Interdyscyplinarna terapia pacjenta oddechowego i ortodontycznego – logopedia, ortodoncja i fizjoterapia
Interdyscyplinarna terapia pacjenta oddechowego i ortodontycznego – logopedia, ortodoncja i fizjoterapia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, którzy zmagają się z zaburzeniami oddychania, wadami zgryzu, problemami postawy czy dysfunkcjami w obrębie twarzoczaszki.
W szczególności:
- logopedów i neurologopedów,
- fizjoterapeutów, osteopatów, terapeutów manualnych,
- ortodontów i stomatologów,
- terapeutów oddechu i trenerów pracy z ciałem,
- lekarzy pracujących z pacjentami z zaburzeniami snu, chrapaniem, przerostem migdałków,
- wszystkich specjalistów zainteresowanych podejściem holistycznym do pacjenta.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników25
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi26
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do interdyscyplinarnej diagnozy i terapii pacjentów z zaburzeniami oddychania i wadami zgryzu poprzez integrację wiedzy i metod pracy z zakresu logopedii, fizjoterapii i ortodoncji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje zależności między oddychaniem, funkcjami prymarnymi, postawą ciała i wadami zgryzu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie definiuje elementy układu oddechowego i stomatognatycznegorozróżnia objawy dysfunkcji oddychania i wad zgryzu uzasadnia potrzebę normalizacji oddychania u pacjenta z zaburzeniami miofunkcjonalnymi | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera i planuje techniki terapeutyczne adekwatne do zaburzeń oddychania i napięcia mięśniowego orofacjalnego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik ocenia opis przypadku i wskazuje właściwą interwencjęorganizuje podstawowe działania terapeutyczne zgodnie z diagnozą kontroluje skuteczność zaproponowanych rozwiązań w oparciu o opis objawów | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik ocenia potrzebę współpracy interdyscyplinarnej w procesie terapii oddychania. | Kryteria weryfikacji identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji specjalistycznejuzasadnia rolę poszczególnych specjalistów w pracy z pacjentem nadzoruje kierowanie pacjenta do odpowiedniego członka zespołu terapeutycznego | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM SZKOLENIA:
Moduł I - oddechowy:
1. Anatomia i fizjologia oddychania.
2. Biochemia oddechu. CO2. Tlenek azotu.
3. Metoda oddechowa wg dr K. Butejko i znaczenie Pauzy Kontrolnej.
4. Bierny oraz czynny trening aktywizacji nosa.
5. Praca terapeutyczna z pacjentem migdałkowym.
6. Praca terapeutyczna z pacjentem z dolegliwością chrapania.
7. Wspomaganie terapii oddechowej – kinesiotaping.
8. Diagnostyka oddechu: Ocena wydolności oddechowej: SP02, PEF, wyznaczanie pauzy kontrolnej, ocena pracy przepony.
9. Warsztat praktyczny z zakresu: Wyznaczania pauzy kontrolnej, nauki aktywizacji nosa, wydłużania fazy wydechowej, wstrzymywania oddechu, wstrzymywania oddechu w ruchu, zwiększania objętości oddechowej, uruchamiania przepony, relaksacji z oddechem, oddechu w ruchu.
Moduł II – logopedyczny:
1. Funkcje prymarne a oddech.
2. Pozycja spoczynkowa języka, warg oraz żuchwy.
3. Ocena budowy, czynności oraz motoryki aparatu artykulacyjnego.
4. Kwestionariusz wywiadu oraz diagnozy.
5. Przegląd technik logopedycznych regulujących napięcie mięśniowe kompleksu ustno-twarzowego pacjenta z dysfunkcją oddychania.
Moduł III – fizjoterapeutyczny:
Staw skroniowo-żuchwowy i struktury twarzoczaszki:
1. Anatomia i fizjologia mięśni kształtujących kości szczęki i żuchwy.
2. Fizjologia prawidłowego rozwoju żuchwy.
3. Budowa stawu skroniowo-żuchwowego.
4. Fizjologia i patologia krążka stawu skroniowo-żuchwowego – funkcje krążka.
5. Analiza podstawowych parafunkcji i ich wpływu na staw skroniowo-żuchwowy.
6. Podstawowa praca manualna ze stawem skroniowo-żuchwowym.
7. Wpływ wad ortodontycznych na postawę ciała.
8. Jak pracować z wadą zgryzu? Holistyczne podejście.
9. Analiza i praca manualna z mięśniami żucia oraz mięśniami mimicznymi.
Moduł IV – fizjoterapeutyczny:
Przepona, postawa i napięcie mięśniowe:
1. Anatomia i fizjologia oddechu – budowa przepony i jej funkcje.
2. Diagnostyka przepony – testy diagnostyczne i praktyczne podejście.
3. Wpływ przepony na postawę ciała – szczegółowa ocena postawy.
4. Techniki pracy z przeponą i oddechem – normalizacja napięcia (moduł praktyczny).
5. Regulacje ustno-twarzowe normalizujące napięcie w obrębie twarzy.
6. Analiza i praca manualna wybranych mięśni posturalnych.
7. Analiza wybranych przypadków medycznych.
Moduł V – ortodontyczny:
1. Wstęp do ortodoncji wczesnej.
2. Klasyfikacja wad zgryzu.
3. Bioblok jako wsparcie wczesnego leczenia ortodontycznego.
4. Typy aparatów ortodontycznych dla dzieci i młodzieży- przegląd przypadków ortodontycznych.
5. Czytanie twarzy pacjenta - kiedy skierować do ortodonty i dlaczego tak szybko?
6. Ortodoncja posturalna a ortodoncja klasyczna.
7. Współpraca zespołowa pacjenta ortodontycznego. Ortodonta - Logopeda - Fizjoterapeuta.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 31 Moduł I – Anatomia i fizjologia oddychania + Biochemia oddechu. CO2, tlenek azotu. Metoda oddechowa wg dr K. Butejko i znaczenie Pauzy Kontrolnej + Bierny i czynny trening aktywizacji nosa | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 31 Moduł I – Praca terapeutyczna z pacjentem migdałkowym + Praca terapeutyczna z pacjentem z dolegliwością chrapania. Wspomaganie terapii oddechowej – kinesiotaping + Diagnostyka oddechu . | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 31 Moduł I – Warsztat praktyczny (pauza kontrolna, aktywizacja nosa, wydłużanie fazy wydechowej, wstrzymywanie oddechu, uruchamianie przepony, relaksacja z oddechem) | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 31 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 31 Moduł II – Funkcje prymarne a oddech + Pozycja spoczynkowa języka, warg i żuchwy | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 31 Moduł II – Ocena budowy, czynności oraz motoryki aparatu artykulacyjnego + Kwestionariusz wywiadu i diagnozy | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 31 Moduł II – Przegląd technik logopedycznych regulujących napięcie mięśniowe | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 31 Przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 31 Moduł III – Anatomia i fizjologia mięśni kształtujących kości szczęki i żuchwy + Fizjologia prawidłowego rozwoju żuchwy | Prowadzący dr n. o zdr. Jagoda Goślińska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 31 Moduł III – Budowa stawu skroniowo-żuchwowego + Fizjologia i patologia krążka stawu skroniowo-żuchwowego – funkcje krążka | Prowadzący dr n. o zdr. Jagoda Goślińska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 31 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 31 Moduł II: Funkcje prymarne a oddech | Prowadzący mgr Agnieszka Brząkała | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 31 Moduł III – Budowa stawu skroniowo-żuchwowego + Fizjologia i patologia krążka stawu skroniowo-żuchwowego – funkcje krążka (kontynuacja) | Prowadzący dr n. o zdr. Jagoda Goślińska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 31 Moduł III – Analiza parafunkcji, praca manualna, wpływ wad ortodontycznych na postawę, analiza mięśni żucia i mimicznymi | Prowadzący dr n. o zdr. Jagoda Goślińska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 31 Moduł IV – Anatomia i fizjologia oddechu – budowa przepony i jej funkcje + Diagnostyka przepony | Prowadzący dr n. o zdr. Krystyna Hejdysz-Aksiutin | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 31 Moduł IV – Wpływ przepony na postawę ciała – szczegółowa ocena postawy | Prowadzący dr n. o zdr. Jagoda Goślińska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 31 Moduł IV – Techniki pracy z przeponą i oddechem – normalizacja napięcia | Prowadzący dr n. o zdr. Krystyna Hejdysz-Aksiutin | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 31 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 31 Moduł IV – Regulacje ustno-twarzowe normalizujące napięcie w obrębie twarzy + Analiza i praca manualna wybranych mięśni posturalnych | Prowadzący dr n. o zdr. Krystyna Hejdysz-Aksiutin | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 31 Moduł IV – Analiza wybranych przypadków medycznych | Prowadzący dr n. o zdr. Krystyna Hejdysz-Aksiutin | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 31 Przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 31 Moduł V – Wstęp do ortodoncji wczesnej + Klasyfikacja wad zgryzu | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 31 Moduł V – Bioblok jako wsparcie wczesnego leczenia ortodontycznego | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 31 Moduł V - Typy aparatów ortodontycznych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 31 Przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 31 Moduł V – Czytanie twarzy pacjenta – kiedy skierować do ortodonty i dlaczego | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 31 Moduł V – Ortodoncja posturalna a klasyczna | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 31 Moduł V – Ortodoncja posturalna a klasyczna - kontynuacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 29 z 31 Moduł V – Współpraca zespołowa pacjenta ortodontycznego: Ortodonta – Logopeda – Fizjoterapeuta | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 30 z 31 Moduł V – Współpraca zespołowa pacjenta ortodontycznego: Ortodonta – Logopeda – Fizjoterapeuta – kontynuacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 31 z 31 Walidacja efektów uczenia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:00 | Godzina zakończenia 19:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 420,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 420,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 93,08 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 93,08 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Agnieszka Brząkała
Prowadzi własną praktykę logopedyczną. W gabinecie zajmuje się terapią wad wymowy oraz przygotowaniem i wspomaganiem leczenia ortodontycznego oraz ortognatycznego pacjentów. Pracując terapeutycznie, koncentruje się na podejściu holistycznym względem pacjenta. Współpracuje z fizjoterapeutami, laryngologami oraz ortodontami.
dr n. o zdr. Jagoda Goślińska
dr n. o zdr. Krystyna Hejdysz-Aksiutin
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują:
- Certyfikat ukończenia szkolenia
- Drukowane Materiały dydaktyczne
- Notes i długopis
Szkolenie ma charakter praktyczny - zalecamy wygodny, nie krępujący ruchów strój.
Warunki uczestnictwa
Każdy uczestnik przed rozpoczęciem szkolenia ma obowiązek zapoznać się z Regulaminem szkoleń, dostępnym na stronie internetowej www.instytutlogopedyczny.pl, oraz zaakceptować jego postanowienia.
Konieczne jest zarezerwowanie miejsca na szkoleniu poprzez formularz dostępny na stronie www.instytutlogopedyczny.pl.
Frekwencja uczestników będzie potwierdzana podpisem na liście obecności w trakcie zajęć.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest udział w minimum 80% zajęć dydaktycznych oraz przystąpienie do weryfikacji efektów uczenia się (walidacji).
Uczestnicy są świadomi, że szkolenie realizowane z dofinansowaniem może być objęte kontrolą lub monitoringiem ze strony Operatora lub Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i wyrażają zgodę na ewentualne uczestnictwo w tych działaniach.
Informacje dodatkowe
Uczestnicy mają zapewniony całodzienny serwis kawowy oraz obiad każdego dnia szkolenia.
Organizator nie zapewnia zakwaterowania, dojazdu.
1 godzina dydaktyczna = 45 minut
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja