Współczesne kompetencje kierowcy kat. C w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych (kwalifikacje zgodnie z działem 1.4 umowy ADR dla stosowania wyłączeń na podstawie przepisu 1.1.3.6) oraz nowoczesne opakowania dla materiałów niebezpiecznych jako element działań na rzecz ochrony klimatu (GOZ).
Współczesne kompetencje kierowcy kat. C w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych (kwalifikacje zgodnie z działem 1.4 umowy ADR dla stosowania wyłączeń na podstawie przepisu 1.1.3.6) oraz nowoczesne opakowania dla materiałów niebezpiecznych jako element działań na rzecz ochrony klimatu (GOZ).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób dorosłych zamieszkujących lub pracujących na terenie województwa śląskiego, zarówno aktywnych zawodowo, jak i poszukujących zatrudnienia lub planujących przekwalifikowanie.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które:
- ukończyły 21 lat (dopuszcza się również osoby, które ukończyły 18 lat jeśli kandydat rozpoczął kurs kwalifikacja Wstępna Przewozu Rzeczy)
- posiadają już prawo jazdy kat. B.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji22-12-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi39
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do uzyskania kwalifikacji „Transport towarów niebezpiecznych na podstawie wyłączeń, zgodnie z ADR”. Uczestnik po szkoleniu posiada wiedzę w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych, potrafi dobrać odpowiednie opakowania i oznakowanie, identyfikować klasy zagrożeń, oceniać ryzyko dla środowiska oraz podejmować działania zapobiegawcze.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik określa wpływ emisji materiałów niebezpiecznych na środowisko i klimat, opisuje skutki skażeń oraz wskazuje działania ograniczające ryzyko ich powstawania w kontekście transportu drogowego. | Kryteria weryfikacji – Wymienia skutki emisji substancji niebezpiecznych do atmosfery, gleby i wód gruntowych.– Wyjaśnia, w jaki sposób właściwe pakowanie, oznakowanie i przeciwdziałanie wyciekom ogranicza ryzyko dla środowiska. – Wskazuje przykłady wpływu wybranych grup odpadów (rozpuszczalniki, pestycydy, baterie, oleje) na klimat i zdrowie ludzi. – Określa znaczenie odpowiedzialnych zachowań kierowców i innych uczestników przewozu w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje aktualne wymagania dotyczące opakowań do materiałów niebezpiecznych w transporcie drogowym, rozpoznaje ich oznaczenia, wyjaśnia procedurę certyfikacji oraz określa zasady stosowania przykładowej instrukcji pakowania. | Kryteria weryfikacji – Wymienia typy nowoczesnych opakowań i określa ich zastosowanie w zależności od klasy zagrożenia.– Rozpoznaje oznaczenia i kody UN oraz opisuje sposób certyfikacji i badań dozorowych opakowań. – Określa zasady wynikające z instrukcji pakowania P001 zgodnie z ADR 2025. – Wyjaśnia znaczenie poprawnie dobranego opakowania dla bezpieczeństwa, ochrony środowiska i zgodności z przepisami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje materiały niebezpieczne oraz określa zasady bezpiecznego postępowania z nimi. | Kryteria weryfikacji – Identyfikuje materiały niebezpieczne oraz określa zasady ich bezpiecznego postępowania.– Rozpoznaje nalepki ostrzegawcze i inne oznakowania wymagane przy przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. – Wymienia środki ochrony ogólnej i indywidualnej. – Analizuje kartę charakterystyki z uwzględnieniem zagrożeń wynikających z przewozu drogowego. – Określa wymagania dotyczące stosowania środków ochronnych. – Wyjaśnia zasady postępowania w przypadku awarii pojazdu lub uwolnienia towaru niebezpiecznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje przepisy ADR dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania i dokumentacji. | Kryteria weryfikacji – Opisuje wymagania przepisów ADR w odniesieniu do towarów niebezpiecznych oraz określa obowiązki nadawcy, rozładowcy, odbiorcy, załadowcy i pakującego.– Rozróżnia rodzaje opakowań i wyjaśnia różnice między opakowaniem kombinowanym, złożonym i zbiorczym. – Podaje przykłady oznakowania opakowań. – Określa wymagania dotyczące dokumentu przewozowego i pozostałych dokumentów w jednostce transportowej. – Opisuje zasady oznakowania pojazdu i umieszczania nalepek. – Wyjaśnia zasady zwolnień z przepisów ADR. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje zasady bezpiecznego przewozu towarów niebezpiecznych. | Kryteria weryfikacji – Określa obowiązki uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych w świetle obowiązujących przepisów krajowych i międzynarodowych.– Charakteryzuje zagrożenia stwarzane przez materiały niebezpieczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje przepisy dotyczące odpowiedzialności oraz kontroli w transporcie towarów niebezpiecznych. | Kryteria weryfikacji – Określa zakres odpowiedzialności za naruszenie przepisów transportu towarów niebezpiecznych.– Wskazuje właściwe organy kontroli. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik określa wyłączenia możliwe do zastosowania zgodnie z przepisem 1.1.3.6 umowy ADR oraz opisuje wymagania dotyczące dokumentacji podczas przewozu. | Kryteria weryfikacji – Określa kategorie transportowe, na podstawie których można stosować wyłączenie z przepisu 1.1.3.6 umowy ADR.– Wyjaśnia sposób obliczania wyłączenia na podstawie przepisu 1.1.3.6 umowy ADR dla materiałów z różnych kategorii transportowych. – Opisuje obowiązki w zakresie wyposażenia pojazdu wynikające z wyłączenia 1.1.3.6 umowy ADR. – Określa zasady sporządzania dokumentu przewozowego oraz wymienia obowiązkową dokumentację znajdującą się w pojeździe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik określa materiały niebezpieczne, które mogą być przewożone na wyłączeniu zgodnie z przepisem 1.1.3.6 umowy ADR. | Kryteria weryfikacji – Określa, że przewóz materiałów niebezpiecznych podlegających ADR na wyłączeniu zgodnie z 1.1.3.6 wymaga posiadania zaświadczenia potwierdzającego znajomość przepisów (instruktaż kwalifikacyjny).– Wyjaśnia, że prowadzenie pojazdów bez stosownego zaświadczenia stanowi naruszenie przepisów i wiąże się z konsekwencjami. – Analizuje kartę charakterystyki w celu określenia, czy przewóz spełnia warunki zastosowania wyłączenia 1.1.3.6. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje zasady gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) oraz wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowe postępowanie z opakowaniami wpływa na ochronę zdrowia ludzi i klimatu. | Kryteria weryfikacji – Określa odpowiednie opakowanie dla danego materiału niebezpiecznego w zależności od kategorii transportowej.– Rozróżnia kategorie transportowe i identyfikuje oznaczenia grup pakowania. – Wskazuje, jaką instrukcję należy zastosować, korzystając z tabeli A, działu 3.2 umowy ADR – kolumna 8. – Odczytuje z kodu opakowania grupę pakowania, atest oraz okres ważności. – Określa maksymalny okres użytkowania opakowań z tworzyw sztucznych oraz opisuje sposób ich postępowania zgodny z zasadami ochrony środowiska i klimatu. – Określa terminy badań pośrednich i okresowych DPPL na podstawie tabliczki znamionowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik przygotowuje pojazd i siebie do jazdy w sposób uwzględniający aspekty środowiskowe. | Kryteria weryfikacji – Sprawdza i koryguje ciśnienie opon zgodnie z zaleceniami producenta.– Kontroluje oświetlenie, poziom płynów, szczelność układów oraz sprawdza ślady ewentualnych wycieków. – Ocenia stan psychofizyczny przed rozpoczęciem i w trakcie jazdy. – Ocenia otoczenie pojazdu przy wysiadaniu i dobiera właściwy sposób postępowania. – Weryfikuje dopuszczalną masę całkowitą, naciski osi oraz rozmieszcza ładunek zgodnie z zasadami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik prowadzi pojazd w sposób płynny i bezpieczny, minimalizując zużycie paliwa i emisję spalin. | Kryteria weryfikacji – Rusza bez gwałtownego przyspieszenia i utrzymuje płynność jazdy.– Dobiera prędkość do warunków drogowych i obowiązujących przepisów w oraz poza obszarem zabudowanym. – Zajmuje właściwą pozycję na drodze, wykonuje manewry oraz parkuje przodem i tyłem. – Obserwuje drogę, przewiduje zagrożenia, hamuje awaryjnie i omija przeszkody. – Komunikuje zamiary zgodnie z przepisami i utrzymuje bezpieczne odstępy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik organizuje przejazd w sposób ograniczający wpływ na środowisko i minimalizujący ślad węglowy. | Kryteria weryfikacji – Planuje trasę i postoje, ogranicza jałową pracę silnika oraz puste przebiegi.– Dobiera przełożenia do obrotów i obciążenia, monitoruje zużycie paliwa lub energii. – Kontroluje zgodność działań z przepisami oraz zasadami eco-drivingu. – Ocenia skutki środowiskowe zdarzeń i podejmuje działania ograniczające ich wpływ. – Zabezpiecza miejsce zdarzenia i uruchamia właściwe procedury pierwszej pomocy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozwija kompetencje społeczne – komunikuje zamiary kulturalnie i przewidywalnie w ruchu drogowym. | Kryteria weryfikacji – Sygnalizuje manewry zgodnie z przepisami.– Utrzymuje bezpieczne odstępy. – Reaguje spokojnie w sytuacjach konfliktowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik spełnia wymagania kwalifikacji w zakresie „Transportu towarów niebezpiecznych na podstawie wyłączeń, zgodnie z ADR (w tym 1.1.3.6)”. | Kryteria weryfikacji – Identyfikuje klasy zagrożeń i kategorie transportowe.– Oblicza wyłączenie 1.1.3.6, w tym dla ładunków mieszanych. – Dobiera opakowania i oznakowanie zgodnie z wymaganiami ADR. – Określa zasady postępowania w przypadku uwolnienia materiału niebezpiecznego do środowiska oraz wskazuje sposoby zapobiegania takim sytuacjom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot zewnętrzny - Doradca ADR - Podstawa prawna: Umowa ADR 2025, Ustawa z dnia 19.08.2011 r. O przewozie towarów niebezpiecznych
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoPodmiot zewnętrzny - Doradca ADR - Podstawa prawna: Umowa ADR 2025, Ustawa z dnia 19.08.2011 r. O przewozie towarów niebezpiecznych
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Temat zajęć edukacyjnych | Treść szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych | Wymiar godzin edukacyjnych |
Część teoretyczna |
| 7,5 godzin zegarowych - usługa zdalna [okno realizacji: 05.01.2026 - 05.02.2026, wykład z prezentacją, analiza] |
Zajęcia praktyczne | 1. Przygotowanie się do jazdy w kontekście ekologicznym z naciskiem na prawidłowe określenie stanu technicznego pojazdu – odpowiednie ciśnienie w oponach a mniejsze zużycie paliwa – praktyczne wykonanie pomiarów zgodnie z zaleceniami producenta, a także odpowiedni stan psychofizyczny- ocena kursanta przed rozpoczęciem jazd jak i w trakcie- sposobem na korzystnie decyzje dla środowiska. 2. Ekologiczne posługiwanie się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania i ich płynne i świadome używanie w celu ograniczenia zużycia paliwa oraz emisji spalin – obserwacja w czasie rzeczywistym 3. Włączanie się do ruchu podczas ruszania, bez gwałtownego przyspieszania, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin - ocena zachowania kursanta – obserwacja w czasie rzeczywistym 4. Zajmowanie właściwej pozycji na drodze - płynność jazdy, praktykowanie w celu zmniejszenia emisji spalin. 5. Respektowanie praw innych uczestników ruchu - przestrzeganie obowiązujących przepisów. Wpływ swoim zachowaniem na poprawę bezpieczeństwa w zakresie zdrowia i środowiska. 6. Bezpieczne wykonywanie wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych. Wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym - stan techniczny pojazdu ocena pod okiem instruktora. Odpowiednie reagowanie w celu ochrony środowiska. 7. Obserwacja drogi i przewidywanie rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń. Bezpieczeństwo podczas jazdy sposobem na uniknięcie wypadku i negatywnych skutków dla środowiska- behawioralne podejście instruktora do kursanta. 8. Skuteczne reagowanie w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia w tym hamowanie awaryjne - świadome prowadzenie pojazdu z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. 9. Jazda z prędkością nie utrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu drogowego - przestrzeganie dopuszczalnej prędkości w obszarze i poza obszarem zabudowanym w celu minimalizacji emisji spalin 10. Jazda z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego - Dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Przekroczenie DMC i wpływ na spalanie. 11. Zachowanie środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu – ocena stanu wokół pojazdu w tym ewentualnych pozostałości substancji niebezpiecznych (płynów, olei) - określenie sposobu reagowania na ww. sytuacje - weryfikacja pod okiem instruktora 12. Wykonywanie podstawowych czynności kontrolno–obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy – prawidłowa obsługa codzienna pojazdu sposobem na eliminację usterek wpływających na zanieczyszczenie środowiska, 13. Podejmowanie działań w zakresie udzielania przed lekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych. Obserwacja stanu technicznego pojazdu i reagowanie na wszelkie uszkodzenia wpływające na środowisko. 14. Jazda poza obszarem zabudowanym lub po drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości z uwzględnieniem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu – bieżąca kontrola obrotów silnika zgodnie z zasadą eco-drivingu, świadome operowanie masą i ładunkiem oraz właściwe dobieranie przełożeń biegów w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. 15. Kultura i empatia w ruchu drogowym – przewidywalne sygnalizowanie zamiarów dopuszczalnymi środkami, utrzymywanie bezpiecznych odstępów, spokojna komunikacja niewerbalna. | 30 godzin zegarowych - usługa stacjonarna |
WALIDACJA:
KOMPETENCJE: walidacja części praktycznej - egzamin wewnętrzny
- czas trwania: 1 godzina
- forma prowadzenia walidacji: stacjonarnie
- wymagania techniczne: brak (sprzęt zapewnia ośrodek szkolący)
- rodzaj walidacji: obserwacja w czasie rzeczywistym
- prowadzący walidację: walidator wewnętrzny - osoba nieprowadząca szkolenia
- kryteria zaliczenia walidacji: poprawne wykonanie wszystkich zadań zgodnie z arkuszem przebiegu części praktycznej egzaminu
KWALIFIKACJE: walidacja
- czas trwania: 30 minut dla całej grupy
- forma prowadzenia walidacji: zdalnie w czasie rzeczywistym
- wymagania techniczne: laptop / komputer, działająca kamera, stabilne łącze internetowe
- rodzaj walidacji: test zamknięty jednokrotnego wyboru, który uczestnicy wypełniają w trakcie spotkania online pod nadzorem walidatora, a następnie przesyłają
- prowadzący walidację: podmiot zewnętrzny, nie prowadzący szkolenia
- kryteria zaliczenia walidacji: minimum 70% poprawnych odpowiedzi do każdego efektu uczenia się
Łącznie: usługa rozwojowa trwa 39 godzin
Informacje dotyczące programu
- Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych. Przerwy nie są wliczane w czas usługi.
- Usługa rozwojowa ma formę mieszaną:
- zdalnie w czasie rzeczywistym 0,5 godz.,
- zdalnie 7,5 godz.,
- stacjonarnie 30 godz. szkolenia + 1 godz. egzaminu wewnętrznego
- = łącznie 39 godzin
- Walidacja stanowi integralną część procesu kształcenia i jest uwzględniona w czasie trwania usługi. Zastosowana metoda walidacji pozwala na rzetelne sprawdzenie osiągnięcia efektów uczenia się.
Część praktyczna (nauka jazdy - kat. C) jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 05.01.2026–14.04.2026. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Zajęcia wykonywane będą na placu manewrowym przygotowanym zgodnie z wymogami prawa na pojeździe spełniającym wymogi prawne. Walidacja części praktycznej jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 15.02.2026–14.04.2026. Termin walidacji dostępny będzie u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Walidacja – test przeprowadzony przez walidatora zewnętrznego [forma zamknięta, zdalna w czasie rzeczywistym, pytania jednokrotnego wyboru, 0,5 godziny] | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 134,62 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 134,62 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 30,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 30,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 15,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 15,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Wajda
W ostatnich 5 latach ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju, ESG, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska w branży transportowej, co potwierdza posiadanie kompetencji w obszarze tzw. zielonych kompetencji.
Katarzyna Adrianowicz
Marek Krasoń
W ostatnich 5 latach ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju, ESG, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska w branży transportowej, co potwierdza posiadanie kompetencji w obszarze tzw. zielonych kompetencji.
Wojciech Bożek
Instruktor doskonalenia techniki jazdy. Numer uprawnień: SO089
W ostatnich 5 latach ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju, ESG, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska w branży transportowej, co potwierdza posiadanie kompetencji w obszarze tzw. zielonych kompetencji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Ciąg dalszy modułu - PROGRAM
Program szkolenia obejmuje zagadnienia związane z elektryfikacją transportu ciężkiego (rodzaje pojazdów elektrycznych i hybrydowych, ładowanie, zasięg, infrastruktura, bezpieczeństwo eksploatacji, codzienna obsługa); redukcją emisji spalin i wpływu na klimat; gospodarką o obiegu zamkniętym (GOZ) w eksploatacji pojazdów; technikami eco-drivingu oraz odpowiedzialnością środowiskową kierowcy pojazdu kat. C.
Integralnym elementem jest moduł ADR, w szczególności 1.1.3.6, który określa warunki przewozu materiałów niebezpiecznych na wyłączeniach. Przepis ten nakłada obowiązki zarówno na przedsiębiorstwa, jak i kierowców. Odpowiedzialność za właściwy przewóz dotyczy m.in. prawidłowej klasyfikacji materiałów, stosowania certyfikowanych opakowań, oznakowania, dokumentacji przewozowej, wyposażenia pojazdu w środki bezpieczeństwa oraz odbycia szkolenia stanowiskowego. Są to wymogi nie tylko prawne, ale także elementy wpisujące się w zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwach transportowych, gdyż prawidłowe stosowanie tych zasad minimalizuje ryzyko skażenia, emisji oraz negatywnego wpływu na środowisko.
Transport materiałów niebezpiecznych, przy wykorzystaniu innowacyjnych i nowoczesnych opakowań, bezpośrednio wpisuje się w definicję „zielonych miejsc pracy”. Kompetencje związane z doborem opakowań i zabezpieczeniem przewozu w sposób zgodny z wymaganiami ADR to umiejętności praktyczne, które ograniczają emisję i zanieczyszczenia oraz chronią zdrowie ludzi. Tym samym spełniając kryteria zielonych umiejętności.
Program szkolenia jest spójny z Programem Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego 2019–2030 w obszarze 6. Logistyka i transport (6.1 transport towarowy, 6.3 technologie informacyjne dla logistyki i transportu, 6.4 technologie magazynowe). Usługa wspiera również pkt 3.5 ‘Technologie ochrony powietrza, monitorowania zanieczyszczeń oraz ograniczania niskiej emisji’
Komisja Europejska wskazuje, że innowacje obejmują rozwiązania technologiczne, organizacyjne i produktowe, których celem jest ograniczanie wpływu na środowisko oraz efektywne wykorzystanie zasobów. Wybór odpowiednich technologii transportowych oraz stosowanie opakowań o obniżonym oddziaływaniu środowiskowym stanowi przykład innowacji w sektorze transportowym, przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Usługa wpisuje się w RSI WSL 2030 w obszarze inteligentnej specjalizacji zielona gospodarka i wspiera realizację celów C1 oraz C4 poprzez rozwój kompetencji w niskoemisyjnym transporcie (ecodriving, optymalizacja tras i ładunku, GOZ, ADR 1.1.3.6).
Uczestnik planuje i realizuje przejazdy z minimalnym śladem środowiskowym, organizuje trasę i postoje, monitoruje zużycie paliwa/energii i ogranicza emisje spalin. Dobiera parametry techniczne pojazdu, kontroluje masę i rozmieszczenie ładunku, zabezpiecza ładunek i dokumentuje decyzje eksploatacyjne. W module ADR stosuje wymagania konstrukcyjne i organizacyjne przewozu, ocenia ryzyko oraz wdraża procedury zapobiegające emisjom, pożarom i wybuchom. Program rozwija innowacje procesowe i organizacyjne zgodne z PRT: optymalizację tras i ograniczanie pustych przebiegów, wykorzystanie danych z systemów pokładowych do decyzji operacyjnych, działania GOZ w eksploatacji taboru. Efekt: bezpieczne, zgodne z ADR i bardziej ekologiczne prowadzenie pojazdu, niższe zużycie paliwa/energii, mniejsza emisja i hałas oraz ograniczenie ryzyka zdarzeń.
Szkolenie łączy nowoczesne technologie z odpowiedzialnością środowiskową, odpowiadając na wyzwania zielonej transformacji i wymagania współczesnego rynku pracy
INFORMACJE O MATERIAŁACH DLA UCZESTNIKÓW USŁUGI
Uczestnicy korzystają z materiałów szkoleniowych dostępnych na platformie szkoleniowej.
W części dotyczącej nauki jazdy nie przewidziano materiałów szkoleniowych, ponieważ zajęcia mają wyłącznie charakter praktyczny.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa:
- ukończone 21 lat (dopuszcza się 18 lat, jeżeli uczestnik rozpoczął kwalifikację wstępną przewozu rzeczy)
- prawo jazdy kat. B
- aktywny Profil Kandydata na Kierowcę (PKK) dostarczony do ośrodka najpóźniej 6 dni przed rozpoczęciem usługi
- pozytywny wynik państwowego egzaminu teoretycznego kat. C uzyskany przed rozpoczęciem części praktycznej
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe:
- Kursant na zajęcia praktyczne oraz walidację w części praktycznej umawia się indywidualnie.
- Dofinansowaniu nie podlega koszt wymaganych badań lekarskich (250 PLN), badań psychologicznych (150 PLN). Istnieje możliwość przeprowadzenia badań w siedzibie Ośrodka – szczegóły dostępne telefonicznie.
- Usługa nie zawiera egzaminu praktycznego w WORD.
- Karta usługi korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne (online)
- Platforma/komunikator: Microsoft Teams / ClickMeeting / Zoom / LMS lub platforma własna ośrodka szkoleniowego. Ostateczny wybór zostanie potwierdzony Uczestnikom. Link i instrukcja logowania zostaną przekazane najpóźniej 1 dzień przed szkoleniem online.
- Wymagania sprzętowe: komputer/laptop/tablet z kamerą i mikrofonem; głośniki lub słuchawki.
- Łącze internetowe (min.): 5 Mb/s pobieranie, 2 Mb/s wysyłanie.
- Oprogramowanie: aktualna przeglądarka Chrome / Firefox / Edge / Opera.
- Weryfikacja tożsamości: na żądanie prowadzącego lub instytucji kontrolującej możliwe potwierdzenie tożsamości poprzez okazanie dokumentu ze zdjęciem w kamerze.
Wsparcie techniczne
- Kontakt: malgorzata@kursytechniczne.com, +48 606 909 366
- Dostępność: pon.–pt. 08:00–16:00.
Specyfika form online
- Zdalna (bez trenera / asynchroniczna): realizacja materiałów w czasie i miejscu wybranym przez Uczestnika w terminie/przedziale czasowym wskazanym w Karcie Usługi.
- Zdalna w czasie rzeczywistym (synchroniczna): udział na żywo z użyciem kamery i mikrofonu.
Adres
Adres
Plac manewrowy - Częstochowa, Bór 182
Jazdy w ruchu miejskim - teren woj. śląskiego
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja