Walidacja efektów uczenia się dla kwalifikacji "Naprawa, konserwacja i modernizacja rowerów".
Walidacja efektów uczenia się dla kwalifikacji "Naprawa, konserwacja i modernizacja rowerów".
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Mechanika i mechatronika
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy serwisów i sklepów rowerowych, przedsiębiorcy z branży rowerowej, inne osoby zainteresowane potwierdzeniem kwalifikacji z zakresu naprawy, konserwacji i modernizacji rowerów.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników2
- Data zakończenia rekrutacji01-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURjest instytucją certyfikującą, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji lub podmiotem działającym na podstawie upoważnienia, o którym mowa w art. 47 ust. 2 tej ustawy
- Zakres uprawnieńcertyfikowanie kwalifikacji "Naprawa, konserwacja i modernizacja rowerów"
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem walidacji jest potwierdzenie wszystkich efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji „Naprawa, konserwacja i modernizacja rowerów”. Można się z nimi zapoznać w obwieszczeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 31. maja 2019r. poz. 569.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje potrzeby klienta | Kryteria weryfikacji zadaje pytania klientowi w celu poznania jego potrzeb i oczekiwańprzeprowadza wywiad z klientem na temat historii serwisowej roweru oraz sposobu jego użytkowania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Rozróżnia właściwości różnych rodzajów rowerów | Kryteria weryfikacji omawia cechy użytkowe (właściwości i przeznaczenie) poszczególnych rodzajów rowerów, w szczególności: trekkingowego, miejskiego (w tym składaka, fitnessowego, cargo), crossowego, szosowego, torowego, triathlonowego, przełajowego, BMX-a, górskiego (w tym cross-country, enduro, all mountain, downhillowego, fatbike"a) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Diagnozuje koła i ogumienie | Kryteria weryfikacji omawia rodzaje i właściwości obręczy rowerowych, piast i szprychomawia rodzaje i właściwości ogumienia (w tym opon bezdętkowych) ocenia stan techniczny ogumienia ocenia stan techniczny obręczy koła, w tym zużycie i centryczność obręczy ocenia stan techniczny piasty i bębenka ocenia kompletność oszprychowania wskazuje elementy kół i ogumienia wymagające napraw oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego kół i ogumienia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Diagnozuje układ hamulcowy | Kryteria weryfikacji omawia funkcjonowanie układu hamulcowego, w tym zasady działania dźwigni (klamek) hamulcowych, szczęk, zacisków, linek, pancerzy, przewodów hydraulicznych, tarcz hamulcowych i okładzinrozróżnia rodzaje hamulców ocenia stopień zużycia okładzin hamulcowych ocenia stan techniczny dźwigni hamulcowych, szczęk, zacisków, linek, pancerzy, przewodów hydraulicznych i tarcz wskazuje elementy układu hamulcowego wymagające napraw oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego układu hamulcowego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Diagnozuje układ kierowniczy | Kryteria weryfikacji rozróżnia rodzaje i średnice montażowe podzespołów układu kierowniczego (wsporników kierownicy, kierownic i sterów)diagnozuje stan techniczny podzespołów układu kierowniczego (wsporników kierownicy, kierownic i sterów), w tym wykrywa luzy, sprawdza płynność pracy łożysk wskazuje elementy układu kierowniczego wymagające napraw oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego układu kierowniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Diagnozuje układ napędowy | Kryteria weryfikacji omawia funkcjonowanie wszystkich części układu napędowegoomawia zasady dobierania podzespołów układu napędowego ocenia stan techniczny suportów rozróżnia rodzaje suportów ocenia stan techniczny mechanizmów korbowych rozróżnia rodzaje mechanizmów korbowych rozróżnia rodzaje łańcuchów rowerowych i pasków zębatych ocenia stan techniczny łańcuchów rowerowych i pasków zębatych ocenia stan techniczny zębatek i wielotrybów rozróżnia rodzaje zębatek i wielotrybów ocenia stan techniczny przerzutek (rozróżnia rodzaje przerzutek) ocenia stan techniczny elementów mocujących przerzutki do ramy ocenia stan linek i pancerzy przerzutkowych ocenia stan techniczny pedałów rowerowych rozróżnia rodzaje pedałów rowerowych wskazuje elementy układu napędowego wymagające napraw oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego układu napędowego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Diagnozuje stan elementów amortyzacji | Kryteria weryfikacji rozróżnia i charakteryzuje rodzaje amortyzacji (mechaniczna, pneumatyczna)ocenia działanie blokady widelca i dampera ocenia luzy w amortyzacji dobiera ciśnienie powietrza w widelcach i damperach zgodnie z tabelą ciśnień producenta i z uwzględnieniem obciążenia roweru (w tym masy ciała użytkownika roweru) dobiera widelec do roweru z uwzględnieniem geometrii ramy, układu hamulcowego i kierowniczego wskazuje elementy służące do regulacji amortyzatora i omawia ich przeznaczenie wskazuje elementy amortyzacji wymagające naprawy oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego elementów amortyzacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Sprawdza stan układu elektrycznego | Kryteria weryfikacji omawia rodzaje oświetlenia roweruocenia stan okablowania w układzie elektrycznym sprawdza działanie oświetlenia wskazuje elementy układu elektrycznego wymagające naprawy oraz uzasadnia swoją decyzję podsumowuje informacje dotyczące stanu technicznego układu elektrycznego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Planuje usługę serwisową | Kryteria weryfikacji dobiera rozwiązania techniczne do potrzeb klienta, uwzględniając także sytuacje nietypoweszacuje koszt usługi serwisowej szacuje czas wykonania usługi serwisowej podaje przykłady nowych rozwiązań technicznych dostępnych na rynku podaje przykłady sytuacji nietypowych, które mogą mieć wpływ na realizację usługi serwisowej | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Wyposaża rower w części wyposażenia i akcesoria rowerowe | Kryteria weryfikacji -omawia wymagania opisane w prawie dotyczące dopuszczenia roweru do ruchu drogowego-dobiera części wyposażenia i akcesoria rowerowe montuje części wyposażenia i akcesoria rowerowe | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Naprawia i modernizuje układ elektryczny | Kryteria weryfikacji diagnozuje usterki układu za pomocą miernika elektrycznego,– proponuje ewentualne rozwiązania modernizacyjne, – przygotowuje końcówki przewodów elektrycznych, – podłącza i montuje oświetlenie wraz z przewodami elektrycznymi | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Naprawia, konserwuje i modernizuje układ hamulcowy | Kryteria weryfikacji dobiera i wymienia hamulce, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacjidobiera i wymienia okładziny i klocki hamulcowe, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji dobiera i wymienia dźwignie hamulcowe, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji odpowietrza hamulce hydrauliczne, dobiera rodzaj płynu hamulcowego do określonego modelu hamulców oraz wymienia i uzupełnia płyn hamulcowy reguluje hamulce tarczowe, v-brake, caliper i cantilever skraca przewody hamulców hydraulicznych, dobierając odpowiednią ich długość do roweru wymienia linki i pancerze w hamulcach mechanicznych, dobierając odpowiedni ich rodzaj i długość oraz uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji smaruje pivoty i tłoczki hamulcowe prostuje i wymienia tarcze hamulcowe | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Naprawia, konserwuje i modernizuje układ kierowniczy | Kryteria weryfikacji dobiera kierownicę do wspornikadobiera i wymienia wspornik kierownicy, kierownicę i stery, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji konserwuje stery (likwiduje luzy, wymienia smar, dobiera i wymienia łożyska sterów) dobiera i wymienia widelec uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji wymienia owijkę lub chwyty kierownicy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Konserwuje amortyzatory | Kryteria weryfikacji konserwuje amortyzatory ze sprężyną mechanicznąreguluje ciśnienie powietrza w amortyzatorach (przednich i tylnych) zgodnie z tabelą ciśnień producenta (z uwzględnieniem obciążenia roweru) smaruje właściwe elementy amortyzatorów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Naprawia, konserwuje i modernizuje układ napędowy roweru | Kryteria weryfikacji dobiera i wymienia suport, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacjidobiera i wymienia mechanizm korbowy, uwzględniając ewentualne potrzeby i możliwości modernizacji dobiera i wymienia łańcuch rowerowy lub pasek zębaty dobiera i wymienia zębatki i wielotryby dobiera i wymienia przerzutki czyści układ napędowy dobiera i wymienia pedały dobiera i wymienia wymienne haki przerzutki wymienia linki i pancerze reguluje przerzutki poprawia gwint mufy suportu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Efekty uczenia się Zaplata, naprawia i konserwuje koła | Kryteria weryfikacji konserwuje piastydobiera i wymienia łożyska i oś piasty oraz bębenek zaplata i centruje koła z wyliczeniem długości szprych dla zaplatanego koła z użyciem dowolnie wybranego programu dobiera i wymienia ogumienie, w tym bezdętkowe reguluje ciśnienie powietrza w ogumieniu z uwzględnieniem obciążenia i zastosowania roweru | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Podsumowuje usługę serwisową | Kryteria weryfikacji przekazuje klientowi informacje na temat zmodernizowanych części rowerowychudziela klientowi porad w zakresie prawidłowej eksploatacji roweru | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- KwalifikacjeNaprawa, konserwacja i modernizacja rowerów
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoLovebike sp. z o.o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Weryfikacja została podzielona na poniżej wyszczególnione części, które zostały pogrupowane w 5
modułów:
Moduł TEST: czas trwania 1h15 minut
Moduł I: czas trwania 1h15 minut
● Część: Diagnoza - czas trwania 30 minut
● Część: Układ elektryczny – czas trwania 45 minut
Moduł II: czas trwania 3,5 godziny
● Część: Dampery – czas trwania 15 minut
● Część: Układ hamulcowy – czas trwania 90 minut
● Część: Układ kierowniczy – czas trwania 60 minut
● Część: Amortyzatory – czas trwania 45 minut
Moduł III: czas trwania 3,5 godziny
● Część: Napęd
Moduł IV: czas trwania 4,5 godziny
● Część: Koła
Dokładne określenie godzinowego przebiegu weryfikacji będzie dokonywane osobiście dla każdego
kandydata (lub pary kandydatów, zdających w tym samym czasie).
Pomiędzy poszczególnymi częściami powinny być przewidziane przerwy, co najmniej 15 minutowe a
jeśli weryfikacja trwa cały dzień – tj. kandydat podchodzi do kilku modułów, powinien mieć także
możliwość zrobienia dłuższej przerwy na posiłek – minimum 45 minut.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 4 500,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 4 500,00 PLN |
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Instytucja Certyfikująca zapewnia zasoby
materialne niezbędne do przeprowadzenia części
praktycznej walidacji. Należy do nich odpowiedni
sprzęt rowerowy, wyodrębnione układy lub
podzespoły rowerowe (w postaci umożliwiającej
sprawdzenie ich działania i wykonanie czynności
opisanych w kryteriach weryfikacji), w
szczególności: napęd zewnętrzny (w tym:
mechanizm korbowy ze zintegrowaną osią
przelotową, mechanizm korbowy niezależny od osi
suportu, tylna przerzutka wyposażona w sprzęgło
typu shadow), rama stalowa z hakiem
zintegrowanym, otworami montażowymi na koszyk
bidonu i bagażnik, rama z hakiem wymiennym,
piasta, obręcz, szprychy, nyple, koło tylne z piastą
posiadającą łożyska kulkowe i na kasetę (z
ogumieniem), koło z piastą posiadającą łożyska
maszynowe wyposażone w ogumienie, taśma
uszczelniająca i zawór, przystosowane do użytku w
systemie bezdętkowym, układ hamulców
mechanicznych typu v-brake, układ hamulców
mechanicznych tarczowych, układ hamulców
mechanicznych szosowych typu caliper, układ
hamulców hydraulicznych obręczowych, układ
hamulców hydraulicznych tarczowych z olejem
mineralnym, układ hamulców hydraulicznych
tarczowych z płynem typu dot, układ kierowniczy
typu ahead z łożyskami maszynowymi, układ
kierowniczy ze sterami nakręcanymi z łożyskami
kulkowymi, kierownica szosowa z klamkami lub
klamkomanetkami, kierownica prosta, widelec bez
nabitej gwiazdki, układ elektryczny składający się z
prądnicy, okablowania oraz światła przedniego i
tylnego, widelec ze sprężyną mechaniczną o skoku
do 100 mm, rama amortyzowana wyposażona w
damper oraz inne części roweru, akcesoria oraz
materiały pomocnicze wymienione w kryteriach
weryfikacji. Inne: komputer z dostępem do internetu,
tabele ciśnień widelców i damperów, tabela
naciągów szprych odpowiednia dla używanego
tensometru. Narzędzia: pompka z manometrem do
min. 11 bar i końcówkami do różnych rodzajów
wentyli, klucze imbusowe w rozmiarach (rozmiary:
2, 2,5, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11 i 12), klucze Torx w
rozmiarach: T10, T25, łyżki do opon, komplet kluczy
płaskich i oczkowych z grzechotką (rozmiary: od 6 do 17), klucze płaskie do konusów (rozmiary: 13, 14,
15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26 i 28 mm),
ściągacz do korb na kwadrat i ISIS, klucz do
pedałów (rozmiar: 15 mm.), klucze do suportów,
wybijak do demontażu łożysk wciskanych suportu,
prasa do montażu łożysk wciskanych suportu,
gwintownik do mufy suportu, klucze do
wolnobiegów, klucze do kaset, przyrząd
szczypcowy do blokowania wielotrybu, centrownica
z ruchomymi ramionami wyposażona w zegary
mikrometryczne, tensometr do pomiaru naciągu
szprych, przymiar do określenia grubości szprych,
wkrętak do nypli, klucze do nypli, przymiar do
określenia długości szprych i rozmiaru kulek,
przyrząd do przycinania przewodów
hydraulicznych, przyrząd do rozsuwania tłoczków
zacisków hamulca hydraulicznego, zestaw
śrubokrętów płaskich i krzyżakowych (różne
rozmiary), przyrząd umożliwiający sprawdzanie
centryczności kół bez konieczności zdejmowania
ogumienia, skuwacz do łańcucha, szczypce do
spinania i rozpinania spinek łańcucha, przymiar do
łańcucha z ruchomą skalą, przyrząd do prostowania
stalowego haka przerzutki zintegrowanego z ramą,
prasa do montażu misek sterowych, wybijak do
misek sterów, narzynka do gwintowania widelca,
przyrządy do obcinania rury sterowej widelca i
kierownicy, piłka do cięcia metalu, piłka do cięcia
karbonu, przyrząd do montażu gwiazdki steru,
obcinacz do linek i pancerzy, szczypce czołowe,
szczypce boczne, szczypce do pierścieni Segera,
klucze nasadowe, klucz płaski do regulacji sprzęgła
typu shadow, klucz dynamometryczny 3–15 Nm,
klucz dynamometryczny 10–60 Nm, klucze
imbusowe długości min. 350 mm (rozmiar: 3, 4, 5 i
6), zestawy do odpowietrzania hamulców, miernik
elektryczny, imadło, stół warsztatowy, szlifierka
pasowa, pilnik do metalu, młotek gumowy, młotek
metalowy, suwmiarka, miarka taśmowa, stojak,
szczotki do mycia napędu, wycior do mycia widelca,
pompka do amortyzatorów, przymiar do określenia
stanu zużycia paska zębatego, nabijak do bieżni
sterów, klucz do wentyli zaworów typu presta, klucz
do wentyli zaworów samochodowych, klucz do
prostowania tarczy hamulcowej, klucze do sterów
(dwie sztuki każdego rozmiaru: 30, 32, 36, 40) – na
jednej końcówce klucza może być tylko jeden
rozmiar klucza, klucz do kominów. Środki
chemiczne: olej do gwintowania, smary stałe, smar
do konserwacji uszczelek, smar do goleni widelca,
odtłuszczacz, oleje do łańcucha, olej mineralny do
hamulców hydraulicznych, płyn dot, płyn
uszczelniający do opon bezdętkowych, benzyna
ekstrakcyjna. Odzież ochronna i sprzęt do
konserwacji: stanowisko do mycia rowerów,
rękawiczki ochronne, fartuch serwisowy, okulary
ochronne, strzykawka do płynu uszczelniającego o
pojemności 100 ml z wężykiem, papier ścierny w
różnej gradacji, czyściwa techniczne.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Warsztat wyposażony w narzędzia i pomoce naukowe