Rejs stażowo - szkoleniowy pozwalający zdobyć wymagany rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki staż na kwalifikacje Jachtowego Sternika Morskiego / Morskiego Sternika Motorowodnego / Kpt Jachtowego / Kpt Motorowodnego.
Rejs stażowo - szkoleniowy pozwalający zdobyć wymagany rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki staż na kwalifikacje Jachtowego Sternika Morskiego / Morskiego Sternika Motorowodnego / Kpt Jachtowego / Kpt Motorowodnego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Rejs stażowy przeznaczony jest dla osób chcących wypływać niezbędne godziny stażu oraz odbyć rejs na akwenach pływowych o ukształtowaniu dna w rafy w systemie nawigacyjnym IALA "B", by móc przystąpić do egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego, Morskiego Sternika Motorowodnego lub Kapitana Jachtowego. A także dla osób chcących podnosić swoje umiejętności żeglarskie na wodach pływowych wg Tabel Admiralicji Brytyjskiej. Grupa docelowa, to zarówno środowisko firm, osób związanych z szeroko rozumianą branżą czarterową, jak również firmy, którym zależy na podnoszeniu kwalifikacji poprzez dywersyfikację działalności gospodarczej. Także dla osób, które komercyjnie pracują w charakterze Skippera na morzach i oceanach, wszystkim podmiotom związanym z turystyką wodną, hotelową, usługami serwisowymi jednostek pływających. Dla szkół żeglarskich, osób, którym zależy na rozwoju osobistym, firm podnoszących standardy usług, działom HR, które poszukują motywacji dla pracowników, itp.
- Minimalna liczba uczestników9
- Maksymalna liczba uczestników60
- Data zakończenia rekrutacji30-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi80
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest nabycie wiedzy i umiejętności poruszania się na akwenach rafowych o dużej amplitudzie pływów. Zdobycie odpowiedniej ilości godzin stażu morskiego wymaganego rozporządzeniem MSiT, aby móc przystąpic do egzaminu kwalifikacyjnego na Jachtowego Sternika Morskiego, Morskiego Sternika Motorowodnego, Kapitana Jachtowego lub stażu członka komisji egzaminacyjnej na stopnie żeglarskie i motorowodne.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej z prawa morskiego, nawigacji, meteorologii i zasad ruchu po szlaku wodnym | Kryteria weryfikacji Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznej z prawa morskiego, nawigacji, meteorologii i zasad ruchu po szlaku wodnym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Zdobycie umiejętności manewrowania jednostką pływającą do 18m na silniku i na żaglach, cumowanie i kotwiczenie, podejście iodejście do boi i kei | Kryteria weryfikacji Zdobycie umiejętności manewrowania jednostką pływającą do 18m na silniku i na żaglach, cumowanie i kotwiczenie, podejście iodejście do boi i kei | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Zdobycie umiejętności praktycznego wykorzystywania urządzeń pokładowych typu ploter, GPS, radio UKF | Kryteria weryfikacji Zdobycie umiejętności praktycznego wykorzystywania urządzeń pokładowych typu ploter, GPS, radio UKF | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu prac bosmańskich wykonywanych na jachtach | Kryteria weryfikacji Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu prac bosmańskich wykonywanych na jachtach | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęFundacja propagowania sportów wodnych dla każdego Ocean Wiedzy ul. Przemysłowa 10/303, 40-020 Katowice KRS 0000881696 NIP 6342991899 REGON 388227941 Tel.: +48 660 785 002
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującego1. Polski Związek Żeglarstwa 2. Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Program szkoleń został opracowany na podstawie wymagań wynikających z:
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania tego egzaminu.
Rozporządzenia określają, że warunkiem przystąpienia do egzaminu na Jachtowego Sternika Morskiego lub Morskiego Sternika Motorowodnego jest odbycie stażu morskiego w ilości minimum 200 godzin oraz udział w minimum 2 rejsach morskich. Rejs stażowo szkoleniowy po akwenie Morza Karaibskiego dzięki panujących tam warunkach pozwala w ciągu trwania usługi na udokumentowanie od 100 do 150 godzin wymaganego rozporządzeniem stażu na wodach pływowych, w tym na akwenie rafowym..
Podczas usługi odbywają się zajęcia teoretyczne oraz praktyczne obejmujące zakresem wiedzę i umiejętności wymagane na egzaminie na wyżej wymienione patenty, z dużym naciskiem na rozwijanie umiejętności praktycznych. Uczestnicy otrzymają możliwość żeglugi po bardzo urozmaiconym akwenie (wyspy, wąskie przesmyki, wybrzeża skaliste), często uczęszczanym szlaku z urozmaiconym oznakowaniem (ćwiczenie znajomości oznakowania, stosowania świateł nawigacyjnych, prawa pierwszeństwa), zawijania do portów o różnej infrastrukturze (od bardzo małych marin mieszczących kilka łódek, po mariny mieszczące setki łodzi, z różną specyfiką cumowania), przynajmniej dwukrotnego nocnego postoju na kotwicy. Warunki pogodowe panujące w czasie trwania usługi oraz na wybranym akwenie (umiarkowane wiatry oraz niewielkie falowanie, brak sztormów o tej porze roku) dają pewność, że usługa się odbędzie w zakładanym okresie i opisanym zakresie. Akwen Morza Egejskiego jest bezpieczny i przewidywalny - z tego powodu polecany osobom rozpoczynającym swoją przygodę z żeglugą morską, a dodatkowo bardzo dobrze skomunikowany i atrakcyjny ekonomicznie (tania i bardzo smaczna grecka kuchnia, ceny w sklepach na tym samym poziomie, co w Polsce, tanie połączenia lotnicze z wielu miast w Polsce). Wszystkie te czynniki sprawiają, że szkolenie jest efektywne i przystępne.
Rejs prowadzony jest przez doświadczonego żeglarza, posiadającego wieloletnie doświadczenie w szkoleniach, egzaminatora na stopnie żeglarskie i motorowodne.
Program szkolenia:
Manewrowanie jachtem na silniku
1. Odejście/podejście do kei
2. Podejście do boi
3. Rzucanie kotwicy
4. Człowiek za burtą
Manewrowanie jachtem na żaglach
1. Zwrot przez sztag
2. Zwrot przez rufę
3. Człowiek za burtą
Terminologia żeglarska
1. Budowa jachtu
2. Ogólna terminologia żeglarska
Prace bosmańskie
Umiejętność wykonania i wiedza w zakresie stosowania węzłów:
• ósemka
• ratowniczy
• płaski (prosty)
• wyblinka
• szotowy
• szotowy podwójny
• chwyt stoperowy
• cumowniczy
• wiązanie odbijaczy,
• knagowanie,
• buchtowanie lin
Kotwica
1. Charakterystyka różnych typów kotwic
2. Kowiczenie (Co należy wziąć pod uwagę)
Bezpieczeństwo
1. Znajomość wyposażenia bezpieczeństwa, jakie powinno znajdować się na jachcie, gdzie
jest umieszczone i jak z niego korzystać (gaśnice, środki ratunkowe, pirotechnika itp.)
2. Bezpieczeństwo ppoż. i gaszenie pożarów
3. Używanie indywidualnych środków ratunkowych, uprzęże i kamizelki rat.
4. Umiejętność nadania sygnału wzywania pomocy przy pomocy stacji UKF
5. Podstawowa wiedza w zakresie procedur ratowniczych, w tym podjęcie przez helikopter
6. Podstawy pierwszej pomocy MPZZM
7. Prawidła 5, 7, 8, 9, 10 oraz 12-19
8. Pozostałe prawidła
Definicja pozycji, kursu i prędkości
- 1. Szerokość i długość geograficzna
- 2. Znajomość standardowych terminów nawigacyjnych
- 3. Namiary i kursy rzeczywiste
Mapy i publikacje nawigacyjne
- 1. Informacje umieszczone na mapie, symbole na mapie, odzwierciedlenie kierunku i odległości
- 2. Powszechnie stosowane publikacje nawigacyjne
- Tablice Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej
- Tablice pływowej Admiralicji Brytyjskiej plus porty dodane
- Nawigacja na akwenie rafowym
- 3. Korekta map i pomocy nawigacyjnych
Kompasy
- 1. Deklinacja
- 2. Sprawdzanie dewiacji
- 3. Określanie dewiacji kompasu
- 4. Wykorzystanie kompasów ręcznych
Praca na mapie
- 1. Określanie pozycji na podstawie utrzymywanego kursu, przebytej odległości i szacunkowego dryfu i znosu
- 2. Określanie pozycji z namiarów
- 3. Wyznaczanie kursu do sterowania z uwzględnieniem dryfu i znosu
- Wyliczenie czasów wody wysokiej i wody niskiej
- Weryfikacja siły pływu
- Weryfikacja wpływu dryfów wód morskich na kurs rzeczywisty i kompasowy
Ustalanie pozycji/GPS w systemie nawigacji IALA "B" ( Ameryka Płn i Ameryka Pd )
- 1. Źródła linii pozycyjnych
- 2. Dokładność metod ustalania pozycji
- 3. Obsługa urządzenia (zalety/wady/zagrożenia)
Pływy i prądy pływowe
- 1. Ogólne informacje o pływach i zagrożeniach z tym związanych
- Czytanie z map oraz urządzeń elektronicznych nawigacji terestrycznej na wodach pływowych systemu IALA "B"
Znaki nawigacyjne IALA "B"
1. Latarnie, pławy, stawy, charakterystyka świateł
Meteorologia
- 1. Źródła informacji o pogodzie i ich zastosowanie
- 2. Znajomość terminów używanych w morskich prognozach pogody, w tym skala Beauforta jej znaczenie dla małych jednostek
- 3. Podstawowa znajomość wyżów, niżów i frontów
- 4. Uwzględnianie kwestii meteorologicznych w planowaniu krótkich rejsów w strefie przybrzeżnej
Nawigacja przy ograniczonej widoczności
- 1. Pływanie we mgle
- 2. Zastosowanie radia UKF z DSC
Pilotaż
- 1. Wykorzystanie namiarów, nabieżniki
- 2. System IALA w regionie "A"
- 3. Publikacje nawigacyjne
- 4. Plany nawigacyjne i wejścia do portów
Odpowiedzialność za zanieczyszczania środowiska i ochrona środowiska morskiego, w tym raf koralowych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Manewrowanie jachtem na silniku | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Manewrowanie jachtem na żaglach | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Terminologia żeglarska + prace bosmańskie | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Kotwica i bezpieczeństwo | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Bezpieczeństwo i procedury ratownicze | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Nawigacja podstawowa | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 06-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Kompasy i praca na mapie | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 07-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Nawigacja elektroniczna i pływy | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 08-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Meteorologia i nawigacja przy ograniczonej widoczności | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 09-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Pilotaż, odpowiedzialność środowiskowa | Prowadzący Dariusz Kowalski | Data realizacji zajęć 10-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja/Post test | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 93,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 93,75 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 350,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dariusz Kowalski
Wyższa Szkoła Bankowa - Psycholog Biznesu, Studia Podyplomowe - Manager HR, Politechnika Koszalińska - Spec. ds. Marketingu, Przedsiębiorca od 1991r, Właściciel Maritime Consulting Poland od 2015r.
Uprawnienia:
Kapitan Jachtowy, Kapitan Motorowodny, Voditielj Brodice - Chorwacki Kpt jachtowy,
Instruktor sportów wodnych
Operator morskiego radia SRC
Mam za sobą lata doświadczeń przy realizacji projektów szkoleniowych w ramach Programów operacyjnych POKL, PO Ryby, czy POWER. Moje doświadczenie w działalności żeglarskiej i szkoleniowej zdobyte podczas wielu przebytych mil morskich oraz mojej pracy w Akademii Morskiej w Szczecinie pozwoliło mi na:
1/ Organizację szkoleń żeglarskich m.in. na zlecenie Zarządu Portu w Kołobrzegu dla 120 uczniów ,
2/ Realizację autorskiego projektu w AM Szczecin w ramach POKL 8.1.1 „Promowanie świadomości ekologicznej poprzez ekoturystykę żeglarską” program szkoleń żeglarski łącznie dla 116 osób,
3/ Organizację zajęć i przeszkolenie młodzieży w ramach obozów i kolonii tematycznych z zakresu sportów wodnych dla 86 osób na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej,
4/ Organizację rejsów stażowo – szkoleniowych pod żaglami na morzach i oceanach dla 196 osób,
5/ Usługi Skippera na jachtach żaglowych dla 168 osób,
6/ Łącznie przebyte pod żaglami 14088 mil morskich w wymiarze 13 458h.
Przeprowadzonych samodzielnie w latach 2015-2022 liczne szkolenia i doradztwa w zakresie kompetencji i kwalifikacji zawodowych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Pobyt na Katamaranie morskim BALI 4.5 ( nocleg, opieka Skippera, ubezpieczenie NNW, OC ).
- Materiały do nauki nawigacji: mapy, przenośniki, trójkąty nawigacyjne, tabele pływów do dyspozycji uczestników w czasie szkolenia
- Urządzenia pokładowe: GPS, ploter, radio UKF, funkcja autopilota.
- Podręcznik przygotowujący do teoretycznej części egzaminu
- Dostęp do Wi -Fi w czasie całego szkolenia
- Opinia z rejsu potwierdzającą odbyty staż z ilością godzin.
Warunki uczestnictwa
- Usługa nie obejmuje transportu na miejsce realizacji usługi.
- Trasa rejsu uzależniona jest od warunków hydrometeorologicznych.
- UWAGA: Trasa może ulegać drobnym modyfikacjom ze względu na panujące warunki atmosferyczne.
- Zastrzegamy sobie możliwość odwołania usługi w przypadku niezapisania się na usługę min. 9 osób.
- Każdy uczestnik w czasie rejsu bezwzględnie musi posiadac urządzenie pozwalające na przeprowadzenie kontroli wizualnej oraz głosowej przez operatora w czasie rzeczywistym ( telefon, tablet, inne).
Informacje dodatkowe
Nabycie umiejętności manewrowania dużym Katamaranem o wadze często ponad 16 ton, wymaga precyzji na wodach pływowych oraz pomiędzy rafami w warunkach dużego ruchu jednostek. Biorąc pod uwagę nasze wybrzeże Bałtyckie oraz kierunki i siły wiatrów, a także małą ilość marin morskich, wiedzy tej nie zdoła uzyskać kursant ubiegający się o patent JSM lub MSM, czy przyszły pretendent do tytułu Kapitana Jachtowego. Każdy, kto chce żeglować z ludźmi i brać odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo musi posiadać niezbędną teoretyczną i praktyczną wiedzę oraz wiedzieć, jak ją wykorzystać, by bezpiecznie poprowadzić rejs zapewniając maximum komfortu i bezpieczeństwa osobom znajdującym się na pokładzie pływającej jednostki morskiej.
- Katamaran Bali 4.5
- Materiały do nauki nawigacji w systemie IALA "B", mapy, przenośniki, trójkąty nawigacyjne do dyspozycji uczestników w czasie szkolenia
- Urządzenia pokładowe: GPS, ploter, radio UKF, funkcja autopilota.
- Podręcznik dla JSM.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Adres
Adres
Saint Martin - Antigua - Gwadelupa - Dominka - Montserrat - Anguilla - Saint Martin
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Dojazd na miejsce zaokrętowania i wyokrętowania nie jest refundowany.