Certyfikowane szkolenie: Integracja sensoryczna (SI) z elementami terapii ręki
Certyfikowane szkolenie: Integracja sensoryczna (SI) z elementami terapii ręki
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Małopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do osób pracujących z dziećmi, które przejawiają trudności w zakresie motoryki małej, koordynacji ruchowej, koncentracji uwagi oraz przetwarzania bodźców sensorycznych.
W szczególności zapraszamy:
- nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej,
- pedagogów i terapeutów pedagogicznych,
- psychologów i pedagogów szkolnych,
- terapeutów integracji sensorycznej,
- logopedów i neurologopedów,
- fizjoterapeutów dziecięcych,
- studentów kierunków pedagogicznych, terapeutycznych i fizjoterapii.
Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników19
- Data zakończenia rekrutacji29-05-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiające rozumienie procesów integracji sensorycznej oraz świadome stosowanie elementów terapii ręki w pracy z dziećmi i dorosłymi, w celu wspierania rozwoju motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi i funkcjonowania w codziennych sytuacjach edukacyjnych i terapeutycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zna podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej (SI) oraz jej znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi omówić podstawowe pojęcia, cele i zasady terapii integracji sensorycznej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Zna etapy terapii ręki oraz jej powiązanie z procesami integracji sensorycznej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać etapy terapii ręki oraz opisać ich wpływ na rozwój motoryki małej i dużej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi rozpoznać symptomy zaburzeń przetwarzania sensorycznego i trudności motorycznych u dzieci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi rozpoznać objawy zaburzeń SI i trudności manualnych na podstawie analizy zachowań dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Umie dobrać i zastosować odpowiednie ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej i terapii ręki w pracy dydaktycznej lub terapeutycznej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje przykładowy zestaw ćwiczeń lub scenariusz zajęć łączących elementy terapii ręki i SI oraz realizuje go w praktyce. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Wykazuje umiejętność dostosowania metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka oraz budowania relacji wspierającej jego rozwój | Kryteria weryfikacji Uczestnik demonstruje umiejętność nawiązywania kontaktu, dostosowywania tempa pracy i sposobu komunikacji do potrzeb dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
🗓️ DZIEŃ I – Podstawy integracji sensorycznej i diagnoza funkcjonowania dziecka (7 godzin)
Blok 1 (9:00–10:30): Wprowadzenie do integracji sensorycznej. Wykłady, ćwiczenia i case study
• Definicja integracji sensorycznej (IS) i jej znaczenie dla rozwoju dziecka
• Zasada funkcjonowania układu sensorycznego
• Najważniejsze zmysły w kontekście SI (dotyk, propriocepcja, przedsionek, wzrok, słuch)
• Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
• Związek integracji sensorycznej z rozwojem motoryki dużej i małej
Blok 2 (10:30–12:00): Sensoryka w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Wykłady, ćwiczenia i case study
• Jak zmysły współpracują w nauce i zabawie
• Wpływ zaburzeń SI na zachowanie, emocje i procesy poznawcze
• Studium przypadków – obserwacja zachowań dzieci w przedszkolu i szkole
• Wprowadzenie do terapii ręki – rozwój motoryki małej jako element integracji sensorycznej
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 3 (12:15–13:45): Diagnoza potrzeb sensorycznych w pracy nauczyciela i terapeuty. Wykłady, ćwiczenia i case study
• Wczesne rozpoznawanie trudności sensorycznych
• Narzędzia i arkusze obserwacji SI i terapii ręki
• Ocena napięcia mięśniowego, koordynacji oko-ręka i chwytu
• Współpraca z rodzicami i specjalistami (terapeuta SI, terapeuta ręki, psycholog, pedagog specjalny)
Blok 4 (13:45–15:15): Wpływ środowiska edukacyjnego na proces integracji sensorycznej i rozwój motoryki małej. Wykłady i case study
• Jak organizować przestrzeń przyjazną dla zmysłów i dłoni dziecka
• Materiały i pomoce wspierające rozwój manipulacji i koordynacji
• Dostosowanie otoczenia do indywidualnych potrzeb ucznia
Blok 5 (15:15–16:30): Podsumowanie dnia i refleksja praktyczna. Ćwiczenia i dyskusja
• Analiza przykładów z praktyki uczestników
• Dyskusja: jak rozpoznawać i reagować na potrzeby sensoryczne i manualne dzieci
• Wnioski i przygotowanie do dnia drugiego
🗓️ DZIEŃ II – Strategie wspierania i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej i terapii ręki (7 godzin)
Blok 6 (9:00–10:30): Ćwiczenia i zabawy wspierające integrację sensoryczną i terapię ręki. Ćwiczenia, dyskusja i case study
• Zasady planowania aktywności sensorycznych i manualnych
• Przykłady ćwiczeń rozwijających precyzję ruchów, chwyt, koordynację i napięcie mięśniowe
• Wykorzystanie ruchu, równowagi i dotyku w praktyce nauczyciela i terapeuty
Blok 7 (10:30–12:00): Techniki wspierania uczniów z trudnościami sensorycznymi i manualnymi. Wykłady i ćwiczenia
• Strategie uspokajające i pobudzające
• Ćwiczenia stymulujące motorykę małą i dużą
• Narzędzia i pomoce sensoryczne i manualne w codziennej pracy
• Integracja terapii ręki z codziennymi aktywnościami w klasie
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 8 (12:15–13:45): Tworzenie planu wsparcia sensorycznego i manualnego. Ćwiczenia, dyskusja i case study
• Opracowanie indywidualnego planu wsparcia dziecka (SI + terapia ręki)
• Przykłady interwencji w przedszkolu, szkole i gabinecie
• Projektowanie mini-scenariuszy zajęć i aktywności wspierających rozwój dłoni i zmysłów
Blok 9 (13:45–15:15): Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w obszarze SI i terapii ręki. Wykłady i ćwiczenia
• Komunikacja i wymiana informacji w zespole edukacyjno-terapeutycznym
• Jak wspólnie wspierać dziecko z trudnościami sensorycznymi i manualnymi
• Rola nauczyciela, terapeuty SI, terapeuty ręki i rodzica
Blok 10 (15:15–15:45): Podsumowanie szkolenia. Dyskusja i refleksja końcowa
• Omówienie najważniejszych wniosków z dwóch dni szkolenia
• Ewaluacja uczestników i wymiana doświadczeń
Blok 11 (15:45–16:30): Walidacja i zakończenie szkolenia
• Praktyczne sprawdzenie zdobytych umiejętności (ćwiczenia, mini-prezentacje)
Sposób realizacji zajęć, np. ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, testy, ankiety, współdzielenie ekranu.
- Forma zajęć: rozmowa na żywo, wykład i zajęcia praktyczne
• Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
• Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe
• Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wprowadzenie do integracji sensorycznej. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Sensoryka w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Przerwa | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Diagnoza potrzeb sensorycznych w pracy nauczyciela i terapeuty. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Wpływ środowiska edukacyjnego na proces integracji sensorycznej i rozwój motoryki małej. Wykłady i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Podsumowanie dnia i refleksja praktyczna. Ćwiczenia i dyskusja | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Ćwiczenia i zabawy wspierające integrację sensoryczną i terapię ręki. Ćwiczenia, dyskusja i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Techniki wspierania uczniów z trudnościami sensorycznymi i manualnymi. Wykłady i ćwiczenia | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Przerwa | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Tworzenie planu wsparcia sensorycznego i manualnego. Ćwiczenia, dyskusja i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w obszarze SI i terapii ręki. Wykłady i ćwiczenia | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Podsumowanie szkolenia. Dyskusja i refleksja końcowa | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja i zakończenie szkolenia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Ewa Skorobogata
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają pełen zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne wskazówki. Dzięki tym materiałom uczestnicy będą mieli dostęp do niezbędnej wiedzy oraz narzędzi, które umożliwią im samodzielne wykorzystanie zdobytych umiejętności po zakończeniu kursu. Materiały szkoleniowe będą udostępnione na platformie Moodl w formacie PDF. Dzień przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma indywidualny login oraz hasło, umożliwiające dostęp do platformy. Po zalogowaniu będzie można pobrać profesjonalnie przygotowany komplet dokumentów
Informacje dodatkowe
- Podstawa zwolnienia z VAT § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.
- Wymagana jest frekwencja na poziomie co najmniej 80% udziału w szkoleniu. Potwierdzenie obecności odbywa się na podstawie listy obecności oraz dwóch zrzutów ekranu dokumentujących udział w szkoleniu.
- Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe. Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój zawarto umowę z WUP
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Miejsce realizacji usługi: on-line.
Szkolenie będzie przeprowadzane za pośrednictwem platformy ZOOM.
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądź laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
Dostęp do Internetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s
Dołączenie do szkolenia następuje poprzez kliknięcie w przesłany link (dostępny tylko i wyłącznie na czas trwania szkolenia), czas trwania szkolenia przedstawiony jest w harmonogramie.
Uczestnicy PROSZENI SĄ o logowanie się na szkolenie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Logowanie się z urządzeń mobilnych (telefon, tablet) BARDZO CZĘSTO powoduje u uczestników nagminne wylogowanie się/rozłączenie/ z systemu konferencyjno-szkoleniowego, co utrudnia i zakłóca prowadzenie zajęć.