Edukator diabetologiczno-zdrowotny - studia podyplomowe zdalne w czasie rzeczywistym
Edukator diabetologiczno-zdrowotny - studia podyplomowe zdalne w czasie rzeczywistym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są przede wszystkim do osób pracujących w obszarze ochrony zdrowia lub związanych z edukacją zdrowotną, m.in.:
- Diagności medyczni, pielęgniarki i położne – chcący pogłębić wiedzę z zakresu cukrzycy i edukacji pacjenta.
- Lekarze – zainteresowani specjalizacją w edukacji diabetologicznej.
- Farmaceuci – chcący rozwijać kompetencje w poradnictwie dla osób z cukrzycą.
- Dietetycy i fizjoterapeuci – pragnący włączyć edukację diabetologiczną do swojej praktyki.
- Pracownicy ośrodków edukacji zdrowotnej i NGO zajmujących się zdrowiem publicznym – potrzebujący specjalistycznej wiedzy z zakresu prewencji i edukacji w cukrzycy.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji16-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi181
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów podyplomowych „Edukator diabetologiczno-zdrowotny” jest przygotowanie wykwalifikowanych specjalistów posiadających kompleksową wiedzę kliniczną, edukacyjną i psychologiczną niezbędną do efektywnego wsparcia osób z cukrzycą oraz innych chorób metabolicznychEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZAPosiada pogłębioną wiedzę z zakresu diabetologii, fizjopatologii cukrzycy oraz powikłań metabolicznych | Kryteria weryfikacji - poprawnie opisuje mechanizmy patofizjologiczne prowadzące do rozwoju cukrzycy typu 1, 2 oraz innych postaci choroby- Prawidłowo klasyfikuje typy cukrzycy i zna kryteria diagnostyczne wg obowiązujących wytycznych - Wyjaśnia patomechanizmy i objawy ostrych i przewlekłych powikłań cukrzycy (np. kwasica ketonowa, hipoglikemia, neuropatia, nefropatia, retinopatia) - Wykazuje znajomość aktualnych zaleceń klinicznych, trendów terapeutycznych i nowoczesnych technologii w diabetologii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZAzasady nowoczesnej edukacji terapeutycznej w cukrzycy i chorobach współistniejących | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje cele, etapy oraz strukturę edukacji terapeutycznej w cukrzycy (diagnoza potrzeb, planowanie, realizacja, ewaluacja)- Rozróżnia i charakteryzuje metody pracy edukatora terapeutycznego (m.in. nauczanie przez działanie, rozmowa motywująca, coaching zdrowotny) - dostosowuje proces edukacyjny do wieku, stanu zdrowia, kompetencji zdrowotnych i chorób współistniejących pacjenta - wykorzystuje narzędzi cyfrowe i aplikacje mobilne w procesie wspierania pacjentów z cukrzycą | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZAopisuje znaczenie profilaktyki i promocji zdrowia w zapobieganiu cukrzycy typu 2 oraz jej powikłaniom | Kryteria weryfikacji - definiuje pojęcia profilaktyki pierwotnej, wtórnej i trzeciorzędowej w kontekście cukrzycy typu 2- Wymienia i wyjaśnia znaczenie czynników ryzyka cukrzycy typu 2 (m.in. styl życia, otyłość, dieta, brak aktywności fizycznej, stres) - Opisuje założenia, cele i strategie promocji zdrowia w kontekście zapobiegania cukrzycy i jej powikłaniom - określa znaczenie współpracy międzysektorowej (ochrona zdrowia, edukacja, samorządy, organizacje społeczne) w działaniach profilaktycznych - charakteryzuje podstawowe narzędzia i wskaźniki oceny skuteczności działań profilaktycznych i promujących zdrowie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZAPosiada wiedzę o farmakoterapii cukrzycy, technologii medycznej (np. pompy insulinowe, CGM) oraz zasadach ich stosowania | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje grupy leków stosowanych w leczeniu cukrzycy- Opisuje różne schematy podawania insuliny i zna zasady ich modyfikacji - posiada wiedzę na temat budowy, funkcji i możliwości wykorzystania technologii takich jak pompy insulinowe, systemy CGM/FGM, glukometry, aplikacje mobilne - wskazuje zasady bezpieczeństwa, higieny i profilaktyki powikłań związanych z użyciem urządzeń technologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZAdefiniuje podstawy prawne, etyczne i organizacyjne pracy edukatora zdrowotnego w systemie ochrony zdrowia | Kryteria weryfikacji - wymienia akty prawne regulujące działalność edukatora zdrowotnego, w tym przepisy dotyczące ochrony danych pacjenta, praw pacjenta i obowiązków zawodowych- Opisuje strukturę pracy edukatora zdrowotnego w placówkach ochrony zdrowia oraz zasady współpracy z zespołem interdyscyplinarnym - rozpoznaje obowiązujące wytyczne, standardy i procedury w zakresie prowadzenia edukacji zdrowotnej w systemie ochrony zdrowia - wskazuje sposoby postępowania w sytuacjach konfliktu interesów, naruszenia praw pacjenta lub dylematów etycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZAcharakteryzuje nowoczesne metody i narzędzia edukacji zdalnej w edukacji zdrowotnej | Kryteria weryfikacji - rozróżnia i opisuje nowoczesne metody nauczania online- rozpoznaje popularne narzędzia i platformy edukacyjne - opisuje sposoby angażowania uczestników w zajęcia zdalne oraz techniki motywacyjne w edukacji zdrowotnej - wymienia metody ewaluacji efektywności zajęć online (ankiety, testy, zadania praktyczne, analiza aktywności uczestników) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIplanuje, realizuje i ewaluuje program edukacji diabetologiczno-zdrowotnej dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta lub grupy | Kryteria weryfikacji - opracowuje program edukacyjny, uwzględniający diagnozę potrzeb, cele, treści, metody i środki dydaktyczne- analizuje charakterystykę odbiorców (wiek, poziom wiedzy, choroby współistniejące, możliwości poznawcze) i modyfikować program edukacyjny - prowadzi zajęcia edukacyjne z użyciem odpowiednich metod i narzędzi dydaktycznych, zarówno tradycyjnych, jak i zdalnych - Łączy wiedzę z zakresu diabetologii, dietetyki, psychologii i edukacji w procesie projektowania, realizacji i ewaluacji programu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIprzekazuje informacje o cukrzycy w sposób zrozumiały dla różnych odbiorców (pacjenci, rodziny, społeczność lokalna) | Kryteria weryfikacji - używa prostego i zrozumiałego języka w komunikacji z pacjentami, rodzinami oraz różnymi grupami społecznymi, unikając terminologii medycznej niezrozumiałej dla laików- dobiera formę przekazu (rozmowa indywidualna, spotkanie grupowe, materiały wizualne, prezentacje multimedialne) do potrzeb odbiorców - rozpoznaje poziom wiedzy, potrzeby i obawy odbiorców oraz odpowiednio na nie reagować - wykorzystuje materiały edukacyjne, pomoce multimedialne, ilustracje lub aplikacje cyfrowe wspomagające zrozumienie treści | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIStosuje zasady komunikacji terapeutycznej, motywującej oraz wsparcia psychologicznego | Kryteria weryfikacji - prowadzi rozmowę z pacjentem w sposób empatyczny, aktywnie słuchać i zadawać pytania wspierające zrozumienie problemu zdrowotnego- stosuje techniki motywacyjne, w tym motywowanie do zmiany stylu życia, samokontroli i przestrzegania zaleceń terapeutycznych - rozpoznaje emocje pacjenta, udziela wsparcia psychicznego i potrafi włączyć elementy poradnictwa psychologicznego do edukacji zdrowotnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIwspółpracuje z interdyscyplinarnym zespołem (lekarz, pielęgniarka, dietetyk, psycholog) w zakresie opieki diabetologicznej | Kryteria weryfikacji - prowadzi efektywną komunikację z członkami zespołu, przekazując istotne informacje o stanie pacjenta i przebiegu edukacji- planuje i realizuje wspólne działania edukacyjne i terapeutyczne z innymi specjalistami, integrując swoje działania z pracą zespołu - identyfikuje problemy w pracy zespołu oraz proponuje rozwiązania w sposób konstruktywny i zgodny z zasadami etyki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIkorzysta z narzędzi informatycznych i platform edukacyjnych do prowadzenia edukacji zdrowotnej online w czasie rzeczywistym | Kryteria weryfikacji - uruchamia i obsługuje platformy do edukacji w czasie rzeczywistym, prowadzić webinary i interaktywne spotkania grupowe- opracowuje i wykorzystuje prezentacje, filmy edukacyjne, quizy i inne materiały wspomagające naukę online - monitoruje postępy uczestników i zbiera informacje zwrotne w czasie rzeczywistym oraz po zakończeniu zajęć online | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIopracowuje materiały edukacyjne (broszury, prezentacje, treści multimedialne) | Kryteria weryfikacji - wybiera odpowiednią formę materiału (broszura, prezentacja, infografika, film edukacyjny) w zależności od grupy odbiorców i celu edukacyjnego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIdiagnozuje potrzeby edukacyjne pacjentów i dostosowuje strategie nauczania do ich możliwości poznawczych i emocjonalnych | Kryteria weryfikacji - ocenia poziom wiedzy pacjenta, jego doświadczenia i oczekiwania wobec edukacji diabetologicznej- ocenić zdolności poznawcze, styl uczenia się, poziom lęku, motywację i bariery psychologiczne pacjenta | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEJest przygotowany do samodzielnego i odpowiedzialnego prowadzenia edukacji zdrowotnej z poszanowaniem zasad etyki zawodowej i praw pacjenta | Kryteria weryfikacji - planuje i realizuje programy edukacji zdrowotnej bez stałej kontroli, podejmując świadome decyzje dydaktyczne- stosuje zasady etyki zawodowej, w tym poufność, szacunek dla autonomii pacjenta i uczciwość w przekazywaniu informacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEWykazuje empatię, cierpliwość i gotowość do wspierania pacjentów w procesie leczenia i samoopieki | Kryteria weryfikacji - wykazuje zrozumienie dla jego potrzeb i obaw oraz adekwatnie reaguje w komunikacji- oferuje wsparcie w procesie leczenia, samoopieki i zmian stylu życia, uwzględniając indywidualne potrzeby pacjenta - motywować pacjentów do przestrzegania zaleceń terapeutycznych, samokontroli glikemii i zdrowych nawyków - Łączy empatię, cierpliwość i gotowość do wsparcia w codziennej pracy edukacyjnej, tworząc bezpieczne i wspierające środowisko dla pacjentów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEwspółpracuje w zespole terapeutycznym oraz inicjuje działania prozdrowotne w środowisku lokalnym i online | Kryteria weryfikacji - aktywnie uczestniczy w pracy zespołu interdyscyplinarnego (lekarz, pielęgniarka, dietetyk, psycholog), wymieniając informacje o pacjencie i koordynując działania edukacyjne- przekazuje wiedzę o profilaktyce cukrzycy i chorób metabolicznych w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEJest gotowy do ciągłego doskonalenia zawodowego i aktualizowania wiedzy z zakresu diabetologii i edukacji zdrowotnej. | Kryteria weryfikacji - wykazuje świadomość stałego podnoszenia kwalifikacji, śledzenia aktualnych wytycznych diabetologicznych i trendów w edukacji zdrowotnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEnowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w promocji zdrowia i jest przygotowany do ich etycznego wykorzystywania w pracy edukatora | Kryteria weryfikacji - stosuje zasady etyki cyfrowej, ochrony danych osobowych i poufności informacji w pracy edukatora- wprowadza nowoczesne rozwiązania technologiczne w kampaniach edukacyjnych, dostosowując je do potrzeb odbiorców i specyfiki grupy - monitoruje skuteczność działań edukacyjnych realizowanych z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz wprowadzać ulepszenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Cukrzyca 1 -obraz kliniczny, zasady terapii i żywienia | 18 |
Metodyka nauczania w edukacji zdrowotnej | 14 |
Etiologia, patogeneza i rozpoznanie cukrzycy typu 2 | 21 |
Ostre i przewlekłe powikłania cukrzycy | 16 |
Edukacja żywieniowa | 14 |
Zasady komunikacji z pacjentem i jego rodziną. | 14 |
Układanie jadłospisów i modyfikacje dietetyczne u pacjentów z chorobami współistniejącymi | 16 |
Dziecko z cukrzycą typu 1 w placówce oświatowej | 10 |
Edukacja pacjentów diabetologicznych z uwzględnieniem farmakoterapii | 29 |
Edukacja zdrowotna w chorobach współistniejących z cukrzycą | 16 |
Nowoczesne technologie w diabetologii | 12 |
Liczba punktów ECTS: 30
Ilość semestrów: 2
Ilość godzin w programie: 180h dydaktycznych (1h dydaktyczna = 45 minut zegarowych) + 1h zegarowa walidacji.
Uczestnik studiów zobowiązany jest do utrzymania co najmniej 80% frekwencji w zajęciach dydaktycznych w ciągu całego toku studiów.
Frekwencja jest weryfikowana na podstawie rejestrów logowań do platformy edukacyjnej.
Dostawca usługi zastrzega sobie prawo do dokonania zmian w programie.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 20,44 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 20,44 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Daria Jachowicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik po wybranych zajęciach otrzyma materiały w formie prezentacji pdf.
Warunki uczestnictwa
- Złożenie kompletnej dokumentacji rekrutacyjnej zgodnie z wymaganiami uczelni (m.in. formularz zgłoszeniowy, podanie, kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych)
- ukończone studia I lub II stopnia
- dokonanie zapisu również poprzez formularz dostępny na stronie internetowej dostawcy usługi
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie opłaty wpisowej w kwocie 300 zł, która jest dodatkową opłatą poza kosztem wskazanym w usłudze.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia na Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia jest dokonanie rejestracji w internetowym systemie rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów.
Informacje dodatkowe
- zajęcia realizowane są za pośrednictwem platformy MS Teams
- zapis na usługę za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych nie jest wystarczający aby wziąć udział w usłudze. Uczestnik powinien dokonać również zapisu za pośrednictwem formularza na stronie internetowej dostawcy usługi
- proces walidacji jest rozdzielny z procesem kształcenia
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Minimalne wymagania sprzętowe dla komputera lub innego urządzenia do komunikacji zdalnej:
- Komputer stacjonarny lub laptop z dostępem do Internetu
- Działający mikrofon i kamera internetowa (mogą być wbudowane w laptopa)
Minimalne wymagania dotyczące łącza internetowego:
- Prędkość pobierania: 8 Mb/s
- Prędkość wysyłania: 8 Mb/s
- Opóźnienie (ping): 15 ms
Wymagane oprogramowanie do korzystania z materiałów i prezentacji:
- Zaleca się używanie najnowszej wersji przeglądarki Chrome, zarówno na komputerach z systemem Windows, jak i macOS.