Zielone kompetencje - Ekoinnowacje w profilaktyce stomatologicznej – skaling i piaskowanie w praktyce (kwalifikacje)
Zielone kompetencje - Ekoinnowacje w profilaktyce stomatologicznej – skaling i piaskowanie w praktyce (kwalifikacje)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Stomatologia
- Grupa docelowa usługi
Grupa docelowa:
Szkolenie skierowane jest do osób zawodowo związanych z praktyką stomatologiczną, które chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie profilaktyki i higienizacji jamy ustnej.
Grupa docelowa obejmuje:
Higienistki stomatologiczne – zarówno początkujące, jak i doświadczone, które chcą udoskonalić techniki skalingu i piaskowania oraz zapoznać się z aktualnymi standardami i nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.
Asystentki stomatologiczne – zainteresowane rozszerzeniem kompetencji w zakresie wsparcia zabiegów higienizacyjnych i przygotowania stanowiska pracy.
Lekarze dentyści – szczególnie młodzi praktycy oraz ci, którzy chcą usprawnić protokoły profilaktyki w gabinecie oraz skutecznie delegować zadania zespołowi.
Studenci/Słuchacze kierunków medycznych (higienistka stomatologiczna) – chcący nabyć praktyczne umiejętności jeszcze w trakcie nauki.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji05-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnego wykonywania zabiegów higienizacji jamy ustnej, w tym skalingu i piaskowania z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi diagnostycznych, takich jak kamera wewnątrzustna.Celem szkolenia jest rozwijanie umiejętności w zakresie edukacji pacjenta z wykorzystaniem wizualizacji i potencjału sztucznej inteligencji oraz kształtowanie postaw proekologicznych poprzez wdrażanie zielonych kompetencji w pracy z pacjentem i zarządzaniu gabinetem stomatologicznym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje etapy i znaczenie profilaktyki stomatologicznej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia i opisuje etapy profilaktyki oraz rozróżnia działania profilaktyczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje budowę i działanie skalera i piaskarki. | Kryteria weryfikacji Uczestnik określa parametry techniczne i opisuje zastosowanie urządzeń. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje zielone rozwiązania w gabinecie stomatologicznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia i opisuje ekologiczne praktyki stosowane w gabinecie stomatologicznym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje pojęcie higieny pracy i ergonomii | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia procedury bezpieczeństwa oraz opisuje w jaki sposób można minimalizować zużycie materiałów i energii podczas pracy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje techniki skalingu i piaskowania na fantomie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo wykonuje procedurę zabiegu skalingu zgodnie z jej etapami oraz stosuje zasady BHP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo wykonuje procedurę zabiegu piaskowania zgodnie z jej etapami oraz stosuje zasady BHP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik umiejętnie wykorzystuje urządzenia do skalingu i piaskowania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik odpowiednio dobiera parametry pracy skalera/piaskarki w kontekście konkretnego przypadku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje zasady ograniczania zużycia materiałów i energii podczas wykonywania zabiegów skalingu i piaskowania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wdraża środki oszczędzania zasobów i energii w trakcie wykonywania zabiegu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje znaczenie prawidłowej komunikacji z pacjentem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia rodzaje komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje na czym polega proces edukacji pacjenta w zakresie higieny i ekologii. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje zasady higieny jamy ustnej oraz w jaki sposób można promować ekologiczne postawy wśród pacjentów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik współpracuje w zespole z zachowaniem zasad ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje wspólne decyzje dotyczące stosowania eko-rozwiązań w gabinecie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje zastosowanie kamery wewnątrzustnej i AI w edukacji pacjenta | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać funkcje urządzenia i korzyści dla procesu profilaktyki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje stan jamy ustnej pacjenta za pomocą kamery wewnątrzustnej i przedstawia zalecenia higieniczne | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje nieprawidłowości, wykorzystuje obraz do edukacji pacjenta. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęDr Kasela sp. z o. o.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoDr Kasela sp. z o. o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program kładzie nacisk na praktyczne zastosowanie ekologicznych rozwiązań i innowacyjnych technologii w codziennej praktyce stomatologicznej.
Celem szkolenia jest rozwijanie świadomości ekologicznej, doskonalenie umiejętności bezpiecznego i skutecznego wykonywania zabiegów skalingu i piaskowania z użyciem kamery wewnątrzustnej, kształtowanie postaw zgodnych z zrównoważonym rozwojem podczas pracy w gabinecie stomatologicznym oraz integracja wiedzy z zakresu nowoczesnych metod higienizacji z podejściem proekologicznym
Szkolenie rozwija praktyczne umiejętności obsługi urządzeń stomatologicznych w tym kamery wewnątrzustnej, jako narzędzie diagnostyczne i wspomagające edukację pacjenta.Uczestnik poznaje także możliwości zastosowania elementów sztucznej inteligencji ( AI) w analizie obrazów z jamy ustnej oraz komunikacji z pacjentem w zakresie profilaktyki i utrzymania zdrowia jamy ustnej.
Program ma na celu nie tylko rozwój kompetencji zawodowych, ale także wzrost świadomości zdrowotnej, środowiskowej i etycznej w pracy stomatologicznej, zgodnie z założeniami obszaru strategicznego 3 "Zdrowie i jakość życia" Regionalnej Strategii Innowacji Województwa śląskiego 2030.
Usługa wpisuje się w obszar strategiczny 3: Zdrowie i jakość życia regionalnej strategii innowacji województwa śląskiego 2030, ponieważ:
- Poprawia zdrowie jamy ustnej, co wpływa na ogólną kondycję zdrowotną mieszkańców i zapobiega powikłaniom systemowym (np. chorobom serca, cukrzycy).
- Wprowadzenie innowacyjnych, ekologicznych i technologicznych rozwiązań (np. urządzeń z AI, metod oszczędzających zasoby) sprzyja podnoszeniu jakości usług stomatologicznych i promuje zrównoważony rozwój w służbie zdrowia.
- Usługa przyczynia się do wzrostu świadomości zdrowotnej pacjentów, edukując ich w zakresie profilaktyki i higieny jamy ustnej, co ma długofalowy pozytywny wpływ na jakość życia.
- Promuje zielone kompetencje w sektorze medycznym, zmniejszając negatywny wpływ na środowisko, co jest spójne z kierunkami rozwoju województwa.
Założenia strategiczne szkolenia w odniesieniu do Obszaru 3: Zdrowie i jakość życia:
1. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób– rozwijanie świadomości zdrowotnej, edukacja pacjentów, wdrażanie prozdrowotnych nawyków.
2. Wdrażanie innowacyjnych technologii medycznych – wykorzystanie nowoczesnych, efektywnych i bezpiecznych rozwiązań, np.ekologicznych materiałów czy urządzeń.
3. Poprawa jakości usług zdrowotnych – standaryzacja procedur, zwiększenie kompetencji personelu medycznego.
4. Zrównoważony rozwój w ochronie zdrowia – minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez stosowanie zielonych kompetencji i ekologicznych praktyk.
5. Wsparcie rozwoju kompetencji miękkich i społecznych w sektorze zdrowia – komunikacja z pacjentem, etyka zawodowa, współpraca zespołowa.
Dzień 1 – 8 godzin dydaktycznych
Moduł 1. Wprowadzenie do profilaktyki stomatologicznej – 2h
- Znaczenie profilaktyki w stomatologii
- Skaling i piaskowanie jako elementy profilaktyki
- Wskazania i przeciwwskazania do zabiegów
Moduł 2. Technologie i sprzęt – 2h
- Rodzaje skalera i piaskarek – przegląd nowoczesnych urządzeń
- Budowa i zasada działania kamery wewnątrzustnej
- Bezpieczne użytkowanie sprzętu
- Innowacyjne rozwiązania ograniczające zużycie wody i energii
Moduł 3. Zielone kompetencje w praktyce stomatologicznej – 2h
- Zrównoważona praktyka: selektywna gospodarka odpadami
- Wybór materiałów i preparatów przyjaznych środowisku
- Rola personelu w ograniczaniu śladu węglowego
Moduł 4. Higiena pracy i ergonomia – 2h
- Procedury bezpieczeństwa
- Ergonomiczne podejście do zabiegów
- Minimalizacja zużycia zasobów podczas pracy
Dzień 2 – 7 godzin dydaktycznych – zajęcia praktyczne
Moduł 5. Praktyka skalingu i piaskowania z wykorzystaniem kamery wewnątrzustnej – 4h
- Pokaz procedury krok po kroku
- Praca z fantomami
- Ocena jakości wykonanych zabiegów
- Praca zgodna z ekologicznymi zasadami
- Zastosowanie technologii obrazowania w profilaktyce i diagnostyce stomatologicznej ( analiza wizualna)
Moduł 6. Edukacja pacjenta i komunikacja – 1h
- Jak informować o zabiegach i ich znaczeniu
- Promowanie postaw proekologicznych wśród pacjentów
Moduł 7. Podsumowanie, pytania, dobre praktyki – 1h
- Przykłady z gabinetów
- Dyskusja i wymiana doświadczeń
Moduł 8. Walidacja – 1h
- Test wiedzy teoretycznej
- Ocena praktycznych umiejętności
ZIELONE KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI:
- Świadomość ekologiczna i zrozumienie wpływu działalności zawodowej na środowisko
- Umiejętność wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego
- Kompetencje związane z minimalizowaniem odpadów i ich segregacją
- Znajomość regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska
- Umiejętność promowania zachowań proekologicznych w miejscu pracy i wśród klientów
- Stosowanie energooszczędnych technologii i urządzeń
- Optymalizacja zużycia surowców i materiałów, aby zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko
- Wdrażanie ekologicznych metod oczyszczania i utylizacji odpadów
- Monitorowanie i raportowanie efektów działań prośrodowiskowych
- Organizacja pracy zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
Zakres szkolenia i kompetencje, które nabędzie uczestnik są zielone na podstawie bazy danych ESCO - wykazu przykładowych zielonych umiejętności opracowanych przez KE w ramach klasyfikacji ESCO której celem jest efektywne zarządzanie zasobami i podejmowanie decyzji uwzgledniających zrównoważony rozwój.
Usługa przygotowuje do nabycia kwalifikacji z zakresu “ Wykonywanie zabiegów profilaktyki jamy ustnej - skaling, piaskowanie"- która obejmuje: przeprowadzanie podstawowej oceny stanu higieny jamy ustnej, wykonywanie zabiegów profilaktycznych (tj.: skaling, piaskowanie),edukację pacjenta w zakresie higieny i profilaktyki.
JEDNA GODZINA ZAJĘĆ ODPOWIADA GODZINIE dydaktycznej tj. 45 MINUT
Organizator każdego dnia zaplanował dwie 15 minutowe przerwy. Czas przerw nie wlicza się do czasu i ceny usługi.
Organizator zapewnia uczestnikom fantomy. Część praktyczna zajęć odbywa się w grupach 5 -10 osób. ( ilość osób w grupie zależy od ilości uczestników na szkoleniu).
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 MODUŁ 1- teoria Wprowadzenie do profilaktyki stomatologicznej | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 MODUŁ 2 - teoria Technologie i sprzęt | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 PRZERWA | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 MODUŁ 3 - teoria Zielone kompetencje w praktyce stomatologicznej | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 MODUŁ 4 - teoria Higiena pracy i ergonomia | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 MODUŁ 5 - praktyka Praktyka skalingu i piaskowania | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 PRZERWA | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 MODUŁ 6 - praktyka Edukacja pacjenta i komunikacja | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 MODUŁ 7 - praktyka Podsumowanie, pytania, dobre praktyki | Prowadzący Damian Binkowski | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 MODUŁ 8 - WALIDACJA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 375,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 375,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Damian Binkowski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Organizator zapewnienie niezbędne materiały i akcesoria do przeprowadzenia szkolenia.
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma materiały szkoleniowe w postaci wydrukowanej prezentacji dotyczącej tematu szkolenia.
Informacje dodatkowe
Usługa jest realizowana w godzinach dydaktycznych( 45 minut). Jednakże harmonogram przerw jest elastyczny i dostosowany do tempa pracy uczestników w danym dniu szkoleniowym, aby umożliwić im efektywne korzystanie z przerw w zależności od potrzeb i rytmu zajęć.
Szkolenie zostanie przeprowadzone zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
PODSTAWA ZWOLNIENIA Z VAT:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013r. paragraf 3 ust 1 pkt.14. Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.