Jak skutecznie radzić sobie z agresją uczniów – praktyczne szkolenie dla nauczycieli.
Jak skutecznie radzić sobie z agresją uczniów – praktyczne szkolenie dla nauczycieli.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, wychowawców klas, pedagogów szkolnych oraz innych pracowników oświaty, którzy w swojej codziennej pracy stykają się z przejawami agresji słownej, fizycznej lub emocjonalnej wśród uczniów. Uczestnikami mogą być zarówno osoby z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym, jak i nauczyciele rozpoczynający pracę, pragnący rozwinąć kompetencje wychowawcze i komunikacyjne. Szkolenie adresowane jest do osób odpowiedzialnych za budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego, które chcą lepiej rozumieć psychologiczne mechanizmy agresji oraz poznać skuteczne strategie reagowania w sytuacjach trudnych. Uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej i być gotowi do udziału w ćwiczeniach praktycznych i analizie przypadków.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji03-02-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił rozpoznawać źródła i formy agresji wśród uczniów, stosować skuteczne techniki deeskalacji i reagowania w sytuacjach trudnych, a także wykorzystywać narzędzia komunikacji wspierające budowanie bezpiecznego i pozytywnego klimatu w klasie. Będzie umiał konstruktywnie reagować na zachowania agresywne oraz współpracować z rodzicami i specjalistami w celu wsparcia ucznia.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje mechanizmy psychologiczne i społeczne stojące za zachowaniami agresywnymi u dzieci i młodzieży. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyjaśnia różnice między agresją a złością. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje czynniki środowiskowe i emocjonalne sprzyjające pojawianiu się agresji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje rolę nauczyciela w zapobieganiu eskalacji agresji w klasie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik omawia znaczenie komunikacji i postawy nauczyciela w sytuacjach trudnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje sygnały ostrzegawcze zachowań agresywnych u uczniów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje techniki deeskalacji i reagowania w sytuacjach agresywnych w klasie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera odpowiednie techniki reagowania do rodzaju zachowania agresywnego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik demonstruje sposób komunikowania granic i zasad w sytuacjach konfliktowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje działania wspierające budowanie pozytywnego klimatu w klasie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje propozycje działań integrujących grupę uczniów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik formułuje plan wzmacniania zachowań pożądanych u uczniów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik reaguje w sposób konstruktywny i wspierający w sytuacjach konfliktowych z uczniami. | Kryteria weryfikacji Uczestnik utrzymuje postawę empatyczną i opanowaną w scenariuszach sytuacji agresji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Tytuł: Jak skutecznie radzić sobie z agresją uczniów – praktyczne szkolenie dla nauczycieli.
Forma świadczenia usługi: stacjonarna
Czas trwania usługi: 10 godzin dydaktycznych
Godziny realizacji: 9:00 do 16:30
Teoria: 4 godziny dydaktyczne
Praktyka: 5 godzin dydaktycznych
Przerwy: 1 godzina dydaktyczna wliczona w czas szkolenia
Cele szkolenia:
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił rozpoznawać źródła i formy agresji wśród uczniów, stosować skuteczne techniki deeskalacji i reagowania w sytuacjach trudnych, a także wykorzystywać narzędzia komunikacji wspierające budowanie bezpiecznego i pozytywnego klimatu w klasie. Będzie umiał konstruktywnie reagować na zachowania agresywne oraz współpracować z rodzicami i specjalistami w celu wsparcia ucznia.
Grupa docelowa:
Szkolenie skierowane jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, wychowawców klas, pedagogów szkolnych oraz innych pracowników oświaty, którzy w swojej codziennej pracy stykają się z przejawami agresji słownej, fizycznej lub emocjonalnej wśród uczniów. Uczestnikami mogą być zarówno osoby z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym, jak i nauczyciele rozpoczynający pracę, pragnący rozwinąć kompetencje wychowawcze i komunikacyjne. Szkolenie adresowane jest do osób odpowiedzialnych za budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego, które chcą lepiej rozumieć psychologiczne mechanizmy agresji oraz poznać skuteczne strategie reagowania w sytuacjach trudnych. Uczestnicy powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej i być gotowi do udziału w ćwiczeniach praktycznych i analizie przypadków..
Liczba osób: max 20 uczestników
Terener i walidator:
W ramach realizacji usługi zachowany jest wyraźny podział ról trenera i walidatora, zgodnie z wymaganiami systemu BUR.
Trener odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie procesu edukacyjnego, w tym za wsparcie uczestników w osiąganiu założonych efektów uczenia się oraz za zebranie wymaganych dowodów i deklaracji uczestników.
Walidator nie uczestniczy w procesie szkoleniowym i nie wpływa na sposób przygotowania dokumentacji. Jego zadaniem jest niezależna ocena efektów uczenia się osiągniętych przez uczestników, na podstawie przekazanych materiałów. Ocena ta odbywa się zgodnie z przyjętymi standardami walidacji, przy zachowaniu pełnej neutralności i obiektywizmu.
Zakres tematyczny szkolenia:
- Źródła i formy agresji wśród uczniów
- Czym różni się agresja od złości – podstawy psychologiczne.
- Czynniki psychologiczne, społeczne i środowiskowe wpływające na zachowania agresywne.
- Typowe formy agresji w wieku szkolnym i ich konsekwencje.
- Rola nauczyciela w zapobieganiu eskalacji agresji
- Jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze i reagować we wczesnej fazie konfliktu.
- Wpływ postawy, emocji i komunikacji nauczyciela na zachowania uczniów.
- Strategie wzmacniania autorytetu i budowania zaufania w relacji z uczniem.
- Techniki reagowania w sytuacjach trudnych
- Praktyczne metody deeskalacji napięcia w klasie.
- Komunikaty wspierające, unikanie eskalacji konfliktu.
- Ustalanie i egzekwowanie granic w sposób konstruktywny.
- Budowanie pozytywnego klimatu w klasie
- Wzmacnianie zachowań pożądanych poprzez pozytywne wzmocnienia.
- Strategie integracji klasy i rozwijania empatii wśród uczniów.
- Praktyczne ćwiczenia z komunikacji wspierającej współpracę w grupie.
- Współpraca i wsparcie w pracy z agresją uczniów
- Kiedy i jak korzystać z pomocy pedagoga, psychologa oraz rodziców.
- Dobre praktyki w komunikacji i współpracy w zespole nauczycielskim.
- Studium przypadku – analiza i wspólne opracowanie strategii reakcji
Metody szkoleniowe:
- Wykłady teoretyczne.
- Prezentacja multimedialna
- Ćwiczenia praktyczne
- Konsultacje indywidualne i grupowe
- Dyskusje grupowe: Rozwiązywanie problemów i analiza przypadków.
Weryfikacja efektów uczenia się:
- Test wiedzy (pre- i post-test)
- Feedback od prowadzącego
- Test walidacyjny
- Ankieta ewaluacyjna
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Uczestnicy poznają źródła i formy agresji wśród uczniów, różnice między złością a agresją oraz czynniki psychologiczne i społeczne wpływające na zachowania. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Omówienie roli nauczyciela w zapobieganiu eskalacji agresji w klasie, znaczenia komunikacji, postawy i rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 Przerwa | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Ćwiczenia praktyczne z rozpoznawania sygnałów agresji i stosowania odpowiednich reakcji w scenariuszach klasowych oraz utrwalania komunikacji wspierającej. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Praca warsztatowa nad technikami deeskalacji napięcia, konstruowaniem komunikatów i ustalaniem granic w sytuacjach trudnych z uczniami. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:25 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 Przerwa | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 12:40 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Projektowanie działań wspierających pozytywny klimat w klasie, wzmacnianie zachowań pożądanych i integracja grupy uczniów poprzez praktyczne ćwiczenia. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:40 | Godzina zakończenia 13:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Analiza studiów przypadku i symulacje sytuacji konfliktowych z uczniami, praktyczne wykorzystanie poznanych strategii i technik reagowania. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:25 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Przerwa | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Omówienie współpracy z rodzicami, pedagogiem i psychologiem, dobre praktyki komunikacji w zespole nauczycielskim oraz wsparcia ucznia w środowisku szkolnym i domowym. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:20 | Godzina zakończenia 15:05 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Ćwiczenia praktyczne w symulowanych scenariuszach interakcji z uczniem agresywnym i trudnymi sytuacjami w klasie z wykorzystaniem wcześniej poznanych metod. | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:05 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:55 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Walidacja usługi | Prowadzący Iwona Strzałkowska - Nowak | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 250,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Iwona Strzałkowska - Nowak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje kompletny skrypt szkoleniowy zawierający najważniejsze informacje i materiały omawiane podczas zajęć.
Warunki uczestnictwa
Niezbędnym warunkiem uczestnictwa w szkoleniach i doradztwie, które dofinansowane są z funduszy europejskich jest założenie konta indywidualnego, a później firmowego w Bazie Usług Rozwojowych. Następnie zapis na wybrane szkolenie za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych, spełnienie warunków przedstawionych przez danego Operatora, który dysponuje funduszami. Złożenie dokumentów o dofinansowanie do usługi rozwojowej u Operatora Usługi, zgodnie z wymogami jakie określił.
Ponadto niezbędnym warunkiem do nabycia kompetencji jest pełnoletność, wykształcenie co najmniej średnie, wypełnienie testu wiedzy lub odbycie rozmowy kwalifikacyjnej przed i po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Planujemy dwie 10 minutowe przerwy pomiędzy modułami oraz jedną 30 minutową obiadową. Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%.W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.Podstawa: §3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2018 r., poz. 701).
Warunkiem zaliczenia jest napisanie pre i post testów oraz testu walidacyjnego.
Uczestnictwo w min. 80% zajęć liczone na podstawie listy obecności w każdym dniu szkolenia.
Uczestnicy są świadomi, że usługa realizowana z dofinansowaniem może podlegać monitoringowi ze strony Operatora lub PARP i wyrażają zgodę na jego przeprowadzenie.
Uczestnik otrzyma zaświadczenie ze szkolenia.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi