Kwalifikacja wstępna przyspieszona na przewóz osób wraz z egzaminem państwowym (kod zawodu:833101 kierowca autobusu)
Kwalifikacja wstępna przyspieszona na przewóz osób wraz z egzaminem państwowym (kod zawodu:833101 kierowca autobusu)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.D
- Grupa docelowa usługi
od 21 lat
prawo jazdy kat B
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji18-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 39g ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1490)
- Zakres uprawnieńprawo jazdy kategorii - C, C+E, C1, C1+E, D, D+E, D1, D1+E
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uzyskanie wiedzy i umiejętnościpotrzebnych w transporcie osób
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uzyskanie wiedzy i umiejętnościpotrzebnych w transporcie osób | Kryteria weryfikacji Uzyskanie wiedzy i umiejętnościpotrzebnych w transporcie osób | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarosta Powiatu
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Kwalifikacja wstępna przyspieszona na przewóz osób wraz z egzaminem państwowym (kod zawodu:833101 kierowca autobusu)
Synteza: Prowadzi pojazdy samochodowe przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu więcej niż dziesięciu osób (autobusy), bez przyczep i z przyczepami, przewożąc pasażerów i bagaż na wyznaczonych trasach i w komunikacji krajowej (miejskiej, podmiejskiej, dalekobieżnej) i zagranicznej, obsługując codziennie, konserwując i wykonując drobne naprawy autobusu powstałe podczas jazdy; dba o dobre samopoczucie i bezpieczeństwo przewożonych pasażerów oraz o ich bagaż, przestrzega przepisów ""Prawo o ruchu drogowym"" i użytkuje autobus zgodnie z jego przeznaczeniem.
Zadania zawodowe:przyjmowanie i sprawdzanie stanu technicznego przydzielonego autobusu, np.: prawidłowość działania kierunkowskazów, sygnału dźwiękowego, oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego, stanu ogumienia, wyposażenia autobusu w trójkąt ostrzegawczy, gaśnice i apteczkę pierwszej pomocy;
przygotowywanie do jazdy - ustawianie fotela, lusterek, sprawdzanie połączenia przyczepy z pojazdem ciągnącym, sprawdzanie hamulców oraz ciśnienia powietrza w zbiorniku (tylko w autobusach o pneumatycznym układzie hamulcowym), sprawdzanie zamknięcia drzwi dla pasażerów;
dbanie o bezpieczeństwo własne i przewożonych pasażerów oraz innych użytkowników drogi przez rygorystyczne przestrzeganie ""Prawa o ruchu drogowym"", ze szczególnym zwróceniem uwagi na przepisy ruchu drogowego, znaki i sygnały drogowe, warunki jazdy, stan techniczny pojazdu, stan liczebny przewożonych pasażerów;
wykonywanie czynności kontrolno-obsługowych niezbędnych podczas użytkowania autobusu;
utrzymywanie autobusu w dobrym stanie technicznym, aby użytkowanie go: nie zakłócało spokoju publicznego przez nadmierny hałas, nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym poziom określony w przepisach szczegółowych, nie powodowało niszczenia drogi;
utrzymywanie pojazdu w należytej czystości, dbanie o estetyczny wygląd pojazdu;
usuwanie usterek autobusu powstałych podczas jazdy, np. wymiana uszkodzonego koła, przepalonej żarówki, paska klinowego, bezpieczników, z zachowaniem wymogów bhp i ppoż.;
udzielanie pomocy przedlekarskiej pasażerom i ofiarom wypadków drogowych;
sprzedawanie biletów pasażerom w autobusach z jednoosobową obsługą i kontrolowanie biletów;
przestrzeganie stosowania odpowiednich przerw podczas długotrwałej jazdy;
zabezpieczanie autobusu przed kradzieżą, uruchomieniem i użytkowaniem przez osoby nieupoważnione;
prowadzenie dokumentacji jazdy oraz zgłaszanie dyspozytorowi zauważonych usterek;
prowadzenie autobusu zgodnie z wyznaczoną trasą i wg rozkładu jazdy;
prowadzenie autobusu zgodnie z uprawnieniami potwierdzonymi w prawie jazdy (kategoria D lub D + E);
przestrzeganie posiadania obowiązujących dokumentów pojazdu;
poddawanie się okresowym badaniom lekarskim (badanie sprawności fizycznej i psychicznej) w wyznaczonych terminach.
Zajęcia teoretyczne - 130 godz.
Moduł obejmuje m.in. następujące zakresy tematyczne:
Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania.
Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu w celu zapewnienia panowania nad
pojazdem, zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom.
Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nimi zasad
Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy.
Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych emigrantów.
Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym.
Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych.
Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych.
Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika.
Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymogami przepisów BHP i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu.
Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych.
Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów.
Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku.
Zajęcia praktyczne - 10 godz.
Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania. | Prowadzący Jan Rębiasz | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 07:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 591,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 591,67 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Jan Rębiasz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
płyta DVD z testami, dostęp do e-lerningu
Warunki uczestnictwa
21 lat
Badania medycyny pracy
Badania psychotechniczne
Informacje dodatkowe
Szczegółowy harmonogram realizacji szkolenia do uzgodnienia
Cena usługi obejmuje opłatę egzaminacyjną (I termin) na rzecz WORD
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja