Analiza Transakcyjna: kontraktowanie, model funkcjonalny i analiza stanów JA - usługa szkoleniowa
Analiza Transakcyjna: kontraktowanie, model funkcjonalny i analiza stanów JA - usługa szkoleniowa
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących w obszarze pomocy psychologicznej, rozwoju osobistego i zawodowego oraz edukacji, w szczególności do:
- psychologów i psychoterapeutów,
- coachów, trenerów, mentorów,
- pedagogów i wychowawców,
- specjalistów HR i osób zarządzających zespołami,
- doradców zawodowych i mediatorów,
- osób pracujących z ludźmi w procesach wspierania zmiany, komunikacji i rozwoju.
Uczestnicy nie muszą posiadać wcześniejszego przygotowania z zakresu Analizy Transakcyjnej — szkolenie obejmuje wprowadzenie do kluczowych modeli.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji11-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi30
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po ukończeniu szkolenia uczestnik Uczestnik konstruuje profesjonalne kontrakty zgodnie z metodologią AT, rozumie złożoność pracy z kontraktami wielostronnymi, stosuje strukturę i funkcjonalność stanów Ja, rozpoznaje kontaminacje i wykluczenia oraz stosuje adekwatne interwencje, świadomie wykorzystuje stan Dorosłego w pracy pomocowej, edukacyjnej i zawodowej jako trener, coach, mentor, konsultant biznesowy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje sposób kontraktowania z klientem w oparciu o Analizę Transakcyjną | Kryteria weryfikacji rozumie pojęcie kontraktu w Analizie Transakcyjnej oraz rozróżnia: kontrakt administracyjny, kontrakt profesjonalny, kontrakt psychologiczny, kontrakty podwójne i wielostronne | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji definiuje każdy rodzaj kontraktu | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji analizuje przykłady pod kątem rodzaju kontraktu | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Stosuje strukturalny i funkcjonalny model stanów Ja w Analizie Transakcyjnej | Kryteria weryfikacji opisuje cechy i zachowania charakterystyczne dla każdego stanu Ja | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji wyjaśnia różnice między modelem strukturalnym a funkcjonalnym | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje przykłady zachowań pasujących do poszczególnych stanów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji rozumie zjawiska kontaminacji i wykluczeń oraz sposoby ich rozpoznawania i korekty (dekontaminacja) | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji opisuje mechanizmy kontaminacji Rodzic–Dorosły oraz Dorosły–Dziecko | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje adekwatne metody pracy nad dekontaminacją | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Stosuje zasady etycznej terminacji procesu rozwojowego/psychologicznego w ujęciu AT | Kryteria weryfikacji opisuje kryteria gotowości do zakończenia procesu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji opisuje rolę Dorosłego w terminacji | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji wymienia zasady komunikowania zmiany i domykania współpracy | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MODUŁ 1. Kontraktowanie w psychologii według Analizy Transakcyjnej
Temat: Trzy poziomy kontraktu. Kontrakty podwójne i wielostronne.
- Nabycie umiejętności formułowania jasnych, realistycznych i weryfikowalnych kontraktów z klientem.
- Rozumienie różnicy między kontraktem administracyjnym, profesjonalnym i psychologicznym.
- Rozpoznawanie i porządkowanie sytuacji wielokontraktowych (np. praca z rodziną, zespołem, organizacją).
- Zapobieganie nadużyciom i niejasnościom w relacji pomocowej.
- Udoskonalenie etycznej pracy opartej na autonomii i współodpowiedzialności.
- Pojęcie kontraktu w Analizie Transakcyjnej
- definicja kontraktu i jego rola w relacji profesjonalnej
- kontrakt jako narzędzie autonomii i współpracy
- Trzy poziomy kontraktu według AT
- kontrakt administracyjny – ramy organizacyjne
- kontrakt profesjonalny – cele rozwojowe/terapeutyczne
- kontrakt psychologiczny – procesy wewnętrzne i zmiana
- Kontrakty podwójne i wielostronne
- praca z rodziną, zespołem, klasą, organizacją
- konflikt celów i ról
- jak ustalać priorytety i utrzymywać klarowność komunikacji
- Zasady dobrej praktyki kontraktowania
- warunki dobrego kontraktu (SMART, etyka AT)
- renegocjacja i aktualizacja kontraktu
- najczęstsze błędy w pracy z kontraktem
- Ćwiczenia praktyczne
- formułowanie kontraktów do studiów przypadków
- analiza sytuacji trudnych: niejasny cel, brak współpracy, opór
- praca w parach: mini-kontrakty coachingowe
MODUŁ 2. Model funkcjonalny i struktura stanów Ja w Analizie Transakcyjnej
- Strukturalny i funkcjonalny model stanów Ja
- Rodzic, Dorosły, Dziecko – struktura i opis
- Model funkcjonalny: normatywny/opiekuńczy Rodzic, spontaniczne/adaptacyjne Dziecko
- Kiedy i jak poszczególne stany są użyteczne?
- Zastosowanie modelu funkcjonalnego w praktyce
- analiza zachowań i komunikatów
- wpływ stanów Ja na relację pomocową, edukacyjną i zawodową
- praca nad świadomym uruchamianiem stanu Dorosłego
- Kontaminacje stanów Ja (zanieczyszczenia)
- kryteria diagnozy
- przykłady kontaminacji Rodzic–Dorosły i Dorosły–Dziecko
- dekontaminacja: proces przywracania klarowności
- Wykluczenia stanów Ja
- jak rozpoznać wykluczenie Rodzica, Dorosłego, Dziecka
- konsekwencje dla relacji i pracy pomocowej
- narzędzia reintegracji stanów
- Sposoby terminacji (zakończenia procesu)
- kiedy, jak i po czym rozpoznać gotowość klienta
- etyczne kończenie procesu rozwojowego lub konsultacyjnego
- jak wspierać autonomię klienta po zakończeniu współpracy
- Ćwiczenia praktyczne
- mapowanie stanów Ja na przykładach uczestników
- analiza dialogów i „zamrożonych” transakcji
- praca w trójkach: symulacje dekontaminacji
Walidacja usługi - wywiad swobodny, obserwacja w warunkach symulowanych
Walidacja obejmuje dwa komplementarne etapy
1. Wywiad swobodny (rozmowa walidacyjna)
Celem rozmowy jest ocena stopnia zrozumienia kluczowych pojęć AT oraz ich zastosowania w praktyce. W trakcie około 10–15 minutowego wywiadu osoba walidująca zadaje pytania odnoszące się do doświadczeń, które uczestnik zdobył podczas szkolenia.
Przykładowe obszary rozmowy:
Moduł 1 – Kontraktowanie
- Wyjaśnienie różnic między trzema poziomami kontraktu: administracyjnym, profesjonalnym i psychologicznym.
- Omówienie, czym różni się sytuacja kontraktu podwójnego od wielostronnego.
- Samodzielne wskazanie, jakie elementy powinien zawierać dobry kontrakt (np. kryteria SMART, przejrzystość, weryfikowalność).
- Refleksja nad rolą kontraktowania w etycznej relacji pomocowej.
Moduł 2 – Stany Ja
- Opis modelu strukturalnego i funkcjonalnego stanów Ja.
- Identyfikacja stanów Rodzica, Dorosłego i Dziecka w odwołaniu do przykładowej sytuacji.
- Rozpoznawanie, czym jest kontaminacja (zanieczyszczenie) i jak można ją zredukować.
- Wyjaśnienie, jak diagnozuje się wykluczenia stanów Ja oraz jakie mają konsekwencje.
- Refleksja nad znaczeniem stanu Dorosłego w pracy z klientem.
Rozmowa sprawdza, czy uczestnik rozumie definicje, potrafi samodzielnie analizować sytuacje zawodowe i czy łączy teorię z praktyką.
2. Obserwacja w warunkach symulowanych
Uczestnik wykonuje krótkie zadanie praktyczne (ok. 5–10 minut), które pozwala ocenić umiejętność zastosowania wiedzy AT w realistycznym kontekście pomocowym lub rozwojowym.
Propozycje zadań symulacyjnych (do wyboru przez walidatora):
ZADANIE A – Formułowanie kontraktu
Uczestnik otrzymuje krótkie studium przypadku i:
- formułuje kontrakt (administracyjny, profesjonalny i psychologiczny lub wybrane dwa poziomy),
- identyfikuje potencjalne trudności kontraktowe,
- określa, jakie kroki podjąłby przy renegocjacji kontraktu.
Ocena dotyczy: jasności, realności i poprawności struktury kontraktu.
ZADANIE B – Analiza transakcji i stanów Ja
Uczestnik:
- analizuje zapisaną lub odegraną scenkę rozmowy,
- identyfikuje, które stany Ja biorą udział w transakcjach,
- wskazuje kontaminacje lub wykluczenia, jeśli występują,
- proponuje interwencję przywracającą stan Dorosły-Dorosły.
Ocena dotyczy: poprawności diagnozy oraz adekwatności proponowanej interwencji.
ZADANIE C – Symulacja pracy z klientem
W krótkiej symulacji uczestnik:
- przeprowadza mini-kontrakt coachingowy lub rozwojowy (2–3 minuty),
- utrzymuje klarowność roli,
- stosuje zasady etycznego kontraktowania,
- wykorzystuje stan Dorosłego w komunikacji.
Ocena dotyczy: komunikacji, spójności, stosowania zasad AT, świadomości procesów.
Kryteria oceny (przykładowe)
Uczestnik uzyskuje wynik pozytywny, jeśli:
- prawidłowo identyfikuje trzy poziomy kontraktu i potrafi je oddzielić,
- potrafi sformułować jasny i realistyczny kontrakt,
- rozpoznaje sytuacje wielokontraktowe i potrafi je uporządkować,
- wyjaśnia model strukturalny i funkcjonalny stanów Ja,
- rozpoznaje kontaminacje i wykluczenia w krótkich sytuacjach praktycznych,
- potrafi zaproponować podstawową interwencję przywracającą stan Dorosłego,
- wykazuje świadomość etyczną w pracy pomocowej,
- komunikuje swoje analizy w sposób jasny i adekwatny do standardów AT.
Wynik walidacji
Połączenie wyników rozmowy oraz obserwacji pozwala ocenić, czy uczestnik nabył kompetencje z zakresu:
- świadomego kontraktowania w relacji pomocowej,
- analizy i stosowania modelu stanów Ja,
- **rozpoznawania
Usługa jest realizowana w godzinach warsztatowych (lekcyjnych). Jedna godzina jest równa 45min. Całkowity wymiar godzinowy usługi to 30 godzin lekcyjnych, które są równe 22,5 godzinom zegarowym wynikającym z harmonogramu. Przerwy i walidacja są wliczone w czas trwania usługi i wykazane w harmonogramie. Usługa jest realizowana w sali dydaktycznej wyposażonej w stoły, krzesła, flipchart, miejsca do pracy warstztowej, sanitariaty i dostęp do kuchni.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 MODUŁ 1. Kontraktowanie w psychologii według Analizy Transakcyjnej - cz. I | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 12-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Przerwa | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 12-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 MODUŁ 1. Kontraktowanie w psychologii według Analizy Transakcyjnej - cz. II | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 12-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 MODUŁ 1. Kontraktowanie w psychologii według Analizy Transakcyjnej - cz. III | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Przerwa | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 MODUŁ 1. Kontraktowanie w psychologii według Analizy Transakcyjnej - cz. IV | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 MODUŁ 2. Model funkcjonalny i struktura stanów Ja w Analizie Transakcyjnej - cz. I | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 16-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Przerwa | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 16-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 MODUŁ 2. Model funkcjonalny i struktura stanów Ja w Analizie Transakcyjnej - cz. II | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 16-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 MODUŁ 2. Model funkcjonalny i struktura stanów Ja w Analizie Transakcyjnej - cz. III | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 17-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Przerwa | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 17-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 MODUŁ 2. Model funkcjonalny i struktura stanów Ja w Analizie Transakcyjnej - cz. IV | Prowadzący Anna Pezacka-Gumna | Data realizacji zajęć 17-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja usługi (wywiad swobodny, obserwacja w warunkach symulowanych) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 564,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 150,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 252,15 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 205,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Pezacka-Gumna
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w wersji pdf i papierowej stanowiące przygotowany zestaw ćwiczeń i prezentację zagadnień zostanie przekazany uczestnikom przez trenera - autora materiałów.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu z dofinansowaniem jest posiadanie aktywnego ID wsparcia.
Koszt udziału w usłudze podlega zwolnieniu z VAT przy spełnieniu warunki finansowania conajmniej w 70% ze środków publicznych na podstawie:
zwolnienie VAT na pdst. Rozporządzenie MF z dn. 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722, z późn. zm.) rozdz. 2, § 3. 1., pkt. 14
Informacje dodatkowe
Usługa jest realizowana w godzinach warsztatowych (lekcyjnych) 1 godz. = 45min, które w przeliczeniu na godziny zegarowe wynoszą 22,5 godziny.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi