Przygotowywanie i podawanie kawy oraz napojów kawowych BARISTA - szkolenie kończące się egzaminem
Przygotowywanie i podawanie kawy oraz napojów kawowych BARISTA - szkolenie kończące się egzaminem
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Grupa docelowa usługi
Szkoleniem mogą być zainteresowani:
- uczniowie i studenci oraz absolwenci kierunków związanych np. z gastronomią, a w szczególności w zawodach kelnera, barmana, baristy lub someliera;
- pracownicy: kawiarni, restauracji, barów, domów weselnych, sklepów specjalistycznych z kawą, kawiarenek mobilnych, firm eventowych itp.;
- handlowcy w branży kawowej;
- osoby prowadzące własną działalność gospodarczą w zakresie związanym z przygotowaniem i podawaniem kawy;
- osoby, które ukończyły kursy lub szkolenia z zakresu przygotowania i podawania kawy;
- osoby, które chciałaby przekwalifikować się.
Szkolenie odpowiednie jest dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Skierowane jest zarówno do osób posiadających doświadczenie w pracy w punktach gastronomicznych jak i osób bez doświadczenia zawodowego w przedmiocie szkolenia zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kwalifikacje w tym zakresie.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji04-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi38
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa „Przygotowywanie i podawanie kawy oraz napojów kawowych BARISTA - szkolenie kończące się egzaminem” potwierdza przygotowanie do samodzielnego przygotowywania i podawania kawy oraz napojów kawowych na bazie gotowych receptur oraz na podstawie receptury do samodzielnie stworzonych kompozycji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje ziarna kawy | Kryteria weryfikacji a. omawia historię i pochodzenie kawy, b. charakteryzuje i rozróżnia gatunki kaw (m.in. arabikę i robustę) ze względu na budowę, zawartość kofeiny i kwasowość, c. omawia etapy pozyskiwania ziarna kawowego i rozróżnia stopnie wypalenia kawy, d. omawia grubość mielenia ziarna w zależności od metody parzenia kawy (immersyjna, przelewowa, ciśnieniowa), e. omawia sposoby przechowywania ziaren kawy i dodatków | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje kawy i napoje kawowe | Kryteria weryfikacji a. omawia rodzaje kaw oraz napojów kawowych zimnych i gorących z dodatkami, b. omawia dodatki do kawy (np. mleko krowie, napój roślinny, mleko skondensowane, śmietanka, cukier, posypki, czekolada, alkohol), c. omawia alternatywne metody parzenia kawy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje sposoby przygotowania oraz podania kawy i napojów kawowychKryteria weryfikacji | Kryteria weryfikacji a. omawia urządzenia (ekspres ciśnieniowy kolbowy, ekspres przelewowy) i akcesoria do przygotowywania kawy (młynek żarnowy, odbijak do kawy, tamper, frenchpress, chemex, dripper, aeropress, kafetierkę), b. omawia przygotowanie ciśnieniowego ekspresu kolbowego do parzenia kawy, c. omawia parametry espresso i czynniki wpływające na jakość espresso, d. omawia zasady i technikę spieniania mleka oraz napojów roślinnych do poszczególnych rodzajów kaw, e. omawia zasady i techniki sztuki latte art | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kalkuluje cenę kawy i napoju kawowego | Kryteria weryfikacji a. przygotowuje kalkulację cenową dla wybranej kawy lub napoju kawowego, b. przygotowuje recepturę i kalkulację cenową dla własnej kompozycji kawowej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Przygotowuje sprzęt do parzenia kawy | Kryteria weryfikacji a. przygotowuje ekspres i młynek do pracy (sprawdza czystość grupy, dyszy do spieniania mleka, kontroluje wskaźniki temperatury i ciśnienia, czystość odbijaka i tampera), b. sprawdza ustawienie grubości mielenia ziarna, c. przygotowuje sprzęt do alternatywnych metod sporządzania kaw (stan techniczny, czystość, kompletność wszystkich elementów), d. przygotowuje naczynia i sprzęt do spieniania mleka, e. przygotowuje naczynia do podania kawy i napojów kawowych, f. czyści i konserwuje ekspres kolbowy po zakończeniu pracy (stosuje środki do czyszczenia) grupy i kolby z filtrem, g. sprząta stanowisko pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Przygotowuje kawy i napoje kawowe | Kryteria weryfikacji a. przygotowuje espresso, doppio, ristretto, lungo, b. przygotowuje caffe americano, c. przygotowuje cappuccino, cafe latte, cafe latte macchiato i latte macchiato z syropem, espresso macchiato, espresso con panna, caffe mocha, d. przygotowuje kawę mrożoną, caffe affogato, e. przygotowuje caffe crema, f. przygotowuje irish coffee, g. przygotowuje własną kompozycję kawową, h. przygotowuje mleko (np. spienia) do określonego rodzaju napoju kawowego, i. dobiera dodatki do napojów kawowych, j. dekoruje napoje kawowe, k. dobiera naczynia do podania napoju kawowego, l. stosuje zasady dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i higienicznej (GHP) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Serwuje kawy i napoje kawowe | Kryteria weryfikacji a. dobiera naczynia i akcesoria (np. słomki, łyżeczki, mieszadełka) do podania kawy i napojów kawowych, b. przygotowuje kawę i napój kawowy do podania konsumentowi zgodnie z zasadami obsługi gości, c. prezentuje kawę lub napój kawowy konsumentowi, d. podaje kawę i napoje kawowe zgodnie z zasadami i technikami obsługi konsumentów (kolejność, kierunki i strony obsługi) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- KwalifikacjePrzygotowywanie i podawanie kawy oraz napojów kawowych
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęALDEO SYSTEMY ZARZĄDZANIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoALDEO SYSTEMY ZARZĄDZANIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkoleniem mogą być zainteresowani:
- uczniowie i studenci oraz absolwenci kierunków związanych np. z gastronomią, a w szczególności w zawodach kelnera, barmana, baristy lub someliera;
- pracownicy: kawiarni, restauracji, barów, domów weselnych, sklepów specjalistycznych z kawą, kawiarenek mobilnych, firm eventowych itp.;
- handlowcy w branży kawowej;
- osoby prowadzące własną działalność gospodarczą w zakresie związanym z przygotowaniem i podawaniem kawy;
- osoby, które ukończyły kursy lub szkolenia z zakresu przygotowania i podawania kawy;
- osoby, które chciałaby przekwalifikować się.
Szkolenie odpowiednie jest dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Skierowane jest zarówno do osób posiadających doświadczenie w pracy w punktach gastronomicznych jak i osób bez doświadczenia zawodowego w przedmiocie szkolenia zainteresowanych tematyką szkolenia i chcących uzyskać kwalifikacje w tym zakresie.
Zagadnienia poruszane podczas szkolenia:
Moduł 1. Wiedza o kawie (ziarnach, pochodzeniu, rodzaju kaw i napojów kawowych), w tym:
Historia i pochodzenie kawy
Rodzaje kaw: arabika i robusta – podstawowe różnice
Stopnie wypalenia ziaren i ich wpływ na smak
Grubość mielenia ziaren dopasowana do metody parzenia
Podstawowe zasady przechowywania kawy i dodatków
Moduł 2. Przygotowywanie i podawanie kawy i napojów kawowych
2.1 Przygotowanie sprzętu do parzenia kawy, w tym:
- Budowa i przygotowanie sprzętu do parzenia kawy (ekspres ciśnieniowy kolbowy, ekspres przelewowy, młynek żarnowy, tamper, odbijak, alternatywne urządzenia)
- Czyszczenie i konserwacja urządzeń
2.2 Przygotowanie kawy i napojów kawowych, w tym:
- Parametry espresso i czynniki wpływające na jakość
- Techniki spieniania mleka i napojów roślinnych
- Przygotowanie klasycznych i mlecznych napojów kawowych oraz z dodatkami
- Latte art – podstawowe techniki
- Tworzenie własnych kompozycji kawowych
- Dekorowanie napojów
2.3 Serwowanie kawy i napojów kawowych, w tym:
- Naczynia i akcesoria do serwowania
- Estetyka serwisu i zasady podawania napojów
- Obsługa klienta
2.4 Kalkulacja ceny kawy i napoju kawowego, w tym:
- Obliczanie kosztów składników
- Ustalanie ceny sprzedaży napojów
3. Walidacja
USŁUGĘ ZAPLANOWANO NA 38 GODZ. SZKOLENIOWYCH/ DYDAKTYCZNYCH (1 godz. szkoleniowa/ dydaktyczna = 45 min.) - w ten czas wliczono przerwy.
W trakcie realizacji usługi rozwojowej, przeprowadzona jest weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się w formie okresowego podsumowania dokonywane grupowo lub indywidualnie z Uczestnikami.
Warunki organizacyjne realizacji szkolenia:
Zalecana minimalna liczba osób na szkoleniu: 10
Zalecana maksymalna liczba osób na szkoleniu: 20
Sala powinna zapewniać odpowiednią ilość miejsc siedzących oraz umożliwiać przeprowadzenie części praktycznej szkolenia (m.in. dostęp do bieżącej wody).
W sali powinny znajdować się stoły lub miejsca zawierające dołączone pulpity na których uczestnicy będą mogli zapisywać notatki.
Układ stołów: dowolny
Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych form: indywidualnie i grupowo.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu oraz warsztatów (zajęć praktycznych).
Podczas warsztatów uczestnicy będą przygotowywać napoje samodzielnie lub w grupach, ale pod okiem szkoleniowca, który nadzoruje ich pracę, poprawiając lub pomagając jeśli jest taka potrzeba.
Zaplecze organizacyjno-logistyczne zapewnia odpowiednie warunki do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu baristyki, obejmując niezbędne wyposażenie oraz produkty umożliwiające naukę parzenia kawy, przygotowywania różnych napojów kawowych, spieniania mleka i estetycznego serwowania. Uczestnicy mają do dyspozycji zarówno materiały szkoleniowe, jak i różnorodne surowce potrzebne do ćwiczeń praktycznych. Uczestnicy mają dostęp do różnorodnych gatunków kawy, mleka, a także syropów i dodatków służących do tworzenia napojów kawowych. Dodatkowo zapewnione jest odpowiednie szkło i ceramika do serwowania kaw oraz środki czystości i akcesoria niezbędne do utrzymania higieny stanowiska pracy.
WALIDACJA
Walidacja prowadzona jest przez zewnętrzny podmiot wpisany do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów ją realizujących przedstawiamy poniżej:
1.1. Metody walidacji
Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody:
- test teoretyczny,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- prezentacja kawy i napojów kawowych,
- wywiad swobodny (rozmowa z komisją).
Obserwacja wykonywanych zadań oraz prezentacja uzyskanych rezultatów odbywa się zgodnie z arkuszem obserwacji i kryteriami oceniania.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja walidacyjna składa się z minimum dwóch członków, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji i posiada głos decydujący.
Przewodniczący komisji musi posiadać potwierdzoną i udokumentowaną wiedzę z zakresu danej kwalifikacji, np.:
- ukończone szkolenie specjalistyczne,
- wykształcenie gastronomiczne.
Każdy z członków komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji oraz stosowane metody.
Każdy członek komisji musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków:
- posiadać udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w przygotowywaniu i podawaniu kawy i napojów kawowych zdobyte w okresie ostatnich 7 lat,
- lub
- posiadać udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń lub walidacji w zakresie przygotowywania i podawania kawy i napojów kawowych.
Komisja walidacyjna musi spełniać łącznie powyższe wymagania.
1.3. Organizacja walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Walidacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
- Część teoretyczna: przeprowadzana w formie testu (test teoretyczny w formie elektronicznej lub tradycyjny w formie pakietu)
- Część praktyczna: realizowana po pozytywnej ocenie części teoretycznej, obejmuje obserwację w warunkach symulowanych.
Instytucja certyfikująca, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 226), zapewnia:
Pomieszczenie umożliwiające samodzielną pracę oraz:
- Materiały niezbędne do walidacji, w tym:
- wydzielone stanowisko egzaminacyjne z dostępem do:
- bieżącej wody,
- środków czystości,
- składników i dodatków:
- minimum dwa gatunki kaw (w tym arabika i robusta),
- mleko oraz napoje roślinne,
- śmietanka 30% i 36%, bita śmietana,
- dodatki do napojów kawowych, umożliwiające wykonanie napojów zgodnych z kwalifikacją:
- syropy: karmelowy, czekoladowy, miętowy, waniliowy, cynamonowy, pomarańczowy, cytrynowy,
- przyprawy: cynamon, kardamon, kakao w proszku,
- substancje słodzące: cukier biały, trzcinowy, ksylitol, słodzik, miód,
- whisky, lody konsumpcyjne, lód.
- wydzielone stanowisko egzaminacyjne z dostępem do:
Sprzęt, naczynia i akcesoria niezbędne do realizacji walidacji:
- ekspres ciśnieniowy kolbowy z dyszą spieniającą,
- ekspres przelewowy,
- młynek żarnowy,
- odbijak do kawy,
- tamper,
- wybrane urządzenie do alternatywnych metod parzenia kawy, w tym: kawiarka, chemex, french press, shaker lub blender,
- naczynia i akcesoria potrzebne do prezentacji i podania kaw oraz napojów kawowych, zgodnie z efektami uczenia się.
Walidacja odbywa się zgodnie z procedurą przewidzianą dla kwalifikacji „Przygotowywanie i podawanie kawy oraz napojów kawowych” (kod: 14004), wpisaną do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.
Walidację prowadzi instytucja certyfikująca ALDEO SYSTEMY ZARZĄDZANIA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ – posiadająca uprawnienia nadane przez właściwego ministra.
Szkolenie i walidacja stanowią odrębne etapy usługi, przy zachowaniu zasad bezstronności i rozdzielenia ról (osoba szkoląca nie przeprowadza egzaminu własnych uczestników).
Instytucja Certyfikująca (IC) zapewnia rozdzielność szkolenia od walidacji. Każdy Uczestnik szkolenia deklaruje, czy uczestniczył w szkoleniu IC w ciągu ostatniego roku. W przypadku gdy kandydat zadeklaruje, że brał udział w szkoleniu, IC zapewnia, iż prowadzący szkolenie nie będzie brał udziału w walidacji konkretnego kandydata.
Instytucja realizująca usługę jest wpisana do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi szkoleniowe oraz do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji jako instytucja certyfikująca dla kwalifikacji kod 14004.
Usługa obejmuje szkolenie oraz walidację, przy zachowaniu niezależności procesu egzaminowania zgodnie z wymogami ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. 2016 r. poz. 64).
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 147,37 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 147,37 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 1 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 1 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 1 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 1 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe, np. skrypty oraz materiały do wykonywania zajęć praktycznych (w tym: urządzenia i narzędzia oraz materiały zużywalne niezbędne do realizacji programu szkolenia).
Uczestnicy mają do dyspozycji zarówno materiały szkoleniowe, jak i różnorodne surowce potrzebne do ćwiczeń praktycznych. Uczestnicy mają dostęp do różnorodnych gatunków kawy, mleka, a także syropów i dodatków służących do tworzenia napojów kawowych. Dodatkowo zapewnione jest odpowiednie szkło i ceramika do serwowania kaw oraz środki czystości i akcesoria niezbędne do utrzymania higieny stanowiska pracy.
Informacje dodatkowe
Procedura reklamacji usługi szkoleniowej
Reklamacje można zgłaszać do ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o. w formie pisemnej, listem poleconym na adres: ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o., ul. Kurpiowska 5/111, 35-620 Rzeszów lub mailem: biuro@aldeo.pl najpóźniej w terminie 14 dni kalendarzowych od daty zakończenia realizacji danej usługi szkoleniowej wg zasad wskazanych w Procedurze reklamacji usługi szkoleniowej dostępnej na stronie internetowej: http://aldeo.pl/oferta/szkolenia/
Reklamacja zostanie uwzględniona w przypadku nienależytego zrealizowania Szkolenia z wyłącznej winy ALDEO Systemy Zarządzania Sp. z o.o.
Informujemy, że usługa może zostać poddana kontroli lub audytowi instytucji zewnętrznych, w tym audytowi w ramach audytów funkcjonowania podmiotów w Bazie Usług Rozwojowych. Zespół audytowy ma możliwość na podstawie upoważnienia wydanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości do przeprowadzenia wizytacji usługi rozwojowej.