Certyfikowane szkolenie: Wsparcie dziecka z zaburzeniami komunikacji (afazja, mutyzm, opóźniony rozwój mowy) z elementami komunikacji alternatywnej.
Certyfikowane szkolenie: Wsparcie dziecka z zaburzeniami komunikacji (afazja, mutyzm, opóźniony rozwój mowy) z elementami komunikacji alternatywnej.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Małopolski Pociąg do kariery, Nowy start w Małopolsce z EURESEM
- Grupa docelowa usługi
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
- Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych
Szkolenie jest skierowane do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów oraz pracowników przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, którzy w swojej pracy mają kontakt z dziećmi przejawiającymi trudności w komunikacji werbalnej. Adresatami szkolenia są również osoby pracujące w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach terapeutycznych, świetlicach oraz instytucjach wspierających rozwój dziecka. Szkolenie dedykowane jest także rodzicom, opiekunom i osobom zainteresowanym poszerzeniem wiedzy z zakresu wspierania dzieci z afazją, mutyzmem oraz opóźnionym rozwojem mowy.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji15-05-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do rozpoznawania potrzeb dzieci z zaburzeniami komunikacji (afazja, mutyzm, opóźniony rozwój mowy) oraz doboru i stosowania odpowiednich metod, narzędzi i form wsparcia, w tym elementów komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC), w celu ułatwienia dziecku funkcjonowania w środowisku edukacyjnym i społecznymEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zna przyczyny, objawy i mechanizmy zaburzeń komunikacji – afazji, mutyzmu i opóźnionego rozwoju mowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi omówić charakterystykę zaburzeń komunikacji (afazja, mutyzm, ORM) oraz ich wpływ na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym i domowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozumie znaczenie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić zasady i cele stosowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w procesie nauczania i terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i formy pracy (np. gesty, piktogramy, tablice komunikacyjne, aplikacje AAC) do indywidualnych potrzeb dziecka. | Kryteria weryfikacji Potrafi dobrać odpowiednie metody, strategie i narzędzia wspierające rozwój komunikacji dziecka. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Umie planować działania edukacyjne i terapeutyczne wspierające dziecko w rozwijaniu kompetencji językowych i społecznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje przykładowy plan zajęć lub program wsparcia dziecka z zaburzeniami komunikacji i prezentuje go w trakcie zajęć warsztatowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana | ||
Efekty uczenia się Walidacja | Kryteria weryfikacji weryfikacja wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I – Diagnoza i rozumienie zaburzeń komunikacji u dzieci
Blok 1 (9:00–10:30)
Temat: Zaburzenia komunikacji – charakterystyka i uwarunkowania. Rozmowa na żywo, dyskusja
- Czym jest komunikacja i jak przebiega jej rozwój u dziecka
- Afazja, mutyzm, opóźniony rozwój mowy – definicje, objawy, różnice
- Przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń komunikacji
- Rola środowiska rodzinnego i edukacyjnego w procesie wspierania rozwoju mowy
Blok 2 (10:30–12:00)
Temat: Diagnoza funkcjonowania dziecka z zaburzeniami komunikacji. Rozmowa na żywo, case study
- Obserwacja i analiza zachowań komunikacyjnych dziecka
- Narzędzia diagnostyczne i arkusze obserwacyjne w praktyce nauczyciela i terapeuty
- Studium przypadku – analiza dziecka z afazją, mutyzmem i ORM
- Wczesna interwencja i współpraca z logopedą, psychologiem i rodzicem
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 3 (12:15–13:45)
Temat: Strategie wspierania komunikacji w codziennej pracy z dzieckiem. Rozmowa na żywo, ćwiczenia
- Jak rozmawiać z dzieckiem z trudnościami komunikacyjnymi
- Techniki stymulowania mowy i rozumienia języka
- Wykorzystanie elementów zabawy, rytmu i ruchu w terapii komunikacji
- Budowanie relacji opartej na zaufaniu i akceptacji
Blok 4 (13:45–15:15)
Temat: Afazja, mutyzm i ORM – wyzwania emocjonalne i społeczne. Rozmowa na żywo, dyskusja, case study
- Jak dziecko z zaburzeniem komunikacji postrzega siebie i otoczenie
- Wpływ trudności językowych na emocje i relacje społeczne
- Rola nauczyciela i grupy rówieśniczej w integracji dziecka
- Przykłady pracy z uczniami w klasie i podczas zajęć indywidualnych
Blok 5 (15:15–16:15)
Temat: Refleksja praktyczna i przygotowanie do dnia drugiego. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, dyskusja
- Podsumowanie dnia – wnioski z pracy warsztatowej
- Dobre praktyki komunikacyjne w pracy z dzieckiem niemówiącym
- Tworzenie bezpiecznego środowiska wspierającego komunikację
DZIEŃ II – Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) w pracy z dzieckiem
Blok 6 (9:00–10:30)
Temat: Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – założenia i cele. Rozmowa na żywo, dyskusja
- Czym jest AAC – podstawowe pojęcia i zasady
- Różnica między komunikacją alternatywną a wspomagającą
- W jakich przypadkach stosuje się AAC
- Rola dorosłego w procesie wspierania komunikacji alternatywnej
Blok 7 (10:30–12:00)
Temat: Narzędzia i techniki AAC w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, case study
- Systemy znaków, gestów, symboli i piktogramów
- Wykorzystanie tablic, książek komunikacyjnych i aplikacji cyfrowych
- Przykłady zastosowania AAC w przedszkolu, szkole i terapii
- Ćwiczenia praktyczne – tworzenie prostych komunikatorów
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 8 (12:15–13:45)
Temat: Wdrażanie elementów AAC do codziennej pracy nauczyciela i terapeuty. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, dyskusja
- Jak planować działania wspierające komunikację w grupie i indywidualnie
- Integracja AAC z programem edukacyjnym
- Praca z rodzicami – jak włączyć rodzinę w proces wspierania dziecka
- Przykłady dobrych praktyk z placówek edukacyjnych
Blok 9 (13:45–15:15)
Temat: Tworzenie planu wsparcia komunikacji dziecka. Rozmowa na żywo, case study, ćwiczenia
- Opracowanie indywidualnego planu komunikacji (cel – narzędzie – strategia – ewaluacja)
- Ćwiczenia w grupach – tworzenie planu dla konkretnego dziecka
- Omówienie efektów pracy i dyskusja o możliwościach wdrożenia w praktyce
Blok 11 ( 15:15-16:15) Walidacja
- test wiedzy i autorefleksja uczestnika.
- • Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- • Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe
- • Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Zaburzenia komunikacji – charakterystyka i uwarunkowania. Rozmowa na żywo, dyskusja | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Diagnoza funkcjonowania dziecka z zaburzeniami komunikacji. Rozmowa na żywo, case study | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Przerwa | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Strategie wspierania komunikacji w codziennej pracy z dzieckiem. Rozmowa na żywo, ćwiczenia | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Afazja, mutyzm i ORM – wyzwania emocjonalne i społeczne. Rozmowa na żywo, dyskusja, case study | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Refleksja praktyczna i przygotowanie do dnia drugiego. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, dyskusja | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – założenia i cele. Rozmowa na żywo, dyskusja | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Narzędzia i techniki AAC w pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, case study | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Przerwa | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Wdrażanie elementów AAC do codziennej pracy nauczyciela i terapeuty. Rozmowa na żywo, ćwiczenia, dyskusja | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Tworzenie planu wsparcia komunikacji dziecka. Rozmowa na żywo, case study, ćwiczenia | Prowadzący Gabriela Rafińska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Gabriela Rafińska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają pełen zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne wskazówki. Dzięki tym materiałom uczestnicy będą mieli dostęp do niezbędnej wiedzy oraz narzędzi, które umożliwią im samodzielne wykorzystanie zdobytych umiejętności po zakończeniu kursu. Materiały szkoleniowe będą udostępnione na platformie Moodl w formacie PDF. Dzień przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma indywidualny login oraz hasło, umożliwiające dostęp do platformy. Po zalogowaniu będzie można pobrać profesjonalnie przygotowany komplet dokumentów
Warunki uczestnictwa
ukończone 18 lat
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
- Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych.
Informacje dodatkowe
- Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe. Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
- Podstawa zwolnienia z VAT § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.
- Wymagana jest frekwencja na poziomie co najmniej 80% udziału w szkoleniu.
- Potwierdzenie obecności odbywa się na podstawie listy obecności oraz dwóch zrzutów ekranu dokumentujących udział w szkoleniu
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądz laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
- Dostęp do intenetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s
Dołączenie do szkolenia następuje poprzez kliknięcie w przesłany link (dostępny tylko i wyłącznie na czas trwania szkolenia), czas trwania szkolenia przedstawiony jest w harmonogramie.
Uczestnicy PROSZENI SĄ o logowanie się na szkolenie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Logowanie się z urządzeń mobilnych (telefon, tablet) BARDZO CZĘSTO powoduje u uczestników nagminne wylogowanie się/rozłączenie/ z systemu konferencyjno-szkoleniowego, co utrudnia i zakłóca prowadzenie zajęć.