Diagnoza kliniczna ADOS 2 – Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, znany jako ADOS-2. GRUPA dla PSYCHOLOGÓW.
Diagnoza kliniczna ADOS 2 – Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, znany jako ADOS-2. GRUPA dla PSYCHOLOGÓW.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Osoby posiadające wykształcenie wyższe magisterskie z psychologii.
Usługa adresowana również do Uczestników projektu "Kierunek - Rozwój".
- Minimalna liczba uczestników7
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji04-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Nabycie kompetencji do samodzielnego diagnozowania spektrum autyzmu z wykorzystanie protokołu obserwacji ADOS – 2.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Charakteryzuje strukturę i funkcję narzędzia ADOS-2 w kontekście diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. 2. Rozróżnia moduły narzędzia ADOS-2 oraz wskazuje kryteria doboru właściwego modułu. | Kryteria weryfikacji - Przedstawia główne komponenty narzędzia ADOS-2 i uzasadnia ich zastosowanie w diagnozie.- Dobiera odpowiedni moduł do przypadku klinicznego i uzasadnia wybór. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Koduje zachowania zgodnie z protokołem ADOS-2 na podstawie obserwacji dziecka. 2. Ocenia wyniki badania w oparciu o algorytm diagnostyczny. | Kryteria weryfikacji - Samodzielnie koduje nagranie badania i uzyskuje zgodność kodowania- Przeprowadza analizę wyników i klasyfikuje wynik w kontekście kryteriów diagnostycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:1. Przestrzega zasad etyki podczas prowadzenia diagnozy i współpracy z rodziną pacjenta. 2. Współpracuje w zespole diagnostycznym podczas opracowywania wyników i formułowania wniosków. | Kryteria weryfikacji - W symulacji rozmowy z rodzicem zachowuje standardy etyczne i komunikacyjne.- Uczestniczy w omówieniu diagnozy i aktywnie wnosi wkład w interpretację danych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie kompetencyjne kierowane do psychologów, którzy zamierzają nabyć doświadczenie w diagnozowaniu/kodowaniu przy użyciu protokołu obserwacji ADOS - 2. Poznaj "złoty standard diagnostyczny"
Program:
1. Objawy wspólne i różnicujące z perspektywy psychiatry. Przegląd kryteriów DSM-5 i ICD-11 dla ADHD i ASD. Nakładanie się objawów: problemy z koncentracją, impulsywność, stereotypie, regulacja emocji, interakcje społeczne. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą.
2. ADHD i spektrum autyzmu – współwystępowanie, różnicowanie i implikacje terapeutyczne z perspektywy psychiatrycznej. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą.
3. Współchorobowość i diagnostyka różnicowa. Najczęstsze komorbidności: zaburzenia lękowe, depresyjne, zaburzenia snu, tikowe. ADHD + ASD, a ryzyko uzależnień i zachowań autoagresywnych w okresie dojrzewania. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą.
4. Narzędzia diagnostyczne w psychiatrii i psychologii: Conners 4, MOXO, DIVA – 5, ASRS, ADOS-2, ADI-R – co wnosi każde z nich i jak interpretować wyniki w kontekście współwystępowania. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą.
5. Farmakoterapia ADHD u pacjentów z ASD – wskazania, ograniczenia, działania niepożądane. Leki niefarmakologiczne i alternatywy – jak psychiatra i psycholog mogą wspólnie monitorować efekty. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą.
6. Diagnoza, zasady przeprowadzania badania. Narzędzia w diagnostyce ASD. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym.
7. ADOS 2 – Wprowadzenie do samodzielnego kodowania. Algorytm diagnostyczny. Wykład/chat.
8. Kodowanie badania narzędziem. Warsztat/chat.
9. Samodzielne kodowanie uczestników, zgodność wyników kodowania. Warsztat.
10. Raportowanie badań. Warsztat.
11. Indywidualna ścieżka terapeutyczna. Wykład/Warsztat.
12. Walidacja na podstawie przeprowadzonego badania protokołem ADOS-2. Obserwacja/ kodowanie/ raportowanie wyników.
Czas walidacji przypada na jednego uczestnika.
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie zgodności kodowania na poziomie 80%.
Walidacja odbędzie się w 8 jednostkach lekcyjnych.
Około 45 % zajęć przewidziana jest na część teoretyczną, wykładową, pozostałe 55% na część praktyczną, warsztatową.
Szkolenie odbywa się w języku polskim zdalnie w czasie rzeczywistym.
Arkusze do kodowania zapewnia Organizator szkolenia.
Przerwy nie wliczają się w ilość godzin dydaktycznych.
Jednostka lekcyjna to 45 min.
Grupa liczy maksymalnie 30 osób.
Jedna osoba korzysta z jednego nośnika (komputer/laptop/tablet/telefon). Nie dopuszcza się udziału dwóch osób przy jednym urządzeniu (komputer/laptop/tablet/telefon).
Walidacja polega na samodzielnym kodowaniu i raportowaniu obserwacji badania według protokołu ADOS – 2.
Walidacja (obserwacja + kodowanie + raportowanie wyników badania są wliczone w godziny szkolenia).
Program szkolenia kompetencyjnego dla psychologów, został zaakceptowany przez Poradnię Testów Psychologicznych - jedynego właściciela praw autorskich dla ADOS - 2 na terenie Polski.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Objawy wspólne i różnicujące z perspektywy psychiatry. Przegląd kryteriów DSM-5 i ICD-11 dla ADHD i ASD. Nakładanie się objawów: problemy z koncentracją, .... Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą. | Prowadzący Mateusz Maziarz | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Przerwa | Prowadzący Mateusz Maziarz | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 ADHD i spektrum autyzmu – współwystępowanie, różnicowanie i implikacje terapeutyczne z perspektywy psychiatrycznej. Wykład/rozmowa/chat z psychiatrą. | Prowadzący Mateusz Maziarz | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Diagnostyka różnicowa. ASD. Diagnoza z wykorzystaniem ADOS -2. Wykład/rozmowa/chat | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 14-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Diagnoza z wykorzystaniem ADOS -2. Opis zadań. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym. | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 14-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Diagnoza, zasady przeprowadzania badania. Narzędzia w diagnostyce ASD.Moduł 3 i Moduł 4. Wstęp do kompetencji w samodzielnym kodowaniu. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym. | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 15-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Przerwa | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 15-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Diagnoza, zasady przeprowadzania badania. Narzędzia w diagnostyce ASD.Moduł 3 i Moduł 4. Wstęp do kompetencji w samodzielnym kodowaniu. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym. | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 15-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Diagnoza, zasady przeprowadzania badania. Narzędzia w diagnostyce ASD. Moduł 1 i Moduł 2. Wstęp do kompetencji w samodzielnym kodowaniu. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym. | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Przerwa | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Diagnoza, zasady przeprowadzania badania. Narzędzia w diagnostyce ASD.Moduł 1 i Moduł 2. Wstęp do kompetencji w samodzielnym kodowaniu. Wykład/rozmowa/chat z psychologiem klinicznym. | Prowadzący Monika Kromolan | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Walidacja. Kodowanie. Warsztat. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja. Kalibracja. Raportowanie. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 03:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Maziarz
Doświadczenie osoby prowadzącej szkolenie nie jest przerwane w przeciągu ostatnich 5 lat. Zachowuje ciągłość na termin prowadzenia szkolenia.
Monika Kromolan
Doświadczenie osoby prowadzącej szkolenie nie jest przerwane w przeciągu ostatnich 5 lat. Zachowuje ciągłość na termin prowadzenia szkolenia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Metody interaktywne i aktywizujące prowadzenia usługi:
1. Symulacje tworzące realistyczne sytuacje diagnostyczne ADOS (np. próby diagnostyczne na nagraniach video).
2. Rozmowa kierowana – celowa moderacja dialogu z klientem/rodzicem lub pacjentem, ćwiczenie analizy komunikacji.
3. Analiza nagrań wideo z przykładowych sesji diagnostycznych – kodowanie i interpretacja zachowań.
4. Praca indywidualna: kodowanie badania protokołem obserwacji ADOS-2.
Uczestnicy otrzymują od Organizatora szkolenia:
- arkusze do kodowania
- dostęp do zamkniętej grupy na FB
- dostęp do platformy z filmami/wykładami z obszaru pracy z osobą w spektrum autyzmu - około 30 dodatkowych godzin nagrań z obszaru autyzmu.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymują:
- zaświadczenie o ukończeniu usługi rozwojowej niezbędne do rozliczenia usługi z Operatorem,
- certyfikat ukończenia usługi rozwojowej,
- dostęp do materiałów szkoleniowych na platformie eLearning na okres 365 dni,
- doradztwo do 30 dni po zakończeniu usługi rozwojowej.
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.) w związku z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2023 r. poz. 102).
Zwolnienie dotyczy usług kształcenia zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Informacja dla uczestników korzystających z dofinansowania:
W przypadku osób korzystających z dofinansowania udziału w szkoleniu, wymagane jest spełnienie następujących warunków:
- Obecność na zajęciach na poziomie co najmniej 80% czasu trwania szkolenia.
- Obowiązkowe potwierdzanie obecności – w formie raportów logowania lub list obecności.
Usługodawca nie ma wpływu na wysokość wkładu własnego ani na liczbę bonów przyznanych uczestnikowi – te kwestie należą do kompetencji Operatora. Pełną decyzję uczestnictwa w szkoleniu ponosi uczestnik szkolenia po zapoznaniu się z umową pomiędzy sobą samym jako uczestnikiem usługi rozwojowej oraz Operatorem, który w umowie określa wysokość dofinansowania i wnoszenia ewentualnego wkładu własnego.
Usługodawca na dzień publikacji karty podpisał umowy z poniższymi operatorami środków unijnych:
- WUP Kraków,
- WUP Toruń,
- WUP Kielce,
- WUP Katowice,
- WUP Warszawa,
- Akademia Śląska,
- Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna Spółka Akcyjna,
- Lubelska Fundacja Rozwoju,
- Karkonowska Agencja Rozwoju Regionalnego,
- Centrum Rozwoju Kompetencji Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej w Woli Grzymalinej,
- HRP Grants,
- Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego,
- Bełchatowsko Kleszczowskim Parkiem Przemysłowo Technologicznym – Reaktywacja zawodowa
Nie znalazłeś/łaś operatora ze swojego regiony? Napisz do nas lub zadzwoń, a podpiszemy umowę, żeby mogła/mógł uzyskać dofinansowanie na szkolenie/egzamin/usługi doradcze, które Cię interesuje:
e-mail: nowekwalifikacjerybnik@gmail.com
tel: 516 826 025, 797 173 501
Whatsapp: 502 162 365
Jeżeli nie znalazłaś/znalazłeś szkolenia/egzaminu/usługi doradczej, którą jesteś zainteresowany/zainteresowana - napisz proszę lub zadzwoń. Przygotujemy kartę usługi.
Zapraszamy.
Warunki uczestnictwa
Skany dokumentujące posiadane wykształcenie należy wysłać na adres mailowy: nowekwalifikacjerybnik@gmail.com
Do skanów należy dołączyć CV z uwzględnieniem doświadczenia zawodowego.
Osoby finansujące szkolenie poprzez bony szkoleniowe mają obowiązek przekazania wszystkich koniecznych informacji do rezerwacji bonów najpóźniej na 72 godziny PRZED rozpoczęciem szkolenia.
Informacje dodatkowe
Podczas szkolenia udostępniane są również nagrania z badań, które zostały przeprowadzone z każdego z modułów ADOS 1-4.
Metody interaktywne i aktywizujące, jakimi będą prowadzone zajęcia na szkoleniach to narzędzia wspierające takie jak:
Dyskusja panelowa
Metoda symulacyjna
Metoda projektów
Rozmowa kierowana
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych tj. za godzinę usługi szkoleniowej rozumie się 45 minut.
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługa rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Uczestnikom/-czkom projektu, kosztów dojazdu i/lub zakwaterowania.
Dla grupy - co najmniej 20 osób - istnieje możliwość zorganizowania szkolenia zamkniętego, dedykowanego odrębnej grupie, np.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Dostęp do plaformy Livewebinar
(Usługodawca wysyła link do zajęć - wskazano go również w kodach dostępu w karcie usługi.
Nie ma potrzeby sciągania oprogramowania. Wystarczy w dniu i godzinie szkolenia wejść w link, żeby zostać przekierowanym do pokoju, gdzie czeka Trener i odbywa się szkolenie).
Komputer stacjonarny/laptop/tablet/telefon/etc/, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s.
Oprogramowanie: Pakiet MS Office lub Open Office dla Windows/Linux lub Key Note lub Pages dla Przeglądarka internetowa: Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+, MacOS: Safari 7+, Firefox 27+,Chrome 30+, Linux: Firefox 27+, Chrome 30+.
Łącze internetowe: prędkość pobierania min 512 kbps.
Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.
Raporty obecności generuje się po każdych zajęciach (nie są generowane zestawienia zbiorcze).
Uczestnicy PROSZENI SĄ o logowanie się na szkolenie z komputera stacjonarnego lub laptopa. Logowanie się z urządzeń mobilnych (telefon, tablet) BARDZO CZĘSTO powoduje u uczestników nagminne wylogowanie się/rozłączenie/ z systemu konferencyjno-szkoleniowego, co utrudnia i zakłóca prowadzenie zajęć.
Trener prowadzi szkolenie i jest skupiony na treściach oraz współudziale uczestników usługi rozwojowej w zajęciach. Nie sprawdza co 10 minut poczekalni ani wylogowanych uczestników.
Urządzenia mobilne często skonfigurowane są by wchodzić w stan uśpienia przy braku aktywnej interakcji użytkownika z ekranem urządzenia, nawet jeśli w przeglądarce pojawiają się treści audiowizualne, czy mikrofon użytkownika jest włączony. Stan ten wyłącza ekran urządzenia, i prowadzi do wylogowania użytkownika.
Pokój zamykany jest 15 minut po rozpoczęciu zajęć, dlatego raz jeszcze uprzejmie prosimy o logowanie się z urządzeń, które nie powodują notorycznego wylogowania z zajęć, co zakłóca zarówno Państwa odbiór treści merytorycznych jak i przerywa tryb szkolenia. Dziękujemy.