Kierowca zawodowy w zielonym sektorze - prawo jazdy kat. C z egzaminem państwowym w WORD, magazynowanie materiałów niebezpiecznych oraz nowoczesne technologie w transporcie.
Kierowca zawodowy w zielonym sektorze - prawo jazdy kat. C z egzaminem państwowym w WORD, magazynowanie materiałów niebezpiecznych oraz nowoczesne technologie w transporcie.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.C
- Grupa docelowa usługi
Osoby w wieku minimum 21 lat, posiadające prawo jazdy kategorii B i zainteresowane uzyskaniem prawa jazdy kategorii C.
Ewentualnie: ukończony 18 r. z przy posiadaniu kwalifikacji wstępnej.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników1
- Data zakończenia rekrutacji15-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi68
- Podstawa uzyskania wpisu do BURustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1226 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńKursy prawa jazdy kat. AM, A, B, B+E, C, C+E, D
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie uczestnika do bezpiecznego i zgodnego z przepisami kierowania pojazdem ciężarowym oraz realizacji transportu towarów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Uczestnik pozna zasady ekologicznej jazdy, systemy ITS i telematyczne, metody optymalizacji zużycia paliwa oraz rozwiązania wspierające zrównoważony transport.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą przepisów ruchu drogowego i zasad poruszania się pojazdem ciężarowym | Kryteria weryfikacji - omawia znaczenie znaków drogowych pionowych i poziomych,- omawia zasady poruszania się pojazdem ciężarowym w ruchu drogowym, - omawia przepisy ruchu drogowego, w tym odnoszące się do pojazdów ciężarowych, - wymienia rodzaje zagrożeń w ruchu drogowym, - opisuje czynniki ryzyka w ruchu drogowym, - opisuje zasady postępowania w wypadkach drogowych oraz zasady udzielania pierwszej pomocy, - wymienia obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu, - omawia przepisy regulujące czas pracy kierowców, - omawia zasady bezpieczeństwa związane z załadunkiem, rozmieszczeniem i zamocowaniem ładunku. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kieruje i manewruje pojazdem ciężarowym w ruchu drogowym | Kryteria weryfikacji - opisuje niezbędne czynności kontrolno-obsługowe mające wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu,-opisuje czynności niezbędne do przygotowania się do jazdy, -zachowuje ostrożność i właściwą postawę w stosunku do innych uczestników ruchu, - przewiduje zagrożenia związane z innymi uczestnikami i warunkami, -skutecznie reaguje w przypadku zagrożenia, - kieruje pojazdem z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia buduje świadomość proekologiczną | Kryteria weryfikacji - uczestnik szkolenia stosuje w teorii i praktyce zasady ochrony środowiska w trakcie jak i po zakończeniu pracy; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą z zakresu przepisów prawa związanych z używaniem materiałów niebezpiecznych | Kryteria weryfikacji - opisuje zasady i respektuje normy wynikające Dyrektywy europejskie: m.in. CLP, REACH, Umowa Europejska ADR oraz przepisy krajowe),- charakteryzuje karty charakterystyki substancji niebezpiecznej, - klasyfikuje rodzaje towarów niebezpiecznych według przepisów transportowych, - stosuje oznaczenia zagrożeń. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Łączy umiejętności kluczowe dla kierowania pojazdami ciężarowymi przewożących towary niebezpieczne z zasadami „świadomości ekologicznej i prośrodowiskowej | Kryteria weryfikacji - opisuje zasady bezpieczeństwa związane z załadunkiem, transportem i składowaniem materiałów niebezpiecznych,- opisuje zasady zrównoważonego rozwoju, - stosuje procedury prawidłowego transportu materiałów niebezpiecznych i jego rozładunku, - opisuje znaczenie sektora TLS w ujęciu zielonej gospodarki, - kieruje stosując wszelkie techniki ekologicznej jazdy, z zastosowaniem systemu redukcji spalin. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje nowoczesne technologie wspierające bezpieczeństwo, efektywność i ekologiczność transportu towarowego. | Kryteria weryfikacji - rozpoznaje funkcje i możliwości zastosowania systemów ITS oraz telematyki w transporcie drogowym,-obsługuje podstawowe narzędzia telematyczne (np. GPS, e-CMR, system monitorowania floty) podczas planowania i realizacji przewozu, - analizuje dane dotyczące zużycia paliwa i emisji spalin w celu optymalizacji stylu jazdy, - stosuje zasady ekologicznej i bezpiecznej jazdy, wykorzystując wskazania nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę (ADAS, eco-driving). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarosta Powiatu lub Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Zajęcia teoretyczne - 38 godziny dydaktyczne (1 godz. dyd. = 45 min.) realizowane dla całej grupy uczestników.
Zajęcia praktyczne - 30 godzin zegarowych/uczestnik, realizowane indywidualnie z każdym uczestnikiem - nauki jazdy samochodem ciężarowym na placu manewrowym i w ruchu drogowym
1. Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej:
-Znaki ostrzegawcze
-Znaki zakazu, nakazu
-Znaki informacyjne, kierunku i miejscowości,
-Uzupełniające
-Znaki drogowe poziome
-Sygnały świetlne, sygnały dawane przez kierującego ruchem
-Włączanie się do ruchu, skrzyżowania równorzędne
-Skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu
-Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
-Skrzyżowania lub przejścia dla pieszych, miejsca przystanków komunikacji publicznej
-Pozycja pojazdu na drodze, wjazd i zjazd ze skrzyżowania, zatrzymanie i postój
-Zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy, bezpieczna jazda w tunelach
-Wyprzedzanie
-Omijanie, wymijanie, cofanie
-Używanie świateł zewnętrznych i sygnałów pojazdu
-Dopuszczalne prędkości pojazdu, ograniczenia
-Wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, masy i wymiary pojazdu.
-Zasady odnoszące się do rodzaju transportu, czasu pracy i odpoczynku kierowcy, wykorzystanie tachografów.
2. Zagrożenia związane z ruchem drogowym:
-Znaczenie zachowania szczególnej ostrożności w stosunku do innych użytkowników drogi, wysiadanie z pojazdu, zabezpieczenie pojazdu
-Zachowanie wobec pieszego, wobec osoby o ograniczonej możliwości poruszania się
-Zachowanie wobec rowerzysty i dzieci
-Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych
-Odstępy i hamowanie pojazdu
-Czynniki ryzyka związane z różnymi warunkami drogowymi, w szczególności ze zmianą tych warunków w zależności od pogody i pory dnia lub nocy, właściwości różnych typów dróg i związane z tym obowiązujące wymagania
-Różne pola widzenia kierowców
-Technika kierowania pojazdem.
3. Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych:
- Ogólne zasady określające zachowanie kierowcy w momencie awarii lub wypadku
-Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej
-Spostrzeganie, ocena sytuacji i podejmowanie decyzji, szczególnie w zakresie czasu reakcji oraz zmian
zachowaniu za kierownicą, spowodowanych wpływem alkoholu, leków i produktów leczniczych, stanem świadomości i zmęczeniem
-Akcje ratunkowe po wypadku.
4. Obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu:
-Czynniki bezpieczeństwa odnoszące się do pojazdu, ładunku i przewożonych osób, załadunek i rozładunek pojazdu, odpowiedzialność kierowcy/posiadacza pojazdu
-Dokumenty dotyczące pojazdu i transportowe, wymagane w krajowym i międzynarodowym przewozie rzeczy i osób
-Aspekty mechaniczne związane z zachowaniem bezpieczeństwa na drodze, konserwacja i naprawy bieżące.
5. Sektor TLS w ujęciu zielonej gospodarki.
-Redukcja emisji CO₂ (elektromobilność, paliwa alternatywne)
-Efekywność energetyczna (optymalizacja tras, technologie ICT)
-Logistyka miejska i zrównoważony transport (ostatnia mila, magazyny ekologiczne)
-Zarządzenie odpadami i recykling (opakowania wielokrotnego użytku, gospodarka o obiegu zamkniętym)
-Infrastruktura i polityka transportowa (Transport intermodalny, Inwestycje w infrastrukturę)
-Rola regulacji i polityk publicznych (standardy emisji, dotacje i zachęty)
-Społeczna odpowiedzialność biznesu (zielone inicjatywy, certyfikacje i raportowanie)
-Innowacje technologiczne (autonomiczne pojazdy, inteligentne systemy transportowe)
6. Ochrona środowiska i świadomość proekologiczna.
-Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
-Zarządzanie odpadami
-Ochrona bioróżnorodności
-Zarządzanie zasobami wodnymi
-Edukacja ekologiczna
-Zmiana nawyków konsumenckich
-Oszczędzanie energii i wody
-Wsparcie dla zrównoważonego transportu
-Energia odnawialna
-Monitoring środowiska
7. Magazynowanie towarów niebezpiecznych.
-Klasyfikacja towarów niebezpiecznych
-Oznakowanie pojazdów i towarów
-Wymagania dotyczące pojazdów
-Obowiązki kierowcy
-Szkolenia i świadomość
8.Ecodriving.
-Zasady ecodrivingu
-Techniki jazdy ecodrivingowej
-Wpływ stylu jazdy na środowisko i koszty
9. Nowoczesne technologie w transporcie.
- Inteligentne Systemy Transportowe (ITS) i ich znaczenie w logistyce towarowej.
- Telematyka i monitoring floty (GPS, e-TOLL, e-CMR).
- Wykorzystanie systemów cyfrowych TMS/WMS do zarządzania przewozami.
- Technologie bezpieczeństwa ADAS (automatyczne hamowanie, asystent pasa ruchu, czujniki martwego pola).
- Pojazdy nisko- i zeroemisyjne (LNG, elektryczne, wodorowe).
- Cyfryzacja i automatyzacja procesów magazynowych w łańcuchu dostaw.
10. Praktyczna nauka jazdy (plac manewrowy, ruch drogowy)
-Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
-Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
-Parkowanie skośne
-Parkowanie prostopadłe
-Parkowanie równoległe
-Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
-Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
-Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
-Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
-Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
-Przejazd przez skrzyżowania równorzędne
-Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
-Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
-Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
-Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe
-Przejazd przez przejścia dla pieszych
-Przejazd przez tunel
-Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe
-Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego
-Wykonanie manewru wyprzedzania
-Wykonanie manewru omijania
-Wykonanie manewru wymijania
-Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
-Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo
-Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo
-Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
-Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu
-Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych
-Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
-Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem.
Egzamin odbywa się w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD), a jego zaliczenie jest niezbędne do uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Program szkolenia wpisuje się w Obszar „Logistyka i transport” w PRT 2019–2030: obszar 6.1 „Technologie dla transportu towarowego (w tym intermodalnego)”.
Zastosowanie tych technologii pozwala kierowcom i pracodawcom podnosić bezpieczeństwo, efektywność energetyczną i zgodność z normami środowiskowymi, a także przygotowuje uczestników do pracy w nowoczesnym sektorze transportu zgodnym z kierunkami rozwoju regionu śląskiego określonymi w Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego 2019–2030.
Powiązanie z zieloną gospodarką: ograniczenie emisji CO₂ i zanieczyszczeń przez przenoszenie przewozów z dróg na kolej, elektromobilność w transporcie ciężkim, efektywne gospodarowanie przestrzenią węzłów logistycznych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 77,21 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 77,21 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Edmund Lipartowski
Wiedzę i umiejętności zawodowe aktualizuje corocznie, regularnie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc corocznie w obowiązkowych warsztatach dla instruktorów nauki jazdy, dzięki czemu jego wiedza i umiejętności są aktualne i potwierdzone w okresie ostatnich 5 lat, zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami szkolenia kierowców.
Marian Danaj
Regularnie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc corocznie w obowiązkowych warsztatach dla instruktorów nauki jazdy, dzięki czemu jego wiedza i umiejętności są aktualne i potwierdzone w okresie ostatnich 5 lat, zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami szkolenia kierowców.
Justyna Kielar-Sopala
Specjalizuje się w rozwijaniu tzw. zielonych kompetencji, czyli umiejętności związanych z ekologicznym i odpowiedzialnym wykonywaniem zadań transportowych. W swojej pracy kładzie szczególny nacisk na:
zasady ekonomicznej i ekologicznej jazdy,
optymalne wykorzystanie paliwa i ograniczanie emisji spalin,
dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska,
nowoczesne podejście do logistyki zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Dzięki bogatemu doświadczeniu zawodowemu i dydaktycznemu potrafi przekazywać wiedzę w sposób przystępny i praktyczny, wspierając kierowców w podnoszeniu kwalifikacji oraz dostosowywaniu się do współczesnych wymagań rynku transportowego.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podręcznik Kursanta kategoria C,D wraz z dostępem do wykładów on-line oraz testów egzaminacyjnych. Ecodriving - materiały - opracowanie autorskie wykładowcy
Warunki uczestnictwa
Posiadanie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) wydanego przez Urząd Miasta/Starostwo Powiatowe.
Informacje dodatkowe
1. Informujemy, że w Zakład Doskonalenia Zawodowego w Katowicach jest zwolniony z podatku VAT, w związku z tym koszt szkolenia netto brutto jest identyczny (zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43, ust. 1, pkt. 26, lit. Ustawy o VAT)
2.Indywidualne jazdy z instruktorem – część praktyczna jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 22.12.2025 - 29.05.2025. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług.”
3.Koszt usługi obejmuje koszt kursu oraz jednego podejścia do egzaminu państwowego w WORD.
4.Przerwy nie zostały wliczone w czas trwania usługi.
5.Egzamin państwowy jest ustalany indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 01.02 - 29.05.2025. Termin egzaminu i czas trwania nie został uwzględniony w czasie trwania usługi i harmonogramie. Dostępny będzie u osoby nadzorującej usługę po stronie Podmiotu Świadczącego Usługi Rozwojowe.
Adres
Adres
Zajęcia praktyczne realizowane są na placu manewrowym zlokalizowanym w Pyskowicach na placu targowym ul. Strzelców Bytomskich i ulicami Pyskowic i miast ościennych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe