Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia
Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, logopedzi, terapeuci, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy świetlic, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, terapeuci zajęciowi i inni specjaliści pracujący z dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym, a także studenci i rodzice.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji12-12-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC - SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podniesienie kwalifikacji zawodowych Uczestników poprzez nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie samodzielnego prowadzenia diagnozy sprawności motorycznej dziecka, planowania i prowadzenia terapii ręki i zaburzeń motoryki małej oraz wykonywania masażu stymulacyjno-sensorycznego rąk.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii ręki | Kryteria weryfikacji Poprawnie identyfikuje budowę anatomiczną i funkcje fizjologiczne ręki w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna etapy rozwoju psychomotorycznego dziecka i ich wpływ na rozwój motoryki małej | Kryteria weryfikacji Poprawnie wskazuje etapy rozwoju psychomotorycznego dziecka oraz ich wpływ na rozwój motoryki małej w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozumie wpływ integracji sensorycznej na praksję ręki | Kryteria weryfikacji Poprawnie określa wpływ integracji sensorycznej na rozwój i funkcjonowanie praksji ręki w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Potrafi ocenić sprawność motoryczną dziecka | Kryteria weryfikacji Poprawnie wskazuje sposób oceny sprawności motorycznej dziecka w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna zasady planowania i prowadzenia terapii ręki | Kryteria weryfikacji Poprawnie identyfikuje zasady planowania i prowadzenia terapii ręki w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozumie cele terapii ręki i rolę terapeuty | Kryteria weryfikacji Poprawnie określa cele terapii ręki oraz rolę terapeuty w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna zasady i technikę masażu stymulacyjno–sensorycznego ręki | Kryteria weryfikacji Poprawnie identyfikuje zasady oraz technikę masażu stymulacyjno-sensorycznego ręki w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje objawy dysgrafii i zna sposoby wspierania dziecka z trudnościami grafomotorycznymi | Kryteria weryfikacji Poprawnie rozpoznaje objawy dysgrafii oraz wskazuje sposoby wspierania dziecka z trudnościami grafomotorycznymi w teście wyboru jednokrotnego (a, b, c, d). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest rozbudowanym warsztatem i obejmuje swoim zakresem program I i II stopnia Terapii Ręki – jest kompleksową całością. Szkolenie zorganizowane jest w formie stacjonarnej.
Program zawiera 3 obowiązkowe moduły:
Dzień 1
MODUŁ I – diagnoza sprawności motorycznej dziecka
- Zarys anatomii i fizjologii ręki
- Rozwój psychomotoryczny dziecka
- Kształtowanie chwytania, manipulacji, koordynacji oko-ręka
- Fazy rozwoju aktywności dziecka: rysowanie, kolorowanie, modelowanie i ich wpływ na pisanie
- Analiza oddziaływania zaburzeń integracji sensorycznej na praksję ręki
- Ocena sprawności motorycznej dziecka
- somatognozja i orientacja przestrzenna
- stabilizacja centralna
- zakresy ruchu w stawach
- funkcje wzrokowo-motoryczne
Dzień 2
MODUŁ II – planowanie i prowadzenie terapii ręki
- Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego – analiza chwytu i ruchu ręki
- Konstruowanie planów terapii
- Cele terapii i działań terapeuty oraz jego rola
- Główne cele terapeutyczne
- Precyzowanie kierunku pracy i określanie celów szczegółowych
- Schemat jednostki terapeutycznej i przebiegu procesu terapeutycznego
- Zasady i czas trwania terapii
- Formy terapii
- Zapewnianie właściwej postawy podczas pisania
- Analiza środowiska pracy dziecka: krzesło, stół, ułożenie zeszytu
- Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu oraz korygowanie ułożenia miednicy
- Torowanie aktywności ręki: ćwiczenia rozruchowe, manualne i manipulacyjne przygotowujące rękę do czynności grafomotorycznych
- Techniki i ćwiczenia wspomagające naukę pisania
- Wybór ręki dominującej
- Terapia czynności samoobsługowych
- Grafika pisma, objawy dysgrafii, terapia ręki a dysgrafia
- Relacja z rodzicami/opiekunami i jej znaczenie w przebiegu terapii
MODUŁ III – masaż stymulacyjno-sensoryczny ręki
- Rola masażu w procesie terapeutycznym
- Instruktaż masażu stymulacyjno-sensorycznego ręki
CZAS TRWANIA:
Szkolenie obejmuje 16 godzin dydaktycznych (45 minut) profesjonalnej pracy diagnostycznej i terapeutycznej na programie I i II stopnia terapii ręki. Przerwy nie są wliczone w czas trwania szkolenia.
Do każdego dnia doliczone jest do harmonogramu 2 przerwy po 15 minut.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 MODUŁ I – diagnoza sprawności motorycznej dziecka (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 przerwa | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 MODUŁ I – diagnoza sprawności motorycznej dziecka (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 przerwa | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 MODUŁ I – diagnoza sprawności motorycznej dziecka (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 MODUŁ II – planowanie i prowadzenie terapii ręki (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 przerwa | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 MODUŁ II – planowanie i prowadzenie terapii ręki (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 przerwa | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 MODUŁ III – masaż stymulacyjno-sensoryczny ręki (ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, współdzielenie ekranu) | Prowadzący Grażyna Raczyńska | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 440,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 440,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Grażyna Raczyńska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
materiały od trenera w wersji elektronicznej; materiały własne trenerów dotyczące szkolenia (skrypt, ćwiczenia, przykłady).
Informacje dodatkowe
.Warunki uczestnictwa: Nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, logopedzi, terapeuci, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy świetlic, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, terapeuci zajęciowi, i inni specjaliści pracujący z dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym a także studenci i rodzice.
Podstawa zwolnienia z vat: art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy od towarów i usług, zwolnione z podatku VAT są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26.
Obowiązuje minimum 80% obecności na zajęciach.
Potwierdzeniem frekwencji jest raport logowań z systemu MS Teams lub/i lista obecności.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne: komputer lub smartfon z dostępnem do internetu oraz kamerką.
platforma: Microsoft Teams
Minimalne wymagania sprzętowe:
- Komputer: Wsparcie dla systemu operacyjnego Windows, macOS lub Linux. Możliwe jest również korzystanie z aplikacji mobilnej na urządzeniach z systemem Android lub iOS.
- Procesor: W miarę możliwości procesor Intel Core i3 lub równoważny.
- Pamięć RAM: Co najmniej 4 GB RAM.
- Karta graficzna: Zintegrowana karta graficzna lub dedykowana karta graficzna dla lepszej jakości transmisji wideo.
- Dysk twardy: Wolne miejsce na dysku twardym dla ewentualnego pobierania materiałów szkoleniowych.
- Kamera internetowa: Wbudowana kamera internetowa lub zewnętrzna kamera USB w celu uczestnictwa w sesjach wideo.
- Mikrofon: Wbudowany mikrofon lub zewnętrzny mikrofon USB dla udziału w rozmowach głosowych.
Minimalne wymagania łączeniowe:
- Szybkość łącza internetowego: Stabilne połączenie internetowe z przepustowością wystarczającą do transmisji wideo i dźwięku. Zalecana prędkość to co najmniej 1 Mbps dla sesji wideo w jakości standardowej i 2 Mbps dla sesji wideo w jakości HD.
- Ping: Niski czas odpowiedzi (ping), aby uniknąć opóźnień w transmisji dźwięku i obrazu.
- Technologia: Preferowane jest połączenie kablowe (Ethernet) zamiast połączenia Wi-Fi dla większej stabilności.
Podstawą do rozliczenia usługi będzie wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia.