Terapia ręki w praktyce przedszkolnej
Terapia ręki w praktyce przedszkolnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycielek wychowania przedszkolnego, opiekunek, pomocy nauczyciela oraz innych osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym. Adresatami są również pedagodzy, terapeuci i specjaliści wspierający rozwój dziecka w placówkach przedszkolnych.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności wspierające rozwój motoryki małej u dzieci przedszkolnych poprzez elementy terapii ręki. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać trudności manualne, dobierać ćwiczenia oraz tworzyć kreatywne zajęcia łączące zabawę z celami terapeutycznymi, emocjonalnymi i społecznymi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik uczy się rozróżniać pojęcia związane z terapią ręki i jej celami oraz analizuje znaczenie motoryki małej w rozwoju przedszkolaka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie identyfikuje cele terapii ręki i odróżnia je od ćwiczeń grafomotorycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik uczy się rozróżniać pojęcia związane z terapią ręki i jej celami oraz analizuje znaczenie motoryki małej w rozwoju przedszkolaka. Poprawnie identyfikuje cele terapii ręki i odróżnia je od ćwiczeń grafomotorycznych. Ustna analiza przykładu lub dyskusja moderowana.Uczestnik rozpoznaje etapy rozwoju funkcji ręki u dzieci w wieku przedszkolnym i wskazuje kamienie milowe. | Kryteria weryfikacji Uczestnik trafnie przyporządkowuje typowe umiejętności do wieku rozwojowego dziecka. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik uczy się rozróżniać pojęcia związane z terapią ręki i jej celami oraz analizuje znaczenie motoryki małej w rozwoju przedszkolaka. Poprawnie identyfikuje cele terapii ręki i odróżnia je od ćwiczeń grafomotorycznych. Ustna analiza przykładu lub dyskusja moderowana.Uczestnik rozpoznaje etapy rozwoju funkcji ręki u dzieci w wieku przedszkolnym i wskazuje kamienie milowe. Trafnie przyporządkowuje typowe umiejętności do wieku rozwojowego dziecka. Opis przypadku z pytaniami otwartymi. Uczestnik analizuje symptomy trudności manualnych i interpretuje je w kontekście obserwacji przedszkolnej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje symptomy trudności i wybiera właściwe narzędzia obserwacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik uczy się rozróżniać pojęcia związane z terapią ręki i jej celami oraz analizuje znaczenie motoryki małej w rozwoju przedszkolaka. Poprawnie identyfikuje cele terapii ręki i odróżnia je od ćwiczeń grafomotorycznych. Ustna analiza przykładu lub dyskusja moderowana.Uczestnik rozpoznaje etapy rozwoju funkcji ręki u dzieci w wieku przedszkolnym i wskazuje kamienie milowe. Trafnie przyporządkowuje typowe umiejętności do wieku rozwojowego dziecka. Opis przypadku z pytaniami otwartymi. Uczestnik analizuje symptomy trudności manualnych i interpretuje je w kontekście obserwacji przedszkolnej. Wskazuje symptomy trudności i wybiera właściwe narzędzia obserwacyjne. Studium przypadku (opis i diagnoza). Uczestnik dobiera ćwiczenia wspierające funkcje ręki, uwzględniając potrzeby dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik uzasadnia wybór konkretnych ćwiczeń do opisanego problemu dziecka. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy przykłady kreatywnych aktywności manualnych i projektuje proste pomoce dydaktyczne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje przykłady aktywności z wykorzystaniem dostępnych materiałów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik uczy się rozróżniać pojęcia związane z terapią ręki i jej celami oraz analizuje znaczenie motoryki małej w rozwoju przedszkolaka. Poprawnie identyfikuje cele terapii ręki i odróżnia je od ćwiczeń grafomotorycznych. Ustna analiza przykładu lub dyskusja moderowana.Uczestnik rozpoznaje etapy rozwoju funkcji ręki u dzieci w wieku przedszkolnym i wskazuje kamienie milowe. Trafnie przyporządkowuje typowe umiejętności do wieku rozwojowego dziecka. Opis przypadku z pytaniami otwartymi. Uczestnik analizuje symptomy trudności manualnych i interpretuje je w kontekście obserwacji przedszkolnej. Wskazuje symptomy trudności i wybiera właściwe narzędzia obserwacyjne. Studium przypadku (opis i diagnoza). Uczestnik dobiera ćwiczenia wspierające funkcje ręki, uwzględniając potrzeby dziecka. Uzasadnia wybór konkretnych ćwiczeń do opisanego problemu dziecka. Praca pisemna – projekt ćwiczeń dla konkretnego przypadku. Uczestnik tworzy przykłady kreatywnych aktywności manualnych i projektuje proste pomoce dydaktyczne. Opisuje przykłady aktywności z wykorzystaniem dostępnych materiałów. Mini projekt własnej pomocy dydaktycznej – np. opis + zdjęcie. Uczestnik planuje zajęcia z elementami terapii ręki i analizuje ich potencjał rozwojowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przedstawia scenariusz zajęć z uwzględnieniem celów i indywidualnych potrzeb dzieci. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik reflektuje nad rolą nauczyciela i rozpoznaje strategie wspierające rozwój emocjonalny dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje znaczenie postawy nauczyciela i jej wpływu na dziecko. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik podsumowuje zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu terapii ręki w przedszkolu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie odpowiada na pytania testowe z zakresu materiału szkolenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MODUŁ 1: Wprowadzenie do terapii ręki
- Czym jest terapia ręki – definicja, cele i obszary oddziaływań
- Znaczenie motoryki małej w rozwoju dziecka
- Rozwój funkcji ręki w wieku przedszkolnym – etapy i kamienie milowe
- Różnice między ćwiczeniami grafomotorycznymi a terapią ręki
MODUŁ 2: Diagnoza i obserwacja trudności manualnych u dzieci
- Symptomy trudności w zakresie motoryki małej
- Proste narzędzia obserwacyjne w warunkach przedszkolnych
- Współpraca z rodzicami i specjalistami w procesie diagnozowania
- Analiza przypadków – przykłady z praktyki
MODUŁ 3: Elementy terapii ręki w praktyce przedszkolnej
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe wspierające funkcje ręki
- Ćwiczenia na stabilizację posturalną i kontrolę napięcia mięśniowego
- Ćwiczenia precyzyjne, siły i zakresu ruchu kończyny górnej
- Integracja sensoryczna w terapii ręki – podstawy
MODUŁ 4: Kreatywne techniki wspierania motoryki małej
- Przykłady zabaw i aktywności manualnych (masa plastyczna, klamerki, nawlekanie)
- Wykorzystanie tanich i dostępnych materiałów
- Projektowanie własnych pomocy dydaktycznych
- Wpływ twórczości plastycznej na rozwój umiejętności manualnych
MODUŁ 5: Projektowanie zajęć z elementami terapii ręki
- Planowanie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci
- Łączenie ćwiczeń z celami dydaktycznymi i społecznymi
- Przykładowe scenariusze zajęć i warsztat ich tworzenia
- Ewaluacja postępów dziecka w warunkach przedszkolnych
MODUŁ 6: Rola nauczyciela w wspieraniu rozwoju dziecka przez rękę
- Znaczenie postawy nauczyciela – wsparcie, obserwacja, reagowanie
- Kształtowanie pozytywnego klimatu podczas zajęć manualnych
- Wzmacnianie poczucia sprawczości i motywacji dziecka
- Terapia ręki jako narzędzie rozwoju emocjonalnego i społecznego
MODUŁ 7: Walidacja - test teoretyczny z automatycznie generowanym wynikiem
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 MODUŁ 1: Wprowadzenie do terapii ręki + MODUŁ 2: Diagnoza i obserwacja trudności manualnych u dzieci | Prowadzący Daria Piaseczna | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 MODUŁ 2: Diagnoza i obserwacja trudności manualnych u dzieci + MODUŁ 3: Elementy terapii ręki w praktyce przedszkolnej | Prowadzący Daria Piaseczna | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 16:20 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 MODUŁ 4: Kreatywne techniki wspierania motoryki małej + MODUŁ 5: Projektowanie zajęć z elementami terapii ręki | Prowadzący Daria Piaseczna | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 MODUŁ 5: Projektowanie zajęć z elementami terapii ręki + MODUŁ 6: Rola nauczyciela w wspieraniu rozwoju dziecka przez rękę | Prowadzący Daria Piaseczna | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 MODUŁ 7: Walidacja - test teoretyczny z automatycznie generowanym wynikiem | Prowadzący Daria Piaseczna | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Nie |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 955,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 955,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 115,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 115,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Daria Piaseczna
Pracuję z dziećmi z różnymi trudnościami rozwojowymi od 9 lat. Mam doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Pod moimi skrzydłami znajdowały się dzieci m.in. w spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, afazją, zespołem Downa oraz wadą słuchu.
Ukończyłam studia licencjackie z pedagogiki specjalnej, surdopedagogiki oraz terapii pedagogicznej, a studia magisterskie z edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej. Dodatkowo wzbogaciłam swój warsztat o studia podyplomowe z edukacji osób w spektrum autyzmu.
W ciągu ostatnich lat ukończyłam kursy, takie jak: terapia ręki I i II stopnia, TUS (trening umiejętności społecznych), nauka czytania metodą 18 struktur, badanie słuchu fonemowego, planowanie terapii, przygotowanie do nauki pisania, „nauka czytania od sylaby do zdania”, kurs terapii autyzmu dla nauczycieli, rodziców oraz psychologów.
Bardzo ważne jest dla mnie, aby dzieci czuły się u mnie bezpiecznie. Chcę, aby mogły swobodnie mówić o swoich potrzebach i problemach oraz pytały, gdy czegoś nie rozumieją. Przyjazna atmosfera jest podstawą budowania dobrych relacji, które są niezbędne, aby terapia przebiegała prawidłowo i przynosiła oczekiwane efekty. W procesie terapeutycznym staram się nawiązać z dziećmi bliski kontakt, oparty na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Niezbędne materiały szkoleniowe zostaną udostępnione uczestników.
Informacje dodatkowe
Harmonogram jest zaplanowany w godzinach zegarowych, przerwy są uwzględnione i nie wliczają się w czas trwania szkolenia. Harmonogram może ulec zmianie.
Walidacja efektów szkolenia odbędzie się w formie testu z automatycznie generowanym wynikiem, przy zachowaniu odrębności procesu szkolenia od procesu walidacji.
Podstawa zwolnienia z VAT: Usługi zwolnione z podatku VAT na podstawie par. 3 ust 1 pkt 14 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20grudnia 2013 r. (tekst jednolity Dz.U. 2018 z dnia 10.04.2018 poz 701 z późn. zmianami).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Komputer lub urządzenie mobilne – w przypadku urządzenia mobilnego można pobrać odpowiednią aplikację „Google Meet” ze sklepu Google Play lub AppStore.
- Szerokopasmowe połączenie z internetem.
- Wymagania sprzętowe - procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy), 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej).
- Mikrofon zewnętrzny lub mikrofon wbudowany w urządzeniu oraz głośniki zewnętrzne lub wbudowane w urządzeniu.
- Kamera zewnętrzna lub wbudowana w urządzeniu
- Google Meet działa w aktualnej wersji oraz dwóch wcześniejszych głównych wersjach tych systemów operacyjnych:
- Apple macOS,
- Microsoft Windows,
- Chrome OS,
- Ubuntu i inne dystrybucje Linuksa oparte na Debianie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi