieki długoterminowej - podstawy pracy z osobami przewlekle chorymi i niesamodzielnymi
Wprowadzenie do opieki długoterminowej - podstawy pracy z osobami przewlekle chorymi i niesamodzielnymi
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób zainteresowanych podjęciem lub
rozwojem pracy w sektorze opieki i pomocy społecznej, w szczególności
do:
1. Osób planujących podjęcie pracy w zawodach opiekuńczych, takich jak:
opiekun osób starszych,
asystent osoby z niepełnosprawnością,
pracownik placówki opiekuńczej lub wsparcia dziennego.
2. Członków rodzin sprawujących opiekę nad bliskimi, którzy chcą
podnieść swoje kompetencje opiekuńcze i lepiej wspierać osoby
zależne.
3. Pracowników instytucji pomocy społecznej, domów pomocy
społecznej, hospicjów oraz innych placówek świadczących usługi
opiekuńcze.
4. Osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, które chcą zdobyć nowe
kwalifikacje i rozpocząć karierę w zawodach opiekuńczych.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do sprawowania profesjonalnejopieki nad osobami starszymi, przewlekle chorymi oraz niesamodzielnymi, zarówno
w warunkach domowych, jak i placówkach opiekuńczych.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawowe pojęcia z zakresuopieki długoterminowej i stosuje zasady pielęgnacji osób niesamodzielnych. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia związane z opiekądługoterminową, potrafi wskazać podstawowe zasady pielęgnacji. Zna prawa pacjenta i zasady etyki zawodowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi prawidłowo wykonać czynnościhigieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze | Kryteria weryfikacji Wykonuje czynności pielęgnacyjnezgodnie z zasadami opieki długoterminowej – przeprowadza toaletę chorego, zmienia pozycję pacjenta w łóżku, zapewniając mu bezpieczeństwo i komfort, oraz stosuje skuteczne metody profilaktyki przeciwodleżynowej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje symptomy zagrożeniazdrowia lub życia u osoby podopiecznej oraz reaguje w sposób właściwy, podejmując odpowiednie działania interwencyjne i informując odpowiednie służby lub personel medyczny. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje symptomy zagrożeniazdrowia i życia u podopiecznego, reaguje w sposób szybki i adekwatny do sytuacji oraz wykonuje podstawowe czynności pierwszej pomocy do czasu przybycia służb medycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykazuje umiejętność współpracy wzespole opiekuńczym | Kryteria weryfikacji Wykazuje umiejętność współpracy wzespole opiekuńczym, komunikowania się w sposób asertywny i empatyczny, a także radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych z zachowaniem szacunku wobec podopiecznych i współpracowników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Moduł 1: Wprowadzenie do opieki długoterminowej - 1 h - teoria
Cel: Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami i systemem opieki w Polsce.
Zakres tematyczny:
Definicje opieki długoterminowej i rodzaje świadczeń
System opieki w Polsce – instytucje, poziomy opieki
Prawa pacjenta i obowiązki opiekuna
Moduł 2: Podstawy anatomii i fizjologii człowieka - 1h - teoria
Cel: Zrozumienie budowy i funkcjonowania organizmu oraz procesów starzenia się.
Zakres tematyczny:
Układy i narządy człowieka (krążenia, oddechowy, pokarmowy, nerwowy, ruchu, moczowo-płciowy)
Procesy starzenia się organizmu i ich wpływ na opiekę
Moduł 3: Pielęgnacja i higiena pacjenta - 2 h – teoria połączona z praktyką
Cel: Nauka podstawowych czynności pielęgnacyjnych.
Zakres tematyczny:
Toaleta chorego (kąpiel, higiena osobista)
Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii
Podmiotów
organ władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do
wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie
ustawy lub rozporządzenia
Nazwa Podmiotu prowadzącego walidację ICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
Podmiot prowadzący walidację jest
zarejestrowany w BUR
Nie
Nazwa Podmiotu certyfikującego ICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BUR Tak
Zmiana pozycji pacjenta w łóżku i na wózku
Profilaktyka odleżyn
Higiena jamy ustnej, włosów i paznokci
Moduł 4: Podstawy dietetyki i żywienia - 1 h - teoria
Cel: Przekazanie wiedzy o zasadach karmienia i dietach specjalistycznych.
Zakres tematyczny:
Zasady prawidłowego żywienia osób niesamodzielnych
Dieta normalna i diety specjalistyczne (np. cukrzycowa, łatwostrawna)
Karmienie osób z trudnościami w przełykaniu
Moduł 5: Podstawy pierwszej pomocy i bezpieczeństwo w opiece - 1h – teoria połączona z praktyką
Cel: Przygotowanie do reagowania w sytuacjach nagłych.
Zakres tematyczny:
Postępowanie w nagłych wypadkach (zadławienie, omdlenia, urazy)
Zasady bezpieczeństwa przy pacjencie niesamodzielnym
Profilaktyka wypadków w domu i w placówce
Moduł 6: Wsparcie psychologiczne i komunikacja - 1 h - teoria
Cel: Rozwijanie umiejętności pracy z pacjentem i jego rodziną.
Zakres tematyczny:
Komunikacja z osobą niesamodzielną
Radzenie sobie z trudnymi emocjami pacjenta
Wsparcie psychiczne i emocjonalne rodzin
Moduł 7: Aspekty prawne i organizacyjne opieki długoterminowej - 1h teoria
Cel: Zapoznanie z wymogami prawnymi i dokumentacją w opiece.
Zakres tematyczny:
Współpraca z instytucjami (NFZ, PCPR, OPS)
Prowadzenie dokumentacji medycznej i pielęgnacyjnej
Obowiązki opiekuna wobec pacjenta i rodziny
Moduł 8: Zajęcia praktyczne - 1h
Cel: Utrwalenie wiedzy poprzez praktyczne ćwiczenia.
Zakres tematyczny:
Ćwiczenia z zakresu pielęgnacji chorego (mycie, ubieranie, zmiana pozycji)
Obsługa sprzętu pomocniczego (łóżka rehabilitacyjne, wózki, podnośniki)
Symulacje sytuacji nagłych i postępowanie w nich
Egzamin – 1h
Uczestnicy zdobędą kompetencje w zakresie:
Prawidłowej i bezpiecznej opieki fizycznej, w tym pomoc w codziennych czynnościach życia codziennego (higiena, ubieranie,
karmienie, mobilizacja osób niesamodzielnych).
Wsparcia emocjonalnego i psychologicznego, czyli umiejętności budowania relacji, komunikowania się z osobami starszymi lub
przewlekle chorymi oraz rozpoznawania potrzeb emocjonalnych podopiecznych.
Postępowania w sytuacjach zdrowotnych, obejmującego monitorowanie stanu zdrowia, podstawy pierwszej pomocy oraz współpracę
z personelem medycznym.
Prowadzenia dokumentacji opiekuńczej, zgodnie z obowiązującymi standardami i wymaganiami prawnymi, co pozwala na
profesjonalne planowanie i raportowanie działań opiekuńczych.
Organizacji pracy w różnych środowiskach opiekuńczych, zarówno w domach podopiecznych, jak i w placówkach opiekuńczych, przy
uwzględnieniu bezpieczeństwa, higieny oraz komfortu osób objętych opieką.
Szkolenie ma również na celu rozwijanie świadomości odpowiedzialności zawodowej, empatii oraz etyki pracy opiekuna, co jest kluczowe
dla zapewnienia wysokiej jakości opieki i poprawy jakości życia podopiecznych.
Łączna liczba godzin szkolenia: 10 godz. dydaktycznych w tym: 6 godzin teorii oraz 3 godziny praktyki i 1 godzina przeznaczona jest na
egzamin.
W ramach usługi przewidziana jest jedna przerwa dziennie - 1 x 15 minut.
Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi.
Formy:
Wykłady z prezentacją – omawianie chorób przewlekłych, zasad higieny, bezpieczeństwa pacjenta, praw pacjenta.
Przykład: prezentacja o chorobie Alzheimera, jej objawach i metodach opieki.
Ćwiczenia praktyczne – pokaz prawidłowego wykonywania procedur, np. podawania leków, zmiany opatrunków.
Materiały dydaktyczne – skrypt, schematy postępowania w sytuacjach nagłych.
Zalety: szybkie przekazanie dużej ilości wiedzy, możliwość wizualizacji trudnych procedur.
Wskazówka: najlepiej połączyć z metodami praktycznymi, aby wiedza była utrwalona.
Walidacja
A. Test teoretyczny
Cel: Sprawdzenie wiedzy z zakresu BHP, higieny, anatomii, dietetyki, pierwszej pomocy, aspektów prawnych i psychologicznych.
Forma: pytania zamknięte.
B. Ocena praktyczna
Cel: Sprawdzenie umiejętności praktycznych w zakresie pielęgnacji, bezpieczeństwa i komunikacji.
Forma: ocena postępowania w warunkach symulacyjnych - scenka.
Ocena opiera się na:
1. 1. Technice pracy
2. Komunikacji i wsparciu psychologicznym
3. Postępowaniu w sytuacjach nagłych
4. Obsłudze sprzętu pomocniczego
W celu zapewnienia wysokiej efektywności nauczania oraz zaangażowania uczestników, szkolenie realizowane będzie z wykorzystaniem
metod interaktywnych i aktywizujących, które łączą elementy teorii z praktyką.
Zastosowane metody pozwolą na rozwijanie zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji praktycznych oraz społecznych niezbędnych w pracy opiekuna osoby niesamodzielnej.
1. Dyskusja kierowana Prowadzący zadaje pytania otwarte, moderuje rozmowę i zachęca uczestników do dzielenia się doświadczeniami, opiniami oraz pomysłami na rozwiązanie konkretnych problemów zawodowych.
2. Analiza przypadków (case study) Uczestnicy analizują opisy rzeczywistych lub modelowych sytuacji z pracy opiekuna.
Wspólnie identyfikują problemy, proponują działania i omawiają ich skutki. Metoda rozwija umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w praktyce.
3. Odgrywanie ról (scenki symulacyjne) Uczestnicy w parach lub małych grupach wcielają się w role opiekuna, pacjenta lub członka rodziny.
Ćwiczenie pozwala na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, empatii i umiejętności reagowania w trudnych sytuacjach emocjonalnych.
4. Pokaz i ćwiczenia praktyczne Prowadzący demonstruje sposób wykonywania czynności pielęgnacyjnych lub udzielania pierwszej pomocy, po czym uczestnicy samodzielnie je powtarzają, otrzymując bieżące wskazówki i korekty.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Wprowadzenie do opieki długoterminowej- teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Podstawy anatomii i fizjologii człowieka teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Przerwa | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Pielęgnacja i higiena pacjenta - teoria połączona z praktyką | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Podstawy dietetyki i żywienia - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Podstawy pierwszej pomocy i bezpieczeństwo w opiece - teoria połączona z praktyką | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Wsparcie psychologiczne i komunikacja teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Przerwa | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Aspekty prawne i organizacyjne opieki długoterminowej - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Zajęcia praktyczne | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 210,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 210,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 220,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 220,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Dudek
Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń dedykowanych opiekunom zawodowym, wolontariuszom oraz osobom zaangażowanym w sprawowanie opieki nad seniorami w warunkach domowych i instytucjonalnych. Jej główne obszary kompetencji obejmują m.in.:
pielęgnację i organizację opieki nad osobami starszymi, komunikację i pracę z osobami cierpiącymi na demencję i choroby otępienne,
wsparcie psychologiczne i emocjonalne dla podopiecznych oraz ich rodzin, rozwój kompetencji interpersonalnych niezbędnych w pracy opiekuna.
Szkolenia prowadzone przez Panią Anię charakteryzują się wysokim poziomem merytorycznym, praktycznym podejściem oraz dostosowaniem treści do specyfiki pracy uczestników. Cenione są za klarowny przekaz, autentyczność oraz tworzenie atmosfery sprzyjającej wymianie doświadczeń.
Pani Ania realizuje proces dydaktyczny w oparciu o rzetelną wiedzę, wieloletnie doświadczenie i pasję do pracy z drugim człowiekiem. Jej misją jest podnoszenie jakości opieki nad osobami starszymi poprzez profesjonalizację kompetencji opiekunów oraz budowanie świadomości znaczenia empatii, cierpliwości i szacunku w codziennej praktyce zawodowej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma komplet materiałów, które wspomogą zarówno zdobywanie wiedzy podczas zajęć, jak i późniejsze jej praktyczne wykorzystanie. W skład materiałów wchodzą:
Skrypt szkoleniowy – zawierający szczegółowe informacje teoretyczne, praktyczne wskazówki oraz przykłady zastosowań omawianych zagadnień.
Przykładowa dokumentacja opiekuńcza – gotowe wzory i formularze, które mogą służyć jako wzorzec w codziennej pracy, ułatwiający wdrażanie standardów i procedur opiekuńczych.
Materiały te zostały przygotowane w sposób umożliwiający łatwe przyswajanie wiedzy oraz szybkie odwoływanie się do kluczowych informacji w praktyce zawodowej.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT, pod warunkiem że dofinansowanie pokrywa co najmniej 70% kosztów
szkolenia.Wprzypadku mniejszego wsparcia finansowego, do ceny netto usługi dodawany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Przepis na podstawie którego stosowane jest zwolnienie od podatku: Zwolnienie z podatku VAT na podstawie §3
ust.1pkt.14rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz
warunkówstosowania tych zwolnień (tekst jednolity: Dz.U. z 2025r. poz. 832)
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi